Thailand heeft ambitieuze plannen voor vervoer en infrastructuur
De Thaise overheid heeft als een van haar speerpunten de infrastructuur en het openbaar vervoer op de agenda staan. Dat bleek afgelopen tijd toen een delegatie naar de Bali Hai pier in Pattaya kwam om te zien of van daar uit een mogelijke veerbootverbinding met Hua Hin tot stand zou kunnen komen.
De Bali Haipier zal dan drastisch aangepast moeten worden. Voor deze haalbaarheidsstudie is een bedrag van 30 miljoen Baht gereserveerd. Op dit moment gaan er verschillende prognoses rond over de aantallen passagiers, die er per dag over deze 110 kilometer lange afstand vervoerd zouden moeten gaan worden om het geheel rendabel te krijgen of tenminste kostendekkend. Er zou ook een nieuwe jachthaven in dit gebied komen maar dat is nog niets van te zien.
Een ander ambitieus plan is om een hoge snelheidslijn aan te leggen tussen Bangkok en Chiang Mai. De vorige regering van Yingluck Shinawatra had al planenen voor een HSL, maar nu moet het er echt van komen. Dit 715 kilometer lange traject moet kan dan met een snelheid van 250 kilometer per uur afgelegd kunnen worden. Men is gestart met een grondige studie naar de veiligheid, zodat het projekt daardoor al enige vertraging heeft opgelopen.
Verder heeft de regering plannen voor een spoorverbinding Bangkok – Hua Hin en een verbinding van Bangkok – Rayong. Deze laatste spoorlijn wordt geen HSL verbinding en laat nog even op zich wachten. Ook is het nog niet zeker of deze trein in Pattaya zal stoppen, omdat het station in de omgeving van Soi Siam Country te ver van het stadscentrum ligt.
Plannen genoeg voor het vervoer, nu maar afwachten wanneer een van deze plannen werkelijk ten uitvoer gebracht worden. Vermoedelijk zal de HSL verbinding tussen Bangkok –Chang Mai als eerste ontwikkeld worden om daarmee een economische “boost” in het noorden van het land te bewerkstelligen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
De HST lijn naar Chiang Mai is echt niet de prioriteit. De prioriteit ligt in de West-Oost verbinding. Birma – Laos. Die vooral het goederenverkeer moet ten goede komen; omdat men Thailand het logistieke centrum van Z.O. azie wil maken. deze HST lij zal zullen de Thaise havens, via Laos per spoor verbinden met de Chinese industriesteden.
Dit heeft de PM aangekondigt in een van zijn wekelijkse toespraken.
In plaats van steeds over HSL tussen Chiangmai en BKK te zeuren (niet rendabel te krijgen met huidige vliegtarieven) zou men er beter aan doen het huidige spoor en materieel echt te verbeteren cq uit te breiden.
Veel bla bla maar voorlopig gebeurd er niets. De planken buigen door van de opgestapelde plannen.
Er zijn hier zo veel problemen …… drie van de belangrijkste zijn 1- gebrek aan geld 2- gebrek aan kennis / prioriteitstelling 3- corruptie.