Veilig verkeer campagnes dringend gewenst
In de afgelopen 10 jaar zijn 124.855 personen in het verkeer om het leven gekomen en jaarlijks raken 11.386 voor hun leven gehandicapt.
Sprekers op een seminar over verkeersveiligheid, georganiseerd door het ministerie van Volksgezondheid, deden gisteren een beroep op de regering om meer campagnes te lanceren ter vermindering van het aantal verkeersslachtoffers, met name motorfietsers.
Afgezien van het menselijke leed kosten die ongelukken ook veel geld: 230 miljard baht per jaar oftewel 2,8 procent van het bruto binnenlands product. Uit een onderzoek van de Road Safety Group blijkt dat per dag 4.384 personen betrokken zijn bij een verkeersongeluk. Motorfietsers zijn in de meerderheid, met name in de leeftijdscategorie 15-24 jaar. De ernst van de verkeersongelukken neemt toe als gevolg van sneller rijden en bredere wegen.
De meeste dodelijke ongelukken met motorfietsen vinden in het noordelijk deel van het Noordoosten plaats tijdens vakanties en feestdagen. De meeste zijn te wijten aan een te hoge snelheid en dronkenschap.
De Disaster Prevention and Mitigation Department gaat dit jaar campagne voeren voor het dragen van een helm, zowel door de bestuurder als passagiers.
(Noot van de auteur: De krant schrijft passagiers (meervoud). Die s staat er niet toevallig want in Thailand is het niet ongebruikelijk om drie passagiers te vervoeren: twee achter de bestuurder en een kind tussen bestuurder en stuur. Vier kan ook nog.)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Door het dragen van een helm zal het aantal ongelukken niet verminderen, misschien wel het aantal dodelijke ongelukken. Een motor/bromfiets is op zich een van de meest onveilige vervoersmethodes zeker als je kijkt wat er op rijd en hoe het rijd. Gisteren zelf een smakker gemaakt door een verkeerde inschatting van de hellingsgraad en het puin wat er nog lag van eerdere stormbuien 🙁 en dan zelfs met 5 a 10 km/h tegen het asfalt klappen met alleen een helm en wat zomerse kleding is geen pretje. Laat staan als je 50 of meer rijd.
Meer verkeersregels is onvoldoende, zeker in Thailand gaat dat niet werken denk ik persoonlijk. De wegen zijn te vol er is te weinig weg voor al het verkeer. We zijn op het punt aanbeland dat het gewoon anders moet. Denk eens aan de lift of roltrap. Hoeveel ongelukken gebeuren daar jaarlijks mee?
Zolang die corrupte en luie politie niet hun werk doen kun je zoveel doen als je wilt maar niets zal werken
Begin eerst eens met de passagiers in de auto te laten zitten .
Wijs degene op de achterbank op het gevaar dat als zij geen riem omdoen dat de persoon die voor hen zit zwaar letsel kan oplopen als hun lichaam gelanceerd wordt .
Daar tegenover is het nadeel dat je wel weer meer vervoermiddelen nodig hebt .
Heb al gezien met 6 op een bromfiets die zouden beter in een circus gaan optreden
Zoals zoveel problemen in Thailand valt ook dit grotendeels terug te voeren op het gebrek aan educatie.
en wat te denken van die geweldige U-turns de beruchte op en afritten. waar je invoegt op de snelste baan. zolang dat niet verandert ……
Het thaise verkeer is een ramp de bestuurders kennen of willen de wegcode niet kennen.
Vijvtig procent draagt geen helm tientallen rijden met 3 of soms met vier op een motorfiets,tientallen rijden op het ander rijvak en rijden door het rood licht het is werkelijk rampzalig
Wat dacht je van de tourist ,lekker lazerus door Pattaya heen schurren met zijn Thaise verovering achterop.
Zitten soms haast achterstevorren op hun brommer,want ze hebben een goed gesprek.
Erger mij meer aan het rijgedrag van de farang dan aan die van de Thai.
Ondanks al dat gestund in het verkeer valt het mij altijd op dat je weinig of geen agressie in het verkeer ziet,Thaien claxoneren zelden uit frustratie,soms 2 korte seintjes als ze je willen passeren.
Het dragen van een helm in Pattaya is verplicht,en ik zie elke dag nog steeds hele hordes farang op een brommer zitten zonder helm.
Boetes lopen tegenwoordig al aardig op tot zo’n 800 bath,behalve geen helm op zijn hoofd heeft de bestuurder ook geen rijbewijs in de meeste gevallen.
En dat de farang eerder wordt aangehouden dan de Thai,dat is hier in Pattaya al een tijdje voorbij.
Tegen het verkeer in rijden, of de feestverlichting. Zag er laatst een met groen,blauw en rood aan de voorkant.
Wat mij ook opvalt dat de Thai noch verblikt noch verbloost in alle verkeerssituaties, blijft maar star vooruit kijken.