Een leuk advies: self drive door Thailand
De ervaren Thailandganger heeft al de nodige tours achter de rug en de meeste bekende toeristische plaatsen bezocht. Vandaar ons advies voor wie eens iets anders wil: boek een ‘self drive’ en rij met uw gehuurde auto frank en vrij door Thailand. U komt dan werkelijk in aanraking met ‘Amazing Thailand’.
Is dat niet erg gevaarlijk, zelf rijden in Thailand? Het antwoord luidt: nee, als u zich maar houdt aan de Thaise verkeersregels en u aanpast aan de Thaise mentaliteit. De Thai rijden links en kennen niet echt veel verkeersregels (of houden zich er niet aan). Dat wil dus zeggen: goed anticiperen en vooral niet agressief rijden. In Thailand geldt: wie het dichtst bij de kruising staat, heeft voorrang. Vrijwel alle bewegwijzering is tweetalig (dus ook Engels). Zorg wel voor een engelstalige wegenkaart.
Over diefstal hoeft u zich geen zorgen te maken. Die komt in Thailand nauwelijks voor, ook als gevolg van de hoge straffen die daar op staan.
Vrijwel elke incoming agent regelt voor u een auto naar keuze, uiteraard voorzien van alle gemakken zoals airconditioning, bij gerenommeerde bedrijven (onder meer Budget en Avis). In overleg met u stellen zij de leukste routes samen en regelen ze accommodatie voor onderweg.
Een paar puntjes waar u op moet letten:
- U moet voor autohuur in Thailand in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs en minimaal 21 jaar oud zijn (Elk ANWB-kantoor in Nederland verstrekt een internationaal rijbewijs, geldig voor één jaar.)
- Tevens moet u beschikken over een creditcard, onder meer voor het betalen van de borgsom.
Autorijden in Thailand?
De meeste weggebruikers in Thailand rijden rustig, ook al omdat auto’s doorgaans zijn voorzien van een automatische versnellingsbak. Houd wel rekening met automobilisten of motorrijders die geen richting aangeven of in het midden van de weg met pech stilstaan. Let ook op bij de zogeheten U-turns, plekken in de middenberm waar het verkeer kan keren. Neem evenmin risico’s bij het inhalen. Vooral vrachtwagens rijden flink door en halen andere weggebruikers in zonder richting aan te geven. De maximumsnelheid is in de stad 55 km per uur en op de hoofdwegen 80 tot 120 km/uur.
Rijden in het donker raden we ten zeerste af. Veel voertuigen hebben geen of onvoldoende achterlicht. Dat geldt met name voor landbouwvoertuigen, duwkarren, motoren en fietsen. Ook rijden er voertuigen met slechts één werkende koplamp. Dat is dus geen motor, maar een auto of vrachtwagen! Houd er rekening mee dat het in Thailand vroeg donker is.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Ik heb twee keer een maand rondgereden door het noordwesten van Thailand. Rustig rijden, op alles voorbereid zijn en zelf niet stressen. Geen enkel probleem gehad, alleen maar plezier en vooral vrijheid gevoeld!
En neem de hoogste verzekering die je vrij-waard tegen zoveel mogelijk verhaalschade. Maak foto’s rondom van het voertuig in bijzijn van de verhuurder voordat je m accepteert. Een let op reeds aanwezige schades in lak, glas etc. Zorg dat dat goed wordt aangegeven op het huurderscontract. Koop wat leuke MP3 muziek op de markt zodat je onderweg nog wat vermaak hebt. Investeer in een eigen GPS (ik heb een Garmin gekocht in Bangkok) met Thaise kaart (tweetalig Engels en Thais). Met 4 keer auto huur heb je m er al uit. Ik vindt het bijvoorbeeld heerlijk om na bij een hotel gearriveerd te zijn dit als homeplaats in te stellen. Waar je vervolgens ook naar toe rijdt doet er dan niet meer toe. Wanneer je terug wilt geef je keuze terug naar huis (home) in en je GPS helpt je zonder probleem terug naar je hotel. Enfin heb inmiddels vele km. in Thailand gereden en met veel plezier.
Tegenwoordig heeft toch iedereen een smartfone met Google maps. Veel beter en actueler dan iedere TOMTOM
Hans, met veel enthousiasme adviseer je ons een “self drive” door Thailand. Ook stel je dat het niet erg gevaarlijk is zelf in Thailand te rijden.
Maar de gevaren die je in het verkeer tegenkomt geef je aan met opletten.
Als ik deze door jou vermelde gevaren (en terecht) nogmaals op een rijtje zet, dan raak ik niet erg enthousiast voor self drive door Thailand:
– Thaise verkeersregels (welke?)
– Thaise mentaliteit in het verkeer (wat moet ik mij daarbij voor stellen?)
– Thaise rijden links (dat is normaal in Thailand)
– Thaise weggebruikers kennen niet echt veel verkeersregels, of houden ze zich niet eraan (dat is lekker veilig).
– Goed anticiperen (door de vele geblindeerde ruiten zie je niet of er iemand achter het stuur zit). Dat zal dus moeilijk anticiperen zijn.
-Vooral niet agressief zijn (volkomen mee eens).
– wie dicht bij de kruising staat, heeft voorrang (is dat altijd zo bij de Thai?).
– Engelstalige wegenkaart (kennen ze dat ook in Thailand?).
– diefstal komt in Thailand nauwelijks voor (nooit geweten).
In dit betoog mis ik alle info’s over de straathonden, die de weggebruikers het leven zuur maken.
Zo veilig lijkt self drive niet te zijn.
Info over straathonden? Nou, die zijn soms agressief tegen fietsers, motorrijders en wandelaars maar als bestuurder van een auto hoef je daar toch niets van te vrezen! Zelf auto rijden is in Thailand over het algemeen prima te doen. Voorrang is in Thailand vaker een kwestie van geven i.p.v. nemen en hoewel in principe verkeer van links bij een gelijkwaardige kruising het recht van voorrang heeft is de praktijk veelal dat, zoals Hans Bos aangeeft, het verkeer dat het eerst bij zo’n kruising aankomt voorrang verleend wordt. De Thaise mentaliteit in het verkeer houdt in dat er meer rekening met elkaar wordt gehouden, luid claxoneren en obscene gebaren omdat de ander wellicht een fout heeft gemaakt, komt in Thailand nauwelijks voor. Wel kent Thailand op de doorgaande wegen veel ‘spookrijders’ en is het raadzaam om daar ook bij een kruising alert op te zijn, zonder dat je het verwacht kan er zomaar een scooter aan de rechterkant van de weg een kruising naderen. Vanzelfsprekend kent Thailand Engelstalige kaarten die overal te koop zijn, maar je kan natuurlijk ook van navigatie gebruik maken. Ook de verkeersborden zijn meestal tweetalig. Bangkok is hectisch en als je er niet bekend bent zou ik een beginnende autohuurder in Thailand adviseren deze stad met de huurauto te vermijden. Een goede verzekering is natuurlijk een vanzelfsprekendheid. Zelf vind ik autorijden in Thailand, zeker buiten de steden, relaxter dan in Nederland.
Ik heb dit meerdere malen hier gezegd en doe het weer. Denk erom dat in Thailand, als enigste land, het verkeer komend van LINKS voorrang heeft behalve bij een rotonde dan heeft het verkeer komend van RECHTS voorrang. Houd je daaraan, voorkomt veel ellende. Terzijde, ik raad iedereen aan, die nog nooit deelgenomen heeft aan het Thaise verkeer, om dit niet te doen. 40 jr ervaring in het Thaise verkeer, dagelijks. Up to you.
Theo, wat de voorrangsregels betreft heb je gelijk maar makkelijker te onthouden is dat in principe verkeer van links voorrang verleend moet worden en dat het verkeer dat zich al op de rotonde bevindt voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde op wilt rijden. Ik schrijf bewust van “in principe”. De werkelijkheid is namelijk dat in het verkeer in Thailand nogal eens het recht van de sterkste opgang doet. Waarmee ik wil zeggen dat, of een voertuig nu van links of van rechts komt, hoe groter het voertuig is des te meer voorrang er wordt opgeëist/verleend wordt. Ook een voertuig dat de kruising als eerste nadert/oprijdt neemt (of krijgt), zoals ik al eerder schreef, vaak voorrang. Klinkt chaotisch maar mijn realiteit is dat het in de praktijk reuze meevalt. Veel kruisingen zijn overigens voorzien van voorrangsborden, maar ook dan nader ik een kruising met gematigde snelheid en als de ander (wel of niet terecht) als eerste voorrang wilt nemen dan krijgt hij/zij dat van mij. Ik kan niet bogen op jouw 40 jarige ervaring in het Thaise verkeer maar wel op de helft. Met veel plezier heb ik Thailand per (huur)auto doorkruist en ontzettend veel mooie plekjes ontdekt. In tegenstelling tot jou ben ik het dus wel eens met Hans Bos om, indien je daar behoefte aan hebt, Thailand te ontdekken via ‘self drive’.
wij wonen al vele jaren in Thailand en hebben vanaf het begin autogereden. Nu wonen wij al 4 jaar in het noorden en maken veel uitstappen. Hebben nog nooit problemen gehad. is maar net hoe je jezelf in het verkeer gedraagt. Ogen en oren openhouden. En in het donker moet je inderdaad dubbel oppassen.
Alleen reeds 2 keer een speedy ticket gehad op de autobaan. Baar ja, 200 Baht is ook snel vergeten
Ik lees hier vaak dat de wegen en vooral hoofdwegen goed onderhouden zijn.
Ikzelf ben van oordeel dat dit niet geheel klopt omdat de reparaties van gaten resulteerd in bergen waar de Mount Everest jaloers op is. 5cm diepe gaten worden 10cm hoog asfalt of wat er voor door gaat.
Verder zijn de wegen meest bol wat inhoud dat als je op rechterbaan rijdt hij afloopt naar rechts en linkerbaan afloopt naar links wat resulteerd in stuur afwijkingen.
Wees hierop bedacht. Woon in het NW van Bangkok gelegen SuphanBuri en het Engels hier is heel summier en de kennis van de Thai wat het Engels betrefd zeer matig.
Maar ik ben het wel eens zelf rijden is een hele belevenis en altijd kalm blijven want je zit constant in situaties waarin je je afvraagd of een Thai wel aan zelfbehoud doet! Het is niet voor niets dat Thailand het derde gevaarlijke land is om in het verkeer deel te nemen of je nu loopt rijdt of vervoerd word.
Van alle reacties spreekt er maar één zoals het werkelijk is,TAK, ik woon in Isaan, heb 3 jaar geleden mijn tweede nieuwe auto gekocht, dus ik kan het volgens mij weten, heb meer als 150 000 km in héél Thailand gereden, auto voorzien van 2 boordcamera’s, welke me al heeft gered uit twee aanrijdingen. Oh, farang, dus geld, dus automatisch schuldig.Zelf hebben ze bijna nooit geen,of een hele slechte verzekering.
Dus wat mij betreft, raad ik het niemand aan.
Lunghan
Beste Lunghan, reacties zijn natuurlijk subjectief, een ieder spreekt uit eigen ervaring. Het artikel gaat over huurauto’s, waarvoor je natuurlijk een goede verzekering afsluit. Je zegt zelf dat je al meer dan 150.000 km in Thailand hebt gereden. Een gemiddelde autorijder in Nederland doet daar toch al gauw 8 jaar over dus als het om twee aanrijdingen gaat, waarbij jij helaas betrokken bent geweest, valt dat in vergelijking met de gereden 150.000 km in feite toch wel mee. Begrijp me niet verkeerd, elke aanrijding is er één te veel maar in het verkeer, waar dan ook, valt dat niet uit te sluiten. Gelukkig en verstandig dat jij boordcamera’s hebt maar bij een huurauto wikkelt de verzekering een eventuele schade af. Zelf heb ik in de loop der jaren vele huurauto’s in Thailand tot mijn beschikking gehad en heb daardoor heel veel van het land kunnen zien. Net als Hans Bos vind ik autorijden in Thailand niet gevaarlijker dan elders. Behalve al het links rijden, wat geen enkel probleem is, gaat het er anders aan toe dan in Europa en daar moet je alert op zijn maar ik heb veel genoten van mijn tochten per auto door Thailand en ben van plan om dat nog dikwijls te herhalen.
Al 15 jaar gaan mijn vrouw en ik naar Thailand en bijna elk jaar huren we een auto. Goed verzekerd, dat wel. Wanneer je anticipeert op het verkeer, is er geen enkel probleem. Ik rijd rustiger dan in Nederland en niet in het donker. Daarnaast geef ik eerder voorrang dan in Nederland. Hierdoor is het heerlijk ontspannen rijden. Oh ja en in Bangkok rijden we ook niet.
Heb reeds 2 maal voor 3 weken gereden in Thailand inclusief in Bangkok. Inderdaad niet altijd eenvoudig en een paar boetes er boven op. Vooral waakzaam zijn,goede verzekering en rustig blijven. Huur steeds mét rental.Com en neem hun verzekering hier + die van Thai rent extra. Wat de gps betreft, deze heb ik hier in België gekocht en de kaart van Thailand erop gezet dan heb je alles nog in het Nederlands. Want in de grote steden is alles in het Engels doch eens daarbuiten…..
Ik zie in de reacties dat veel mensen het zelf rijden afraden, omdat ze zelf bang zijn aangelegd. Mijn advies is ook , als je bang bent niet doen.
Als je het alleen als uitdaging ziet of het je leuk lijkt, gewoon doen. Wel zorgen dat alle papieren in orde zijn, maar dat geldt overal.
Een goede kaart of navigatie doet wonderen.
Ik vond het altijd leuk om te rijden in Thailand. Ik heb er al duizenden kilometers opzitten.
Tip:
Een simpel compas om de juiste richting te bepalen is ook heel handig. Ja, je leest het goed. Een compas in de auto super handig als je een bord mist of niet kunt lezen.
Zoals in elk land, eerst altijd even op een kaart kijken als je ergens heen gaat.
Verder goed op het andere verkeer letten en niet teveel praten (afgeleid zijn) in de auto.
Voordeel met auto is dat je kunt gaan en staan waar je wilt, overal eten kunt kopen als je iets lekkers ziet of foto’s maken wanneer je maar wilt.
Schakelen met links en links rijden went vanzelf, als je autorijden leuk vindt.
Meerijden met een minibus heb ik in sommige gevallen zeker als zeer gevaarlijk ervaren. Dan stuur ik liever zelf.
Brommer rijden daarentegen zou ik daar niet zo snel doen.
Ik ben van plan om dat te doen. Voor de allereerste keer… Maar waar is reserveren het best? Hier of daar? Welke maatschappij geniet de voorkeur?
Daniël, gerenommeerde autoverhuurders in Thailand zijn er volop. De bekendste namen zijn natuurlijk Avis, Budget, Hertz, Sixt en (ook in Thailand) Europcar. In Thailand zijn Thai rent a car en National car rental ook prominent aanwezig en betrouwbaar, zelf heb ik met deze verhuurders nog nooit problemen ondervonden. Vooraf reserveren geniet bij mij de voorkeur, zeker als ik de door mij gewenste auto op het vliegveld wil ophalen. Kan je rechtstreeks doen bij de verhuurder maar ook, en wellicht goedkoper, via een bemiddelaar, bijvoorbeeld Rentalcars. Als je niet alles vooraf wilt plannen kan je op elk vliegveld in Thailand diverse stands vinden van autoverhuurders, soms zelfs met aantrekkelijke last minute aanbiedingen. Ook als je in Thailand ineens zin hebt om per huurauto een trip te maken is dat natuurlijk mogelijk en vaak kan je de auto op je verblijfsadres laten afleveren dan wel laten ophalen. Zorg voor een goede verzekering, waarbij ook dekking geldt voor diefstal van de auto en eventuele schade aan de ruiten, banden, dak en onderkant van de auto. Voor een betrekkelijk gering bedrag kan een eigen risico afgekocht worden. Drink geen alcohol als je nog moet rijden, zodra er namelijk bij een incident alcoholgebruik geconstateerd zou worden vervalt de verzekering! Veel plezier en rijd relaxed.
Ik heb er 15 jaar rondgereden, voornamelijk in Isaan, 18 maanden in Pattaya. Met de eerste pick-up 189.000 km in vijf jaar, met de tweede 106.000 km tot ik in mei vorig jaar Thailand verlaten heb. Nooit problemen gehad door steeds te anticiperen op het vrijwel irrationele rijgedrag van de lokale bevolking. Kalm blijven en blijven glimlachen en bij politiecontroles af en toe 100 bahtjes in hun bedekt handje te schuiven. Beter je thuis af te reageren met een fris biertje dan op de weg te kankeren zoals het meerendeel van de expats. Wel al hallucinante toestanden en ongevallen gezien !!!
Ga wel voor een gerenomeerd verhuur bedrijf. Wij hebben slechte ervaringen; extra verzekering genomen maar bij schade bleek die niet te gelden. Borg kregen we niet terug; want wij zouden weleens bekeuringen hebben kunnen krijgen. Uiteindelijk 13000 baht extra betaald. Advies lees eerst de klanten reviews alvorens met een verhuur bedrijf in zee te gaan. Wij deden dit helaas pas achteraf. O ja wij huurden bij Pattaya4rent en dat is hetzelfde als Bangkok4rent.
Afgelopen maand gedurende 2 weken door de Isaan getoerd. Vanuit Bangkok naar Buriram gevlogen en daar een auto gehuurd bij Avis. Prima service en goed advies. Voor 600 baht een dashcam gekocht en met Google Maps op de telefoon met Thaise sim card een prima navigatie systeem.
Heerlijk getoerd door Buriram, Surin, Sisaket, Roi Et, Khon Kaen, Korat, Prachaburi, Chachoengsao en weer naar Buriram.
Lekker elke dag vrijheid en flexibiliteit. Gewoon ‘ avonds in hotel het programma voor de volgende dag uitstippelen. Verkeer geen enkel probleem zolang je lekker rustig en anticiperend rijdt!
Een prachtige vakantie in het mooie Isaan gebied.
Wanneer ik in Thailand ben huur ik altijd een auto via een gerenommeerd bedrijf je weet dan altijd dat het vertrouwd is en de verzekering ook goed geregeld is. Ik neem wel de uitgebreide (extra) verzekering erbij om alle risico’s te vermijden. Op zich is rijden in Thailand prima te doen wanneer je goed anticipeert en je aanpast. Inmiddels al vele kilometers er op zitten en tot nu toe altijd prima tochten gemaakt. Een advies: als je een “notoire brokkenmaker” in Nederland bent is het af te raden om in Thailand met een huurauto de weg op te gaan maar dat weet iedereen voor zich zelf wel of dat zo is. Ik wens iedereen die een auto wil huren vele veilige kilometers.
Beste Chiang Moi,
Mag ik vragen bij welk bedrijf dit was? Bedankt.
De Thaise rijders mentaliteit is erg langzaam de weg op en af rijden.
Men komt heel traag de weg op. Wij zijn gewend gas te geven om zo snel mogelijk dezelfde snelheid als het verkeer op de weg aan te nemen om dan in te voegen in dat verkeer. De Thai gaat gewoon. En langzaam, dus wanneer je in het verkeer zit, moet je daar op anticiperen.
Wat ook vaak gebeurd, is dat ze je inhalen, vervolgens naar links om voor je te komen en af te remmen, want ze moeten linksaf de weg af.
Ook dat gaat vaak traag. Ze komen soms zelfs bijna tot stilstand om vervolgens de weg af te slaan.
Je moet ook bedacht zijn op obstakels op die linker vluchstrook of is het een wielrijdersbaan. Er staan vaak voertuigen op. Dus brommers en andere tragere weggebruikers komen dan jouw weghelft even op.
Die obstakels lijken mij vaak ’s avonds gevaarlijk. Ze zijn onverlicht, dus door een sunscreen slecht te zien.