Het zware leven van een taxi-chauffeur in Bangkok
We klagen vaak over taxi-chauffeurs in Bangkok, maar hebben we wel enig idee hoe moeilijk zij het hebben? Er rijden er tegenwoordig ruim 90.000 rond en het worden er elke dag meer.
Maximilian Wechsler, de verslaggever van de Bangkok Post die eerder de vrije verkoop van kinderporno op Sukhumvit aan de schandpaal nagelde, ging dit keer op onderzoek uit in de schimmige wereld van de taxi-chauffeurs. Hun pad gaat doorgaans niet over rozen, zo blijkt.
Vrijwel iedereen die Thailand bezoekt, krijgt er mee te maken: de taxi-chauffeur in Bangkok. De klachten zijn legio, van oude bakken zonder merkbare vering via een chauffeur die constant in zijn mobiele telefoon zit te kakelen tot het maken van een omweg om extra baht te verdienen. Om nog maar te zwijgen van de weigering om de meter aan te zetten of zelfs vrouwelijke passagiers onzedelijk te betasten…
In de vijf jaar dat ik nu in Bangkok woon, heb ik daar het een en ander van meegekregen. Veel chauffeurs hebben geen benul van de functie van de koppelingspedaal of scheuren alsof hun leven er vanaf hangt. Een keer ben ik onderweg uitgestapt toen de chauffeur weigerde of de radio uit te zetten of de tegelijkertijd spelende dvd (waar hij nota bene onder het rijden ook nog naar zat te kijken).
Het Department of Land Transport (DLT) ontving tot augustus vorig jaar, 9479 klachten over taxi-chauffeurs. daarvan gingen 2060 stuks over de weigering van chauffeurs om passagiers mee te nemen, 1633 over beledigend gedrag, 1486 voor ongebruikelijk hoge tarieven en 1182 vanwege het niet rijden naar de gewenste bestemming. Vorig jaar was over dezelfde periode ‘slechts’ sprake van 7403 klachten en 11.289 over het gehele jaar 2009. En dat op ruim 90.000 taxi’s in Bangkok, waarvan bijna 69.000 geregistreerd bij 132 bedrijven, terwijl 21.551 in particuliere handen zijn. De chauffeurs komen doorgaans uit de Isan, waar ze het zout in de (rijste)pap niet kunnen verdienen. De keuze is als volgt: een nieuwe taxi huren voor circa 580 baht per 12 uur of een exemplaar dat ouder is dan 3 jaar voor 450 baht. Voor een eigen auto dient de man of vrouw in kwestie 290.00o THB aan te betalen, gevolgd door maandelijkse termijnen van 16.000 THB gedurende 4 jaar.
Geen vetpot
Al met al is het geen vetpot. Met een beetje geluk maakt de chauffeur een omzet van 1000 tot 1500 THB per dag. Trek daar de onkosten van af en het is duidelijk waarom de chauffeur er of een baantje bij moet nemen, of een flink aantal overuren moet draaien om het hoofd boven water te houden.
Een vergunning krijgen is nog het minste probleem. Wie ouder is dan 22, geen lichamelijke of geestelijke handicap heeft en minimaal een jaar in het bezit is van een rijbewijs, kan er een aanvragen. De aspirant moet beschikken over een identiteitskaart, een huisregistratie en een medische verklaring. Een test bij de DLT neemt vervolgens 5 uur in beslag. Als de achtergrond binnen 45 dagen door de politie is nagetrokken, kan de chauffeur zijn taxi-vergunning afhalen.
Menig chauffeur maakt zich overigens zorgen over zijn (Bangkok telt slechts een handvol vrouwelijke taxi-chauffeurs) veiligheid. Er gaat immers geen dag voorbij of een van hen wordt beroofd. Opmerkelijk is in dit geval de Thaise man die van Bang Na met de taxi naar Sukhumvit Soi 5 rijdt en daar meldt dat hij zijn portemonnee is vergeten. Hij vraagt het mobieltje van de chauffeur om een vriend te bellen, maar stapt vervolgens uit en rent weg, met het mobieltje….
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
- Bezienswaardigheden15 oktober 2024Wat Rai Khing, deze tempel is echt een omweg waard
Van het vliegveld Don Muang naar pathum Thani is normaal 400 thb .
De chauffeur wist dat wel te vinden maar stopte bij 1 restaurant met die naam totaal de verkeerde kant op .
Hij stopte bij 1 afgelegen politieburo om de weg te vragen waar de plaatselijke agent al klaar stond om mee te rijden .
Binnen 1o minuten waren wij op de plaats van bestemming 1600 Thb armer en of ik de agent ook nog even 1 tip wilde geven .
Na bemoeienis van de bewoners verdween de taxi zo spoedig mogelijk .
Tegenwoordig neem ik mijn eigen chauffeur mee als ik in BKK moet wezen .
Tja, in Thailand kan je alles verwachten, dat blijkt maar weer.
och och,arme taxi bestuurders?
Laatst wilde ik met de taxi van het NL, consulaat naar de ekkemei bus station,in de taxi vroeg de chauffeur gaat U naar Pattaya?ik beaamde dit hij zei voor 1500 bth breng ik je.Ik antwoorde ,nee hoor gezellig met de bus .De volgende actie van hem was dat hij stopte bij een willekeurige halte van de Sky train en of ik er maar uit wilde stappen ,ik deed dat en hij vroeg 50 bth wat ik dus niet deed, heb medelijjet met die arme sloebers? vrgrt M.M.Stuit
IK neem, tegenwoordig, duidelijk zichtbaar voor de chauffeur een foto van zijn legitimatie die op de voorruit zit met mijn mobiele telefoon.
Heb je slechte ervaringen frans? met taxi-chauffeurs?
Een beetje laat. Maar ik zie deze vraag nu pas.
Nee, ik heb geen moeilijkheden met Taxichauffeurs in Bangkok gehad.
En dat wil ik graag zo houden.
Ik woon niet in Thailand maar kom er wel vrij vaak.
En, mede door dat geintje met de telefoon, en doordat ik laat weten dat ik de weg redelijk weet heb ik geen problemen gehad.
Maar de laatste keer dat ik iemand aanraadde een taxi te nemen van het vliegveld naar Rachada Pisek stond er 450 baht op de teller
En dat terwijl er bij nij nooit meer dan 200 baht op de teller stond.
ga je hier wel eens met een taxi, ben zelf taxi-chauffeur. De kranten staan er bol van. gr. Cor
Dat is juist hoor, wij zijn al verschillende keren beetgenomen geweest door taxidrivers, ze weten zogenaamt de weg niet.
Regelmatig is er verse Isan aanvoer van taxi chauffeurs in BKK en die weten inderdaad de weg niet. Komt nog bij dat Thais geen kaart kunnen lezen, dus waarom ga je er van uit dat ze zogenaamd doen alsof ze de weg niet weten?
September 20 moest ik voor mijn 09.05 am Nok Air naar Don Muang! Rond 07.00 op straat taxi gepakt! De chauffeur duidelijk 3x gezegd Don MUang en hem een briefje met grote letters DON MUANG laten zien! de rit begon goed , daar ik BKK redlijk goed ken! dan op de tolweg verschijnen de blauwe bordjes langs de kant ,,,Surnavarnapumi “…dus nogmaals gezegd Don MUANG..hij knkikt en rijdt verder!!
dan opeens het bord 10km voor Surnav.Airport! ..Ik zeg weer DonMuang! ..hij doet alsof hij nu pas zich realiseert,dat hij verkeerd zit! ..afslag zoeken en op naar DON MUANG…
IK HEB ALLE TUSSEN LIGGENDE SURBURBS GEHAD MET ELKE 100 METER TRAFFIC JAM!!
kORT: AANKOMST DON MUANG ..09.30!!!!!
VLIEGTUIG WEG!! EN THB 600 ARMER!…
EN EEN NIEUW TICKET ENKELE REIS !!
EN…PAS LAAT IN NAMIDDAG OP DE PLAATS VAN BESTEMMING!!
AMAZING THAILAND!…fORGET IT!!!
( BEN WOONACHTIG IN BKK!)
Ik neem aan dat je naast een klacht ook een claim bij hem of diens organisatie heb ingediend. Heb je hem wel de ritprijs betaald?
Ik heb dit wel vaker gehoord. Het lijkt alsof er opzet in het spel is. Of zijn ze werkelijk zo dom?
Ik ben ook een keer slachtoffer geworden – wie eigenlijk niet – van een taxichauffeur. De rit ging van Don Muang naar het Eastin hotel in Makassan (Bangkok).
De chauffeur vroeg om een all-in prijs van 350 baht. Dat weigerde ik en stond er op dat hij op de meter moest rijden. Uiteindelijk ging hij daar mee akkoord, nadat ik eerder had gedreigd een andere taxi te pakken.
Het was mijn eerste bezoek aan dit hotel. Wel had ik eerder in het Bangkok Palace gelogeerd. Dit hotel ligt achter het Eastin hotel.
Ik werd door de chauffeur afgezet bij een hotel, naast het Bangkok Palace hotel. Nadat ik hem naast de ritprijs ook een fooi had gegeven – de ritpijs bedroeg 180 baht en hij kreeg 250 baht – stapte ik redelijk vermoeid het hotel binnen en gaf aan de balie medewerker de hotelvoucher af.
Na heel wat gezoek en met nog een blik op de voucher, kwam hij er achter dat ik het verkeerde hotel was binnen gelopen. Ondanks dat ik geen gast was kreeg van hem een glas limonade aangeboden.
Gelukkig was het maar 100 meter lopen naar het Eastin hotel. Daar verliep alles vlotjes en kreeg ik weer een glas verfrissende limonade aangeboden.
Wat ben ik toch een bofkont!
Het Eastin is ook zeer slecht te vinden! Mijn vaste chauffeuse uit BKK is er al diverse malen geweest maar het ging weer fout vorige week. Er staan geen borden naar het Eastin maar wel naar Bkk-palace.
Snap trouwens toch niet wat je in Eastin moet, de bell-girl was te lui om de koffers te tillen en de entree ziet er ook niet uit. je moet recht voor de ingang stoppen en dan kan er niemand meer door.
Neem toch een beter hotel, of zeg tegen 333travel dat je liever een echt hotel hebt ipv Eastin vol nare russen.
Hoi Ik moet tegen spreken ik ben een frequent bezoeker van Eastin hotel met mijn thais e vrouw, wij wonen in Amsterdam. Boek altijd rechtstreeks met 333 travel dit zit boven op de derde etage kantoor . ik betaal 1750,00 thb voor tien nachten lux kamer per nacht.
Ik vind het na de renovatie bijzonder goed er is van alles fitness club sauna swiimming pool en mooi gelegen vlakbij Pratunam.
Mijn vrouw zegd tegen de taxi driver altijd Maksan naast bank [palace hotel.
Altijd goed van af airport 350, thb naar MKB 60 to 70 thb meter.
Ik heb tot nu toe geen vervelende ervaring met taxichauffeurs in Bangkok. Of het moet er om gaan dat ze de weg niet kunnen vinden. Ze kunnen absoluut niet kaartlezen. Ik had een duidelijk kaartje van het hotel aan hem gegeven, met een plattegrond. Ook alles in het Thais. Hij heeft wel een half uur rondgereden. om het te vinden. Ach dan moet je een keer honderd baht meer betalen. Lig ik ook niet wakker van.
Het wordt een ander verhaal als je haast hebt, of je vlucht moet halen.
Van de nieuwe luchthaven naar de tongtara hotel in bangkok, slecht 36 km…. habben wij al eens 450 bath betaald, wat zeg je…. niet te verwonderen dat ze vele toeristen verliezen he, dat ze de mensen nog meer tegen de muur zetten!!
Is je 450 Bath voor 36 kilometer te duur? Dat valt wel mee hoor. Bedenk ook eens dat de taxi in het stadsverkeer die rit iets van 4 liter benzine verbruikt. Plus de kosten voor de taxi en de chauffeur siw ook nog wat moet verdienen.
De zelfde rit zal je in Nederland ongeveer 5 keer zoveel gaan kosten!
Ze rijden allemaal op lpg, en dat kost ongeveer 12 cent de liter, dus voor 36 km zijn ze nog geen 50 bath kwijt
Samsen, hoe heb je dat gedaan om daar te gaan wonen? welke formaliteiten heb je nodig. Ben ook gehuwd met thaise hoor,
Johny,..
Ik woon 6 maanden in Bkk en 6 maanden in Nederland!
Ben ook niet getrouwd! ik huur een appmt! doe dit nu voor het 2 de jaar! …over en uit! Grtjes S.
Vorig jaar September hebben ze nog een Taxichauffeur opgepakt die met een bekende truuk zijn passagiers probeerde op te lichten.. Hij had zijn passagiers gevraagd om de auto aan te duwen omdat de moto zogenaamd was afgeslagen. Toen de twee achter de auto stonden reed hij weg met de bagage en de laptop. Gelukkig had de man fotografisch geheugen en wist hij het nummer van de taxi en de naam. Hij werd dan ook snel opgepakt en zal nu wel brommen in het “Bangkok Hilton”.
Je vergeet de ‘This is Thailand’ factor. Taxi chauffeur geeft laptop aan politie en gaat vrijuit. Politie vertelt passagiers dat ze de taxi chauffeur hebben gearresteerd maar dat ie de laptop reeds verkocht had.
Ben ik even blij dat ik google maps en ook nog Navigatie met de kaart van thailand op mijn smartphone heb. Mocht hij/zij verkeerd rijden dan laat ik meteen de juiste route zien. Zo kun je eigenlijk nooit geflasht worden…
Ik kom de laatste tijd niet meer in BKK. Van de airport ga ik altijd met de bus naar Pattaya. Het kost mij slechts 200 baht en ik word bij mij hotel afgezet. Geen gezeur aan mijn hoofd over tolgeld e.d.
Waarom zou ik dan een taxi moeten nemen?
Ik heb de laatste 12 jaar in ontelbare taxi’s gezeten naar alle hoeken en gaten van bangkok.
1. Ik ga altijd naast de chauffeur zitten
2. Ik lees hardop zijn naam van de legitimatie op het dashbord
Tot nu toe heb ik nooit enig probleem gehad. Alleen 1 keer ben ik uitgestapt omdat hij zijn meter niet aanzette/ Maar dat is ook alweer jaren geleden.
GJ
Wat een gezeur allemaal. Heb nooit problemen met taxi’s in Thailand. Gewoon de do’s en don’ts in de gaten houden, die gelden wereldwijd voor taxi’s.
Ga na aankomst op Schiphol eens in een taxi zitten. Dan wordt je pas echt opgelicht, legaal weliswaar. Als de chauffeurs niet met elkaar aan het matten zijn dan.
Ik heb het vorig jaar nog tegen gekomen als ik terug kwam uit sakon nakon met de bus, hadden geen tijd om een taxi te zoeken en daar stond er al ene klaar om onze valiezen aan te pakken en zonder dat we het gevraagd hadden stak hij onze valiezen in zijn taxi. Wij hebben 450 bath betaald van het busstation naar ons hotel in bangkok. afstand naar on hotel slechts 10 km.
Neem nooit wachtende taxi’s; die zijn uit op een vette prooi en rijden niet op de meter waardoor je 2 tot 3 keer meer betaalt. Het voordeel is wel dat ze niet gaan omrijden of doen alsof ze de weg niet weten, aangezien de ritprijs al vastligt. Ik zorg er ook altijd voor mijn bagage, als je niet meer dan een koffer hebt, bij mij op de achterbank te nemen, zodat ik snel kan uitstappen wanneer de chauffeur ‘verkeerd’ rijdt. Daar heb ik al enkele keren gebruik van moeten maken. Betaal hem wel een gedeelte van de meterprijs om agressie te voorkomen.
Maar meestal heb ik geen problemen.
Parkerende taxi’s is ons probleem in soi Jaisamarn, d.i. de soi tussen soi 4 en soi 8 Sukhumvit rd., waar een parkeerverbod geldt. Die soi moet erg veel verkeer verwerken en is zeer smal en hoewel het een eenrichtingsstraat is hoeven de motortaxi’s zich daar niets van aan te trekken.Dat betekent dat er voor de voetgangers erg weinig plaats is overgebleven. Protesten bij de verantwoordelijken op het Lumpini-politiestation hielpen niet en de taxi-chauffeurs roepen triomfantelijk dat ze de politie betalen om in overtreding te mogen zijn. Bovendien weigeren al deze taxichauffeurs op de meter te rijden en wachten ze op een vette prooi uit de Dynasty en Sukhumvit Grande hotels. Een dubbele overtreding dus. Het is taxi-mafia in samenwerking met de politie. Amazing Thailand! In soi 4 (Nana) bestaat hetzelfde probleem.
Een keer heb ik de paniek gezien van een toerist, die ontdekt dat zijn taxi met de bagage is verdwenen, nadat hij even naar zijn kamer was teruggegaan. Hij gaf niet de indruk, dat hij de gegevens van de chauffeur of zijn taxi had. Maar er zijn gelukkig veel beleefde en betrouwbare taxichauffeurs in Bangkok, de meesten neem ik aan..
Voordat de skytrain en metro in Bangkok aangelegd waren maakte ik erg vaak gebruik van taxis in Bangkok . Zelfs toen er nog geen taxi meters waren , en je dus altijd de prijs af moest spreken . Nooit een probleem gehad.
Ik reed bijvoorbeeld eens van Rama IV in een taxi naar de Nederlandse ambassade . Het was erg druk en de oude chauffeur wilde waarschijnlijk naar huis want hij haalde erg snel naar links en rechts in op de Rama IV. En ja hoor , totdat hij een zijdelingse aanrijding had met een vrachtwagen. Ik keek naar het meterbedrag en betaalde , stapte uit en liep verder om een andere taxi te nemen.
Hij groette vriendelijk ,maar wel met gefronste wenkbrauwen.
Tegenwoordig maak ik meer gebruik van skytrain en metro ,en alleen een taxi naar plaatsen die wat moeilijker te bereiken zijn, en heb dat altijd als prettig ervaren.
Vanaf het vliegveld naar Pattaya nam ik ook altijd een taxi ,maar laat me tegenwoordig vanuit Pattaya ophalen.
Een keer nam ik tijdens zeer slecht weer een metertaxi vanaf het vliegveld ,en vanwege het slechte weer vond ik 1200 baht ( ex toll ), zonder meter, een redelijk bedrag. Maar al gauw merkte ik dat de snelheidsmeter en de ruitenwissers het niet deden .
Dat zou dus een kamikaze rit worden . De nieuwe weg was nog niet helemaal klaar , en we moesten er een paar keer af. Tijdens de zware regen probeerde hij wel steeds de ruitenwisser aan te zetten ,maar die ging een keer naar links en een keer naar rechts , en stopte dan weer.
Het was vroeg in de morgen , rond 8 uur en dus erg druk. Toen hij een keer snel moest stoppen gebeurde het , er klapte een wagen achterop de taxi. De chauffeurs stapten uit en namen de schade op. Het linker achterwiel van de taxi zat vast en we konden zeker niet door naar Pattaya. Daar sta je dan in de regen , althans , ik zat binnen 5555.
De chauffeur ging bellen , en ik begreep dat hij een soort van centrale belde , wellicht het nummer wat aan de zijkant van de taxi stond.
Hij sprak slecht Engels maar hij probeerde me uit te leggen dat hij alternatief vervoer voor me ging regelen. Ja , lekker als er een file achte je aan het vormen is.
Na 15 minuten , ja na na slechts 15 minuten , ging hij heel voorzichtig zijn motor starten en reed met een slakkegang , omdat zijn achterwiel wat klemde ,en knipperende lichten en zijn arm naar buiten stekend naar de linkerkant van de weg en stopte in de berm .
Een paar honderd meter verder zag ik in dezelfde berm ook een taxi staan en het leek erop dat hij met knipperende lichten achteruit kwam rijden .
Dat was inderdaad het geval . Dat was mijn “nieuwe” taxi. Die was ons voorbijgereden en men kon hem waarschijnlijk snel bereiken . Hij was van dezelfde “centrale”.
Mijn koffer overgeladen , en toen kwam het moment om de betaling te regelen , we waren immers halverweg ,ergens in de buurt van Chonburi. Mijn chauffeur zei dat ik hem 600 baht moest betalen en de andere 600 aan de nieuwe chauffeur. Wat een opluchting en wat een service. Beiden heb ik 100 baht fooi gegegen. Ik blij , de nieuwe chauffeur blij , en de andere chauffeur achterlatend met een schade auto .
Dit vergeet ik nooit meer. Na vele negatieve verhalen van vrienden aan te horen kom ik dan ook steevast met mijn verhaal.
Een crazy taxi driver, ik neem aan dat velen dit filmpje al gezien hebben :
http://www.youtube.com/watch?v=uvJNNdZUC3I
Nog nooit geen problemen gehad met taxi’s daar. Heel simpel, ga gewoon naar de “office” van de maatschappij, maak prijsafspraak, betaal en vraag een betalingsbewijs met erop vermeld betaald (eveneens de high-way). En ik heb al afstanden in de taxi gereden waarbij je met plezier de taxi even halte laat houden om te gaan eten of iets te drinken. Maar inderdaad er zullen er ook wel cowboy’s tussen zitten. Met de motor-taxi zeker op voorhand prijs afspraak maken.
Het is niet alleen kommer en kwel, hoor.
Mijn eerste keer in TH kwam ik nog op Don Muang aan.
Mijn vriend was de rvaren TH-ganger, hij wist waar goedkoop een taxi op het vliegveld te regelen was.
En inderdaad werden we al gauw benaderd door een chauffeur. Met die man mee de parkeerkelder in. De koffers achterin, mijn tasje met waardepapiren en girobetaalkaarten bij mij houdend stapte ik achterin.
We waren net goed en wel op weg richting PTY, toen we alweer de weg afgingen. Best druk met Thaien, daar. Ik dacht we worden beroofd.
We moesten uitstappen de koffers werden uit de auto gehaald en we moesten, bleek, overstappen in een andere auto.
We hadden toen via BMAir een reisje geboekt met 7 nachten in het White House in Jomtien. Wij zisten het adres eigenlijk ook niet, maar de chauffeur deed echt zijn best door overal te vragen en uiteindelijk vonden we iemand die het hem kon vertellen.
Hij zette ons af en na betaald te hebben, incl. fooi, zijn we naar onze kamers gegaan. Mijn vriend had tijdens de lange rit vanaf het vliegveld zijn geldgordel afgedaan en vergeten.
Maar verwondering bij ons alom toen de beste man even later op een brommertje er mee aan kwam rijden.
Echt vervelende chauffeurs heb ik nooit gehad in TH. Een goede vriend was in NL chauffeur van hem kende ik alle trucjes wel.
Zo stapte ik na een avondje op PatPong eens in de taxi. Mijn 1e keer daar, ik was al die lui die de hele tijd aan je hangen helemaal zat en wilde weg daar. Dus ik spring gehaast in een taxi, terwijl zo’n klier aan me hing. Ik geef de chauffeur het adreskaartje van mijn hotel en hij doet de meter uit en begint over wegomlegging en kost 400 Baht.
Ik was gelijk weer bij de les en zei in mijn beste thais, Gisteren was het 85 Baht. We kwamen uit op 150 Baht.
@Lieven – ‘Heel simpel, ga gewoon naar de “office” van de maatschappij’. Hoe kom ik daar? Met een taxi? 😉
Ik schat dat ik de afgelopen 15 jaar 20 keer in bangkok geweest ben, voor meerdere dagen, normaal ben ik daar zo snel mogelijk weg, ik vind het een verschrikkelijke stad, Ik neem altijd en overal een taxi voor en ik heb nog nooit zulke horror verhalen meegemaakt die ik hier lees, goed ik ben wel eens opgelicht voor 50 thb ofzo, ik liet wel altijd merken dat ik de “oplichterij” door had, dan was mijn plezier om hun schaamte die paar centen wel waard.
Die mensen werken zich een slag in de rondte voor een paar rot centen en draaien diensten van 12 uur of meer, in het verkeer van Bangkok, als passagier word ik al gek. En dan hebben ze nog regelmatig klanten in de auto die menen dat ze moeten afdingen op de meterprijs als ze eenmaal op hun bestemming zijn of perse de meter niet aan willen en het liefst geld toekrijgen voor hun ritje.
Mijn grootste probleem in Thailand is de plaats vervangende schaamte voor het gedrag van sommige toeristen (afdingen moet volgens de reisgidsen) en voor mensen die zich consequent weigeren aan te passen aan de Thaise mentaliteit.
En beste Thailand gangers: als je gaat schreeuwen dan gaan ze echt niet beter Engels begrijpen.
Kortom: pas je aan, leer, een beetje,Thaise taal en Thai Way, ga geen ruzie maken en bedenk; jouw geld voor 1 biertje is gelijk aan een avondmaal voor Thaise familie
ik kom en ben hier al bijna een halve eeuw maar heb nog nooit problemen met taxichauffeurs gehad.Die mensen zoeken geen problemen maar willen alleen wat verdienen en daarmee is de kous af.Ze kosten een drol(zeker in vergelijking met nederland)en zo’n rit is veel relaxter dan met het openbaar vervooer.En veel veiliger
Je had er nog bij kunnen vertellen dat een taxichauffeur gedurende de huurperiode ook verantwoordelijk is voor alle schade,onderhoud enz.Wat blijft er dan nog over?…..
Bovendien is het zo als je problemen hebt ligt dat toch altijd voor 50%aan jezelf?
Zeikers die hollanders(zo staan ze ook bekend)
De problemen die ik de afgelopen tien jaar met Bangkok taxichauffeurs gehad heb zijn op 1 hand te tellen. Nou vooruit, twee 😉
Voor jou is het wat makkelijker cor,volgens mij ben jij bijna helemaal verthaait.Dat krijg je ervan als je hele dagen tussen de thai zit.Dan ken je het klappen van de zweep en dat zien ze zo aan je neus.Hier valt niks te ritselen.
Het denk dat het inderdaad scheelt. Hoewel mijn Thais verre van goed is, denken taxi chauffeurs dat ik vloeiend Thais spreek en halen het daardoor niet in hun hoofd om me af te zetten of rondjes te blijven rijden.
Maar er is denk ik ook nog een andere kant. Slecht nieuws is nu eenmaal een dankbaarder onderwerp voor een geprek en de slechte ervaringen worden veel meer naar de voorgrond gedrukt dan de talloze goeie ervaringen die passagiers hebben met de chauffeurs.
Tsja ook ik heb zo mijn slechte ervaringen met taxi-chauffeurs in Bangkok. Weigeren de meter aan te zetten (ik stap dan dus gewoon uit zonder aanmerkingen) of de weg niet weten (wat vaak helaas de waarheid is).
Maar laten we een paar dingen niet vergeten, de meeste van ons klagers spreken & schrijven geen Thai. Als een Thai mij een briefje geeft met in Thais schrift de naam van een restaurant zou ik ook geen idee hebben. En aangezien een Thai altijd beleefd blijft zegt ie gewoon ja … tenslotte alle toeristen die naar een vliegveld willen die willen naar het nieuwe vliegveld dus gewoon naartoe rijden.
Ook kan ik het wel begrijpen dat sommige geen rit naar een locatie willen maken waar het hun 2uur kost om weer uit te komen.
Sommige chauffeurs zullen het ongetwijfeld niet breed hebben, maar sommige kunnen het zich blijkbaar permiteren om uren te gaan staan wachten voor een hotel om de ene klant te krijgen die wel 1500thb betaald om naar de vliegveld gebracht te worden. Sommige kunnen het zich blijkbaar ook permiteren om liever geen klant te hebben als een klant die 50thb (op de meter) wil betalen voor de rit waar hij 100thb voor wil hebben.
De meeste van mijn taxi-ritten tegenwoordig verlopen goed en voorspoedig en dan krijgt de chauffeur altijd een goede tip van me omdat ik weet dat als hij gewoon netjes zijn werk doet het inderdaad geen vetpot is (in NL overigens ook niet).
Chang Noi
Nou snap ik het niet helemaal, als je op het vliegveld van bangkok de taximeter neemt, krijg je toch vooraf de prijs op een briefje van hen, en je hoeft pas te betalen bij aankomst.
so what is the problem??
Ben 3 keer met de taxi van bkk naar pat gegaan, waar bij de chauffeurs me toch vooral trachten me te overhalen naar een ander hotel heen te gaan dan ik van plan was, dus commissie vangen, en mij het tolgeld te laten betalen hoewel dit bij de taximeter inclusief is,.
Ach kan ze geen ongelijk geven.
Een keer onderweg had die oet van taxidriver geen lpg meer.
De taxichauffeur die het ritje overnam vertelde mij dat als hij pakistanie/indiers rustig niet mee neemt omdat ze geen tip geven.
Nou was meen ik vorig jaar trip bkk pat 1100 thb en nu 1500 thb, over inflatie gesproken.
Tolgeld is altijd exclusief. En de trip naar Pattaya is een kwestie van onderhandelen. Ik ken ook mensen die minder dan 1000 THB kwijt waren.
Zal het dan wel verkeerd hebben, maar bij vliegveld bkk en taximeter is het een vaste prijs toch?inclusief tolgeld, heb nooit het tolgeld betaald.
Als je een totaalprijs afspreekt, is het tolgeld meestal inclusief. Als de meter aan gaat is het exclusief.
Moeilijk gedoe allemaal. Over het algemeen vind ik die taxichauffeurs erg goed. Er zit wel eens iemand tussen dat je denkt die is knetter, maar dan stap je gewoon uit!
Wat betreft taximeter, als je hartje bkk staat op het spitsuur is er geen taxichauffeur die zijn meter wil aanzetten als je door bepaalde “gebieden” moet. Logisch de trafficjam zal er voor zorgen dat die rit voor hem niet rendabel zal zijn.
Wat betreft van hotel naar vliegveld, ik pak gewoon een snorder van de straat en vraag of die me oppikt, die limosine zooi van het hotel kan me gestolen worden, das leuk voor de luie tourist met een veel te ruime beurs.
Om van de luchthaven naar het centrum te gaan neem je toch gewoon een pre-paid taxi.
Andere verplaatsingen in de stad (indien mogelijk) met de brommer taxi 🙂
Jaren terug wilden ik en mijn (thaise) vriendin naar Hua Hin. Zij regelde een taxi. Tijdens de rit vertelde hij dat hij naar Phuket moest naar zijn zieke vader. Een onbetaalde rit. Naarmate we Bangkok verder uitreden bleek er iets aan de taxi te mankeren wat steeds erger werd. De koppeling werkte niet meer. De chauffeur baalde verschrikkelijk, maar wist de auto dwars door het drukke verkeer aan de kant te zetten. Gelukkig precies tegenover een restaurantje. Hij bellen met de centrale en die zouden iemand sturen met een reserve-onderdeel. Wij gingen ondertussen wat drinken en boden hem ook iets aan wat hij resoluut afsloeg. Wij bleven wachten en hij zat steeds naar ons te kijken. Hij hield ons goed in de gaten. Toen het onderdeel kwam, de auto gerepareerd en wij onze reis vervolgden begreep ik pas waarom hij steeds zat te kijken. Hij dacht dat hij zijn tocht naar Phuket, maar toch gedeeltelijk betaalde rit zou kwijtraken aan een andere taxi. Tot zijn verbazing bleven de farang met vriendin heel rustig wachten en zaten lekker wat te eten.
Hij bracht ons netjes naar ons hotel in Hua Hin en gaf ons zijn kaartje. Wij konden hem altijd bellen! Toen wij terug wilden naar BKK hebben we dat ook gedaan en hij kwam vliegensvlug voorrijden vanuit Phuket Zijn vader net was overleden, maar hij wilde ons graag van dienst zijn en waarschijnlijk ook zijn terugrit weer gedeeltelijk vergoed hebben.
Maar alle dagen erna hoefden we hem maar te bellen en hij kwam in afzienbare tijd voorrrijden en bracht ons zonder omwegen waar we heen wilden. En dit alles volgens mijn vriendin voor een goede prijs. Kortom: wie goed doet…….
Al div keren bangkok geweest,geen problemen gehad,beleefde chauffeurs gehad,bij marriott resortstaan “de goede?”
wij gingen naar vliegvelt terug,mob in auto laten liggen,gelukkig chauffeurs nummer kunnen herinneren. wij hadden ons hotel,marriott gebeld
Chauffeur bracht mob naar ons hotel,waar nog family verbleef,en zodoende tel terug gekregen,
niets dan lof over taxi chauffeur (en hotel)
jammer dat wij hem geen (vette) fooi konden geven.
In spits kunnen ze idd niet veel bijeen rijden,en is prijsafspraak moeilijk,maar opzich wel begrijpenlijk.
je kunt niet altijd voor niks rijden!!!! Heb zelf taxi ondernemer en ben dus redelijk op de hoogte van problemen.
Ik heb inmiidels vele malen gebruik gemaakt van taxi’s in bkk in Chang Mai etc.
Gewoon alert zijn en duidelijk maken dat je dat bent dan is er tot nu toe niet gebeurd.
En laten we eerlijk zijn waar huur je een taxi voor 25 euro per dag inclusief chauffeur en benzine (lpg ) in ieder geval niet in NL.
mijn vrouw en ik waren eens met de bus naar sukhothai gegaan met de bus.Daar aangekomen zij ze laten we een motorbike taxi nemen.Maar ik zag die jonge gasten al staan met der gouden kettingen om,dus ik zij laten wat verderweg er een pakken maar je ken een thaise vrouw he.Na 40min en ik heb 3 keer dezelfde winkel gezien waren we er. Bij het hotel en 8oo bath lichter.Wel duur vindt mij vrouw. de volgende ochtend wilde we weer weg maar ik zij nu lopen we even door, toen bleek het busstadion net om de hoek van het hotel te liggen’.dus ik zij tegen de vrouw zie nu wel je eigen landgenoten bedonderen je nog wel.Zij kwaad maar ik kon wel om lachen .Als nu nog over begint wordt ze nu nog kwaad