Fijn met de trein in Thailand
Met de trein door Thailand reizen, kan ik iedereen aanbevelen. Het is mijn favoriete vervoermiddel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Het enige nadeel is dat het nogal langzaam gaat. Van Bangkok naar Hua Hin duurt al snel vier uur. Wanneer ik naar Isaan reis, kies ik bij voorkeur de nachttrein met een slaapcoupé. Je komt dan uitgerust aan op de plaats van bestemming.
Het spoornet van Thailand
De Thaise spoorwegen doen misschien wat ouderwets aan met de logge dieseltreinen en de oude spoorbanen. Toch is het efficiënt, veilig, goedkoop en praktisch.
Het Thaise spoornet is overzichtelijk, er zijn vier hoofdroutes:
- Nothern line Bangkok – Bang Sue – Ayuttha – Lop Buri – Phitsanulok – Nakhon Lampang – Chiang Mai.
- Southern line Bangkok – Nakhon Pathom – Hua Hin – Chumphon – Hat Yai – Padang Besar.
- Eastern line Bangkok – Asoke – Hua Takhe – Chachoengsao – Aranyaprathet.
- Northeastern line Bangkok – Ayutthaya – Pak Chong – Surin – Ubon Ratchathani – Khon Kaen – Nong Khai.
Centraal station Hualamphong
Het Centraal Station van Bangkok, Hualamphong, is veel kleiner dan je van deze miljoenenstad zou verwachten. Je vindt het station nabij het Chinatown district. De snelste manier om er te komen is per metro. Onder het station is een metro halte.
Een ander alternatief is de taxi. Het is niet aan te raden om met een taxi vanaf de airport naar Hualamphong station te rijden. Je komt dan waarschijnlijk vast te zitten in één van de vele verkeersopstoppingen in Bangkok. De kans dat je de trein mist of er een paar uur over doet is daarom groot.
Ben je van plan om na aankomst op de luchthaven verder te reizen per trein, dan kan dat prima. Kies dan voor de Airport Rail Link (de snelle spoorverbinding naar het centrum van Bangkok) en stap over op de metro naar Hualamphong station.
Treinkaartje kopen
Het is voor toeristen vrij eenvoudig om een treinkaartje te kopen in Bangkok. Het personeel op Hualamphong station spreekt Engels en helpt je graag. De dienstregeling is tevens in het Engels.
Maak alleen gebruik van officieel treinpersoneel. Er zijn soms oplichters actief die zeggen dat de trein vol is en bieden je een alternatieve rit in een minibusje aan. Een andere truc is je bagage in ontvangst te nemen, met als gevolg dat je deze kwijt bent. Deze personen zijn vaak netjes gekleed en hebben zelf een ID card om hun nek hangen om er zo officieel mogelijk uit te zien. Koop daarom gewoon een treinkaartje bij één van de vele loketten dan heb je nergens last van.
Treinkaartje voor de nachttrein
Een reguliere treinticket kun je meestal dezelfde dag kopen. Ben je echter van plan met de nachttrein te reizen? Dan is het raadzaam om je tickets een paar dagen van te voren te kopen. Zeker in het toeristische hoogseizoen. Wanneer je van plan bent om te reizen tijdens een Thaise feestdag dan moet je minstens een week van tevoren je kaartje kopen of reserveren.
Combinatietickets
Het is mogelijk om combinatietickets te kopen zoals trein-boot en trein-bus naar bepaalde bestemmingen waaronder Krabi, Ko Samui, Ko Pha Ngan, Ko Phi Phi en Ko Tao. In de meeste gevallen is dit niet goedkoper dan losse tickets.
Treinkaartje ook lokaal te koop
Treinkaartjes zijn ook te koop bij een lokaal reisbureau of boekingskantoor in de toeristische plaatsen.
Bagagedepot
In de grote hal van Hualamphong (met de rug naar de loketten toe), kun je rechts achterin een bagagedepot vinden waar je tegen geringe vergoeding je koffers kunt achterlaten (bewaakt). Dit kan reuze handig zijn als je een aantal uren moet wachten op je trein en nog even Bangkok wilt verkennen. Het depot is dagelijks geopend 04.00 tot 22.30 uur.
Slaapcoupés
De nachttreinen zijn nogal traag, maar wel comfortabel. Je hebt de keuze uit een privécoupe met airco (1e klasse) of een 2e klasse coupe met airco of fan.
Wanneer je met kinderen reist kun je het beste de 1e klasse coupe nemen. Twee coupes worden gescheiden door een soort tussendeur die open kan. In dat geval heb je 1 coupe met vier slaapplaatsen. Het nadeel van een eerste klasse coupe is dat je evenwijdig ligt aan de spoorbielzen. Dat betekent veel trillen en schudden. Het ligt een stuk minder comfortabel dan de tweede klasse waar je in dezelfde richting ligt als de rails.
In de tweede klasse deel je de coupe met alle medereizigers en heb je minder privacy. Desondanks geef ik toch de voorkeur aan een tweede klas coupe met fan. De ramen kunnen open en je kunt even uit het raam hangen. Een leuk verhaal over een treinreis van Bangkok naar de kust kun je hier lezen: Boemeltje naar de kust
Tips van Thailandblog
- Probeer de nachttrein eens en boek de 2e klasse slaapcoupé met fan. Lees ook: De nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok.
- Reis comfortabel met de metro naar Hualamphong station. Vanaf de luchthaven? Dan eerst met de Airport Rail Link.
- Koop je treinkaartje voor de nachttrein ruim van te voren.
- Het station van Hua Hin is historisch en werkelijk prachtig om te zien.
- Een leuk treinritje is naar het oude en weinig bekende vissersdorpje Maha Chai aan de kust. Lees: Boemeltje naar de kust
- Nog een mooi treinverhaal: Waar zouden we zijn zonder de trein?
- Voor slechts 100 baht kun je met de trein van Bangkok Thonburi station (ook wel bekend als Bangkok Noi) naar Kanchanaburi. Je kunt dan via de ‘Death Railway’ de rivier oversteken via de wereldberoemde ‘Bridge over the River Kwai’. Een must voor de liefhebbers. Lees hier meer: Bridge over the River Kwai (Engels).
Meer informatie over treinreizen in Thailand:
- De website van de Thaise spoorwegen: State Railway of Thailand
- Een zeer uitgebreide website over treinreizen in Thailand met foto’s: Seat61
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Gelijk heb je, de trein is top!
Als ik kan kiezen voor de trein of bus, ga ik lekker met de trein.
Pootjes strekken, peukje roken, en nog lekker maffen ook.
Scheelt je ook weer een nacht hotel…..
Heb in het verleden al die trajecten afgelegd met de trein,ik hou het bij de binnenlandse vluchten.
Kan hoegenaamd s’nachts niet slapen,elke keer dat de trein in één of ander onbeduidende stationnetje aankomt,dan begin het pas,het passeren van de verkopers met al hun fruit en stinkende gebakken vis.alsook de kaartjesknipper die elke keer om de 5 minuten langs komt (natuurlijk met lawaai van zijn zware botinnes.om te zien ofdat de mensen wel op de juiste plaats zitten.
Heb is mee gemaakt, dat ik mijn avond eten aan het veroberen was in de restauratiewagon(vond het trouwens heel gezellig,spijtig dat het om 22:30pm gesloten was)toen ik terug kwam naar mijn slaapcabine(low bed)lag er iemand te maffen in mijn bed.
Die toestanden wil ik niet meer,leven het vliegtuig!!
Nog een reden waarom ik met de trein ga: dan hoe ik niet met een minibus (minivan) mee. Ik ben namelijk niet suïcidaal. Mocht je dat wel zijn stap dan gerust in zo’n busje met een kamikaze-piloot achter het stuur.
Helemaal mee eens vooral de slaaptrein 2 de klasse met fan is prima.
Heb wel gemerkt dat er verschilen types wagens op de diverse trajecten gebruikt worden zo zijn de bedden van de nachttrein tussen BKK en Chang Mai breder en comfortabeler dan die tussen BKK en Udon Thani.
Maar voor de rest prima service prijs kwaliteit is uitstekend kortom een aanrader
Ja het is inderdaad heel leuk om met de trein te gaan.
Twee jaar geleden zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai gegaan en met de nachttrein (en bus en boot) naar Kho Lanta.
De trien naar het Noorden is inderdaad beter.
Dit jaar zijn we met de dagtrein naar Chiang Mai gegaan, dat is ook heel leuk om te doen omdat je dan veel van de verschillende landschappen ziet.
Het is echt een aanrader.
Je verhaal doet me denken aan een treinreis in India, van Delhi naar Goa. Mijn vriendin had een slaapbank naast het gangpad en ik bovenin. Gedurende de nacht hoorde ik een hoop geschreeuw en had ze een man van haar bed afgetrapt omdat hij handtastelijk begon te worden. Eerst kwam hij er alleen zitten terwijl ze er lag maar dat ging steeds verder.
De volgende dag zat er een man nonstop haar in de ogen te turen, uuurenlang. Zelfs foto’s met flash recht in zijn gezicht maken hielp niet hem te stoppen met staren.
In Thailand heb ik ooit 1x de nachttrein van Bkk naar Chiang mai genomen, was niet bijzonder vond ik want het was donker. Kan me voorstellen dat het voor toeristen wel leuk is in de trein want er gebeurt vanalles wat in Holland niet gebeurt en het is een goedkope manier van reizen/overnachten. Zelf vlieg ik liever vanaf Don Muang.
Onze 1ste klas reis van Chiang Mai naar Krunthep was wat minder. Voor vertrek vroeg ik nog aan mijn vriendin of dat ze nog een (gratis) avond maaltijd kwamen bezorgen. Zei ze dat ze van alles er over had gelezen en dat dit dus inderdaad zo was, ongeveer zoals in een vliegtuig waar eten en drinken op de lange afstand inbegrepen is. Je raad het al: als avondeten aten we chips en nootjes… De reis opzich was wel aardg, het bed groot genoeg maar het compartiment een stuk kleiner dan verwacht. Met de grote reistassen op de grond was er amper nog bewegingsruimte. Al met al geen onaardige reis maar ook geen topper. Uit her raam hangen kon helaas ook al niet want die raampjes kunnen niet open… Volgende keer nemen we wel het vliegtuig.
Ik ga altijd met de trein als ik de keuze heb in Thailand, waarom? Goedkoop, vanwege het sociale aspect van tussen de mensen te zijn, kan comfortabel naar het toilet gaan zolang en hoeveel ik wil. Kan de benen strekken, kan slapen in een bed en kan rustig eten en drinken en na een nachtje slapen kom ik altijd goed uitgerust aan op de bestemming. Plus het feit dat de trein ook de veiligst optie is en er altijd politie aanwezig is om een oogje in het zeil te houden. Ik houd van met de trein reizen in het algemeen, heb dat al gedaan in Kenia, India, Sri-Lanka, Myanmar, Thailand en Vietnam het is trouwens een hele leuke manier om een land en zijn bevolking te leren kennen via de trein reizen. Aan een bus of minivan vind ik niets aan voor de langere afstanden en een taxi no way, waarom moeilijk doen als het zo gemakkelijk en goedkoop kan gaan, althans dat is mijn visie met reizen met de trein in Thailand op de langere afstanden.
Ik vind treinen ook fantastisch, goedkoop, comfortabel, en redelijk lekker eten in de restauratie wagen. Nog even terug komen op goedkoop, onze laatste treinreis, hele nacht 2de class sleeper fan, was 480 Thb per persoon. De rekening in de restauratiewagen was met 4 man 4500 Thb, straal bezopen heerlijk gegeten en een van mijn beste avonden ooit geweest in de trein.
Ik ben trein fanaat en heb overal op de wereld enorme trajecten afgelegd per trein, het word voor mij nooit saai.
Ik ben zelfs met de gedachte aan het spelen naar Nederland te gaan per trein, het spoor traject is vrijwel dekkend, alleen van Vientiane zal je de bus naar Hanoi moeten nemen, en van daar uit word het heel simpel. Hanoi- Peking -Moskou- Amsterdam!!!
Er zijn reisbureaus die het zelfs aanbieden kost rond de 2000 euro en je doet er meer als 15 dagen over!
Wij (gezin met drie kinderen 15-11-9 jr) zijn afgelopen vakantie, op 11 augustus met de nachttrein van Bangkok naar Surat Thani gereisd. Ik wilde graag eerste klasse reisen, maar ‘helaas’ daar was geen plaats meer. We hebben daarom gekozen voor 2de klasse, maar daar hebben we geen moment spijt van gehad, wat een belevenis. Super.. we hadden de bovenste bedden en voor mijn kinderen was dit één groot avontuur. Sowieso was Thailand één groot avontuur. We hebben een heerlijke vakantie gehad en waren goed voorbereid, mede door dit forum. De kaartjes hebben we ongeveer een week van tevoren gekocht op Hualamphong station. Ik liep direct door naar de loketten, maar mijn vrouw werd aangesproken door een medewerker.. ik dacht… ahh, daar zijn die mensen die ons gaan beduvelen, maar dit was fout. De beste man was super aardig, liep mee naar het juiste loket en bleef wachten totdat alles geregeld was.. echt vriendelijk en niet opdringerig. We hebben leuk contact gehad in de trein met franse vakantiegangers, een thais gezin.. maar ook met de verkoper van bier.. echt een aanrader!!
Ook wij hebben afgelopen zomer van de trein in Thailand gebruik gemaakt. Van Kanchanaburi naar Bangkok was heel leuk. Wel vertraging, maar ach je bent op vakantie. Van Bangkok naar Hua Hin moesten we wachten op een trein later omdat de trein die we wilden vol was. Dus inderdaad in vakantietijd vooraf je kaartje halen als je perse met een bepaalde trein meewil. Verder dank aan dit blog, vanaf het moment dat ik wist dat we naar Thailand zouden gaan heb ik hier veel gelezen en daar ook veel aan gehad. We hebben mede daardoor een mooie reis achter de rug
Het is een keuze, ja, vliegen is sneller en comfortabeler. Maar de tijd in de trein beschouw ik niet als verloren tijd! Je leert het land en de mensen goed kennen in de trein. Opvallend is dat mijn Thaise vriendin het ongelofelijk vond dat ik met de trein wilde. Ik heb hemel en aarde moeten bewegen. Die Falang zijn vreemd. Thai nemen voor lange afstanden de bus. Ik denk dat ze de trein te eenvoudig vinden. Maar in de bus zit je klem op je stoel en in de trein kan je bewegen. Een keer ging ik met de bus naar Suratthani en bij een stop bij een restaurant/marktje riep de chauffeur: 10 minuten! Ik rende naar de WC waar ik een lange rij verwachtte en wilde op tijd terug zijn….Na een uur minuten wachten kwam de chauffeur ook nog eens terug…geen Thai die het vreemd vond.
In de dagtrein naar Hua Hin is tweede klasse voor mij beter dan eerste klasse: de fan is prima en je kan door open raam kijken en fotograferen en je bent bij deThai. De trein naar de Isaan is echter een stuk slechter. Hoe zou dat toch komen. Hier is de tweede klasse af te raden: geen fan en keiharde stoelen. Niet iets om 8 uur vol te houden.