Het is de komende tijd extra oppassen in het verkeer in Thailand, de ‘Seven Dangerous Days’ komen er aan en dat betekent nog meer verkeersslachtoffers dan er normaal al zijn.
De Thaise wegen behoren tot de dodelijkste ter wereld. Alleen Eritrea en Libië gaan Thailand voor in de top-3 van het hoogst aantal verkeersdoden ter wereld. Thailand telt maar liefst 38,1 verkeersdoden per 100.000 inwoners en 118,8 verkeersdoden per 100.000 motorvoertuigen.
Feestdagen
Vooral tijdens de feestdagen is het levensgevaarlijk op de Thaise wegen. Dit heeft te maken met de extra drukte door Thai die naar huis gaan tijdens de vakantie. Ook stappen veel Thai met drank op achter het stuur. De periode rond Songkran en de jaarwisseling zijn berucht om de vele verkeersslachtoffers.
‘Dangerous Days of the New Year’.
Buitenlandse toeristen en expats doen er goed aan om tijdens de zeven gevaarlijke dagen, die de periode beslaat van 29 december 2014 tot en met 4 januari 2015, zo min mogelijk te reizen. Dat is sowieso verstandig omdat het op luchthavens, treinstations en busstations en op de wegen veel drukker zal zijn. Als je van te voren geen ticket hebt geboekt is de kans groot dat je niet eens mee kan.
Maatregelen van de Thaise overheid
De Thaise overheid neemt extra maatregelen die het aantal verkeersslachtoffers zouden moeten beteugelen. Militairen, politie en vrijwilligers bemannen 6.000 checkpoints waar gecontroleerd gaat worden op alcoholgebruik en de helmplicht.
Het Thaise ministerie van Volksgezondheid heeft eenheden paraat die snel ter plaatse zijn bij een ongeval. Zo staan er 5.000 ambulances en 100.000 medici en artsen stand-by om medische zorg te bieden tijdens de zeven gevaarlijke dagen. Verder is er een extra voorraad bloed aangelegd voor bloedtransfusies. Wel laat het Thaise Rode Kruis weten nog op zoek te zijn naar bloeddonoren om voldoende donorbloed beschikbaar te hebben voor de te verwachte grote aantallen verkeersslachtoffers.
Bron: ThaiPBS
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thailand introduceert volledige zorgdekking met fase 4 van het “30-Baht Treatment Anywhere”-programma
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
Heb eergisteren bloed gegeven en blijf de 7 zwarte dagen lekker thuis.
Ik heb het bloed zelf niet meer nodig.
Het is ook geen wonder gezien hoe makkelijk men een rijbewijs kan krijgen.
De theorie is nu wel verzwaard naar 45 goed van de 50 vragen,
Maar praktijk ervaring ho maar
Op een veldje drie verplichte situaties doen.
Gaan deze goed en theorie 45 punten
Hoera je hebt je rijbewijs.
Hup de weg op waar je nooit heb gereden.
met beetje geluk wat ervaring op een motorbick.
Chris jij vult je bloed weer aan thuis tijdens de 7 zwarte dagen maar fijne feestdagen toegewenst
Ik lees hier dat de gevaarlijke dagen starten op 29 december, maar dat is een maandag.
Dus veronderstel ik dat al veel Thais op weg gaan in de nacht van vrijdag op zaterdag, op zaterdag en zondag.
Maar goed, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Persoonlijk denk ik dat het voor toeristen en expats nog meevalt. We zijn er ons (denk ik toch) meer van bewust dat drinken in het verkeer niet kan, laat staan je lazarus drinken.
Als je er dan ook nog een redelijke snelheid op na houdt en geen gekke dingen gaat doen op de weg hebt je wel een zeer grote kans het er zonder kleerscheuren vanaf te brengen. Vooral als je gebruik kunt maken van tolwegen of motorways.
Als je geduldig op het linker baanvak gaat rijden tegen gematigde snelheid en de nodige afstand houdt moet het al héél lelijk doen om bij een eventuele crash van een gek betrokken te geraken.
En het je vooral niet op de heupen laten werken als het verkeer stremt of zelfs tot stilstand komt door het grote aantal voertuigen of ongevallen verder op.
Dan maar hopen dat de motor niet oververhit geraakt.
En een schietgebed kan ook nooit kwaad …
Van die aangekondigde politie check points heb ik vorige jaren reeds gemerkt dat die doorgaans niet veel voorstellen. Er staan hier en daar langs de weg politie tenten opgesteld keurig bevolkt door agenten maar die zitten daar dan maar wat te kletsen of wat dan ook doch komen zelden uit hun tent, laat staan dat ze kontroles uitvoeren. Thais weten dat ook en liggen daar echt niet wakker van. Dus kontroles, jaja ….
Helemaal juist, Roland…. voor de helft dan. Ik was zondag 21 december met mijn schoonfamilie op de 2 richting Korat. Akelig druk was het. We moesten via een U-turn (gelijkvloers, niet over een viaduct) naar de andere kant richting Pak Chong. Na 20 minuten wachten ben ik maar door gereden en via een omweg op de andere weghelft gekomen. Ook veel Thaise automobilisten waagden het niet hun leven te riskeren.
Maar dat, als je geduldig op het linker baanvak met een gematigde snelheid rijdt en de nodige afstand houdt, dan is dat geen enkele garantie dat je niet betrokken raakt bij een crash. Meestal is bij een crash een veroorzaker en een slachtoffer zonder schuld. Bij elke crash is dus 50 procent kans dat een onschuldige betrokken raakt. Stel, je rijdt op de linker rijstrook achter een vrachtwagen die nauwelijks vooruit te branden is. Vervolgens is er een auto die jou te laat opmerkt en met volle vaart achterop jou knalt. Ik heb dat in Nederland nota bene tweemaal meegemaakt. In de 44 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en auto of motor reed ben ik 4 maal bij een ongeval betrokken geweest. Geen enkele maal trof mij schuld. Oh ja, ik heb een keer door ijzel spekglad geworden wegdek een pirouette gedraaid waarbij ik een lantaarnpaal raakte.
Ja Frans ik begrijp uw stellingname. Maar hier hadden we het wel degelijk over de 7 gevaarlijke dagen tijdens het eindejaarsverlof in Thailand.
Dan moet je weten dat er schier geen vrachtwagens op de weg zijn “welke niet vooruit te branden zijn”. En is er al eentje dan haal je die gewoon gepast in, is niet verboden.
De autos die in volle vaart achteraan op je inbeuken vindt je meestal niet op het uiterste linker baanvak doch op de twee rechter vakken waar de verkeersgekken nog wel eens gaan slalommen.
Uiteraard ben je nooit 100% zeker en kan er je altijd wel iets overkomen, dat heb ik niet ontkent. Doch de kans hierop zal héél veel minder zijn als je behoedzaam links (zoveel als mogelijk) rijdt tegen een gematigde snelheid en uiteraard zonder alcohol in het bloed.
Goed, het kost je wat meer tijd, ik zeg altijd als ik de gekken bezig zie “kijk daar hij wil de eerste in het hospitaal zijn”… als hij het al haalt.
En wat is een uurtje vroeger of later op je bestemming als je het afweegt tegen de mogelijke risicos?
Ik wil nog iets op mijn reactie verduidelijken. Ik ken de 2 van Saraburi naar Udon Thani al jaren. De drukte van afgelopen zondag was zo extreem dat ik niet anders kon concluderen dat de “Seven Dangerous Days” in de Isan reeds moet zijn begonnen. Het is mij nog nooit overkomen dat ik niet via een gelijkvloerse U-turn naar de andere weghelft komen.
Enkele dagen geleden nog een vraag gezien Thailand of Indonesie ??Het verkeer gedrag doet aan elkaar niet onder maar in Indonesie zul je geen drink-drivers meemaken .
Beste lezers,
Dit probleem zal nooit verdwijnen en veranderen.
Enkele weken geleden werd er gesproken om via een wetvoorstel de verkoop van alcohol te verbieden tijdens de eindejaarsfeesten en Songkran.
Ik dacht bij mezelf een hele goede zaak.
Nu blijkt dat dit wetvoorstel niet doorgaat omdat de horecasector en fabrikanten van alcohol er tegen zijn.
Dus +/- 25.000 verkeersdoden per jaar zijn van geen belang.
Laat nu een kolonne van 500 bussen voorbijrijden met elk 50 personen per bus en bus + tussenruimte samen 80 meter dan is die kolonne 40 km lang !!!
Kun je deze dodenkolonne voorstellen?
Groetjes.
Gino