Beste lezers,
Met enige tegenzin plaats ik dit bericht. Dit omdat het hier om een bepaald persoon gaat. Deze persoon laat mij echter geen andere keuze. In overleg met de redactie is afgesproken dat ik zijn naam en bedrijfsnaam niet zal noemen. Vooraf wil ik duidelijk stellen dat ik er niet op uit ben wie dan ook te beschadigen. Ik wil alleen indien mogelijk duidelijkheid over de ontstane situatie. Reacties graag naar [email protected]
September 2022 kregen we bericht dat de aanvraag Schengenvisum van mijn Thaise partner was afgewezen. Daarop heb ik contact gezocht met een voormalig vreemdelingenadvocaat nu juridisch adviseur. Zijn naam kwam ik verschillende keren tegen op Thailandblog en op de site Schengeninfo.nl werd hij als enige prominent genoemd. Ik dacht dat het niet nodig was om verdere informatie in te winnen. Achteraf heb ik dit wel gedaan en op internet zeer lovende recensies gevonden, maar ook ontevreden klanten die net als wij geen contact meer met hem kregen. Het laatste werd geweten aan gezondheidsproblemen.
Na een machtiging te hebben ondertekend en het betalen van 750 euro ging hij aan het werk. De heer in kwestie gaf aan dat hij voor het verstrijken van de bezwaar termijn bij IND een pro forma bezwaar had ingediend en dat een definitief bezwaar zou volgen. Daarna hebben we veel informatie uitgewisseld, documenten gestuurd en heeft meneer onze vragen beantwoord.
De laatste keer dat wij hem spraken via de telefoon gaf meneer aan in het ziekenhuis te zijn i.v.m. medische problemen bij zijn echtgenote, zoals ik begrepen had. Omdat het nu volgens hem wachten was op het door de IND aan hem te sturen dossier van mijn partner en dat dit nog maanden zou gaan duren, spraken we af om voorlopig dan maar rustig af te wachten.
Op 21 november vroeg ik om via Whatsapp contact met ons op te nemen. Op 22 november het verzoek herhaald. Meneer reageerde met de opmerking: “Waarover?” en verzocht mij een mail te sturen naar zijn mailadres. Op dezelfde dag heb ik een mail gestuurd met onze opmerkingen en vragen en het verzoek te reageren. Sinds dien niets meer vernomen. Geen reactie op telefoon, mail en Whatsapp.
Wij hebben nu geen enkel idee wat de stand van zaken is m.b.t. tot de voortgang van het indienen van het bezwaar. Laat staan wat we nog van hem kunnen verwachten.
Mijn Thaise partner had wonend in Nederland een DigiD, maar die werkt nu wonend in Thailand niet meer. Ze kan dus MijnIND niet raadplegen. Een nieuwe Digid aanvragen vanuit het buitenland en als niet Nederlander is niet mogelijk volgens mij.
Algemene vragen
1. Zijn er ook lotgenoten die een dergelijke ervaring hebben opgedaan? En zo ja, welke acties hebben zij ondernomen en met welk resultaat?
2. Hebben anderen opmerkingen, vragen, tips die ons verder kunnen helpen?
Specifieke vragen
Mochten er lezers zijn die het idee hebben te weten om welke juridisch adviseur het hier gaat dan ben ik erg benieuwd:
1. of je vergelijkbare ervaringen met de heer in kwestie hebt opgedaan en hoe het in jouw geval verder is verlopen.
2. Of jij wel recent contact hebt gehad met deze meneer en hoe dit is verlopen.
Reacties graag naar mijn mailadres: [email protected]
Na de domper van en ongeloof over de afwijzing zitten we nu in een vacuüm en weten we niet waar we aan toe zijn. Relevante reacties worden zeer op prijs gesteld.
Groet, Rob Urbach en Wilai Yenyaem
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
- Lezersinzending19 december 2024Te koop van een lezer: Isuzu MU-X 3.0 Ultimate 4WD SUV AT (2021)
- Immigratie infobrief19 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 057/24: Een Destination Thailand Visa (DTV) aangevraagd als Workcation
- Belasting Nederland19 december 2024Thailand belasting vraag: Welke stappen na emigratie naar Thailand?
Beste Rob, wat een uiterst vervelende situatie voor jou en je partner. Het is gissen naar de reden waarom een gespecialiseerde advocaat zich nu juridisch adviseur noemt. Over een advocaat kan je een klacht indienen maar iedereen mag zich een juridisch adviseur noemen en daarvoor is geen klachtencommissie. Wellicht is het wel mogelijk om m.b.t. de afwijzing door de IND een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman. Ik begrijp dat jouw partner in Nederland heeft gewoond en waarschijnlijk zijn er dan ook AOW-rechten opgebouwd. Dat geldt voor velen die in Nederland gewoond hebben, én misschien ook zelf een bedrijfspensioen hebben opgebouwd danwel aanspraak kunnen maken op een nabestaandenpensioen maar vertrokken zijn naar hun geboorteland, bijvoorbeeld Thailand. Informeer eens bij de SVB hoe dat dan tzt aangevraagd kan worden zonder in het bezit te zijn van een werkende DigiD-app of inlogmethode bij DigiD, misschien krijg je dan een handreiking hoe jouw partner in Thailand alsnog kan inloggen in haar DigiD. Voorheen was dat mogelijk met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord maar sinds enige tijd moet er voor bepaalde zaken een geregistreerd telefoonnummer bekend zijn bij de dienst DigiD om een sms naar toe te kunnen verzenden. Jouw partner is vanzelfsprekend niet de enige zonder een functionerende DigiD, daar zal toch naar ik aanneem wel over nagedacht zijn en voor een oplossing zijn gezorgd?! Ik wens jullie veel sterkte en succes toe!
Opmerking.
Herkenbaar althans de afwijzing. De advocaat is ook bij mij gekend en met wisselend succes.
Ten aanzien van het IND.
1. Klacht indienen vie nederlandwereldwijd en/of daar adviesvragen.
2. Geen bezwaar indienen bij het IND uurt 4 tot 8 maanden voordat je reactie krijgt
3. Beter gewoon een nieuwe procedure opstarten. Dit hebben wij na twee afwijzigingen om en vanwege de meest idiote redenen (belangrijkste IND is er niet zeker van of persoon (na 3 eerdere bezoeken) terugkeerd.
Gewone eerste procedure duurt 8 a 10 werkdagen
Bij de tweede vaak binnen 24 uur al positief. Tot nu toe 2 keer zo gedaan.
Besluit word genomen in hoe gek je het maakt in Ter Apel terwijl bij VFS Global de eerste pre-check plaats vind.
Is een idiote situatie want ook als iemand een eigen bedrijf en een kinderen heeft word ook geweigerd met dezelfde motivatie.
Het IND twijfel of iemand terugkeerd?
Bij het maken van een bezwaar ben je zo een paar maanden verder, al helemaal nu de IND zware achterstanden heeft. Ik heb onlangs twee mensen gesproken waarbij het zelfs de ingebrekestelling en het tikken van de dwangsom nog weken duurde. Lichtpuntje: stel je vlot na het verstrijken van de behandeltermijn de IND in gebreken dan kun je er een leuk geldbedrag aan overhouden van richting de duizend euro of meer (uiterlijk 1442 euro: 14x €23 + 14x €35 + 14x €45).
Bij toekenning van het bezwaar door de IND kan de Buitenlandse Zaken de volgende keer niet zo makkelijk meer het visum afwijzen of de situatie moet duidelijk veranderd zijn. Het duurt dus wel heel lang, en mogelijk gaat de hele reis niet meer door. Tip: haal toch wel het visum af, dan staat dat in de gemeenschappelijke EU Schengen database en kunnen alle lidstaten zien dat je een positieve geschiedenis hebt. Dat is meteen een objectief/meetbaar bewijsstuk dat pleit als reden om een visum wel toe te kennen.
Ga je voor een nieuwe aanvraag ipv bezwaar dan kan BuZa zeggen “er is aan niets wezenlijks veranderd ten opzicht van de vorige, afgewezen aanvragen, dus deze gaat ook zo hop de prullenbak in”. Een nieuwe aanvraag kan wel de efficiënter zijn als de eerdere aanvraag van slechte kwaliteit was, helaas zijn er weleens referenten of vreemdelingen/aanvragers die hele bewijsstukken vergeten of andere onnodige of zelfs stomme fouten maken. Dan is een nieuwe aanvraag waar men zeer goed voor is gaan zitten de betere route.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de aanvraag best goed was en je vermoed dat de beslisambtenaar van BuZa een stomme fout heeft gemaakt. Dan is kiezen voor bezwaar of een nieuwe aanvraag waarschijnlijk beide even succesvol. Een nieuwe aanvraag is dan vlotter en waarschijnlijk de betere keuze.
De IND (Ter Apel) is verantwoordelijk voor bezwaren en second opinion op beslissingen die door BuZa (Den Haag) zijn genomen. VFS is niets meer dan een duurbetaalde papierschuiver die vanuit verre orde de papieren onder de scanner stopt en naar de beslisambtenaren van BuZa mailt. En de tweede lijn is de IND. Niks geks aan denk ik zo. VFS heeft nagenoeg 0 kennis, die werken puur met checklist lijstjes die ze van BuZa ambassade krijgen, helaas zijn die fijne externe partijen niet meer links te laten liggen sinds de nieuwe Schengenregels in 2020 van kracht werden.
NB:
Hoe rot de situatie voor Rob ook is, het is wel fijn feedback te krijgen van e.e.a. in de praktijk heeft uitgepakt. Ik heb het idee dat veel lezers het Schengendossier wel lezen of mijn antwoorden op Schengenvisum lezersvragen maar ik verneem bijna nooit de afloop. Terugkoppeling is wel zo fijn, kunnen we elkaar verder mee helpen.
Hallo
Heel vervelend. Je zou contact kunnen zoeken met stichting buitenlandse partner. Ooit trad er een soortgelijk probleem op met een advocaat die zich nu juridisch adviseur noemt. Wie weet dezelfde persoon. Hij vloog van het forum af. Het verhaal lijkt verdacht veel hierop. Deze persoon beriep zich vaker op gezondheidsproblemen.
Mosterd na de maaltijd maar wat veel sneller/efficiënter werkt is een nieuwe aanvraag doen ipv in beroep gaan tegen de afwijzing.
Ik ben in 2018 in beroep gegaan, na een onduidelijke en on erwachte afwijzing. Er is een wettelijke termiin. De telefoniste bij de IND adviseerde me na enkele keren bellen de IND in gebreke te stellen. Binnen drie dagen kreeg mijn Filipijnse vriendin akkoord. Er zijn gelukkig ook ambtenaren die meedenken.
Beste George, Ik denk dat 2018 niet met het heden te vergelijken is. In juni ben ik in bezwaar bij de IND gegaan en afgelopen week de positieve beslissing+toekenning dwangsom gekregen…
De IND loopt zwaar achter de feiten aan, in 2018 lag dat nog anders dus alleen een ingebrekestelling zal op dit moment niet plots het verschil maken. Wel fijn dat je mij liet weten dat jullie bezwaar na een lange vertraging alsnog is afgerond en met positief resultaat.
Kan voor vraagsteller Rob alleen maar hopen dat het bezwaarschrift van deze oud-advocaat (die wel veel kennis en ervaring bezit) gewoon goed in de molen is gegaan en dus nog bij de IND loopt en hier na lang lang wachten gewoon bericht op komt. In dit scenario is het natuurlijk nog steeds niet goed te praten dat de oud-advocaat plots niet meer mee in gesprek te komen is. In een donkerder scenario is zelfs het hele bezwaar nooit in gang gezet en dat zou helemaal een zure en dure ‘grap’ wezen… Zonder tegenbericht van de advocaat is het lastig te weten wat en waar het exact is misgegaan. Kan alleen maar hopen dat het uiteindelijk toch nog goed komt.
Volgens mij kun je bij de IND telefonisch aan de hand van V-nummer, en/of zaak nummer en/of naam en geboortedatum nadere info krijgen als de zaak bij hun aangemeld is voor bezwaar.. Dat lukte bij mij wel steeds op deze 3 kenmerken.. T 088 043 04 30 werkdagen van 9.00 tot 17.00