Thailand heeft van de International Civil Aviation Organisation (ICAO) een rode kaart gekregen. De Thaise luchtvaart voldoet nog niet aan de gestelde veiligheidseisen van ICAO en de gestelde termijn van 90 dagen om verbeteringen door te voeren is inmiddels verstreken.

Thailand is wel druk bezig om verbeteringen door te voeren, onder andere op het gebied van certificering van luchtvaartmaatschappijen en controle op het vervoer van gevaarlijke stoffen, maar dat lukte niet binnen 90 dagen.

Al eerder besloten Japan, China en Zuid-Korea om geen uitbreiding van het vliegverkeer vanaf Bangkok toe te staan en bestaande vluchten extra te controleren. Het European Aviation Safety Agency (EASA) zal op 25 juni een uitspraak doen over de situatie.

Onlangs waarschuwde het Economic Intelligence Centre van de Siam Commercial Bank dat een rode kaart zou kunnen leiden tot verregaande consequenties zoals een herbeoordeling van Thaise luchtvaartmaatschappijen door internationale luchtvaartorganisaties. Dat brengt voor de vliegmaatschappijen extra kosten met zich mee. De concurrentiepositie kan dan behoorlijk onder druk komen te staan.

Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/VKU5fl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

18 reacties op “Rode kaart van ICAO voor Thaise luchtvaart”

  1. Kees zegt op

    Ja en met ASEAN zullen er straks nog een hoop andere zaken naar boven komen waarbij Thailand een inhaalslag zal moeten maken. Landen als Singapore hebben in het algemeen weinig geduld met ‘Thainess’ fratsen. Niet dat het bv in Maleisie of de Filippijnen veel beter is overigens, maar ik heb wel het idee dat men in die landen iets meer openstaat voor buitenlands advies dan in ‘farang not understand Thainess’ Thailand.

  2. printen zegt op

    Als Thailand niet oppast, zal het terechtkomen in de onderste regionen wat luchtvaartveiligheid betreft en zullen Thaise vliegmaatschappijen geweerd worden. Net als vroeger Garuda uit Indonesie.

    Thailand denkt altijd dat zij het wiel hebben uitgevonden, maar zelfs de spaak van dat wiel kunnen ze niet uitvinden. En veelal weigeren ze buitenlandse experts te raadplegen onder het mom van “Wij weten het al en soms zelfs beter”.

  3. Celine zegt op

    Moet ik me nu zorgen maken voor mijn vlucht? Vlieg in juli met thai airways van Frankfurt naar Bangkok..

    • Wim zegt op

      Ik denk dit niet, tenzij ze op de “blacklist” terecht komen en zijn ze als maatschappij niet welkom meer. Dit zie ik echter niet zo snel gebeuren.

    • dick van der spek zegt op

      Ja Celine, antwoord is ja, dus. Ze hebben niet voor niets een rode kaart, er is echt wel wat aan de hand.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Het gaat over de Thaise luchtvaart en niet specifiek over Thai Airways.
        Ik vlieg altijd met Thai Airways en maak me niet meer zorgen dan dat ik dat met een andere maatschappij zou doen.
        Ze staan bovendien al maanden onder extra toezicht in Europa, maar blijkbaar is er geen enkele reden om ze te weigeren anders was dit zeker al lang gebeurd.
        Misschien zijn ze nu wel veiliger dan deze die onder de routine controle vallen.
        Indien ze Thai Airways onveilig zouden laten doorvliegen zou dit wel heel onverstandig zijn.
        zIe ook Bron onderaan het artikel

        Toch nog even dit.
        Die rode kaart is voor de ganse Thaise luchtvaart d.w.z. ook voor de vliegvelden.
        Met welke veilige maatschappij je dan ook vliegt, je zal toch die rode kaart van de luchthaven erbij moeten nemen bij het landen of opstijgen. En nu ????

    • Dennis zegt op

      THAI vliegt met z’n nieuwe A380 vanaf Frankfurt, dus ze hebben nog niet heel veel tijd gehad om hun onderhoud aan dat specifieke vliegtuig te verkloten.

      Overigens is ook THAI een van die Thaise maatschappijen die hun zaakjes niet goed op orde hebben. Er zijn ergere, maar 2 jaar terug is een A330 van THAI door z’n voorste landingsgestel gegaan. Er werd wat over en weer gestegeld door Airbus en THAI, maar einde van het liedje was wel dat THAI gewoon verzaakt had een eerder uitgegeven oproep van Airbus op te volgen en het landingsgestel te controleren. Nu is dit incident goed afgelopen (geen doden, enkel gewonden), maar dat is eerder te danken aan de kwaliteit van Airbus dan aan het vakmanschap van de monteurs van THAI.

      Zou ik me zorgen maken? Nee, persoonlijk zou ik liever in de nieuwste A380 van THAI stappen dan in welk vliegtuig van China Airlines dan ook (bewezen slecht onderhoud, piloten die onvoldoende Engels spreken, oude vliegtuigen). En toch lees je telkens weer dat mensen hier zo blij en tevreden zijn met China Airlines “want niks gemerkt aan boord”.

  4. Ron Bergkotte zegt op

    Sluit mij bij Dick aan Celine. Ik zou er niet meer mee vliegen, ze lichten de hand met alles. Overigens, ook al heb je Thai geboekt kan het zijn dat de vlucht uitgevoerd wordt door Lufthansa, dan heb je geluk.
    Hoe dan ook, een fijne vacantie toegewenst. Ron.

  5. Maria zegt op

    Oeps!….geldt die rode kaart dan dus ook voor de binnenlandse vluchten…

    ik vlieg binnenkort van Bangkok naar Krabi met Air Asia….moet ik mij zorgen maken????…..

    groetje….Maria.

  6. joey zegt op

    Ja, laten we ons met z’n allen heel erg druk gaan maken.
    De Vliegtuigen gaan nu allemaal de lucht uit vallen met zo een rode kaart…

  7. Cornelis zegt op

    Ik wil e.e.a. niet relativeren – want daar is dit een veel te serieuze zaak voor – maar de rode kaart slaat niet rechtstreeks op de Thaise luchtvaartmaatschappijen. Deze is gericht aan de Thaise overheid voor het niet voldoende toezicht houden op het naleven van de vastgestelde veiligheidsnormen.

    Hieronder, in het Engels, de toelichting van de ICAO:

    ‘According to the ICAO’s online safety audit information, “a significant safety concern does not necessarily indicate a particular safety deficiency in the air navigation service providers, airlines (air operators), aircraft or aerodrome; but, rather, indicates that the State is not providing sufficient safety oversight to ensure the effective implementation of applicable ICAO Standards.’

  8. Michiel zegt op

    Ik maak me hier niet zo druk over volgens mij is de Lauda Air crash 1991 boven Thailand nog altijd de grootste vliegtuig ramp. In Thailand

    Verder One Two Go 2007 Phuket . En Bangkokair op Samui 2009 \

    Als je het aantal binnenlandse vluchten elke dag eens bekijkt Nok air en Airasia vliegen beide 10x per dag of meer, alleen al naar Chiang Mai. En dan de rest nog vd maatschappijen en bestemmingen . Bangkok air / Thai Lion / Khan/ Thai enz. Dat moeten zeker dagelijks honderden vluchten zijn.

    Afgezet tegen over hoe vaak het mis gaat valt het denk ik statistich gezien wel mee.

  9. Michiel zegt op

    Alle incidenten op een rijtje voor de geinteresseerde .

    http://www.thai-aviation.net/files/Air_Accidents.pdf

    • Michiel zegt op

      Wat mij opvalt aan het lijstje . Vlieg beter niet met de Royal Thai Airforce mee . Als je op safe wil spelen .

      Daar gaat het nogal eens mis.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Kan je ook niet met vliegen. In het beste geval misschien als militair in een internationale militaire operatie …. als para voor een dropping of zo.

  10. Anand zegt op

    Ik heb diverse vluchten geboekt voor eind juli begin aug. o.a. van Kuala Lumpur naar Penang, van Penang naar Bangkok (DMK) en van Chiang Mai naar Bangkok (DMK). Alle vluchten zijn geboekt bij Thai AirAsia.
    Geldt de rode kaart ook voor deze maatschappij (en deze vluchten). Ik maak mij ernstig zorgen hierover.
    Hoe ernstig is deze waarschuwing van de ‘rode kaart’ ? Kan ik beter al deze vluchten annuleren?

    • Cornelis zegt op

      Anand, lees mijn eerdere reactie waarin wordt uitgelegd dat de ‘rode kaart’ voor de Thaise overheid geldt vanwege onvoldoende toezicht en NIET voor de individuele luchtvaartmaatschappijen.

  11. Jack G. zegt op

    Ik vind het prachtig dat vele van jullie zoveel vertrouwen hebben in de inspectiediensten en maatschappijen. Ik ben een leek op dat gebied. Of kijken jullie alle inspectieboeken na en lopen jullie een rondje rond het toestel voor vertrek? We moeten op die controlemensen kunnen vertrouwen maar zo’n rode kaart wordt niet voor niks getoond. Aan de andere kant geeft het ook wel vertrouwen dat er kaarten worden uitgedeeld en dat het bekent gemaakt wordt. foutje of niet op orde? Dan ben je de Sjaak. Ik ben ook iemand die altijd roept van storten we neer dan storten we neer want ik laat me niet gek maken. Maar ik ga er wel vanuit dat alles goed binnen de lijnen van het speelveld gebeurd. Als ik naar lijstjes kijk van veiligste en onveiligste maatschappij dan valt het mij op dat er vooral gekeken wordt naar het verleden. Maar bv China Airlines van nu kan toch anders zijn dan een 10 jaar geleden? Dat geld ook voor de ‘veiligheidstoppers’. Morgen kan het zo gebeuren en dan ben je niet meer nummer 1. KLM is trots op zijn veiligheid en betrouwbaarheid van vandaag maar aan de andere kant zit een zwarte bladzijde op Tenerife. Wat laat je nu zwaarder wegen? Maar vooral wat zij die cijfers eigenlijk waard als je nu instapt?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website