Reizigers negeren Airport Rail Link
De Airport Rail Link is vooralsnog geen doorslaand succes. De treinverbinding met het centrum van Bangkok was bedoeld voor reizigers die snel en comfortabel van Suvarnabhumi Airport naar Bangkok willen reizen.
Tot nu toe wordt de Airport Rail Link vooral gebruikt door forenzen en kantoorpersoneel die het drukke verkeer in Bangkok omzeilen. De bewoners uit de oostelijke buitenwijken maken gebruik van de trein voor woon-werkverkeer en besparen daarmee een uur reistijd. Een ritje van de buitenwijken naar het centrum met de trein duurt slechts 30 minuten.
De meeste vliegtuigpassagiers geven nog steeds de voorkeur aan taxi’s om van en naar de luchthaven te reizen.
Eerder deze week, liet SRT weten dat er snel een voetgangersbrug moet komen om het Makkasan Station met het MRT Phetchaburi station te verbinden. Ook moeten de wegen van en naar de stations worden verbeterd.
Er zijn plannen voor een shuttle dienst tussen Makkasan station en de hotels in de buurt. Echter de SRT heeft hiervoor de steun nodig van de Thaise Hotels Association en de Vereniging van Thai Travel Agents, twee belangrijke partijen die moeten meewerken om dat initiatief te laten slagen. De hotels voelen echter weinig voor shuttle diensten. Ze geven de voorkeur aan de lucratieve limousine service, die ze aanbieden op de luchthaven. Het voorstel van de SRT was bovendien niet praktisch en te duur.
Het idee om vliegtuigpassagiers te laten inchecken op Makkasan is tevens geen succes, slechts een handjevol passagiers maakt er gebruik van. Alleen THAI biedt deze service aan. Hiervoor moeten reizigers eerst een omweg maken naar Makkasan Station, die ook nog eens slecht bereikbaar is en in een van de drukste wijken van Bangkok ligt.
Het enorme terminal gebouw in het centrum van Bangkok, herinnert nu alleen maar aan een falend beleid en het gebrek aan zakelijk inzicht bij het staatsbedrijf SRT. ‘We kunnen de lijn nu niet meer opdoeken”, aldus de heer Pakorn. “De terminal bevindt zich in gebied wat verder ontwikkeld moet worden. Geef ons wat meer tijd om het tot een succes te maken. We kunnen dan over een jaar of twee de balans opmaken. ”
Maar deze tijd is de SRT niet gegund. Het staatsbedrijf exploiteert nu één van de meest onrendabele spoorlijnen in Azië. Er zullen waarschijnlijk eerst koppen moeten rollen bij het hoger management voordat er echt iets veranderd.
Vanaf november zal de SRT de frequentie van de City Line tijdens de spitsuren verhogen, door meer treinen in te zetten. De wachttijd zal dan acht minuten bedragen in plaats van de huidige vijftien minuten. Dat moet het aantal passagiers, vooral forenzen, verhogen van 140.000 naar 1,2 miljoen per maand.
Het promotietarief van 90 baht voor de Express Line, is verlengd tot juni 2012.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid22 november 2024Waarom laaggradige ontstekingen je gezondheid ondermijnen
- Gezondheid17 november 2024Waarom is vezelrijk voedsel zo belangrijk voor je gezondheid?
- Gezondheid15 november 2024Is het ouderdom of Alzheimer?
- Gezondheid10 november 2024Wat is de ORAC-score en waarom is het goed voor je gezondheid
Toen ik deze trein wilde nemen moest ik echt zoeken op het vliegveld naar de halte. Ik vond het slecht aangegeven maar je moet dus diep de kelder in. Hij reed toen om het kwartier geloof ik, was verder prima.
Het grootste probleem is het gebrek aan taxi’s bij de stations en de aansluiting met MRT en BTS.
Keuze voor mij is niet moeilijk of sjouwen trap op en af, of 6 a 700 bath comfortabel met een taxi voor je hotel of huis worden afgezet.
Hong Kong heeft het wel goed gedaan. Zeer comfortabele trein, sluit aan op metro en taxi’s, tegenwoordig gratis wifi aan boord, efficient inchecken van baggage downtown, geweldig! Het komt niet eens bij me op een taxi te pakken daar.
Ik zie niet in hoe dit ooit een succes zou kunnen worden. Forensen voor wie dit een goede oplossing is, gebruiken de lijn nu al. Dus het lijkt me dat daar weinig groei uit te behalen is. Toeristen en zakelijke reizigers zullen liever voor 300 baht een taxi nemen en direct bij hun hotel worden afgezet. Alleen als het spitsuur is en als je hotel niet ver van een station ligt, heeft de airport link nut. Loopbruggen en shuttle services zullen de oplossing niet zijn.
Wat een geldverspilling, deze lijn. Alleen al dat station bij Makkasan. Bijna net zo groot als Suvarnabhumi. Je moet al vijf minuten lopen om het station te kunnen verlaten. Ik vraag me af in hoeverre dit soort projecten van tevoren in onderzocht worden. Het was toch niet zo moeilijk om het falen van deze lijn te zien aankomen? Laatst werd er een plan gelanceerd om een soort loopbrug om Bangkok heen te bouwen. Volslagen belachelijk in mijn ogen. De uitbreiding van het BTS netwerk is wel zeer nuttig, maar ook daar klopt de planning duidelijk niet, gezien de problemen na de openingen van de verlengde lijnen naar Bearing en Wongwian Yai.
De usual suspects zullen een hoop geld verdiend hebben aan de airport link. Als het SRT management de bons krijgt, lopen ze in ongetwijfeld met goed gevulde zakken de deur uit. Misschien kan Chuvit dit eens uitzoeken en in de openbaarheid brengen.
Niet alleen hier in Bangkok zijn er dus falende transportverbindingen. commentaar leveren is erg makkelijk maar hoe kijken we dan naar Nederland? de HSL lijn bijvoorbeeld en niet te vergeten de randstad rail en zo zijn er nog vele te noemen
Er is getracht een lijn neer te zetten in bangkok die het transport van de luchthaven naar het centrum gemakkelijker moet maken. Inderdaad is het moeilijk de lijn te vinden en ook de aansluiting van deze lijn op de BTS /MRT is lastig omdat je dus weer een ander kaartje moet kopen.
We gaan in Nederland deze kant ook op. Door de privatisering van bepaalde lijnen kun je soms niet op een en het zelfde kaartje reizen. Bv Arriva accepteert niet altijd het kaartje van de NS.
Koppen rollen… ach dat zal wel mee vallen. maar zolang de infrastructuur zodanig is dat je snel ergens kunt komen zullen mensen er gebruik van maken.
Gebruik maken van deze lijn kost gemiddeld 40 bath.
voor ons is dat laag en ook de vergelijking met een taxi wat dan misschien een keer 400 bath kost pakken we het gemakkelijkste vervoermiddel.
zeker als je ook nog eens met meerdere personen bent.
Maar gemak dient de mens.
Voor mij als bewoner van de omgeving van Sathorn is de expresline tussen Phaya Thai en Suvernabhumi zeer praktisch.
Over het onbereikbare Makasan airportlink station praat ik eigenlijk liever niet immers met de MRT naar station Petchaburi en dan langs een druk kruispunt door een betonnen wildernis met je koffers moeten sjouwen naar die stiefbroer van Suvarnabumi.
Nee, dan fijn snel ondergronds naar Sukhumvit/Asok en met de BTS naar Phaya Thai voor reizen via de lucht en voor touringcars naar Oost Thailand en eilanden vanuit het vliegveld. Ver te verkiezen m.i. boven de Ekamaibussen, immers op het vliegveld ben je al snel en koel buiten de dagelijkse files van Sukhumvit.
Echter….Op Phaya Thai sjouw je met koffers want er zijn immers geen roltrappen omlaag naar het kaartverkoop/overstap op airportlinkniveau of naar de straat.
Verder prima die 17 minuten expressdienst tussen Phaya Thai en het vliegveld.
Er is iets, wat velen niet in de gaten hebben. Veel reisbureaus in Europa weten nog niet, dat de Airport Rail Link er al is. Op een recente kaar van Bangkok, die ik vorige maand kocht, staat die ook niet op.
Het is hetzelfde als destijds de vliegverbinding Don Muang – Hua Hin vv. Geen reisbureau wist mij te vertellen, dat die verbinding er was en zelfs goedkoper dan een taxi. Ik kwam er pas achter, toen ik er vlakbij ging wonen.
Planning en promotie zou heel wat beter kunnen in Thailand
Is die verbinding er nu nog dan, ik heb afgelopen zomer meegekregen dat er alleen een cessna vliegtuig staat, en behoorlijk aan de prijs. zo ja, wil je me dan de web gegevens hierop zetten.
Ik denk dat vele reacties hierboven juist zijn.
Ze hebben een transport systeem maar het wordt(zoal dikwijls) verkeerd uitgebaad.
Skytrain(airport link, etc) is een mooie manier om je te verplaatsen in BKK
@johan s.v.p. zeg niets verkeerds over Randstadrail , het is meer dan prima vervoer !
Randstadrail rijdt met een prima frequentie , op tijd, etc., etc. !
Wat wil men nog meer ?
zegt
Een zeer tevreden Randstadrailreiziger uit Zoetermeer.NL.
Het is zeker niet de bedoeling om de randstadrail af te kraken. Integendeel zelfs alleen wilde een vergelijking make.
Je geeft het al aan: je bent een tevreden gebruiker onlangs de enorme kosten en verliezen van deze lijn.
ik maak regelmatig gebruik van de airport rail link en ben dus ook een tevreden gebruiker….ondanks de verliezen….
Het enige verschil is dat in het verleden verliesgevende lijnen ook bij de NS geen enkel probleem opleverde. Tegenwoordig met de privatisering is alles op winst gebaseerd en daarmee zijn de onrendabele lijnen (noord nederland, zeeland en limburg ) ook in andere handen over gegaan, maar dit terzijde.
Bereikbaarheid en openbaar vervoer zal altijd een strijd blijven waar ook ter wereld.
prioriteit kan dus voor iedereen verschillend zijn.
Hallo Hans,
De oorspronkelijke verbinding Hua Hin- Don Muang bestaat al een paar jaar niet meer door gebrek aan belangstelling. Die lijndienst werd uitgevoerd met Fokker 50 of Fokker 100-vliegtuigen.
Inderdaad kun je met een Cesna nu een of twee keer per dag hier wel vliegen, maar dat is peperduur.