Tuk-Tuk, een opvallend vervoermiddel in Thailand
De Tuk-Tuk (ตุ๊กตุ๊ก) is een klein en typisch vervoermiddel met drie wielen. Een soort gemotoriseerde riksja. De naam Tuk-Tuk is ontleend aan het ploffende geluid van de motor.
De Tuk-Tuk chauffeurs komen meestal uit Isaan, ze hebben niet genoeg geld om een normale taxi te kopen of te huren. Hoewel een ritje in een Tuk-Tuk op zich wel een belevenis is, is het niet erg comfortabel. Zeker in Bangkok is het nogal ongezond gezien de enorme hitte, de files en de uitlaatgassen die je inademt. Een Tuk-Tuk biedt ook weinig bescherming bij een aanrijding.
Berucht en slecht imago
Tuk-Tuk chauffeurs hebben over het algemeen een minder goed imago. Sommigen zijn opdringerig en gebruiken hun trukendoos om toeristen om de tuin te leiden. De meeste Tuk-Tuk chauffeurs zijn ongeschoold, hebben geen rijbewijs, spreken nauwelijks Engels en kunnen in veel gevallen je bestemming niet vinden. Ze rijden soms als bezetenen door het drukke verkeer en bekommeren ze zich niet om het comfort van de passagiers.
Het is natuurlijk niet allemaal ‘kommer en kwel’ er zijn genoeg toeristen die er veel plezier aan beleven en het een prima vervoermiddel vinden. Er zijn zeker betrouwbare Tuk-Tuk chauffeurs die hun best doen om jou op een fatsoenlijke manier te vervoeren. Maar het wel goed om te weten dat er ook ‘rotte appels’ tussen zitten.
De trukendoos van een Tuk-Tuk chauffeur
Een bekende truc die veel voorkomt is dat ze je vertellen dat de bezienswaardigheid waar je naar toe wilt gesloten is en pas over een paar uur open gaat. De Tuk-Tuk chauffeur biedt je dan een alternatief aan of een ritje langs andere bezienswaardigheden. In de praktijk betekent dat een lange rit langs, kledingwinkels, juweliers, kleermakers en nog meer juweliers.
Ze verdienden geld indien een toerist wat koopt in de winkel. Deze winkels zijn vaak duurder juist omdat de winkelier ook de Tuk-Tuk chauffeur een commissie moet betalen. Koop je niets dan ontvangt de Tuk-Tuk chauffeur benzinebonnen waarmee hij gratis kan tanken. Soms zitten ze ook in een complot waarbij je goedkope edelstenen krijgt aangeboden. Deze zijn waardeloos en het is een bekende vorm van oplichting.
Spreek altijd vooraf een prijs af
Maak altijd vooraf een afspraak over de ritprijs. Een Tuk-Tuk chauffeur gaat er van uit dat je afdingt en vraagt daarom meer dan hij wil hebben. Afdingen is dus heel normaal. Als hij je netjes en correct op je plaats van bestemming brengt is een kleine fooi wel gebruikelijk. Maak je vooraf geen afspraak over de prijs dan kan je problemen verwachten. Ze vragen dan een extreem hoog bedrag en ondanks dat je dan wel wat kan afdingen betaal je altijd teveel.
Nog meer tips:
- Een Tuk-Tuk is meestal niet sneller of goedkoper dan een normale taxi.
- Als een ritje tegen extreem lage prijs wordt aangeboden (20 baht bijvoorbeeld) dan klopt er iets niet. Je wordt dan ongevraagd naar allerlei winkels gebracht.
- Hetzelfde geldt voor een aanbod om te ‘winkelen’ of een ‘sightseeing tour’.
- Ga er niet van uit dat de chauffeur feilloos je hotel weet te vinden.
- Een lange rit in een Tuk-Tuk is niet comfortabel en zeker niet voor de gemiddelde lange Nederlanders, je doet er verstandig aan om dan een taxi te nemen.
- Als je toch een keertje een Tuk-Tuk ervaring wilt wacht dan tot de winkels gesloten zijn.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
Vroeger waren tuk tuks met een tweetakt motor maar dat is al wel 20 jaar geleden.
Ondertussen zijn ze bijna allemaal voorzien van een viertakt motor en rijden er vele
met een LPG tank.
Ik was laatst in Si Racha en daar hadden de Tuk-Tuks, oftewel Samloars, een groot bord op de rugleuning van de driver met vaste prijzen per afgelegde kilometers, wel zo prettig.
In Bangkok gebruik ik ze wel eens in nood. In principe proberen negen van de tien je te besodemieteren. Meestal is dat een absurd hoog bedrag vragen. Toch ben ik ook na een normale prijs na 100 m uitgestapt, omdat hij me min of meer dwong om langs “juweliers of eettentjes “te gaan, waarbij ik steeds aangaf dat niet te willen. Heel af en toe heb je er aardige tussen zitten. Die zijn meestal ook ouder, maar het is absoluut geen garantie.
TukTuks zijn in ieder plaats anders van bouwvorm.
Er zijn ook plaatsen waar het kleine busjes zijn, die open gezaagd zijn.
Bedoel je misschien de Songtheaw? Dat zijn kleine busjes of verbouwde pickups met -zoals de naam zegt- twee bankjes (song thaew) achter de cabine.
https://www.thailandblog.nl/eilanden/koh-samui/vervoer-koh-samui-auto-motor-taxi-en-songthaews-video/
Zo’n songthaew krijg je mij wil in, die fungeert als buurtbus, tuktuks zou ik alleen als nooggeval gebruiken. Oncomfortabel, duur en nog meer van dat soort ongein.
Nee, Song-Thaews rijden hier ook. Ik heb het over TukTuks. Hier zijn dat kleine Daihatsu busjes. Gewoon vierwielige voertuigen. Maar ook met twee bankjes. Song-Thaews zijn veel groter.en rijden een vaste route, maar niet op vaste tijden. De TukTuks rijden gewoon daarheen waar je heen wilt.
http://www.firstmonkeyschool.com/PDF%20files/transport.pdf
Hier zie je onder elkaar een foto van wat ze hier een TukTuk en een Song-Thaew noemen. Kan helaas geen betere manier vinden om foto’s te laten zien.
Vooral op Phuket zie je deze kleine Daihatsu busjes (Tuk Tuk) dit heeft als enigste reden omdat deze,in de meestal heuvelige omgeving veel veiliger zijn dan de 2 wielers in de rest van Thailand. Overigens ook op Phuket worden voor de diensten van deze 4 wielige Tuk tuks schandalige prijzen verlangt. Prijzen die in de meeste gevallen,van een Tuk tuk maffia afgesproken word.
Sorry correctie, het vergelijk moet natuurlijk zijn 3 wielers die meestal in de rest van Thailand rijden,en vanwegen de heuvelachtige landschap van Phuket daar niet veilig zijn.
Die dingen heten รถกะป๊อ. Rót kà-póh. Het zit tussen de
ตุ๊ก ๆ (tóek tóek) en สองแถว (sǒhng-thěaw) in. Er is ongeveer evenveel plaats als in een tuktuk maar qua uiterlijk lijkt het een mini songthaew. Bankjes rondom in de laadbak met een kleine opening aan de zijkant om in te stappen. In Bangkok rijden ze o.a. rondjes rondom sommige BTS stations om op een vaste route mensen op te pikken.
Een voorbeeld zie je hier halverwege hier: http://nanajung-writing.blogspot.com/2015/11/only-thailand.html?m=1
Hij bedoelt de Pok-Pok is piepklein vrachtwagentje kleiner dan een Pick Up, makem een pok pok geluid vandaar hun naam. Rijden heel veel in Bangkok metropolis in de kleine moobans
In Cambodia zijn het Koetsjes getrokken door een motorbike, zeer comfortabel.
Grts
Mijn devies is een een bepaald bedrag te reserveren voor een taxi,airco en confortabbeler
Pingel wat van de prijs af en goede reis.
Theo.
De taxi is meestal goedkoper dan de tuk-tuk, dus om het geld hoef je het niet te laten. Zorg bij kortere ritten wel ALTIJD dat de meter aan gaat, en stap uit als ze het weigeren. Voor langere ritten, b.v. naar Pattaya of Koh Chang vanaf Bangkok zijn vaste tarieven. De meeste taxi’s hebben/hadden deze achterop de voorstoelen hangen.
Het verdient aanbeveling om eerst op internet te kijken wat een verre rit normaal gesproken kost.
Ze zijn inderdaad maar al te vaak betrokken bij scam activiteiten. Grand palace is closed today bv. Tuk tuk chauffeur werkt dan samen met keurig geklede scammer en daar gaat het naar de gem store! Eens bood men mij ook zon 20 baht ritje aan. Ik moest ergen heen en vroeg de prijs Ik: 20 baht?: Zeker inclusief winkeltour? Daar trap ik niet in. En jij commissie of benzinebonnen vangen! Tuktuk chauffeur: Laten we een deal maken! 20 baht, en 1 Chinees met nepjuwelen. Je blijft 10 minuten binnen, koopt niets, en ik krijg mijn bonnen!
Leek me wel leuk, dus zo gezegd zo gedaan.
Die Chinees leek het echter door te hebben. Werd steeds geïrriteerder. Eerst was het: AAAH, een Hollander! Net als Chinezen. Handelaars! Ik heb hier wat voor je wat je zal interesseren. Toen ik wegging: Kijke Kijke Niet kopen!
Als wij van Subharnibhumi naar Hua Hin per taxi worden gereden voor 1800 bath begrijp ik niet dat je voor een ritje met tuktuk in Hua Hin 250-300 bath moet betalen.
2 van zulke ritjes op één dag en je kunt je eigen auto huren.
Wellicht dat dit beeld in Bangkok klopt, mijn ervaringen in Chiang Mai zijn heel anders. De enige overeenkomst met de voorbeelden is dat je van tevoren de prijs afspreekt. Ik kan me in al die jaren dat ik in Chiang Mai kom niet herinneren ooit belazerd te zijn. Bij het hotel waar ik altijd verblijf staat een vaste groep TukTuk chauffeurs. Ze zijn aardig, rijden voor Thaise begrippen netjes; ik heb me er niet onveilig in gevoeld.
Wel wil het voorkomen dat je ‘s-avonds als je terug wilt naar het hotel vanaf de Night Bazar, je plotseling meer betaalt dan de heenreis, maar als de vraag groot is, gaat de prijs automatisch ook omhoog. Er zullen in Chiang Mai ongetwijfeld slechte chauffeurs zijn; ik ben ze sinds 2009 niet tegengekomen.
Prijzen van de tuktuk is afhankelijk van de grillen van de chauffeur.
Ik maak dagelijks gebruik van een tuk tuk. Indien je weet wat de afstanden zijn en de prijzen is het gemakkelijk.
Zitten ze te hoog dan gewoon de volgende.
Van MBK naar China town vragen ze gewoon 150 baht voor. Ik kan met de bus maar soms heb ik geen zin om te wachten.
Een prijs van 60 baht is normaal.
Vindt ik geen tuktuk dan neem ik de taxi .gemiddeld voor hetzelfde ritje ook 60 baht.
Vanaf de bigC naar pakkret is gewoon standaard 50 baht.
Ik hoef niet uit te leggen waar ik heen wil. Hoef niet te onderhandelen over een prijs. Ze helpen met inladen en uitladen.
In Bangkok heb ik zelf s een paar vaste tuktuks die ik kan bellen en gewoon een nette prijs hanteren.
Maar de oplichters zijn er legio. Advies verdiep je in de prijs/afstand en probeer de prijzen te onderhandelen in het Thais.
Opmerkingen als Traffic jam, far away kennen ze erg goed.
Maar voor een toerist is dat lastiger.
En daar maken ze misbruik van.
Eigenlijk merkwaardig dat er in Pattaya geen Tuk-Tuk’s zijn.
Ik weet wel dat je daar Song-Thaews hebt, maar die zijn in beginsel toch meer voor het hop-on hop-off principe op vaste routes, en je hebt ook motorbikes, maar die heb je in Bangkok ook.
Dus blijf ik toch een beetje met de vraag zitten: Waarom niet in Pattaya?
Beste Frans,Ik denk niet dat, als je een goed functionerende Bahtbus hebt, die mensen voor 10Baht haast door heel Pattaya rijden,dat het voor een tuk tuk nog interessant is om hier parool te bieden.
De afstanden die je na het verlaten van de Bahtbus meestal nog lopen moet, zijn zo minimaal dat iedere gezonde mens geen tuk tuk meer nodig heeft.
Waarom niet in Pattaya? Omdat het verboden is door de Pattaya Municipality en dus zijn er geen tuk-tuks in Pattaya. Is al heeeel lang.
En dit wordt ook tuktuk genoemd : https://www.triposo.com/loc/Nong_Khai/intro/background
Een brommer met een bakkie er aan. Daar passen 4 westerse mensen in of 8 Thais. Je kunt er je benen niet kwijt als je op westerse lengte bent maar ze zijn snel en goedkoop.
Zoek maar niet, deze link is inmiddels opgeheven.
Ik ken een hotel, waar de tuk-tuk chauffeurs zelfs gratis je een rit aanbieden op voorwaarden, dat ze stops mogen maken bij 2 kledingwinkels, want dat brengt dan meer op aan commissiegeld van beide winkeliers dan de ritprijs van de Tuk-tuk.
Leuk dat er over de tuk-tuk word geschreven. Ik kom al vele jaren in Bangkok en veel ís er veranderd met name de prijs van de tuk-tuk. Inderdaad onderhandel altijd eerst over de prijs want anders betaal je de hoofdprijs. Goed om te weten is dat een taxirit vaak goedkoper is dan een tuk-tuk. In de oude dagen was dit andersom. Maar ook geldt hetzelfde voor een taxi. Vraag altijd of ze de meter aan doen anders betaal je veel teveel.ohhh ook leuk om te weten is dat als het regent de prijzen aanzienlijk kunnen stijgen met zowel een taxi als een tuk-tuk. Blijf genieten van Bangkok. Je kunt dit ook zien als een spel. Kijken wie er wint.
Groeten , Stephan
Tuk tuk
Veel lawaai
Duur
Je ziet niks want je kijkt tegen de zijkanten
Om erin te komen en uit vooral voor wat oudere mensen is een ramp
Ze rijden als gekken
Ze moesten die dingen per direct afschaffen
Zelfde als die big motorbice die zoveel lawaai maken vorral s’nachts allemaal jonge jongens van 22 of 25 jaar
Na 24.00 gaan ze racen
Ik ben 82 en afhankelijk van tuk-tuks. Zijn geen taxis hier en ik kan haast niet meer lopen. Heb of weet jij een andere manier van transport? Misschien kan jij mij dagelijks rondrijden?
TukTuk is leuk om een keer (of 2) te doen. Maar Grab, Bolt, en (nieuw?) inDriver zijn sneller en vaak goedkoper (bestaat Uber/Pop nog in TH?), en makkelijker te boeken via een app.
Ben van de week 4 dagen in Bangkok geweest en wat betreft de tuktuk daar heb ik geen goed woord voor over.
Zoals reeds geschreven varieerde de prijs voor Covid rond de 80 en 100 bht voor een ritje maar dat is voorbij.
Ik heb diverse keren geprobeerd om voor een redelijke bedrag gebruik te maken van een tuktuk zowel in de stad als vanaf mijn hotel.
Stevast was het bedrag 400 of 500 bht voor een normaal ritje van bv Bobea Tower naar Nana of van MBK naar Hua Lamphong.
Afdingen op de ritprijs ging niet door , ik kom al heel wat jaren in Bangkok maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Wat me opviel dat zowel voor mijn hotel als diverse plaatsen in het centrum veel tuktuk’s op klanten stonden te wachten , ik vermoed dat ze door Covid 2 jaar geen klanten hebben gehad en nu dmv idiote prijzen een inhaalslag willen maken.
Mij verder maar verplaatst met watertaxi, BTS en Metro .