Taxi in Bangkok – regels en wetten
Wat je misschien niet wist is dat er in Thailand een wet bestaat waarin de regels voor taxi’s zijn opgenomen.
Er rijden alleen al in Bangkok meer dan 100.000 taxi’s rond. De taxi’s zijn eenvoudig herkenbaar aan de opvallende kleuren en aan de tekst ‘Taxi-Meter’ op het dak van de auto. De Taxi-Meter is een systeem van taxi’s in Bangkok welke in 1992 geïntroduceerd is om een eind te maken aan de vele klachten over oplichting van taxipassagiers.
Taxichauffeurs
Zoals in ieder land zijn er in Thailand ook goede en slechte taxichauffeurs. Mijn ervaringen zijn overwegend positief, maar er zullen ook lezers zijn met minder goede verhalen. Wanneer een taxichauffeur zich netjes gedraagt en fatsoenlijk rijdt, krijgt hij van mij altijd een tip. Meestal rond ik het bedrag van de meter naar boven af.
Maar mocht je een slechte ervaring hebben, er is een centraal meldpunt in Bangkok waar je klachten over taxichauffeurs kwijt kunt, bel hiervoor met de hotline: 1584 van het Passenger Protection Center. Of de hotline van de verkeerspolitie: 1197. Het nummer van de taxi staat aan de binnenkant op de deur net onder het raam. Deze heb je in ieder geval nodig.
Het leven van een taxichauffeur gaat niet over rozen. Veel uren, files, luchtverontreiniging en ongunstige werktijden. Ook de verdiensten zijn geen vetpot. Met een beetje geluk maakt de chauffeur een omzet van 1.000 tot 1.500 THB per dag. Daar moet de huur van de taxi en andere onkosten nog van af, er blijft niet veel over. Alleen door een flink aantal overuren te draaien lukt het om een beetje het hoofd boven water te houden.
Verboden volgens de Thaise wet
Wat taxichauffeurs wel en niet mogen is opgenomen in een speciale taxi-wet. De volgende zaken zijn verboden volgens deze wet:
- Weigeren een passagier mee te nemen.
- Een passagier bedreigen of belagen.
- Zijn arm hand, elleboog of ander lichaamsdeel uit het raam steken tijdens het rijden.
- Rijden met slechts één hand aan het stuur, tenzij noodzakelijk.
- Op de claxon drukken om andere weggebruikers op te jagen.
- Meer passagiers meenemen dat is toegestaan volgens de vergunning.
- Meer geld vragen dan de meter aangeeft.
- Roken en/of harde muziek afspelen die passagiers kunnen storen.
- Particulier terrein oprijden zonder toestemming.
- Onnodig omrijden.
- Passagiers eerder dan de eindbestemming uit laten stappen.
Bron: Thailand at random
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Mijn ervaringen met taxi’s in Bangkok zijn bijna allemaal prima. Slechts een paar keer meegemaakt dat ze ons niet mee wilde nemen omdat het gebied waar we naar toe wilde nogal veel files kent, leuk dat ik nu weet dat dat bij wet niet mag. Is mij in Nederland pas ook overkomen overigens.
Ik stap veel liever in een taxi dan in een tuk-tuk in Bangkok, de taxi is comfortabeler en over het algemeen ook goedkoper. Chauffeurs zijn altijd vriendelijk. Ja, ze kunnen er nog wat van leren in Nederland.
Hoewel ik de prijzen inmiddels ken, blijf ik mij verbazen over hoe goedkoop taxi’s in Thailand zijn.
Taxi’s zijn ZEER goedkoop in vergelijking met vele andere landen.
Het enige probleem is dat ze regelmatig een site seeing tour geven om aan meer km te komen.
Zelf weet ik redelijk de weg en daarom merk ik dit en grijp in.
Pai Nai zeg ik dan met een duidelijke blik.
Genoeg om gestamelde excuses aan te horen en de koers wordt dan direct verlegd richting mijn bestemming. 🙂
Frans, zal ik onthouden Pai Nai. In de spits soms moeilijk en bij Bayoki toren ondanks dat we in de rij staan. Meter niet aan geen discussie er uit en nemen de volgende er rijden genoeg taxi’s.
ik heb over het algemeen goede ervaringen met taxi’s in de 35 jaar, dat ik in thailand kom.
ik voelde mij een volleerd reiziger, die men niet zo gauw kon beduvelen, totdat ik een artikel las met zaken waarbij je moet opletten wanneer je een taxi neemt, bijv : wees op uw hoede wanneer de chauffeur zegt dat een bepaalde attractie die dag esloten is en je ergens anders naar toe brengt. dit gebeurde mij de dag voordat ik het bewuste artikel las. ik wilde met mijn zoon naar een eenvoudige dierentuin en de chauffeur bracht mij naar een pretpark 15 km buiten bangkok en kocht bovendien ook nog de kaartjes voor mij, waanzinnig duur met extra’s zoals een tour langs plastic beesten etc.
iik voelde mij genoemen en dit bewees, dat je altijd op je hoede moet zijn, maar wel erg dom van mij.
Met taxi in thailand hebben wij over het algemeen geen problemen,
maar een tuktuk is voor ons verleden tijd nadat mijn handtas er uit is gerukt.
Zegt de wet in Thailand ook niet dat prostitutie verboden is?
Nou volgens mij overtreden hier de Taxi boy’s alle regels die er bestaan.
Heb zelf voor 95% goede ervaringen, maar er gebeurt ook in NL meer dan zat, in het taxi gebeuren.
Het zijn vrije vogels ! vergeet dat niet.
Over het algemeen, ben ik ook zeer tevreden over de service van de taxi.s
Mij is nu echter een nieuw fenomeen opgevallen de zgn. service-charge die je moet betalen boven op dat wat op de meter staat. Service charge bedraagt meestal 20 baht dus is niet veel. Slechts een enkele keer heb ik een negatieve ervaring opgedaan met een taxi chauffeur reed bewust verkeerd en wilde daarna no geen een fors bedrag boven op dat van de taxi meter hebben. Voor de rest niets dan lof
Ik ben wel benieuwd naar die service charge. Dat heb ik nog nooit meegemaakt en ook niet in een taxi op het kaartje met regels over gelezen. Ik ken alleen vanaf Don Muang een 50 baht opslag, maar die staat duidelijk aangegeven. Iemand anders ooit met een service charge te maken gehad of die hier iets over weet? Het is wel handig om te weten hoe je moet reageren als het eens gevraagd wordt.
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord, ben in april een maand in Thailand geweest en geen enkele keer mee geconfronteerd.
Klinkt als een soort afgedwongen fooi. In het algemeen geef ik overigens wel een fooi van rond dat bedrag of meer, ligt een beetje aan de afronding.
20 Baht kan aangerekend worden indien je de taxi bestelt via de telefoon (Radio Taxi).
Dat is dat rechthoekige bakje in de Taxi, waar telkens iemand een taxi vraagt een tekst op verschijnt.
De taxichauffeur kan daar al of niet op reageren.
Indien je dus via de telefoon een taxi vraagt wordt een extra van 20 Baht gerekend.
Hangt normaal (of zou toch moeten) in elke taxi uit. Staat normaal op het kaartje met de prijzen
De 50 Baht die je betaalt op de luchthaven is voor je instapt, en is dus niet voor de taxichauffeur.
Die 20 Baht zal de taxichauffeur waarschijnlijk ook wel moeten doorstorten voor het gebruik van de RadioTaxi, of toch een deel ervan.
Indien de 50 of 20 Baht wordt aangerekend zonder van bovenstaande gevallen gebruik te maken is men je aan het oplichten
Omdat ik nog nooit een taxi gebeld heb, heb ik nooit te maken gehad met die 20 baht. Ik houd altijd taxi’s langs de kant aan. Maar het zou goed kunnen dat Trienekens dat wel gedaan heeft en dat dat de “service charge” is.
De 50 baht vanaf Don Muang betaal ik altijd aan de chauffeur, er wordt niet om gevraagd voor het instappen. Misschien is dat op Suwannaphum anders?
Zeer goede ervaringen met taxi’s in Bangkok.
Belachelijk goedkoop. Van mij krijgen ze meestal een uitstekend fooi.
Een rit van 60 of 70 bath rond ik af naar 100 bath.
Soms wordt ik wel geweigerd vooral tijdens de piekuren.
Neem nooit een tuk-tuk ! Veel duurder dan een taxi en ze proberen je steeds te bedotten.
Ik kom al vele jaren in Thailand en heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de taxichauffeurs ja ze rijden soms hard maar dat doen de meeste Thai in een auto. Ik heb soms best wel met kromme tenen in een taxi gezeten een keer van Bangkok naar Hua Hin zal ik nooit vergeten 140km/u koffie drinken, bellen en links en rechts inhalen ik was blij dat ik er was (wel snel trouwens) en een ander verhaal zijn de mini-taxibusjes ook daar heb ik met tegenzin een aantal keren in gezeten meestal van of naar Bangkok, levensgevaarlijk.
Maar terug komen op de “gewone” Metertaxi, ik stap liever in een taxi in Bangkok dan een taxi in Amsterdam.
Veel van ons hebben doodsangsten uitgestaan in de voormalige kamikazebusjes .
Sinds de wet streng voor hen is geworden rijden ze opvallend netjes .
De laatste 3 maal dat ik nu naar Bangkok en terug naar Hua Hin ben teruggegaan kan zelfs ik soms in het busje slapen ,wel met een gordel om .
Het mag ook weleens bekend worden dat het beter is geworden .
Ik kon het dan ook niet laten de chauffeur een compliment en een fooi te geven .
Ik heb ook heel goede ervaringen met taxis in Bangkok.
Wat overigens ook verboden is om NIET op de meter te rijden, dus om een bedrag uit te opnderhandelen. Gebeurde mij wel eens als ik ’s avonds laat naar huis moest.
Die extra 20 Baht is geen service charge maar moet alleen betaald worden als je zelf om een taxi hebt gebeld (en dus niet, zoals gebruikelijk, een taxi langs de weg aanhoudt). De chauffeur moet namelijk de telefooncentrale 20 baht betalen.
Naast het huren van en taxi bestaan er ook taxichauffeurs die eigenaar zijn van de auto. Hebben natuurlijk ook kosten maar geen huur. Dit zijn ook de professionele taxichauffeurs. Voor de huurders is het niet zelden een bijbaan of een baan die ze niet dagelijks doen.
Om moeilijkheden voor te zijn bel ik wel ALTIJD mijn vrouw als ik op weg naar huis ben per taxi en geef het nummer van de taxi door aan haar.
Altijd goede ervaringen gehad in Bangkok. Maar in de spits in China town kun je geen taxi meters vinden, om weg te komen moet je wel een afgesproken prijs afspreken.
wel zou ik graag willen weten wat de verschillende kleuren betekenen. zijn de groen /gele voor het centrum? en geldt dat ook voor alle andere combinaties?
Erg goede ervaringen en een paar slechte in 18 jaar: twee waren de weg kwijt, een wilde het wisselgeld bij de express-way van 500 THB maar vast houden.
En als je net voor hun inlevertijd van de taxi met een lange rit komt, wil men wel eens weigeren.
Maar ook: keer haast gehad en gezegd 100 baht tip als we voor 17:30 bij dat hotel zijn. Hij duwde mijn hand zachtjes terug. Om 17:35 waren we er, en .. hij had echt zijn best gedaan. Dus.. 100 TH extra.
Diverse jaren even van te voren een berichtje gestuurd naar “mijn” taxi-chauffeur. Afgesproken, dat hij tussen 07:00 en 07:30 bij mijn hotel me op zou pikken. Vroeg daar = ontbijt mee. Hele dag mee gereden, en.. hij wist de weg PERFECT: desnoods kruipdoor-sluipdoor via tussenweggetjes. Was tevens “touroperator” tijdens die zakenreizen. Hield zelfs de vertrektijden in de gaten voor de trip naar de volgende. Met lunch en diner meegenomen. Bracht zijn geld aan winst in reistijd ruimschoots op: meter uit, en simpel op km + dagtarief, en ik zorgde voor betaling volle tank ( kostte ook weinig). 4500 THB dagtrip Chonburi – Sri Racha – Sattahip – Rayong, 06:00 weg, 24:00 thuis, ofwel: 4 bezoeken op één dag ! Ik doezelde terwijl hij reed en hij terwijl ik de meetings had.
De laatste ervaring die ik gehad heb met taxies in Bangkok was begin Maart dt jaar .
Toen ik en mijn Thaise stiefzoon voor een gerenomeerd hotel stonden s morgens , waar ik overnacht had , rond 08.00 uur .
En vroegen voor een rit naar de Nederlandse ambassade , niemand wist waar dat was .
Ik zei kennen jullie dan de American Embasssy .
Ja die wisten ze te vinden .
Ik zij tegen mijn stiefzoon , dan gaan we daar naar toe .
Als we daar eenmaal zijn aangekomen , dan geef ik wel de richting en de plaats aan waar we zijn moeten .
De nieuwe showroom en lokatie van importeur Harley Davidson kon hij wel snel vinden , dat was dan de tweede taxi driver die dag .
Harley swoi swoi zei hij nog .
De totale taxi kosten , en dat waren er een paar die dag , vielen mee met dank aan mijn Thaise stiefzoon .
Ik denk als ik het alleen had moeten doen ik wel meer als het dubbele kwijt geweest was .
Maar taxi drivers zijn overal het zelfde in de wereld , dus niet alleen in Bangkok .
Jan Beute .
Jan Beute,
taxichauffeurs zijn niet overal het zelfde in de wereld; het moet zijn overal in de wereld vind je ook oplichters, dus ook bij de taxichauffeurs. over het algemeen, wordt het niveau in die branche, inclusief in Thailand steeds beter en het is niet nodig deze mensen dit stempel te geven. dat telt overigens voor alle beroepen.
In tegenstelling tot de Bangkok taxi’s zijn de Hua Hin taxis zeer duur , ze rijden zonder meter en vragen maar raak , ze zijn zelfs belachelijk duur , een rit van drie km kost er ongeveer 250 bath
dat is een goede 6 €, waar je in nederland bij wijze van spreken tot de hoek van de straat mee rijdt.
overigens is een rit van 3 km in hua hin, waar ik praktisch ieder jaar kom, meestal tot een strand of hotel buiten de bebouwde kom, waar vandaan de chauffeur vaak leeg terug rijdt. en u hebt kennelijk nooit van afdingen gehoord? ik maak een rit vanuit hua hin centrum tot 5 km buiten de stad voor max; 120 baht!!! ook als men eerst 200bht heeft gevraagd, nooit 250 bht!
Beste Marc, zou het dan kunnen dat de betrokken instanties dit oogluikend toelaten, en m.a.w. corrupter zijn dan in andere oorden? Of er moet een taxi maffia zijn; als iedereen dit systeem handhaaft.
Vind het sowieso straf dat om bv van waar jij woont, naar het strand te rijden, is ongeveer 7 km dat zou dan 500 THB kosten? Gelukkig heb je een wagen en scooter. Groetjes, David.
Ten op zichte van een jaar terug vindt ik de taxi’s lastigr geworden.
Met name bij Siam Paragon willen ze puur en alleen rijden zonder meter.
Het bedrag wat ze vragen om van Siam naar Chines market te gaan is tussen de 150 en 200 bath.
De normale ritprijs is ongeveer 70 bath.
Ook weigeringen zijn meer regel dan orde.
Vanaf Ratchatewi (dus 5 minuten lopen) is het geen probleem.
Omgekeerd eveneens, vanaf Chinese Market terug naar Siam is moelijker dan voorheen.
Ook de Tuk Tuk vragn extreme prijzen.
Het ritje kan soms gemaakt worden voor 250 bath.
Afgelopen week van Hua Lampong naar Chinese market voor 250 bath. Dus niet. Het zelfde ritje kost met de taxi maar 45 bath.
Aangezien ik bijna dagelijks gebruik maak van deze vervoerswijze is het opvallend dat het een stuk moeilijker is geworden met hogere vraagprijzen (zonder meter)
Gewoon soms 12 taxi’s voorbij laten gaan is dan de oplossing.
Het klopt dat je vanaf een vliegveld 50 bath fee moet betalen, dit is niet voor de chauffeur maar wordt afgedragen aan het vliegveld.
Weigeren om een bepaalde route te rijden is mij 1 keer overkomen. Dit was vanaf Don Muang airport naar Pak Kret.
De chauffeuse (met een behoorlijk opgedirkte Hello Kitty taxi) wilde niet over de Chaeng Wattana road.
Vond ze gevaarlijk. OOok wilde ze niet achter het Goverment complex langs. Conclusie een rit van 1.5 uur. Heb een aantal keren gevraaagd dat ik toch wel graag naar huis wil.. Ik moest niet zeuren want zij wist de weg.
Hoewel ik de weg ook wist trok ze zich nergens wat van aan.
Op een gegeven moment maakte ik een foto van het gele nummerplaatje in de auto waarna ze helemaal uit haar dak ging en ze erg boos werd. Begon direkt over de politie enzo. Ik heb gezegd dat we er zo heen kunnen rijden.
Daarna begon ze te vertelleen dat ik niet hoefde te betalen. Heb gewoon geweigerd, de meter prijs was 350 bath en het werd door haar terug gesmeten in de auto. Heb het weer gepakten het gegeven en benweg gelopen.
Of ze het uiteindelijk van de ahterbank heeft gepakt zal mij nooit duidelijk worden.
Verder meestal alleen maar positieve chauffeurs.
Enkele jaren geleden kwamen we terug van chiang mai en namen een taxi aan don muang.de chauffeur deed de koffer open en we staken onze bagage erin.ook mijn schoudertas met geld en paspoort.het was 8 pm en donker.we vertrokken en enkele kms verder stopte hij op een verlaten parking.hij zegde dat hij niet verder kon en zijn vriend ons verder zou vervoeren naar pattaya.
hij deed de koffer open en mijn vriend nam zijn tas ik nam mijn valies.toen sloeg de man zijn koffer dicht waarin mijn schoudertas nog zat.hij sprong snel in zijn taxi en verdween met mijn geld en paspoort.klacht neergelegd op de luchthaven maar niets meer van gehoord.ook een korte rit in pattaya kost 10 bath.
ik gaf eens 100 b door het raampje en…in 1 flits was hij al vertrokken.dus opletten en met gepast geld betalen
ook dit zult zaken heb ik nooit meegemaakt. één devies blijf overal en altijd op je hoede en de kans dat dit gebeurt is zeer klein. ik heb gedurende 22 jaar 90 landen doorkruist, was in landen met oorlog, in landen met een slechte reputatie, zoals nigeria, oeganda en somaliê, maar ik was altijd alert en nooit heeft men een dubbeltje van mij kunnen stelen.op zoek naar geld, brak men mijn koffer open in een vijf sterren hotel in singapore, maar niets werd meegenomen, omdat de meeste dieven uit zijn op geld.
en in thailand heb ik nog nooit iets meegemaakt van dien aard, behalve natuurlijk het omrijden als men merkte dat je de weg niet kent, maar dat gebeurt mij al lang niet meer.
verder altijd het nummer van de taxi opschrijven en zelfs het nummerbord noteren, als daar de gelegenheid voor is.de slechtste ervaring heb ik in nederland gehad, maar nog steeds niet het vermelden waard.