Reizen met de bus in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , ,
4 juli 2017

Niet bepaald een opwindend onderwerp, maar toch wel aardig om er iets over te weten. In Thailand wordt veel met de bus gereisd, omdat een snelle treinverbinding ontbreekt. Er bestaan verschillende busmaatschappijen, die de diverse bestemmingen in Thailand aandoen.

Als tegenhanger van de veerdienst Pattaya – Hua Hin is nu een nieuwe VIP bus sneldienst geopend met slechts 26 zitplaatsen.

Vanuit Pattaya zijn verschillende opstapplaatsen. Aan de Prattaya Road tegenover het Pam Pam restaurant en naast Foodmarkt gaat een rechtstreekse bus naar de Suvarnabhumi Airport in Bangkok, enkele reis 134 Baht.

Vanuit Pattaya Nua (Noord) zijn verschillende verbindingen mogelijk. Een ervan gaat naar Ekamai (Bangkok) en dit slechts voor 108 Baht (ongeveer € 3,=) over een afstand van ruim 150 kilometer, reistijd 2,5 uur.

Bij het kopen van het kaartje kan men op het computerscherm zien welk stoelnummer en welke plaats dat is in de bus en dit staat eveneens op het biljet afgedrukt met het busnummer.

Het busnummer staat groot op de zijkant van de bus aangegeven. Iedereen heeft een aangewezen plaats, voordringen heeft geen zin. Wat niet handig is, is dat het plaatsnummer achterop de rugleuning van de stoel staat. Maar het computerscherm gaf al aan waar de plaats te verwachten was.

Deze buslijn is ook handig te gebruiken om bij de Nederlandse ambassade te komen. Uitstappen bij Ekamai, daar opstappen op de BTS lijn en uitstappen bij Chit Lom (34 Baht). Hoewel er andere mogelijkheden zijn, heeft dit mijn voorkeur.

Het alternatief voor de langere afstand is tegenwoordig het vliegtuig. Met anderhalf uur vliegen is men in Noord Thailand in plaats van 11 uur met een bus.

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

11 reacties op “Reizen met de bus in Thailand”

  1. FonTok zegt op

    Er gebeuren zeer veel ongelukken met bussen in Thailand door oververmoeidheid van bestuurders. Het is zeker niet de veiligste manier van transport in Thailand. Maar wat wel? Thailand is gewoon een gevaarlijk land wat transport betreft.

    • Ger zegt op

      Overdrijven is ook een kunst. Zijn duizenden bussen in Thailand af en toe zal er wel eens iets gebeuren maar de kans is klein. Thuis gebeuren meer ongelukken. Wel doe ik standaard de veiligheidsgordel in de bus om want dat is vaak het euvel. Als bijvoorbeeld de bus op zijn kant belandt of erger dan vallen de gewonden omdat ze geen gordel dragen. Dus niet voorin zitten en een gordel om in de bus.

      • FonTok zegt op

        Wanneer is er voor het laatst een bus verongelukt in Nederland? En hoeveel ongelukken zijn er in de laatste 10 jaar in Thailand gebeurd met bussen? Statistisch gezien gebeuren er veel ongelukken met (die zogenaamde VIP) bussen die echt geen VIP zijn. Ik zou er maar eens op googlen “Thailand VIP Bus”.

        Het heeft niks met overdrijven te maken. Thailand staat er om bekend dat er veel ongelukken gebeuren waarbij een bus betrokken is. Ook daar kun je op googlen “Thailand VIP bus ongeluk”

        Je kunt mensen niet genoeg wijzen op risico’s die er bestaan.En als je zo’n stukje schrijft mag dit zeker niet ontbreken.

        Let op: ik reis zelf ook heel vaak met die “VIP” bussen. Maar echt gemakkelijk voel ik me daar niet bij. Ik zal ook nooit meer bovenin op de eerst rij gaan zitten in zo’n bus.

        • Sjaak S zegt op

          Je kunt nu ook weer een land dat op zijn langst ca 300 km is en op zijn breedst 200 km met een land dat 12 keer zo groot is vergelijken. Ook rijden er verhoudingsgewijs veel meer bussen in Thailand, is het verkeer bij de steden geconcentreerder enzovoorts.
          De omstandigheden hier zijn heel anders dan in Nederland.
          Wanneer je dan het aantal ongelukken per inwoner, per vierkante kilometer, per afgelegde afstand, per verkeersopkomen vergelijkt, denk ik niet dat je nou op zulk hoge getallen komt, vergeleken met Nederland. Je zou eerder met Duitsland kunnen vergelijken. Nou, daar gebeuren ook ieder jaar bus ongelukken. Ook met Nederlandse bussen.
          Ik ben vorige week met de bus van Frankfurt naar Aken gereden. Deze busdienst is goedkoop (het ticket kostte voor twee personen 32 Euro) en heeft verbindingen met ca. 30.000 plaatsen binnen Europa!!!
          Wij hadden de pech anderhalf uur vertraging aan te komen. Van de twintig bussen die op hetzelfde tijdstip aankwamen, waren er drie met vertraging en waarvan twee met tien minuten. Alleen de onze was zo laat. Nu kan ik daarover zeuren, maar het gaat hier over busreizen in Thailand.
          Het is een stukje beter geregeld voor de chauffeurs. Ze hebben hun aantal uren (in Duitsland). Hier is het minder, maar ook hier wisselen de chauffeurs zich tijdens lange ritten af.
          Georganiseerd is het hier beter. De busterminals zijn stukken beter. Overdekt (we stonden een uur in de regen in Frankfurt) en je hebt hier altijd wel een restaurantje, snackbar, winkeltje waar je iets kunt kopen (gisteren op Suvarnabhumi moesten we een uur op de bus wachten en konden de tijd nutten in het foodcourt naast de uitgang naar de bus).

          De bussen zijn ook ruimer in Thailand. Ik had me in de Duitse bus (dubbeldekker) drie keer mijn hoofd gestoten… ja ja, een ezel.. enz.)

          Ik zit in ieder geval veel liever in deze Thaise bus dan die Duitse. Je krijgt ook nog eens gratis een flesje water of zelfs snacks… in Duitsland… no way…

          • FonTok zegt op

            Pffff.. “Statistisch gezien gebeuren er veel ongelukken met (die zogenaamde VIP) bussen” Hiermee bedoelde ik geen absolute getallen maar procentueel. Thailand scoort hoog wat dat betreft. Dat geldt überhaupt voor het procentuele aantal verkeersongelukken. Het land is gewoon veel minder veilig wat reizen betreft. De kans op een ongeluk is procentueel groter in Thailand dan in Duitsland or Nederland.

            En dat flesje water…….. dat kost in Thailand inkoop nog geen 5 baht in Duitsland is dat 5 x zo veel. Het klimaat is warner en de uitdroging is ook hoger. Het is appels met peren vergelijken. Brandstof is ook goedkoper in Thailand, de lonen zijn lager etc etc. Kijken hoe dit over 30 jaar nog is? Vroeger kreeg je dit soort dingen hier ook allemaal. Alles verandert. Maar eerlijk gezegd doet dit allemaal niet terzake aan de discussie waar het hier over gaat.

    • jos zegt op

      Voel mij toch veiliger in de bus naar Bangkok,dan in somige taxi’s. Word je ook niet opgelicht met de prijs. Als ik naar Bangkok ga ,normaal 1u,40 de eerste stop skytrein, en je bent vlug in het centrum. Met de taxi zal je er langer over doen en een pak duurder.

  2. het is de leuke kant zegt op

    Ik heb vele jaren met de bus rond gereisd en veel leuke dingen meegemaakt daar bij moet ik wel even aangeven dat ik inde jaren 1980 het veel deed en dan niet de al te lange bus reizen nam en toen van mijn hotel receptie weleens te horen kreeg wat ik daar te zoeken had er was daar niets te beleven volgens haar, maar ik vond het juist leuk om toen tussen lokale bevolking te reizen soms met kippen en ananassen en andere zaken in de bus.
    Misschien is het nu minder dat weet ik niet maar over die tijd kan ik hele verhalen vertellen wat mijn overkwam.

  3. Farang Kinio zegt op

    Lang geleden, in 2003, ooit eens met de bus vanaf MorChit BKK naar Korat gereden voor slechts 120 Baht met mn toenmalige Thaise vriendin.
    Zat in een stokoude maar oerdegelijke Mercedes bus waarin met nog moest ‘double clutchen’ vanwege het gebrek aan een gesynchroniseerde versnellingsbak.
    Een rit van pakweg zo’n 4 uur waarin geregeld gestopt werd onderweg om passagiers uit te laten stappen of op te pikken.
    Prachtige ervaring waarvan je veel van het Thaise landschap mee kreeg. Tijdens de rit werd ons zelfs een colaatje en een verpakt broodje aangeboden 🙂 Waar vind je dat nog in NL…
    Enig minpunt was het toilet in de bus; die stonk een uur in de wind vanwege het uitblijven van een regelmatige schoonmaakbeurt wss.

  4. Leon zegt op

    Ik maakte een busrit van Nongkhai naar Bangkok. Tegen het raam had ik mijn navigator geplakt. Zo kon ik precies de snelheid van de bus zien. De chauffeur hield zich perfect aan de snelheid. Ik wil niet beweren dat dit altijd zo gaat, maar toen in ieder geval wel. Ook de bus Pattaya-Survarnabhumi, de chauffeur houd zich keurig aan de snelheid.

  5. chris zegt op

    Met enige regelmaat ga ik naar vrienden in Udonthani vanuit Bangkok. Altijd met een superdeluxe bus (geen passagiers boven en beneden) die nergens stopt, alleen om passiagiers uit te laten. (nooit om op te pikken). En altijd overdag, nooit ’s nachts. En nooit problemen gehad.

  6. Danzig zegt op

    Begin april nam ik nog de bus van mijn woonplaats naar Bangkok. Resultaat: i.p.v. de geplande 16 uur, ruim 19 uur in de bus gezeten. Dat nooit meer dus.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website