Een scooter huren tijdens je vakantie in Thailand is natuurlijk leuk maar er zitten wel flinke haken en ogen aan. Zo heeft een scooter in Thailand een cilinderinhoud van meer dan 50 cc (vaak 125 cc) en het is dus een motorfiets. Om deze te mogen besturen moet je over een geldig motorrijbewijs beschikken. Ook wat betreft de verzekering zijn er een flink aantal aandachtspunten, zo dekt jouw reisverzekering NOOIT schade aan (gehuurde) voertuigen.
Je bent in Thailand op vakantie en je wilt een scooter huren. De prijzen zijn laag en er zijn weinig regels. Je paspoort laten zien is soms al genoeg. Naar een rijbewijs wordt niet eens gevraagd. Makkelijk toch? Of niet?
Let op: In Thailand is het ook een ernstige overtreding wanneer je als buitenlander een scooter of motor huurt zonder dat je geldig een rijbewijs hebt voor een dergelijk voertuig.
Wat dekt je reisverzekering bij een scooterongeval?
Een reisverzekering dekt NOOIT de schade aan voertuigen, ook niet aan jouw gehuurde scooter en/of schade aan derden. Eventuele medische kosten ten gevolge van een ongeval zijn wel gedekt (mits je medische kosten apart hebt meeverzekerd op je reisverzekering). Voorwaarde is natuurlijk ook dat jij je netjes aan de wet hebt gehouden.
Let op: Heb je de wet overtreden, bijvoorbeeld omdat je geen geldig rijbewijs hebt, geen helm hebt gedragen of alcohol hebt gebruikt, dan kan de reisverzekeraar een schade-uitkering weigeren (wel moeten ze dat dan eerst bewijzen).
Een scooter huren? Onderschat de gevaren niet!
Veel vakantiegangers onderschatten de risico’s van verkeersdeelname in Thailand. Wij noemen er een aantal:
- Men rijdt links in plaatst van rechts zoals bij ons in Nederland.
- De verkeersregels zijn vaak onduidelijk.
- Je kent de weg niet en het kan zijn dat daarom minder goed op het overige verkeer let.
- Veel wegen in Thailand zijn slecht onderhouden en zitten vol gaten en bulten. Voor je het weet ga je onderuit.
- De locals rijden soms roekeloos, te snel en niet zelden onder invloed van drank of drugs.
- Je krijgt te maken met andere regels, wetten en soms ook met een corrupte politie.
- Loslopen en overstekende honden zijn vaak de oorzaak van valpartijen met een scooter.
- De wegen zijn vaak glad door stof en zand. Je voorrem hard inknijpen resulteert bijna altijd in een valpartij.
- Misschien draag je geen helm omdat de locals dat ook niet doen. Een levensgevaarlijke keuze.
Let op: Huurscooters zijn vrijwel nooit all-risk verzekerd alle schade die je veroorzaakt zal je dus zelf moeten betalen, zelfs als het jouw schuld niet is.
Huur nooit een scooter van meer dan 50 cc als je geen geldig motorrijbewijs bezit. In Thailand vraagt men tevens naar een Internationaal rijbewijs. Deze is tegen betaling verkrijgbaar bij de ANWB.
Vraag altijd naar een duidelijk in het Engels opgestelde verhuurovereenkomst. Alvorens te tekenen, controleer de tekst en ken je verantwoordelijkheden als het gaat om de verzekering van het voertuig.
Tip: Geef nooit jouw paspoort of rijbewijs als onderpand aan de verhuurder.
Misschien wel het belangrijkste: zorg er voor dat je altijd een goed passende helm draagt en zet deze ook op bij korte ritjes.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
De eerste keer dat ik in Thailand op een scooter reed, had ik me nog niet verdiept in deze zaken. En dus met mijn vriendin achterop zonder helm met 100 km/u over een slecht verlichte weg in Isaan, en meer van dat soort halsbrekende toeren. Waarom ik daar deed wat ik in Nederland niet doe … de tropenkolder in de kop en toch wat resten jongensbravoure ook al was ik toen al midden vijftig. Gelukkig ben ik daarna op de risico’s gewezen, ook omdat ik hoorde van een andere westerling die onverzekerd een ongeluk veroorzaakte, geen helm, alcohol op, en natuurlijk hij was fout. Zou ik nu wel mijn motorrijbewijs hebben, ik zou nog voor geen goud met een scooter de weg op gaan in Thailand. Kijk maar eens wat filmpjes op youtube over ongelukken met scooters, je tenen trekken krom bij het zien daarvan. Automobilisten houden geen enkele rekening met scooterrijders, en onderling is het ook pet. Wat zeker niet helpt is je rechteloosheid bij een ongeluk.Bezint eer ge begint.
Rechteloosheid bij een ongeluk? Dit is niet waar. Ben in Januari aangereden door een pickup op mijn motorcycle en hield daar een gebroken been aan over. Deze (Thai) man heeft mij naar Sirikit Medical Center gereden en alles betaald, operatie enz. Moest naar de politie en zijn vrouw wou geen extra schade vergoeding betalen. Politie zei dan wordt het process verbaal met onze recommendatie aan de court ten gunste van mij ((de Farang). Is zij gauw over de brug gekomen.
Tja,
Deze man had geld en kon betalen, maar hoeveel Thai hebben gewoon geen geld?
Enne, van een kale kip kan je niets plukken.
Idd.Thomas ik treed je bij ,
Maar wat vooral opvalt is dikwijls het roekeloze gedrag van de farang die niet rekening wil houden met de Thai zijn gewoonten , de farang wil ook zo snel mogelijk rijden en die scooters halen moeiteloos 90 km per uur, dus heel gevaarlijk
Ook houden ze totaal geen rekening met onvoorzienigheden zoals overstekende honden , maar ook kinderen die oversteken zonder te kijken .
Het is in Thailand ook mogelijk om door het rode licht te rijden om links af te slaan , iets wat wij niet kennen , de Thai doen dat meestal zonder kijken alhoewel kijken moet.
Ik zou zeggen tegen de farang , rij rustig en zeker niet te snel, als er een hond uit de bosjes komt op een lange mooie rechte baan voorzie je dat niet , met alle gevolgen , en als je hem wel op tijd hebt gezien toeter dan , ze kennen dat.
Draag vooral je helm en wees niet zo dom om het niet te doen of te denken dat het stoer is om zonder te rijden , het is vooral dom , ik ken verschillende farang die er prat op gingen om geen helm te dragen , verschillenden zijn in het ziekenhuis beland met heel ernstige verwondingen aan het hoofd, laatst een vriend van me hierdoor een dubbele schedelbreuk en een hersenbloeding , ze vinden het heerlijk om de wind in de haren te voelen, wel je kan dan thuis ook met voor de fan te gaan zitten.
Je verzekeren met een huurscooter is in Thailand niet mogelijk, er zijn geen maatschappijen die dat willen doen , een verzekerde scooter is een scooter die je mag gebruiken van een vriend expat die die verzekerde, en dan nog zal men niet zeker een vergoeding kunnen krijgen bij een ongeval, simpelweg omdat de echte gebruiker hem niet gebruikte maar uitleende , dus je bent altijd onverzekerd
Maar rij vooral rustig en geconcentreerd op het verkeer , er rijden veel zotten in Thailand! En vergeet niet ze rijden in Thailand links, dus ook voorrang van links!
Ikzelf rij hier al tien jaar en had nog niets voor, geluk en vooral gevoel wanneer je wat sneller mag rijden,
Marc
In Thailand rijden ze aan de linkerkant, maar de voorrangsregels volgen niet strikt de voorrang van links zoals in sommige andere landen. Hier is hoe het werkt:
1. Voorrang op kruispunten:
In het algemeen heeft het verkeer van rechts voorrang op kruispunten, zelfs als je aan de linkerkant rijdt. Dit betekent dat als je een kruispunt nadert zonder verkeersborden, je voorrang moet verlenen aan voertuigen die van rechts komen.
2. Rotondes:
In tegenstelling tot wat men zou denken, hebben in een rotonde in Thailand de voertuigen die de rotonde binnenrijden voorrang, en niet de voertuigen die al in de rotonde zijn, tenzij anders aangegeven door borden of verkeerslichten.
3. Verkeerslichten en stopborden:
Op kruispunten met verkeerslichten of stopborden gelden de standaard verkeersregels. Verkeerslichten of stopborden moeten zoals gebruikelijk worden gerespecteerd.
4. Rijgedrag en praktijk:
In de praktijk zie je vaak een meer vloeiende en aanpassende rijstijl in Thailand, waar de regels niet altijd strikt worden gevolgd. Het is daarom aan te raden voorzichtig te rijden en goed op te letten, vooral op motorfietsen en voetgangers.
Kortom, de algemene regel is voorrang van rechts op kruispunten, ook al rijden ze aan de linkerkant.
Ik moet u echter corrigeren. In Thailand heeft het verkeer van links voorrang tenzij anders aangegeven. Dit in tegenstellingen tot de meeste landen waar links gereden wordt en rechts voorrang heeft
Mattheus dit ben ik niet met u eens.
Ik heb op mijn motor een aanrijding gehad met een auto die van links kwam.
Het heeft 2 maanden geduurd voordat alles uitgezocht was maar de bestuurder van de auto moest mij 2000 baht betalen, terwijl de schade 8000 was.
Jos M,
Misschien reed je toen op een hoofdweg en dan maakt het eigenlijk niet uit want de hoofdweg heeft voorrang.
“…at any junction where a main road intersects a secondary road, the conveyance driving on the main road has the right
to pass first;”
“….bij elke kruising waar een hoofdweg een secundaire weg kruist, het vervoermiddel dat op de hoofdweg rijdt het recht heeft om als eerste te passeren;
Wat kruispunten zonder lichten betreft heeft het voertuig van links voorrang en dus niet van rechts.
“if two conveyances reach the junction at the same time and there is no other conveyance at the junction, the driver shall let the conveyance driving on his or her left side pass first
“als twee voertuigen tegelijkertijd de kruising bereiken en er geen ander voertuig op de kruising is, moet de bestuurder het voertuig dat aan zijn of haar linkerzijde rijdt als eerste laten passeren”;
CHAPTER VI
DRIVING PASS A JUNCTION OR ROUNDABOUT
______
Section 71. Subject to section 21 and section 26, when a driver
drives a conveyance reaching a junction, he or she shall follow the instructions as
follows:
(1) if there is another conveyance at the junction, the driver shall let
the conveyance at the junction pass first;
(2) if two conveyances reach the junction at the same time and there
is no other conveyance at the junction, the driver shall let the conveyance driving on
his or her left side pass first; provided that at any junction where a main road
intersects a secondary road, the conveyance driving on the main road has the right
to pass first;
https://royalthaipolice.go.th/downloads/laws/laws_03_05-07.pdf
Bij rotondes zijn diegene die op de rotonde rijden die voorrang hebben…
“Section 73. In the case where any roundabout has installed traffic
signals or traffic signs, the driver must follow such traffic signals or traffic signs.
If there is no traffic signal or traffic sign under paragraph one, when a
driver arrives at the roundabout, he or she must give way to the driver driving on his
or her right side in the roundabout to pass first.”
“Artikel 73. In het geval dat een rotonde verkeerslichten of verkeersborden heeft, moet de bestuurder deze verkeerslichten of verkeersborden volgen.
Als er geen verkeerslicht of verkeersbord is volgens paragraaf één, moet een bestuurder, wanneer hij of zij bij de rotonde aankomt, voorrang verlenen aan de bestuurder die aan zijn of haar rechterkant op de rotonde rijdt om als eerste te passeren.”
https://royalthaipolice.go.th/downloads/laws/laws_03_05-07.pdf
Het enige voordeel van ouder worden is het inzicht dat je krijgt voor bepaalde gevaren en risico’s.
Daar waar ik vroeger al de wettelijke verplichtingen en risico’s die in dit bericht staan compleet negeerde, heb ik daar sinds een aantal jaren (met het ouder worden en omdat je een gezin hebt) wel oog voor.
Het enige waar ik nog tegen zondig is de niet-verzekerbaarheid…
Dat risico hoop ik nog altijd te counteren door duidelijke afspraken te maken met de verhuurder over gebeurlijke schade aan de scooter (ik ken de dame ondertussen) en door mijn stinkende best te doen om zelf nooit in de fout te gaan bij een overtreding…
Op het vlak van alcohol, drugs, helm, verkeersregels, rijbewijs, en rijgedrag neem ik mijn volle verantwoordelijkheid.
Goed informerend artikel. Ik zou degenen niet graag de kost willen geven die zonder geldig motorrijbewijs in Thailand toch op de scooter stappen.
tja,
Ik rij iedere dag wel twee keer een rondje, zowel in de stad als in de natuur en ik vindt het heerlijk, ik zit echt te genieten op mijn Honda Click. Nieuw gekocht in mei 2014 en de teller staat inmiddels op 34.000 km.
Als je gewoon met het verkeer mee rijdt, valt het best mee en ja ik heb een Thai’s motor en auto rijbewijs.
(2 stuks dus) Ik wordt wel eens aangehouden door de politie en altijd vriendelijk als ik mij Thaise rijbewijs laat zien en wensen we dan een fijne dag.
Maar ja, ook ik ben een keer onderuit gegaan door z’n klote (het was een mannetje, dus ik mag dat zeggen) hond, loopt eerst van de berm naar het midden van de weg en als ik voorbij kom, draait hij om en rent naar de berm terug, gelukkig was mijn snelheid maar 30 km, maar omdat hij het stuurwiel omgooit, lig je op de grond voordat je het weet. Ik op het beton en de scooter in de berm. Tegenwoordig toeter ik, als ik zie dat een hond mijn pad kruist en die zijn er veel. (veel te veel).
En ook ik huur regelmatig in een andere stad een scooter, maar NOOIT zal ik mijn paspoort afgeven.
Altijd een borg van 3000 tot maximaal 5000 Bhat.
Groetjes Gerrit
Misschien toch verstandig als je foto’s maakt van de scooter en op het verhuur formulier aantekeningen te maken , die je de verhuurder mee laat tekenen .
Medische kosten zijn naast op de reisverzekering ook gedekt op de Nederlandse ziektekostenverzekering. En de laatste heeft vrijwel iedereen.
Dit is NIET geheel juist. De Nederlandse basis ziektekostenverzekering vergoed overal ter wereld dringend medische hulp tot het niveau van het nederlandse prijspeil. Als het duurder is (en dat kan in Thailand ook zomaar het geval zijn!) wordt dit niet vergoed. Daarbij wordt ook eventueel medisch noodzakelijk vervoer naar Nederland NIET vergoed als je geen goede aanvullende zorgverzekering hebt. Dan heb je het al gauw over 10,000den euro’s.
Als je bijvoorbeeld een been breekt, waardoor je je vlucht mist, en een dubbele of 3dubbele stoel moet boeken en je gaat verder wel gewoon naar huis, wordt dit NOOIT door de zorgverzekering vergoed. Daarvoor dien je dan een goede reisverzekering te hebben. En, o ja, dat motorrijbewijs waar we het hier over hebben.
Klopt Jasper,
Bovendien keert de Ned reisverzekering niet uit in geval van rijden met drank in je lijf, geen geldig motorrijbewijs.
En er zijn er veel die wel drank op, maar geen motorrijbewijs hebben, en dan is het: portemonnee trekken bij het hospitaal, en evt bij letselschade aan ‘n local.
Beste Thailand ganger Ik heb het al eerder aangekaart bij de ANWB zij geven gewoon een internationaal rijbewijs af maar wat men er niet bij vertelt, dat als je geen motor rijbewijs bezit het in Thailand niet geldig is voor brommers boven de 50.00 CC motor inhoud. Wil dus zeggen dat je niet op je gehuurde (motor) mag rijden, en ook zeker niet verzekerd bent mocht je een ongeluk krijgen.
Wanneer je geen motorrijbewijs hebt mag je niet op een motor rijden – waarom zou de ANWB je daarop moeten wijzen? Ook voor een Thaise tweewieler met 50cc of minder heb je trouwens gewoon een motorrijbewijs nodig.
Nee, waarom zouden ze dat erbij vertellen. In Nederland moet je ook een apart rijbewijs hebben voor motoren vanaf 50cc. Het zou raar zijn als je op basis van je autorijbewijs bij de ANWB een internationaal rijbewijs zou krijgen waarmee je ineens motor mag rijden. (Overigens is dat ANWB-vodje dat ze internationaal rijbewijs noemen zwaar overbodige geldklopperij. Bizar dat zo’n officiële status heeft. Op het gewone rijbewijs staat alles al in het Engels. )
Ik wist niet dat een (internationaal) rijbewijs in Thailand niet geldig is om met de scooter van 125cc te rijden!?
In België is dit in ieder geval wel zo, tenminste als je je rijbewijs hebt behaald voor een bepaalde datum.
Een twintiger met andere woorden, mag geen moto rijden zonder een apart moto rijbewijs.
Ee vijftiger mag dat zeer zeker wel.
Niet in Thailand, dus. Ander land, andere regels. Zelfs binnen de EU is dit niet uniform geregeld.
Overigens in een internationaal rijbewijs geen zelfstandig ‘rijbewijs’, maar uitsluitend een vertaaldocument. Niets meer, niets minder.
Thailand maakt geen onderscheid tussen verschillende motorcategorieen. Dat betekent dat om een 1300 cc te rijden hetzelfde rijbewijs vereist is als om een 100 cc te rijden. Dus in alle gevallen is een volledige rijbewijs vereist, niet een ‘endorsement’ geldig tot bepaalde hoeveelheden cc’s zoals in veel landen gebruikelijk.
Maar hoe verzeker je dan een huurscooter all-risk, om alle risicos te vermijden?
Dat kan eenvoudigweg niet, als je gewoon op vakantie bent en langs de weg een scooter huurt.
Vrijwel onmogelijk, het risico is voor verhuurmaatschappijen te groot.
Dat internationale rijbewijs van de ANWB stelt in feite niks voor. Er staan nummers op ,maar dat is voor hun administratie. De Thaise politie zal dan ook nooit navraag doen. Heb een stapel int. rijbewijzen liggen en kan je vertellen dat het een miljoenen business is voor de ANWB.Tevens is het zo dat het een jaar geldig is, maar je mag er maar 4 ? maanden gebruik van maken.Nooit begrepen waarom, dus als je 6 maanden een scooter huurt, splits het in 2 contracten.
Het is gemakkelijk sneren naar de ANWB, maar het internationaal rijbewijs is geen ANWB-verzinsel. Het is gebaseerd op een internationale overeenkomst die door een groot aantal landen – ook Thailand – is ondertekend. Het is een jaar geldig, maar dat wil niet zeggen dat je er in één bepaald land ook een jaar mee mag rijden. Een land kan daar beperkingen aan stellen en bepalen dat je na een bepaalde verblijfstermijn gewoon een in dat land afgegeven rijbewijs moet hebben. Nogmaals, dat internationale rijbewijs is uitsluitend een vertaaldocument – er moet altijd een nationaal rijbewijs aan ten grondslag liggen.
De Thaise politie vraagt wel degelijk naar een internationaal rijbewijs, tenzij je een rechtsgeldig Thaise “bai kap kie” kan voorleggen. Zelf al meermaals ervaren. Eén keer bij een wegcontrole in Hua Hin toen ik met de auto van mijn vrouw reed. Een keer in Rayong, toen ik met haar 150 cc scooter onderweg was. Ook een keer bij een politiecontrole in Nan.
Het is op dat stukje papier van België dat je met auto en motor moogt rijden 100% legaal
Nl of Belgische rijbewijs verschild wel degelijk
In december een int. rijbewijs gekocht bij ANWB € 27.00 en 3 jaar geldig
Cees je zet veel lezers op het verkeerde been met deze uitlating.
De Thaise regels gelden en niet hoelang de ANWB het geldig vindt.
Of je moet bedoelen dat je ieder jaar drie weken met je internationale rijbewijs naar Thailand kan, of elders, dat kan dan wel.
Opmerking: hoewel internationale rijbewijzen geldig zijn tot een jaar na aankomst in Thailand, worden veel uitgebreide verzekeringen na drie maanden ongeldig verklaard als u nog steeds met een buitenlands rijbewijs rijdt. Rijbewijshouders mogen alleen de voertuigcategorie besturen waarvoor hun rijbewijs geldig is.
Info Digitale snelweg.
http://www.siam-solution-insurance.com/en/rental/rental-motorbike-insurance.
Iedereen zit maar te rammen voor een verzekering. Als ik deze optie voorstel aan de klant, hmmmmmmm krijg ik prompt een Neen antwoord, te duur. Wat willen ze dan?
In alle landen (bij huren auto, motor of camper) hebben wij ons Nederlands rijbewijs laten zien dat werd overal geaccepteerd. Alleen politie langs de weg in Thailand en Tanzania wilde ook internationaal rijbewijs zien. Geen boete gekregen na enig protest.
Na een tijd slijt de datum van internationaal rijbewijs eraf.
Beste Yvonne, Dat veel verhuurders genoegen nemen met een Nederlands rijbewijs,ligt gewoon aan het feit dat ze haast uitsluitend verhuren en geld verdienen willen.
Het zijn geen wetgevers,maar zakenlui die precies weten dat de huurder bij een overtreding de hoofd verantwoordelijke is
Het niet in bezit zijn van een internationaal rijbewijs,is o.a. een van deze overtredingen,die bij een controle of ongeluk behoorlijke consequentie’s hebben kunnen.
Geen boete na protest,zo jij dit schrijft is zeker niet de regel,en nog minder een advies aan anderen,maar vaak een gevonden vreten om je echt in de problemen te helpen.
Yvonne,
Maar niet in Thailand, 500 Bhat is voor de politie snel verdiend, gisteren 3 controlle’s, maar ik heb een Thai’s rijbewijs, dus was het ok, good day sir, maar menig buitenlander stond bij het tafeltje te betalen, dit zal zeker heeeeeel lang zo door gaan.
Hayek Chalong hier op Koh Phuket is een echte moneymaker voor de politie hier
Ze staan er iedere dag en worden via de mobilofoon getipt op nieuwe motoren ( bijna altijd huur ) en helmlozen.
Rijd zelf met een oudje en word nooit aangehouden want heb naar aanleiding van een ongeluk in NL zo’n 38 jaar geleden altijd een echte helm op en geen Chinees eierdopje. Had daardoor slechts naast vele botbreuken een schedelbasisfractuur. Heb overigens al een jaar of 17 Thaise rijbewijzen.
Hans
Er zijn mijns inziens practisch geen scooters van onder de 50cc te verkrijgen/huren in Thailand.
wat wel interessant kan zijn is de opkomst van elektrische scooters ( nog geen regels voor?)
Ben het helemaal met Francois Nang eens. Dat int. rijbewijs is ook geldklopperij.Er staat een nummer op en ik heb ze 15 jaar lang bewaard.Miljoenen business voor? Ja ,voor wat? Dat nummer wat erop staat is voor HUN administratie, Thaise politie kan het nooit navragen of het wel een geldig int. rijbewijs is.2 nietjes en een beetje stempel heb je er eentje.Idd. een vodje.
Liep enkele jaren geleden in Khao San Road te Bangkok. Allerlei documenten, waaronder het door de ANWB uitgegeven Int.Rijbewijs, waren er te koop. Maar geen enkel Thais document want, zo zei de verkoper/vervalser, dat zou de politie niet tolereren. Heb niet naar prijzen geïnformeerd maar uiteraard bizar dat zoiets openlijk plaatsvond. Of dat nu nog aan de orde is zou ik niet weten. Wellicht dat je met zo’n vervalst rijbewijs een bekeuring zou kunnen voorkomen maar wanneer je bij een serieus ongeval betrokken raakt zouden de gevolgen wel eens desastreus kunnen zijn.
Ik heb er ook een vraag over.
Rijdt ook al jaren op een 125 cc brommer in Thailand en haal braaf een Internationaal rijbewijs. (Geldklopperij, ze kunnen ook gewoon zien dat ik een Nederlands motorrijbewijs heb).
Maar nu ga ik in augustus met mijn gezin en wil oojk een scooter huren.
Mijn zoon van 16 heeft een Nederlands bromfietscertificaat, mag hij dan ook een 50 cc brommer in Thailand rijden en moet hij dan ook een Internationaal rijbewijs halen.
Er zijn in Thailand geen 50 cc brommers te huur.
Maar ze bestaan nog wel! Doch lastig te vinden. Ik zocht er een voor mijn zoon en kon er een kopen waar niets meer aan heel was en heb het plan maar laten varen. Meneer is nu 16, heeft een Thais jeugdrijbewijs en mag tot en met 110 cc rijden.
Maar daarmee heb ik nog geen antwoord op de vraag van Thailander. Stel dat iemand jouw zoon een 50 cc leent, kan hij daarvoor een internationaal rbw halen bij de ANWB, en is dat ding wel afdoende verzekerd? Ik vrees dat het fietsen wordt voor hem……
Jawel hoor, 49cc Honda Giorno op bijvoorbeeld Koh Samui.
” Let op: In Thailand is het ook een ernstige overtreding wanneer je als buitenlander een scooter of motor huurt zonder dat je geldig een rijbewijs hebt voor een dergelijk voertuig. ”
Nou, dat valt best mee, hoor.
Je betaald een boete en je kunt weer vrolijk verder rijden. Bovendien is die boete dan ook nog eens een week geldig. Het is me wel eens gebeurt dat ik wederom op een controle stuitte ( tussen Karon en Patong, stonden ze toen altijd ’s middags ) en dat m’n vorige boete minder dan een week oud was. De agent lachte toen ik hem daarop wees en zei “no Mr Peter, you pay fine ” , het ging allemaal heel gemoedelijk, samen met andere toeristen die ook ‘aan de beurt waren’ we stonden nog leuk te keuvelen in de wachtrij ….. dus uiteindelijk bij het kassahokje verwachtte ik weer 500 bahtjes af te moeten tikken. Ik liet wel m’n oude boete nog zien en toen was het kassameisje zo vriendelijk en eerlijk dat ik nu niet hoefde te betalen omdat de vorige boete die dag nog gold. Kijk, zo kan het dus ook in Thailand. Daarom kom ik zo graag in Thailand.
Als ik bv in Bangkok zou verblijven dan zou ik me niet verplaatsen met een motobike. De situatie is daar totaal anders en bovendien krioelt het van de goedkope taxi’s plus je hebt werkelijk wereldklasse openbaar vervoer met de BTS en metro die bijna gratis is, vind ik.
Overigens rijd ik zeer voorzichtig, en met helm op. Ik heb geen haast, voor wie of wat zou ik me moeten haasten? Ik rijd niet harder dan 50, 55 km/u, vind ik hard zat op zo’n ding. Soms wat harder bergaf maar dan rem ik gauw af. Kijk ook altijd goed uit in bochten voor kiezels of zand, want je schuift zo onderuit. Heb er genoeg gezien compleet open geschaaft. Ik lees hierboven iemand die 100km/u reed MET iemand achterop ook nog. WTF!!! Ja, sorry, hoor, maar ………
Dit jaar weer geweest, na 5 jaar pas weer vanwege covidioterie en verbleef nu weer eens in Kata. Geen enkele controle gezien. Ben toch wel een paar keer naar Patong gereden, maar alleen voor wat boodschapjes bij Jungceylon. En verder heb ik die motobike gewoon nodig om naar Kata-noi of Nai Harn beach te rijden of Phuket town etc.. Volgende trip is alweer geregeld en uiteraard huur ik weer 4 weken lang zo’n ding. Lovely, niks aan de hand.
Nou, dat valt best mee, hoor. Zeker, totdat je een ernstig ongeluk veroorzaakt en het voor de rechter komt.
” Nou, dat valt best mee, hoor. Zeker, totdat je een ernstig ongeluk veroorzaakt en het voor de rechter komt. ”
Ja, natuurlijk. Maar dan heb je sowieso een groot probleem, rijbewijs in je zak of niet, en niet alleen maar juridisch. Moraal van het verhaal; kijk altijd goed uit en veroorzaak en/of raak niet betrokken bij een ongeval. ( maar net zo goed niet wanneer je WEL een motorrijbewijs hebt ) Het is uiteraard nooit geheel uit te sluiten maar met een modicum aan bewustzijn van wat je aan het doen bent is dat risico te verwaarlozen. En nogmaals ik ben echt zéér voorzichtig. Ik denk dat ik veiliger rijd dan menige motorrijbewijsbezitter. Ik controleer zelfs regelmatig de bandenspanning eer dat ik wegrij. Kleine moeite. Ik ben tankwagenchauffeur en vervoer gevaarlijke stoffen. Door mijn beroep ben ik gewend defensief te rijden en zeer bewust in het verkeer te manoeuvreren.
Ik doe het al jaren zonder enig probleem. En “als dit”, of, “als dat” weegt niet op tegen het gemak en genot wat ik ervan heb. Het maakt m’n vakantie zoooooveel leuker en comfortabeler. Ja, ooit ga ik wel eens een motorrijbewijs halen. Zeker als ik er ga wonen.
Maar ” dat valt best mee, hoor ” slaat zeker niet alleen daarop, maar ook op het feit dat Thailand en de Thaise politie het volgens mij allesbehalve erg vinden dat er zoveel toeristen ( honderdduizenden, zo niet miljoenen ) zonder rijbewijs rond rijden. Wat denk je wat dat oplevert? Zowel voor duizenden verhuurders, brandstofleveranciers, fabrieken, motordealers, werkplaatsen etc. en niet te vergeten de politiekassen. Waarom denk je dat je gewoon weer door kunt rijden na controle en betalen? Lijkt het erop dat zij dit als een ernstige overtreding beschouwen?
Maar ik bepleit niet dat iedereen dat dan maar moet gaan doen. Sprak laatst een collega die al ruim 30 jaar in Thailand komt en die doet lokaal alles met tuk-tuk. Ieder het zijne.
Peter, je hebt een grote fantasie. Hoe kom je aan die honderdduizenden, zo niet miljoenen farang die zonder (juist) rijbewijs rondrijden? Of kom eens met een link svp.
Als jij geen (juist) rijbewijs hebt en iemand rijdt jou van achteren aan dan krijg jij de schuld van de politie want jij kunt niet rijden. Dat geldt helemaal als de achteroprijder een dikke fooi geeft aan de politie of een dikke boy is met centen.
Hou je aan de regels! Je bent gast in dit land en gedraag je dan zo!
Het artikel is vast geschreven door een niet motorrijder….
Iedere motorrijder weet dat je voorrem je enige goede rem is.
Iedere motorrijder weet dat je een voorwielslip voelt aankomen, en kan corrigeren.
Iedere motorrijder weet dat je achterwielslip vrijwel niet voelt aankomen (het fenoneem “High-sider” komt daardoor)
Deze zin zorgt er alleen maar voor dat niet ervaren motorrijders ook van hun enige rem, de voorrem afblijven: “De wegen zijn vaak glad door stof en zand. Je voorrem hard inknijpen resulteert bijna altijd in een valpartij.”
Als je aan een motorrijdende toerist in Thailand aanbied om even een rondje op je mooie nieuwe motor te rijden als je bij hen in Nederland op de koffie komt, wordt er uitgeroepen: “NEE!!! Ik heb geen motorrijbewijs!!!” En in Thailand doen ze het wel….. Hoe dom kun je zijn? In Nederland wel de regels volgen, en in een land waar, als het mis gaat, het ook echt mis gaat doen ze het wel…..
Arjen.
Dus er zijn in TH ook brommers met minder dan 50 CC te huren/kopen?
Henk, ja, maar je vindt ze niet overal. En nieuw kopen? Denk dat die tijd voorbij is.