Veerdienst tussen Pattaya en Hua Hin
Er gaan steeds meer stemmen op om weer een veerdienst tussen Pattaya en Hua Hin te openen. Daarvoor is een haalbaarheidsstudie nodig en de nodige financiën. Momenteel zou het kostenplaatje globaal vier miljard baht bedragen.
Het gaat niet alleen om de boten, maar eveneens om de gehele infrastructuur rondom deze veerdienst. De catamarans zouden met een snelheid van 80 kilometer per uur de beide plaatsen gaan verbinden. De berekende reistijd zou drie uur bedragen.
Deze verbinding zou gunstig zijn voor de handel en het toerisme. De schepen zouden 3 miljoen passagiers en 220.000 auto’s op jaarbasis moeten gaan vervoeren om het rendabel te maken. Alvorens dit mogelijk te maken moet eerst een hele infrastructuur zoals havens, ligplaatsen en bijbehorende gebouwen ontwikkeld worden. Een optimistische Prajin Juntong hoopt al in 2017 met de eerste (proef) vaarten te beginnen. Andere plaatsen zijn Pranburi en Bang Pu die aangedaan zouden kunnen worden.
Of het gehele plan voorlopig in de wachtkamer gezet wordt in verband met de tegenvallende economie is nu nog niet bekend en ook de verminderde toeristen-aantallen zullen ongetwijfeld mee spelen. De vroegere verbinding Pattaya – Hua Hin is door technische mankementen van de catamarans en tegenvallende klandizie gestopt. Ook het weer speelde soms parten, waardoor er niet gevaren kon worden. Of dit project in een tijdsbestek van nauwelijks twee jaar gehaald zal gaan worden, zal de tijd leren.
Maar voorlopig zijn er nog genoeg hobbels te nemen voor een goede vooruitgang van dit project. En welke prioriteit zal dit gaan krijgen op de politieke agenda?
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Een leuk tripje maar……
Vul het maar met >8.000 passagiers & 600 auto’s per dag!
Don Muang – Utapou – HuaHin ligt veel meer voor de hand en zeker makkelijker rendabel te maken.
Maar ja…ik denk niet Thais.
Misschien is een vliegtuigje inzetten een betere oplossing voor toeristen. Ik heb het niet zo op veerboten en woeste golven. Maar de vliegfirma’s hebben nog geen plannen dus zal het wel weer een watergebeuren op herhaling gaan worden wat na 3 maanden weer wordt opgeheven.
Morgen Jack,
3 uur zitten te stuiteren is niet echt prettig en dan maar blijven hopen dat het weer goed blijft en hij uitvaart.
Tevens denk ik dat mensen met Eigen- of huur auto deze liever bij zich hebben.
Wij tenminste wel.
Jomtien-Hua Hin, 5 uur totaal, inclusief koffie stop en je kan gaan en staat waar je wilt op plek van bestemming.
LOUISE
Vliegen kunnen we van U-tapao naar Hua Hin met http://www.kanairlines.com op sommige dagen in de week en vertrek 19.40 aankomst 20.10. voor minimal 1000 bath kan luxer Dus niet geschikt voor dagtrips.
Met Kan-airlines kan je naar vele plaatsen in Thailand van U-tapao vliegen voor zeer redelijke prijs.
Ze vliegen met kleine toestel Cessna Grand Caravan 208B , 12 passagiers
Projecten zijn altijd rendabel, tot de tegenvallers komen als ze zijn opgestart.
600 auto’s per dag over hoeveel afvaarten?
En in waarom is het gunstig voor de handel?
Als pleziervaart voor toerisme zou het nog wel aantrekkelijk kunnen zijn, als de heen en terugvaart op 1 dag kan plaatsvinden en het schip zodanig is ingericht, dat de mensen over een dek kunnen wandelen..
Dan moet er dus een retourtickt te boeken zijn, zodat je niet onverwacht niet terug kunt varen.
Op een ferry die met 80km per uur door het water gaat kan je echt niet aan dek gaan wandelen,je zit in een soort vliegtuigstoel vast gesjord,
Met een taxi is het relaxter,ondanks de drukte op de weg.
Vorrig jaar 2500 bath betaald voor een ritje Pattaya -Chaam.
450 passagiers en 33 voertuigen per schip. Dus ga maar rekenen…
3 miljoen passagiers per jaar lijkt me erg ambitieus.
Dan zouden er ongeveer anderhalf keer zo veel mensen gebruik van moeten maken als van alle Amsterdamse rondvaartboten samen.
Zelfs een Thai met een door hen zo geliefde calculator kan vertellen dat dit in de praktijk onmogelijk is .
Als men inmiddels heeft berekend dat een afstand van 115 km met een snelheid van 80 km/h een reisduur van 3 uur oplevert, moet de rest van de haalbaarheidsstudie t.z.t. waarschijnlijk ook zeer kritisch bekeken worden.