Vakantiegangers claimen massaal beschadigde koffers op reisverzekering
Wie naar Thailand afreist pakt zijn koffer netjes in en vertrouwd deze toe aan de luchtvaartmaatschappij waar men mee vliegt. Helaas gaan die er niet zo zorgvuldig mee om.
Het blijkt namelijk dat vooral tijdens het transport met het vliegtuig, veel koffers niet heelhuids op hun bestemming aankomen, zo laat een reisverzekeraar vandaag weten.
Top 10 schade reisverzekering
Nu de zomervakantie achter de rug krijgen de reisverzekeraars weer te maken met schadeclaims van onfortuinlijke vakantiegangers. Iedere jaar publiceert de grootste reisverzekeraar in Nederland, de Europeesche reisverzekeringen, een top 10 lijst met meest geclaimde artikelen. Opvallend daarbij is dat een beschadigde koffer nu op nummer 1 staat.
De meest geclaimde artikelen op een reisverzekering (zomer 2012) zijn:
- Koffer of reistas
- (Smart)phone
- Bril op sterkte
- Kleding
- Fotocamera
- Zonnebril
- Tablet of iPad
- MP3 speler of Pod
- Sieraden of horloge
- Videocamera
De verzekeraar geeft de volgende toelichting:
Meeste claims: beschadigde koffers
De koffer is deze zomer voor het eerst het meest geclaimd op de reisverzekering. Het grootste deel van de claims betreft niet diefstal, maar beschadigde koffers. Vooral tijdens transport met het vliegtuig komen veel koffers niet heelhuids op hun bestemming aan.
Tablet PC voor het eerst in top 10
Steeds meer Nederlanders bezitten een tablet en nemen deze ook mee op vakantie. Deze trend is ook zichtbaar bij de Europeesche. Daar staat de tablet voor het eerst in de schade top 10. De claims hebben vooral betrekking op beschadigingen. De Europeesche biedt hiervoor een speciale reparatieservice, die ervoor zorgt dat klanten weer snel over hun eigen tablet kunnen beschikken.
Bril op sterkte vaker kwijt dan de zonnebril
Anders dan men zou denken, raakt op vakantie de bril op sterkte vaker kwijt of beschadigd dan de zonnebril. Het is dan ook raadzaam om altijd een reservebril mee te nemen op reis. je voorkomt daarmee zelfs vervelende boetes. In veel Europese landen, zoals (Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland) is een reservebril in de auto zelfs verplicht voor bril- en contactlensdragers.
Heb jij wel eens wat geclaimed op je reisverzekering tijdens of na je vakantie in Thailand?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid10 november 2024Wat is de ORAC-score en waarom is het goed voor je gezondheid
- Gezondheid8 november 2024Vitamine D blijkt mogelijk effectief tegen insulineresistentie
- Gezondheid13 oktober 2024Hoe de geheimen van Blauwe Zones leiden tot een langer en gezonder leven
- Van de redactie10 oktober 2024GEFELICITEERD: THAILANDBLOG IS VANDAAG JARIG EN 15 JAAR GEWORDEN!
Ik heb een paar jaar geleden tickets gekocht in Duitsland voor de reis van mijn dochter en mijzelf. Toen de datum nader bijkwam ben ik helaas in het ziekenhuis terecht gekomen en moest de reis vooraf annuleren. Ik kreeg van het reisburo 1400 euro retour en bleef zitten met een rest van 350 euro die ik kon claimen bij de reisverzekering. De brief was in het Duits en heb deze gestuurd naar de verzekerings maatschappij. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik enkele weken later een bedrag van 1400 euro op mijn rekening gestort. Ik heb nog een paar weken gewacht. want iemand zal deze fout toch wel opmerken. Maar nee en heb later een heel goedkope vakantie in naar Thailand gehad.
Ook ik ging ooit met een splinternieuwe koffer naar Thailand. Toen de koffer aankwam leek hij wel 10 jaar ouder geworden door de reis.
Ook stond ik eens te wachten bij een gate op Suvarnabhumi en keek naar een medewerker die een rij kofferwagens moest legen. Hij gooide de koffers echt met volle kracht opelkaar zonder ook maar een beetje voorzichtig te doen. Iedereen bij de gate kon het zien door de glazen wand en keek met afschuw.
De bedrijfsleiding mag daar best eens beter op letten.
Dat doen ze op elke luchthaven waar dan ook, ik heb zelf op 3 luchthavens in Nederland gewerkt (Rotterdam, Schiphol, Eindhoven), je wilt niet weten hoe ze de koffers in de vliegtuig proppen, dan nog de bagagebanden in de bagagekelder, gaat ook niet zachtzinnig. Aan de andere kant kan het ook niet anders, het is te massaal. Ik koop zelf een goed hardschalige koffer zonder uitstekende delen wat alleen maar kan afbreken zoals zwenkwieltjes. Sporen van geweld op je koffer ontkom je gewoon niet aan.
Ik wil hier even een correctie maken. Het zijn geen medewerkers van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt die de koffers in en uitladen. Het zijn de medewerkers van de luchthaven waar het gebeurt.
Ik werk al bijna dertig jaar bij een luchtvaartmaatschappij en ik krijg dit misverstand vaak te horen.
Het enigste wat de luchtvaartmaatschappij doet, is je koffer transporteren.
Dus als er telkens weer problemen zijn met je koffer, dan moet je een andere luchthaven uitzoeken… 🙂
Nog twee maanden en dan is deze jongen een vrije vogel… mijn werk zit er op, genieten in Thailand is in het vooruitzicht!….
Ik gebruik een rugzak die ik op een trolley monteer handig en als het nodig is ook makkelijk te dragen. Voor het transport in het vliegtuig doe ik er altijd twee grote blauwe vuilniszakken eromheen. Ziet niet uit maar nog geen enkele beachadiging gehad.
Op vele vliegvelden worden koffers zeer hardhandig behandeld. Vooral koffers met ritsen zijn kwetsbaar. Jarenlang gebruikte ik een van de duurste koffers, totdat die er niet meer uitzag. Nu neem ik een stevige, maar wel goedkopere . En die wordt dan elke 3 jaar vervangen.
Het is toch ook weer knap dat een Nederlands bedrijf de grootste is in de wereld op het gebied van goederenafhandelingssystemen! Gelukkig vernielen inderdaad deze lopende banden onze koffers niet.
Je bedoelt ongetwijfeld VandeLande in Veghel, dat inderdaad in de top staat van bedrijven, die goederenafhandelingssystemen maken.
In de jaren zeventig en tachtig, toen het bedrijf nog niet zo groot was, heb ik wel met ze samengewerkt in exportclubs en gezamenlijke beurspresentaties in het buitenland.
Ik heb nu weer even genoten van nostalgische gedachten bij het lezen van hun prachtig uitgevoerde website, waar hun prestaties en succes vanaf stralen.
Ik wist het niet Gringo totdat ik hoorde dat ze dat geinstalleerd hadden op de nieuwe Dubai airport. Toen ben ik mij daar ook even in gaan verdiepen. Inderdaad erg interessant en idd dit bedrijf bedoelde ik! Over de 600 grote vliegvelden hebben ze het produkt mogen leveren, chapeau!
Mijn ervaring is zeer slecht ze laatste jaren, reeds 2 Delsey koffers de afgelopen 3 jaren moeten vervangen. En de volgende kapotte koffer staat hier alweer achter mij na 3 vluchten naar Azie.
Vooral de strijd om het te claimen vind ik maar een merkwaardig verhaal en iedereen schuift alles op een ander af.
Mijn 2e koffer kwam totaal stuk aan in Bangkok en direct daar op de luchthaven geclaimed bij Thai Air, ze gaven mij gelijk en ik kwam in aanmerking voor een vergoeding want reparatie was niet mogelijk. Nou eerlijk koffer was 8 maanden oud en aangeschaft voor $ 280. Standaard vergoeding is $80 en de weg om dit geld echt te ontvangen zal ik in details besparen, maar na 6 maanden, 3 brieven heen en terug voor claim standaard proces, kreeg ik een cheque uit Frankrijk die geind kon worden bij de Bank . Als je alle kosten bij elkaar rekent vooral kosten innen van de cheque blijft er bijna niks over van de totale vergoeding.
Laatste koffer staat hier nog moet nog even met de reisverzekering over hebben hoe of wat.
Ik heb in de begin jaren 90 tweemaal naar Tibet geweest. Op de luchthaven van Lhasa werden de koffers op een kiepbak geladen en naar de gebouw gereden alwaar ze op het beton werden afgekapt. Gelukkig wist ik dat en ging ik me een goede ouwe zak van het leger.
Ik weet niet of ik reclame mag maken maar heb denk ik een jaar of 10-15 een paar linnen koffers gekocht bij de aldi ,na de eerste reis was de rits al kapot maar dit viel onder de garantie en de koffer werd dus direct vervangen . Ik denk dat deze wel 15 retourtjes Europa -Thailand hebben gemaakt en zijn nog in prima staat .
De breekbare spullen tussen de handdoeken en kleren en ook nog nooit iets kapot gehad ..
Zelfs de vele flessen Mekhong zijn altijd onbeschadigd in Nederland aangekomen .
Ik denk dat nederlanders ook wel graag snel een schade claimen.Natuurlijkals er echt iets kapot is logisch daar ben je voor verzekerd maar er zijn ook zat mensen die wel een schade verzinnen om er een financieel slaatje uit te slaan.En als je echt schade hebt betalen de maatschappijen niet.Ook omdat ze zo vaak opgelicht worden.
Ik sluit me aan bij eerdere schrijvers. De laatste 10 jaar is het bij mij zeker 6 a 7 maal voorgekomen, dat één of meerdere koffers kwijt waren en later beschadigd arriveerden.
Gebeurde zowel in Bangkok als Phuket, maar ook terug in Amsterdam en elders in de wereld. Eénmaal heb ik extra kleding, schoeisel, toiletartikelen en om die reden ook een nieuwe koffer moeten aanschaffen. Op de terugvlucht moest ik in Bangkok bij het inchecken extra kosten betalen voor overgewicht, wat door diezelfde maatschappij veroorzaakt werd. Ondanks uitleg waren zij niet bereid, deze te schrappen.
Uiteraard wel van mijn reisverzekering ontvangen.
Bert,
Schaf een koffer aan met het merk ”Samsonite” kan wel een olifant opstaan.
De koffers die ik voordien had, hielden het meestal een vlucht of 5 uit en dan had je het beste wel gehad. Gescheurd, wieltje stuk, handvat stuk, … noem maar op.
Mijn huidige is een “Samsonite” koffer welke zo’n 20 jaar oud is denk ik, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Hij heeft drie sluitpunten en een drie-cijfers slot.
Het handvat is van hetzelfde harde materiaal.
Hij heeft een hard omhulsel, welke perfect in elkaar sluiten door een tand en groef, en de wieltjes zitten goed afgeschermd en steken niet uit.
Zwenken kunnen ze hierdoor niet.
Hij heeft in die 20 jaar , ongeveer 80 vluchten overleeft, waarvan 2/3 op een Thailand lijn.
In Thailand heeft hij bovenop mini-busjes de zwaarste regenval doorstaan en toch alles binnenin droog gehouden.
Ik weet niet hoeveel keer hij er is afgevallen door de onhandigheid van de chauffeur bij het afladen of opladen maar binnenin werd nooit iets beschadigd.
Langs de buitenkant ziet hij er niet meer uit door de vele veldslagen die hij met de bagageafhandeling heeft uitgevochten , maar is er op kras en snijwonden na altijd als winnaar uitgekomen. Ook de sterke wieltjes draaien nog als nieuw omdat ze goed afgeschermd zijn tegen al dit geweld. Binnenin is hij nog als nieuw.
In aankoop was hij duurder, en in ledige toestand ook zwaarder dan zijn concurrenten maar je krijgt er wel een geweldig product voor in de plaats.
Ooit zal ik er afscheid van moeten nemen, maar ik weet nu al welk merk het zal worden die hem zal vervangen..
Bijna vergeten
Hij was steeds op hetzelfde moment op bestemming als ik maar of hij daar iets mee te maken heeft betwijfel ik…….
Helemaal met je eens Jogchum, ik reis al 15 jaar met een Samsonite, en het enige wat stuk gaat/ slijt zijn de stickers voor herkenning en de kofferriem die er extra omzit.
Ik heb een keer een kapotte koffer gehad, die kennelijk al beschadigd was bij het inladen en niet mee was gekomen. Gemeld op het vliegveld van Malaga. De volgende dag bezorgd op mijn vakantie adres met een excuusbrief van Transavia en een schade formulier. Nadat ik de schade had geclaimd en met de aankoopbon had opgestuurd, kreeg ik een brief terug dat de bon die door de winkel was afgegeven niet werd geaccepteerd, dit was een bon die in tweevoud met een carbonnetje er tussen werd geschreven en een stempel van de winkel werd opgetzet. Men claimde dat volgens internationale verdragen alleen bonnen die electronisch waren geprint werden geaccepteerd. Ook na vele briefwisselingen bleef men bij het standpunt ondanks de excuusbrief en het schadeformulier dat Transavia zelf bij de vernielde koffer hadden gedaan.
Hans
Ik vlieg niet veel, ik heb nu 5 vluchten gemaakt naar div. landen maar er zijn al 2 koffers finaal aan diggelen gesmeten door de gene die de bagage lossen. Ik stond nog in het vliegtuig en heb gezien hoe er met koffers wordt omgegaan, ze smijten er letterlijk mee!
De eerste koffer kwam zonder hadvat aan en de tweede waren finaal allebij de wieltjes onderuit gebroken!
Ik vraag me af of deze mensen ook zo met hun eigen koffer omgaan?! Waarom is daar geen enkel toezicht op?
Je kunt wel zeggen dat het zwaar werk is maar een beetje meer respect voor andermans eigendommen is dacht ik toch niets teveel gevraagd? Bovendien lijkt het er op dat er als het donker is meer mee wordt gesmeten dan overdag.Beide koffers waren beschadigd op
een late vlucht.
Ik vlieg vrij veel – ruim 80 vluchten in de laatste 3 jaar – en heb tot nu toe geen kapotte koffers gehad (en gelukkig ook geen andere redenen om een beroep op de reisverzekering te moeten doen. Gebruik twee ‘zachte’ Samsonite koffers die na verloop van tijd wel sporen van gebruik zijn gaan vertonen, maar dat doet niets aan de bruikbaarheid af. Kwaliteit betaalt zich ook hier dubbel en dwars terug – vroegere ervaringen met ‘koopjes’ leerden dat er nog wel eens wieltjes en handvaten afbraken.
ik ben het helemaal met Jochem eens. Ook ik heb al 15 jaar een Samsonite en die heeft al meer dan 130 intercontinentale vluchten(inclusief overstappen) meegemaakt en is nog steeds in prima staat. Inderdaad wat verkleurd en hier en daar een krasje, maar dat is dan ook alles. Koop een goede Samsonite ne je bent overal vanaf.