Verbetering Thaise spoorwegnet is hoognodig
Transportkosten maken in Thailand 10 procent van het bruto binnenlands product uit, een veel hoger percentage dan in andere landen.
Dat komt omdat het meeste vervoer over de weg gaat. Thailands meer dan 100 jaar oude spoorwegnet is slechts 4.346 kilometer lang en gaat door 47 van de 77 provincies. Negentig procent is enkelspoor met – nog erger – gemiddeld om de 2 kilometer een spoorwegovergang, wat verklaart waarom treinreizigers zo vaak te maken hebben met vertragingen.
Wanneer het land in staat zou zijn de transportkosten met slechts 1 procent terug te brengen, kan het 100 miljard baht per jaar uitsparen. Dit rekensommetje maakt Saritdet Murakatat, redacteur opiniepagina Bangkok Post.
De vorige regering reserveerde in april 2010 176,8 miljoen baht voor verbeteringen aan het spoor en materieel, en was een voorstander van vijf hogesnelheidslijnen. Maar of Pheu Thai ze voortzet, is onzeker. Tijdens de verkiezingscampagne heeft Yingluck Shinawatra met geen woord gerept over Pheu Thai’s plannen op vervoersgebied.
Een land dat zich daar zorgen over maakt, is China, dat zou participeren in de aanleg van de noord-zuid hogesnelheidslijn. China wil de verbinding gebruiken om toegang te krijgen tot Zuidoost China en het wil haar technologie verkopen.
Wat het ook wordt – een langzame trein of een hogesnelheidstrein – het is hoog tijd dat Thailand serieus werkt aan het verbeteren van het spoorwegnet. Terwijl de ene weg na de andere wordt aangelegd, gaat de uitbreiding van het spoor met een slakkengang.
Thaise producten kunnen op de lange termijn alleen overleven als de productiekosten laag blijven, zodat ze op de wereldmarkt concurrerend zijn. Behalve het vergroten van de productiviteit en kwaliteitsverbetering dient reductie van de transportkosten ook een prioriteit te zijn.Het dubbelspoor dat nu 300 kilometer lang is, verdriedubbelen zou alleen al de transportkosten met 20 miljard baht per jaar verminderen.
Er is bij dit alles echter één probleem: de politieke wil moet er zijn. Het aanleggen van wegen is gunstiger voor politici dan het aanleggen van spoorlijnen, met name voor degenen die banden hebben met wegenbouwbedrijven. [Heer Bommel zou zeggen: Als je begrijpt wat ik bedoel.]
(Noot van de auteur: Misschien heeft Yingluck er met geen woord over gerept, maar op 23 april noemde Thaksin wel een hogesnelheidsverbinding tussen Bangkok en enkele grote steden in zijn bekendmaking [per videoverbinding] van het verkiezingsprogramma.)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Bezienswaardigheden23 december 2024Lamphun, de charme van het Lanna koninkrijk (video)
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
Inderdaad is een drastische uitbreiding en verbetering van het spoorwegnet in Thailand dringend noodzakelijk.
Taksin kan veel beweerd hebben. Tijdens zijn regeerperiode heeft hij meermaals gesuggereerd, dat er een snelle verbinding per trein liefst dubbelspoor naar Zuid Thailand moest komen. Hij zei dat de eerste keer na de tsunami in Phuket e.o. en ook bij de ongeregeldheden in de 3 zuidelijke provincies. Maar het bleef bij woorden.
Thaise spoorlijnen hebben ook een afwijkende breedte. Tussen een echt smalspoor en een “normale” spoorbreedte in. Bovendien wordt er weinig aan onderhoud gedaan, zowel aan de spoorlijnen als het materieel. Thaise spoorwegen staan ook bekend om hun vele ongelukken, ondanks dat ze maar zo weinig aantal kilometers spoor hebben.
Een van de redenen dat de Thaise spoorwegen een onderschoven kindje is van het vervoersysteem is dat Thailand nooit een koloniale machthebber heeft gekend. Zowel Frankrijk als Engeland legde veel spoorwegen aan, omdat men dat de producten snel naar de havens konden brengen, om in Engeland of Frankrijk tot volledige producten te worden gemaakt. Het was een economische noodzaak, dat er spoorwegen aangelegd werden.
Thailand is op dat gebied erg achtergebleven. Ook het materiaal waar men mee rijdt is sterk verouderd. Omdat dat weer op redelijk peil te trekken, is miljarden nodig en die besteedt men liever aan wegenbouw. Bovendien zijn de busmaatschappijen en wegenbouwers leuke financiers voor diegene die graag een centje bij willen verdienen en die bijverdienste wil men niet laten gaan. Geen wonder dat vrijwel geen enkele politicus van welke partij ook aandacht voor de Spoorwegen heeft.
Een hogesnelheidslijn zal een droom blijven. Je ziet het ook aan China. Die hoge-snelheidslijn was een van de pronkstukken, maar door onkunde en haastwerk, was er pas geleden een groot ongeluk en is de hoge-snelheidslijn een wat trage snelheidslijn geworden.
De Thaise spoorwegen.
Als ex NS’er zou ik uit kunnen wijden hoe het zou kunnen.
Echter, er zijn een paar zaken in Thailand die verbetering van het spoorwegnet tegenhouden, technuische en economische.
Om met de technische kant te beginnen.
100 cm spoorbreedte beperkt de maximale snelheid tot 120 km/u. effectief 105 km/u
Enkelspoor beperkt de maximale snelheid tot 100 km/u, effectief tot 80 km/u
Een combinatie van beiden brengt de maximale snelheid terug tot 80 km/u, en effectief tot 50 km/u.
En dat is nu juist de gemiddelde snelheid van de treinen in Thailand.
Optimalisering van de bovenbouw, oftewel het spoor, de seingeving, gepland preventief onderhoud van het rollend materieel en gedisciplineerd personeel brengt deze snelheid weer omhoog naar ongeveer 70 km/u.
Op het economische vlak is het zo dat veel regeringen geld besteed aan wegen zien als een investering, terwijl uitgaven aan het spoor worden gezien als een uitgave.
En daar klemt nu juist de schoen.
Als daar, zoals in vele landen, de wegtransportlobby sterk, om niet te zeggen, machtig is, dan word elke uitgave tegengehouden of gewoon voorkomen.
Een voorbeeld is de spoorweg naar het vliegveld.
Ook de Thaise regeringen hebben het onzalige idee opgevat dat privatisering wel eens goed zou kunnen zijn.
Zoals de toestand van het Thaise spoorwegnet nu is, is privatisering al helemaal geen optie.
Privatisering van de spoorwegbedrijven in Europa bracht alleen maar versnippering, hogere prijzen, minder veiligheid en hogere kosten voor de belastingbetaler opgeleverd heeft.
Er is maar een oplossing voor Thailand, investeer in spoorwegen.
Pffff, ik moet er niet aan denken , hoge snelheidstreinen in dat land.
Verbeteringen of dubbelspoor lijkt me dan een betere optie toe, en vermoedelijk ook een stuk veiliger dan zo’n monster wat daar met dat soort snelheden zou gaan rondkarren.
Wat betreft de trein zoals hij nu is, vind ik hem helemaal niet verkeerd. Je kan de beentjes lekker strekken, peukje roken bij de wc’s, biertje kopen of wat dan ook als de trein stilstaat, lekker relaxed.
Ik heb altijd medelijden met die gasten die zich als haringen in een ton in een “VIP” bus laten proppen om maar zo snel mogelijk ergens te komen, en qua veiligheid gebeuren daar dan ook heel wat meer brokken mee dan met de trein.
@ Treinreizen is voor mij de meest relaxte manier van reizen in Thailand, heerlijk. Dan maar een uurtje langer onderweg.
Haha, voor mij ook Peter!
Ik ben ook zo’n gek die graag onderweg is, ik reis gewoon graag
Nog een voordeel van de trein is dat je, dat wel makkelijk een aardige tijd volhoud, zoals ik zei je kan de beentjes strekken.
Een bus neem ik nooit langer dan een uur of 6, is mijn route langer dan las ik een pittstop in, maf ergens en ga de volgende dag weer verder…..
Lang leve de Thaise trein 🙂
Mijn idee…Ik heb deze zomer vaak in de trein gezeten in Thailand en dat bevalt prima. Ook een busrit van 14 uur meegemaakt (Chiang Ria – Khon Kaen) en dat nooit meer!
Hahaha, kan ik me voorstellen, ik zou knettergek worden.
Je kan die kant wel omreizen, geen probleem, maar dan zou ik de busreis in stukken knippen.
Eens kijken op de kaart en dan zeggen van ok, dan stop ik daar blijf er een dag of langer, en ga weer verder, maar in 1 keer? Ik moet er niet aan denken 🙂
Hogesnelheidslijnen in Thailand. Dat idee werkt bij mij slechts op de lachspieren. Een hogesnelheidslijn zou betekenen dat de tarieven voor treinkaartjes zouden verveelvoudigen waardoor de huidige Thaise treinreiziger zou afhaken, aangezien die bestaat uit mensen uit de lagere inkomensgroep. De Thaise middenklasse krijg je nog met geen tien olifanten uit hun auto getrokken dus die zullen geen gebruik maken van de hoge snelheidstrein. De levensvatbaarheid van dit project is dan ook nul komma nul. Godzijdank.
Soms kan ik niet nalaten om te reageren vooral als het om transportkosten gaat, een van de laatste keren dat ik uit pattaya naar bkkairport reed passeerden we onderweg 9 kleine pickupjes die volgeladen waren (keurig opgestapeld) met ananassen. Een grote koelcombinatie zou op zijn gemak 30 pickupjes kunnen vervangen met hun vieze dieselwalm… natuurlijk weet ik ook wel dat ik gelijk de wind van voren krijg i.v.m. werkgelegenheid etc. het zij zo.
Iets anders is het cijfer van dhr saritdet murakatat redakteur opiniepagina bkk post,ik zal trachten met ronde getallen e.e.a. duidelijk te maken.
Het b,b,p, in thailand in 2009 was ca 180 miljard euro,,, volgens murakatat 10 % transportkosten is dus 18 miljard euro ,,, volgens deze rekenmeester is een besparing van 1 % 180miljoen euro ,,,voor het gemak maal 40tbh is7.2 miljard tbh….Deze 7.2 miljard gaan totaal niet samen met de 100 miljard die deze man uitkraamt,,,
Verder weer hartelijk dank voor uw artikel.
groeten leo casino
Waarom wordt er meer geinvesteerd in wegennet dan spoorwegen?
Als je weet dat alle grote werken in BKK en omstreken worden uitgevoerd door eenzelfde aannemer(Sino Thai) en deze firma nauwe banden heeft met een bepaalde politicus is de keuze vlug gemaakt.
Deze firma bouwt luchthavens en een inmens wegennet,waarom moet je dan investeren in iets waar je geen belangen in hebt.
Hetzelfde in noorden en bepaald gebied van Isaan waar een voetbalvoorzitter de touwtjes in handen heeft via zijn vrouw en schoonvader.
Thaise spoorwegen zal zonder buitenlandse inmenging NOOIT van de grond komen.