Vernieuwde rijopleiding uitgesteld
Het Ministerie van verkeer heeft bevestigd dat de nieuwe eisen, die gesteld worden voor het behalen van een Thais rijbewijs uitgesteld zijn tot 2019, om er zo zeker van te zijn dat alle instanties op tijd klaar zijn voor deze nieuwe aanpak. Een ander probleem wat zich voordoet, is de maatschappelijke weerstand tegen de verhoogde prijs voor het behalen van het rijbewijs.
Ondanks de goedkeuring van twee andere ministeries, met als doel het verhogen van de verkeersveiligheid, is er toch voor uitstel gekozen. De particuliere rijscholen zullen eveneens ingesteld moeten zijn om deze nieuwe aanpak vorm te geven. Vooral in de provincies blijkt nog een tekort te bestaan aan gekwalificeerde rijopleidingen. De nieuwe prijs voor het behalen van een rijbewijs (5000 Baht) vormt daarbij een probleem.
Het is aardig om eens bij een rijschool te kijken hoe dat in zijn werk gaat. Bij de Advance Driving School in de Ban Nong Plalai (Banglamung) verzorgt men zowel een motorfiets- als auto rijopleiding. Voor de motorfiets is geen verschil aan te wijzen met die van de Traffic Office, zoals de reactiesnelheidstest, kleurentest, een film over het verkeer en het rijden op eigen terrein. Het theoretisch gedeelte was wel uitgebreider.
Met een certificaat dat men geslaagd was, moest men alsnog naar de Traffic Office en na het maken van een foto en betalen van 650 Baht kreeg men op vertoon van het certificaat het motorrijbewijs. Er was geen enkele praktijkopleiding en een aantal mensen kwam zonder rijbewijs op een motorfiets bij de rijschool aan.
De rijopleiding voor een autorijbewijs verliep uitgebreider: 4 dagen. De cursisten kregen een keurig verkeersboekje. Verrassend genoeg ook met duidelijke tekeningen en symbolen over de techniek van auto’s. En de betekenis van de verschillende waarschuwingslampjes op het dashboard zoals het omdoen van een veiligheidsriem, het wel of niet aanhebben van cruise control, ingeschakelde 4-wiel drive, etc. De betekenis van de cijfers op de banden komen aan de orde en het meenemen van vereist gereedschap zoals een startkabel, gevarendriehoek, een “hamer”om een ruit te kunnen inslaan om uit de auto te kunnen komen, werkhandschoenen, etc.
De praktijk werd helaas opgedaan op het terrein zelf. Eerst met de instructeur, bij voldoende “bekwaamheid” alleen achter het stuur. Veel rijden, op smalle stukken achteruit rijden, inparkeren, rekening houden met de verkeersborden en om een rotonde leren rijden. Geen hellingproef; deze lag er ongebruikt bij. Wel werd bij een paar cursisten gedemonstreerd hoe een band verwisseld kon worden. Na afloop ontving men een certificaat. Na het tonen bij de Traffic Office en betalen van eveneens 650 Baht kon het autorijbewijs in ontvangst genomen worden. De kosten van de rijopleiding bedraagt 4500 Baht.
Op verzoek kan een leerling met de instructeur aan het verkeer deelnemen om zo de praktijk te leren, maar is geen onderdeel van de rijopleiding zelf. Het ministerie zou dat voor tenminste 10 uur verplicht moeten stellen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
De vernieuwde rijopleiding heeft als enige verzwaring is dat het aantal theorielessen van 5 naar 15 uur wordt opgetrokken. Dat zal weinig effect hebben op de verkeersveiligheid. Hoe naïef kan men zijn.
Er wordt niet in het verkeer gereden, dus men kan niet reageren op situaties in het verkeer. Een ander probleem is, dat het gaspedaal maar 1 stand heeft, tot op de bodem!
Dus blijft corruptie hier ook hoog tij dagen vieren als je het niet kunt geef je gewoon 10.000 bath en ze zeggen dan dat je de cursus met goed gevolg gedaan hebt bij de Traffic Office controleren ze toch niet meer of je nu wel of niet kunt rijden.
En hoe zit het met de buitenlanders die met een internationaal rijbewijs een Thais rijbewijs willen krijgen ?
Verandering is goed.
Maar jammer dat men niet meer praktijk lessen invoert.
Op een grasveld rondjes lukt altijd wel.
Dus waarschijnlijk een gemiste kans om het verkeer iets veiliger te maken.
Het leren van verkeersinzicht en kijken over de schouder naar de dode hoeken bij het afslaan zou erbij moeten horen.