Veerdienst Pattaya – Hua Hin?

Door Redactie
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , , ,
6 juni 2016

Al jaren wordt er gesproken over een veerdienst van Pattaya naar Hua Hin. Het begint er sterk op te lijken dat deze er nu toch zal komen. Op Thaivisa werden de plannen bekend gemaakt. Een datum waarop de dienst zou moeten starten is niet genoemd.

Het belangrijkste voordeel van de oversteek op zee is de reistijd. Met de veerboot ben je in slechts 90 minuten in Pranburi  (op slechts enkele kilometers van Hua Hin). Over de weg kost het je zeker 3,5 uur (380 km) en dan moet alles meezitten.

Er zullen 16 overtochten per dag zijn met snelle catamarans die in totaal 400 mensen, 30 auto’s en 12 motorfietsen kunnen vervoeren. Daarnaast kan er nog eens 40 ton per dag aan goederen worden vervoerd. De kosten voor de oversteek bedragen 1.000 Baht per persoon en 3.000 Baht voor een auto.

De investeerders zijn optimistisch over de passagiersaantallen. Men verwacht dat maximaal 2,8 miljoen passagiers gebruik zullen maken van de veerdienst. Dat zal ook wel moeten omdat het plan nogal wat geld kost: 15 miljard Baht voor de aanleg van 3 terminals in Pattaya bij Ban Amphur en de aanschaf van vier veerboten.

Een aantal jaren geleden was er ook een veerbootdienst van Pattaya naar Hua Hin die stopte er al snel mee wegens gebrek aan passagiers.

Bron: Thaivisa en Nederlandse Vereniging Pattaya

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “Veerdienst Pattaya – Hua Hin?”

  1. Eric zegt op

    Ik ben bang dat ook dit initiatief gaat sneuvelen.
    Vraag me dan af hoe men aan de verwachtingen van 2.8 miljoen passagiers komt. Natte vinger of gedegen marktonderzoek.
    2.8 miljoen passagiers verdelen over 365 dagen per jaar met 16 overtochten (8 heen en 8 terug) levert gelijkwaardig over het jaar verdeeld en gelijkwaardig over de boten verdeeld al een capaciteitsprobleem op. 365 * 400 * 16 = 2.336.000 passagiers. Dit is het max aantal passagiers per jaar. En dan afhankelijk van het tijdstip hele lege of juist overvolle boten. Nog afgezien van de dagen dat in verband met slechte zeegang helemaal geen boten uitvaren.

    Thai zullen de afweging maken om voor de 1000 Baht pp toch te kiezen voor de auto en de 380 km. Dat is namelijk aanzienlijk voordeliger in geld. En het verschil in tijd en geld is voor een gemiddeld Thais inkomen pure winst.

    ik zou er niet in investeren.

  2. jasmijn zegt op

    Ja even een rekensommetje….

    Je bent met zijn viertjes en neemt de boot naar Pattaya (Enkele reis is dan 4000 baht) + Auto (3000 Baht) brengt het totale bedrag op 7000 baht enkele reis.
    Retour ook 7000 baht, wat neer komt op 14.000 baht !!!!!!

    Met de auto retour 760 km, zeg 1 1/2 tank diesel is ongeveer 1700 baht (?)

    Dat is toch een groot verschil lijkt mij….. En ik denk dat een groot deel van de Thai dat ook vind en inderdaad voor de auto zullen kiezen….

  3. giorgio zegt op

    In 1990 eerste keer in Hua hin geweest en destijds was er een veerdienst (mini hoovercraft) waarmee je naar Pattaya retour kon. Deze dienst was daarna om mij onbekende redenen opgeheven.

    • Sonny zegt op

      Nou Giorgio precies zoals in het artikel zelf al wordt geschreven, wegens gebrek aan klanten. Overigens toen ik een een jaar of 3/4 geleden vanuit Pattaya naar Hua Hin ging werd deze dienst op de startpagina nog steeds aangeprezen ondanks dat ie bij nader inzien al een paar jaar opgeheven was. Wat ik me herinner was een enkeltje toen aardig aan de prijs dus misschien dat ze nu wat optimistischer zijn vanwege de lagere kosten..

  4. l.lagemaat zegt op

    In mijn postings indertijd over dit plan heb ik van diverse zijden andere cijfers ontvangen.
    Ik ben benieuwd hoe Thaivisa aan deze cijfers is gekomen.

    De vroegere veerdienst is gesneuveld vanwege de geringe belangstelling.

  5. Lung addie zegt op

    De doelpassagiers zullen wel niet de Thais zijn maar wel grotendeels de toeristen die meestal niet over een wagen beschikken en dus nu enkel langs de weg kunnen of willen. Een reistijd van 3.5 uur langs de weg is totaal onhaalbaar. Je bent al meer dan een half uur kwijt om Pattaya uit te rijden en hetzelfde om Hua Hin binnen te rijden. Als je een gemiddelde snelheid van 80km/h rekent in Thailand zit je al dichter bij de werkelijkheid, dus reken maar langs de weg op minstens 6 uur, zeker voor een toerist die de situatie hier niet kent. Voor de toerist is zo een overtocht reeds een attractie op zichzelf en tijdswinst wel belangrijk.
    Mogelijk zullen ze wel het aantal overtochten moeten inperken en aanpassen aan de periode van het jaar.
    Toen hier, te Chumphon, de Lomprayah overzet naar Koh Samui startte was het ook een onhaalbare verloren zaak want de veerdienst per ferry was meer dan de helft goedkoper. Doch moeten we vaststellen dat dit een succes is. Twee op- en afvaarten per dag en de bezettingsgraad is bijna nooit onder de 80%. In geval van Fullmoonparty op Koh Phangan moeten ze zelfs gebruik maken van Don Sak wegens overbezetting.
    Indien de dienst Pattaya-Hua Hin goed uitgebouwd wordt heeft dit wel kans op slagen. Het zal er hoofdzakelijk van afhangen goede verbindingen vanuit Pattaya en Hua Hin uit te bouwen naar de toeristenverblijven in de nabije omgeving. Net zoals op Koh Samui : je komt aan en aan de pier staan de minibusjes klaar om je voor 200THB naar gelijk welke bestemming op het eiland te brengen. Zelfde bij aankomst in Paknam ( Chumphon ) busdiensten van en naar de luchthaven, het treinstation … De besparing in reistijd is niet zo enorm maar, zoals ik reeds schreef, het is een belevenis op zich om eens met een high speed catamaran te reizen en, gelukkig, zijn er nog steeds mensen die niet enkel naar de centen kijken maar gedurende hun vakantie ook iets willen beleven wat ze in hun thuisland niet hebben en daaar iets extra willen voor betalen.

  6. Henk Wag zegt op

    De afstand Pranburi (waar de veerboot kennelijk gaat afmeren) naar Hua Hin is minimaal 35 kilometer, en dus niet, zoals in het artikel “slechts enkele kilometers”. Je moet dan toch nog vanuit Pranburi in Hua Hin zien te komen, dus dat maakt de zogenaamde tijdwinst al een stuk minder. Kortom, voor de zoveelste keer, een totaal onhaalbaar plan, gekenmerkt door een rijke fantasie, en beslist niet door enig realisme !


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website