Thai nu ook aan de hybrids?
Door Harold
In Nederland zijn hybride aangedreven auto’s de normaalste zaak van de wereld, maar ook in Thailand lijkt deze milieuvriendelijke heilige koe nu door te breken.
Het is een schrik voor menig autoliefhebber, maar de leaserijders zijn er dol op: Toyota Priussen, Honda Civic Hybrids en ga zo maar door. Oersaaie bolides, maar doordat ze in de gunstige 14%-bijtellingcategorie vallen zijn ze oh zo geliefd onder de zakelijke automobilist. En dat alles om maar zo groen mogelijk bezig te zijn.
Tot voor kort was niemand in Thailand ook maar bezig met hybride auto’s. Je kon het zo gek niet bedenken of iets met vier wielen aangedreven door een motor reed wel rond. Dit beeld verandert echter bijzonder snel. Een paar jaar geleden werd ik tijdens mijn vakantie in Bangkok voor het eerst geconfronteerd met de toen nieuwe Toyota Camry Hybrid. Juist, het topmodel van de Japanse autofabrikant die deels hybride wordt aangedreven. Inmiddels hebben enkele dure hotels in Bangkok deze milieuvriendelijke Jap opgenomen in hun vloot om gasten luxe en vooral milieuvriendelijker op te halen en weg te brengen naar bijvoorbeeld het vliegveld of hun volgende bestemming.
Ook Mercedes-Benz en BMW gaan in Thailand nu op deze trend mee, want zowel de S400 Hybrid als de 7 Active Hybrid zijn inmiddels te koop in het Land van de Glimlach. Uitsluitend voor de elite natuurlijk, want de normale Thai kan zich dit van z’n leven niet veroorloven. Honda springt hier nu op in met de Jazz Hybrid, die voor 2011 gepland staat. De normale Jazz is (in tegenstelling tot Nederland) ontzettend populair in Thailand en dit kan wel eens een hele slimme zet van Honda zijn om ook de Thai aan de hybride te krijgen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid15 december 2024Krachttraining houdt je lichaam jonger op celniveau
- Gezondheid6 december 2024‘In zes weken je oude bloedvaten 20 jaar jonger met Q10’
- Gezondheid4 december 2024Blijf gezond en vitaal na je 60e met de juiste supplementen
- Gezondheid2 december 2024De verborgen risico’s van MSG in Thaise gerechten
Ik denk dat je de Thai alleen maar aan de hybride krijgt als het geld scheelt. Hetzelfde als in NL dus. Ze mogen wat mij betreft vandaag nog beginnen met roetfilters en katalysators. Dat zou al een verbetering zijn.
De enige reden dat nederlanders in dit soort bakken gaat rijden is dat ze minder bijtelling hebben. Was dat niet het geval dan raak je die dingen aan de straatstenen niet kwijt. Zal in Thailand ook wel zo zijn.
@ Steve Dat klopt inderdaad. Puur vanwege de bijtelling en niets anders. En weet je wat het meest grappige is? Juist die leaserijders met hun Priussen zitten op de linkerbaan te kleven en te trappen en rijden dus net zo zuinig/onzuinig als de anderen…
Helaas zijn hybride auto’s niet milieuvriendelijker.
Het verplaatsen van een auto van A naar B kost een vaste hoeveelheid energie. Een hybride auto maakt het niet anders.
Wel kan een hybride auto er aan meewerken dat de giftige uitstoot meer buiten de stad plaats vind dan binnen de stad.
En auto’s die de stroom uit het net halen, zijn alleen milieuvriendelijker indien er sprake is van groene stroom.
Een elektriciteitscentrale vervuilt even veel als een auto (in verhouding tot de geleverde energie)
Minder uitstoot van schadelijke gassen is dat niet milieuvriendelijk? Daar gaat het toch juist om.
Hybrides stoten in zijn totaliteit niet minder uit. Dat is het em nu juist.
Het is in NL een soort opgefokte hype. De overheid beweert dat het goed is en iedereen loopt er achter aan.
De Thai rijden hybrids om 3 redenen: a) showoff want die krengen zijn duur b) save the fuel c) ze zijn stil.
Dat de Jazz in Thai het beter doet is begrijpelijk, eeste plaats is de wagen vele malen aantrekkelijker en de prijs is heel schappelijk. De duurste uitvoering is gelijk aan de RS in Japan, heeft 120pk en paddleshift. Met een verbruik van gemiddeld 1 op 17. De Jazz hybrid zal wel weer onbetaalbaar worden.
Had vroeger een baas die de allerduurste Camry had. Schaamde zich aan tafel bij de top van Philips die allemaal BMW 5-serie reden. Uiteraard kale 520’s met stof op de stoelen en slingers aan de deuren voor de ramen……..
Het zat slechts in de naam. ‘Ik rij Toyota’, moest ie zeggen.
Als ik nu in Thailand in zo een nieuwe (witte !!) Camry Hybrid rij, voel ik me de koning te rijk. (nee, nee, gewoon een koning, niet de Thaise)
Wat een knaller van een automobiel !!
De lol van een BMW of Mercedes Benz is er in Thailand natuurlijk vlot vanaf, vier keer de prijs is absurd.
Zag in Bangkok de intrductie van de Panamera; 463.000 euro!! Gek zijn ze. Stond bewust in euro’s, anders hadden ze het pand ernaast moeten huren voor de prijskaart……..