Ingezonden: Rechteloos na een aanrijding in Thailand!
Geachte mede Nederlanders en Belgen,
Heb deze vrijdag tegen 18:00 uur wat meegemaakt, wat zijn weerga niet kent. Teruggekomen van de plaatselijke markt moest ik in mijn straat stoppen omdat er voor onze poort een brommer stond.
Drie seconden later, toen ik al stil stond, klapte er een scooter met een dikke 60 kilometer achter op mijn Jeep. Natuurlijk geschrokken door de harde klap keken men vrouw Nim en ik achterom.
Een jongedame van ongeveer 25 jaar was met een rotgang m’n achterbumper ingereden. Over de kop lag ze in de berm samen met haar nieuwe scooter, die er erg aan toe was. Onder het bloed, dus de schik was nog erger bij ons.
Heb haar direct onderzocht maar ik zag gelukkig alleen schrammen en veel bloed. Haar rechterbeen lag wel in een rare houding en kan gebroken zijn. Dit omdat ik geen dokter ben en haar stil heb laten liggen. Maar er was gelukkig geen levensgevaar of andere zware dingen aan de hand. Dit stelde ons direct wel goed omdat het heel anders had kunnen aflopen.
Overal kwamen er mensen vandaan en binnen 5 minuten waren er dit wel 30. Mijn buurman en de 3 mensen van de brommer waren getuige dat ik stilstond. Maar met een onderling gesprek met de groep werd me al snel duidelijk dat ik de schuld kreeg.
Toen de ziekenwagen arriveerde vroegen ze wie voor de kosten stond. En de menigte vertelde dat ik dat was. Je begrijpt mijn verbazing. Ik, …. die al 3 seconden stilstond, kreeg de schuld dat de jonge vrouw me aanreed van achteren met een gang van 60 kilometer.
Ook Nim, bleef erbij dat dit in Thailand normaal is, dat een auto betaald aan een scooter of brommer. Omdat een bezitter van een auto geld heeft anders reed hij zelf wel een brommer. Ik werd gek van verbazing. Direct de toeristenpolitie gebeld van Udon Thani. Maar niemand thuis.
Toen een goede vriend gemaild, die altijd bij de toeristen politie gewerkt heeft. Maar dat duurde me allemaal te lang en heb Bangkok gebeld (1155). Daar werd ik direct goed geholpen en direct doorverbonden met een uitstekende Engels sprekende Thaise agent. Ik vertelde mijn verhaal, en het leek… alsof ik mijn gelijk kreeg.
Gaf de telefoon over aan men vrouw Nim die alles beter kon uitleggen. Na het gesprek met Nim kreeg ik een andere agent weer terug. Dit keer een Engelsman die werkzaam was bij de Toerist politie te Bangkok.
Hij vertelde me, dat hij eerst wat moest uitleggen. Iemand die in een auto rijd heeft geld anders reed hij geen auto. Afgezien wie de fout heeft de auto betaald de onkosten. Dat is het cultuurverschil.
Ik verteld dat dit gekkenwerk was en dat ik dan vogelvrij ben in een auto. Waarop hij vertelde Ja het is geen kwestie van fout maar van geld en cultuur!
Dus een scooter heeft altijd gelijk ook al is dit zijn of haar eigen domme schuld. Dus nu sta ik voor de gevolgen, ziekenhuis rekening, rekening kleren die onder het bloed zitten. En de kosten van de scooter en …. wat er nog verder achterweg komt.
Op mijn vraag dan kan ze wel miljoenen van mij gaan eisen, vertelde de Engelsman. Dat ze overal een rekening van krijgt dus het bedrag staat zwart op wit.
Ook gaf hij mij de tip de scooter naar men eigen monteur te brengen om alles te laten repareren. Zodat ik er zeker van was dat er geen valse rekening uitgeschreven kon worden.
Verbaast zat ik nog steeds achter men telefoon. Dus een ander maakt een ongeluk en ik sta voor de kosten omdat dit een cultuurprobleem is. Mag ik van geluk spreken dat ze er nog levend van af is gekomen. Stel dat het anders afliep dan kon ik al men bezit wat ik hier in 6 jaar heb opgebouwd aan haar familie betalen. Ken het nog gekker?
Het wagenwiel hoeft dus voor de tweede keer niet meer uitgevonden te worden. Met dit nare bericht is iedereen ervan op de hoogte. We hebben geen rechten… alleen verplichtingen aan de slachtoffers.
Of het nu onze fout is of van de ander betalen moeten we. Dan is het volgens mij beter voor iedere rit een taxi in te huren. Dan haal je zo heel veel risico’s weg. En op den duur is dit goedkoper dan een ongeluk.
Wetgeving is dus een lachertje in Thailand en de advocaten doen alles voor geld. Maar helpen doen ze je niet omdat je een buitenlander bent! En ook zij weten dat een auto altijd betaald aan een scooter. Dus bespaar je je dure geld.
U bent gewaarschuwd!
Pieter
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Hoe vervelend het ook klinkt, maar je zegt het zelf: degene die de auto heeft – en blijkbaar genoeg geld – betaalt. Dat heeft niks te maken met het feit dat je buitenlander bent. Misschien zou je moeten kijken naar een autoverzekering die dit kan afdekken?
Hoewel ik er al van gehoord heb, zal in de regel niemand met opzet tegen je auto willen rijden. En als ik zie hoe onvoorzichtig mensen hier (ook andere buitenlanders) met hun tweewielers rijden, is het voor de toekomst misschien ook beter tegen schade aan derden te verzekeren?
Ik kan je woede begrijpen.
Overigens zou het misschien ook helpen een camera in je auto te zetten, zoals vele automobilisten in Rusland hebben. Die kun je bij je IT winkel krijgen. Zo’n camera kan goed als bewijsmateriaal gebruikt worden. Je zal in geval van tweewieler nog steeds moeten betalen, maar bij een ongeval waarbij een andere auto betrokken is, jouw onschuld kunnen bewijzen.
Ziijn er geschreven verkeersregels die dit voor een rechtbank kunnen ontkrachten ?
Ik zou dit toch eens aan de Ambassade voorleggen …
Wat een onverstelbaar verhaal Pieter, bovenstaand gebeurtenis over gelijk krijgen door scooterongeval
heb ik al meer gehoord., ik weet niet wat voor verzekering je hebt met je auto, want in Thailand heb je
diverse klasse hierin. Ik neem aan dat de agent een papier gemaakt hebt van het incident, probeer met dit
verhaal en papier bij je verzekering aan te kloppen, succes
Of je nu een auto of motorfiets rijdt, zorg altijd voor een goede verzekering. Bij een ongeval niet zelf gaan onderhandelen, maar de verzekering dat laten doen.
Ik herinner me net dat deze regel ook bij ons van toepassing is.
In België heeft de zwakke weggebruiker ook meestal gelijk, zelfs als hij/zei in fout is.
In praktijk betekent dit dat de verzekering van de auto de schade dekt.
Als je op het internet zoekt vindt je hierover meer informatie.
“Vergoeding als zwakke weggebruikers:
In het geval van zwakke weggebruikers : voetgangers, fietsers en inzittenden van een voertuig (behalve bestuurder) worden deze automatisch vergoed door de aansprakelijkheidsverzekeraar van een van de betrokken motorvoertuigen, zonder dat men de fout van de bestuurder hoeft te bewijzen.
Je wordt als ‘zwakke weggebruiker’ in principe zelfs vergoed wanneer je zelf onvoorzichtig bent of zelf een fout begaat.
De automatische vergoeding geldt voor alle morele en financiële schade die het gevolg is van het lichamelijke letsel of het overlijden. Ook medische kosten zullen steeds terugbetaald worden.
Opgelet : wanneer de zwakke weggebruiker boven de 14 j is en het gaat om een (poging tot )zelfdoding valt deze automatische vergoeding weg.
Wat de kosten van stoffelijke of zuiver materiële schade betreft, worden enkel de kosten van kleding en/ functionele prothesen (vb. : Een bril of hoorapparaat dat de persoon in kwestie droeg tijdens het ongeval) vergoed.
Om een schadevergoeding te verkrijgen voor andere materiële schade (vb. : Schade aan gsm of fiets), moet men eerst een vordering instellen op basis van de gewone regeling voor burgerlijke aansprakelijkheid. Ook hier zal je steeds de aansprakelijkheid van de andere partijen moeten kunnen aantonen.
Waar ben je als zwakke weggebruiker wel verantwoordelijk voor?
Als zwakke weggebruiker moet je wel zelf de schade van de autobestuurder of van de andere betrokken personen vergoeden. Wanneer het ongeval veroorzaakt is door onvoorzichtigheid kan je beroep doen op je familiale verzekering en kan u tevens naar vrije keuze een advocaat nemen. Neem volledig vrijblijvend contact met ons op indien u hierover verdere informatie wenst.”
http://www.intoverkeersrecht.be/verkeersongeval/herstel-van-schade-en-uw-verzekering/de-aansprakelijkheid-van-de-tegenpartij-staat-vast.html#.UwfteJogGSM
Moraal van het verhaal: rij nooit rond zonder aansprakelijkheidsverzekering.
Wat wel vreemd is dat de schade van de bromfiets op de auto verhaald wordt, gezien de bromfiets in fout is door achterop de auto in te rijden.
Tsja, dan had je maar een (goede) verzekering moeten nemen. Als je geld voor een auto hebt, moet je zeker een verzekering kunnen betalen. Dan bel je na een ongeval de maatschappij. Die stuurt binnen een half uur een vertegenwoordiger die alles overneemt en zelfs de ‘bail’ voorschiet als dat nodig is. Dus: eigen schuld, dikke bult.
Kort door de bocht Hans,
Op een antieke leger Jeep van 57 jaar oud, heb je geen allrisk verzekering.
Ook in Nederland niet!
Pieter,
Toch niet kort door de bocht. Je kunt er wel een soort WA-verzekering op krijgen die schade aan derden dekt. Heb ik ook op mijn oudere motor. Als niet, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van je ’toys for boys”.
Tussen de regels door lees ik dat u midden op straat uw voertuig heeft stilgezet en volgens eigen zeggen, pas 3 seconden later een scooter tegen uw voertuig reed. Had u de alarm verlichting aangezet terwijl u 3 seconden midden op straat stond? In ieder geval heeft u ongetwijfeld een volledige dekking middels uw All-Risk autoverzekering, want u wil mij toch hopelijk niet vertellen dat u in Thailand rondrijdt met een WA verzekering?
Het is onvoorstelbaar als je denkt dat het hier in Thailand hetzelfde is (of zal zijn) als in Nederland. Mar als je hiervoor verzekerd bent, betaalt de verzekering zowel jouw kosten als de kosten van de tegenpartij, ook al is de tegenpartij de schuld. Er zijn echter verschillende typenverzekeringen. Dus informeren.
“Dus een scooter heeft altijd gelijk”
Gaat dit ook op als een (rijke) farang met zijn scooter tegen een door een Thais(e) bestuurde auto botst?
Is de farang dan ook altijd schuldig?
Heeft iemand daarervaring mee?
Toen ik voor een Europees bedrijf in TH gestationeerd was, mocht ik ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE zelf rijden. Altijd een chauffeur, want.. rijke farang betaalt altijd. Dat in Pattaya en wat andere toeristensteden de farang nog vaak goed wegkomt, is een prettige bijkomstigheid.
Mijn ervaring: altijd 2 desk cams draaiend aan boord: één vooruit en één achteruit. Van de Russen geleerd.
2e: Altijd een auto-all risk en een persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en het tel nr. direct zichtbaar in de auto. Eerste taak na ongeluk: die bellen en laten zien, dat je die belt.
3e) direct daarna met een camera foto’s nemen rondom en de op je gebotste bestuurder aansprakelijk stellen.
4e) medelijden enkel met je eigen portemonnee hebben. Helpen.. dat is een menselijke taak.
Vergeet niet: JIJ hebt geld en die ander niet, dus wie betaalt zijn doktersrekening, inkomstenverlies en schade ? Diegene, die dat geld heeft. En dat is altijd de farang. Als de farang is zijn eigen land was gebleven, was dit ongeluk niet gebeurd, dus farang is schuldig.
Dus… Thai laten rijden ! Altijd.
Als farang in TH heb je slechts één recht: zo veel mogelijk geld in zo kort mogelijke tijd uitgeven en daar zo min mogelijk voor terug krijgen.
Een voetganger die tegen een fiets loopt/rijd, of andersom, is de fiets schuldig.
Een brommer die tegen een fiets rijd, of andersom, is de brommer schuldig.
Een brommer die tegen een auto rijd, of andersom, is de auto schuldig.
Als een auto tegen een vrachtauto rijd of andersom, is de vrachtauto schuldig.
Dit is zowel voor de Thai, als voor een buitenlander.
Pieter,
Heb het voor gehad met de scooter in Chiang Mai. Bij Makro aan de parking, scooter stond op de betaalde parking; daar zit dus een parkingswachter. Zwaait me nog gedag, rijd de parking af recht in deur van een voorbijsnellende Nissan pick-up. Alleen schaafwonden en blikschade. Was duidelijk in mijn recht. Maar niet volgens de parkwachter en de bestuurder van de auto. Moet wel zeggen dat men erg bezorgd was om de eventuele verwondingen, maar toen dat oké bleek, begon men direct de schade aan de wagen te bestuderen. Er zat een bluts in de bestuurdersdeur en een diepe kras van de rem van de scooter, lak er af. Ging zeker 6.000 THB kosten. Om er af van te zijn, had dat onmiddellijk betaald (zou dommerik zijn maar zo ver). Eigenluk een geluk had dat geld net niet op zak, ook geen debet -of creditkaart. De parkwachter heeft voorgesteld thuis geld te halen, hij zou wel mee gaan… Voelde nattigheid. Kreeg dan een helder moment, was nl aangedaan, en assertief gesteld dit is een verzekeringskwestie hier wordt niets afgesproken. Wonderwel gegevens uitgewisseld met de bestuurder én de parkwachter, en er niets meer van gehoord. Toch de schade aan de scooter verhaald bij de verzekeringsmakelaar, die heeft gebeld met de eigenaar van de wagen en de scooter werd hersteld. Wie dat betaald heeft, weet het niet. De verzekering niet, ik ook niet. Moraal (althans in dit verhaal): kalmte bewaren, niet beginnen te onderhandelen, laat het over aan de verzekering.
Davis, wanneer ben je hier in je “recht”? Vergeet je ervaring uit je thuisland. Op de weg heeft degene die uitkijkt en sneller en sterker is, de voorrang. Niet van links, niet van rechts. Jij moet als automobilist, motorist of fietser altijd uitkijken en zien wat de ander doet. Rijdt hij door, stop jij. Recht of niet. Ben je moediger merk je vanzelf of hij ook doorrijdt. Doet ie dat, stop JIJ.
Zelfs bij rechts afslaan kun je in veel gevallen vóór het verkeer dat rechtdoor gaat. Je let op en merkt of je dit kunt doen en kijkt altijd verder dan je neus lang is. Je kijkt om de hoek en 20 km verder… je moet op verkeer voor en achter je letten, links en rechts. En dan kijk je naar de snelheid van dat verkeer. Je kunt hier de naar Nederlandse normen stomste fouten maken, zolang je in de gaten hebt wat de wereld om je heen doet.
Je moet altijd van alles verwachten. Wanneer veel auto’s achter elkaar rijden, kijken dat je daar van weg komt.
Rij met een scooter, zoals een PCX150, die zeer snel kan optrekken en ook heel snel kan stoppen (heeft ABS). Je moet het ding goed kennen en weten wat je ermee doet. Pas dan kun je relatief veilig rijden.
Maar goed…. waarschijnlijk ben ik de volgende die door een verkeersongeval onder de zoden ligt, of nog erger.. in een rolstoel terecht kom. Maar ik denk dat ik heel goed met de Thaise manier van rijden kan omgaan dat over het algemeen zeer voorkomend en terughoudend is.
Het is in Thailand heel gewoon dat die farang die een kneiter van een huis heeft en dan opeens op de rem gaat staan de schade aan deze juf vergoed.We zitten niet in NL waar achterop rijden altijd fout is.Was het een Thai geweest die fout was dan was het onderling geregeld .Het zelfde geld voor Farangs die motor rijden ,ze denken allemaal dat de weg voor hun alleen is en zo doende krijgen ze vroeg of laat altijd een aanrijding want die gebeuren dan meestal op rotondes.Daar gaan motor rijders met soms 30 jaar ervaring onderuit omdat ze niet snappen dat een Thai door rijd voor rang of niet.En ja de farang betaald gewoon de kosten .Ik heb het al zo dikwijls gezien farang met vrouw volbehangen met goud maakt een ongeluk en ja dan is het kassa ze ruiken je geld.
Zeer goedkoop Lowy’ Cremers
En zeer achterbaks deze onzin, via Thailandblog te plaatsen onder pseudoniem.
Zo’ hou je ook geen vrienden over’!
Pieter,
En een brommer betaald aan een fietser ! Elke dag fiets ik een behoorlijk stuk en anderhalf jaar geleden werd ik op de grote weg van achteren aangereden door een brommer en pardoes tegen de grond gesmakt. De jongen en het meisje op de brommer kwamen ook ten val en lagen we met z’n drieën op de grond terwijl het verkeer langs ons heen raasde. De politie was snel ter plaatse en zelfs de lokale TV-ploeg. Even later lagen we ook weer met met z’n drieën in het ziekenhuis voor onderzoek. Wie zal dat betalen ? De brommer, want iemand die op een fiets rijdt heeft geen geld om een brommer te kopen. De familie van de jongen heeft keurig netjes alles betaald. Het schuld-betaal systeem is dus wel konsekwent.
Om met je laatste woorden te beginnen, de waarschuwing had ik heel lang in mijn oren geknoopt. Ik wist dat zoiets onvoorstelbaars als jij beschrijft kon gebeuren en ik al vrij snel nadat ik in Thailand ging wonen een resluut besluit genomen: ik rijd geen auto in Thailand!
Ik heb tientallen jaren ervaring met 30-40.000 km per jaar in Europa, ik heb een auto hier en ik heb een Thais rijbewijs en toch: ik rijd geen auto in Thailand!
Als onze auto (staat op naam van mijn Thaise vrouw) gebruik wordt, rijdt een broer van mjin vrouw of ik laat een bevriende motorbike-taxichauffeur rijden: ik rijd geen auto in Thailand!
Wat jouw voorval betreft, ik ben het William eens om eens goed met de verzekering te praten, niet alleen voor de auto, maar ook met de verzekering van de brommer. Daar moeten toch kosten te verhalen zijn, zou ik zeggen!
Succes ermee in ieder geval!.
Ik woon nu ruim 3 jaar in Thailand, en heb diverse maandenlange roadtrips gemaakt, zo’n 60000 km op de teller van de auto die ik einde 2010 nieuw kocht. Ik vind het verkeer in Thailand in het algemeen rustig en overzichtelijk en de Thai doorgaans zeer beleefde weggebruikers, als moet men extra voorzichtig zijn in steden waar veel jongelui op motoren rijden. In landen zoals Marokko is het veel onveiliger en met name veel aggressiever.
Ben net terug van 5 maanden backpacken door India, daar is het helemaal een gekkenhuis in het verkeer. In Delhi bijna 2000 verkeersdoden per jaar. Het was dan ook een verademing om weer in Thailand te zijn.
Ik betaal in Thailand per jaar een stuk minder aan wegenbelasting voor een 4WD SUV Diesel dan ik in NL per maand betaalde. Ik heb een uitgebreide All Risk verzekering voor zo’n 300 euro (50% no claim).
Een bekeuring voor 40 km/u te hard rijden kostte mij een tientje. Zelfs indien de OP niets te verwijten valt, en hij na 6 jaar zoet een keertje zuur te eten krijgt, dan staat ook hij financieel nog steeds dik in de plus. Wees blij dat de jongedame geen blijvend letsel heeft overgehouden.
Hallo Renbe,
“”Jij vindt het verkeer in Thailand in het algemeen rustig en overzichtelijk????””
Dan zou ik graag willen weten waar je dit hebt meegemaakt.
Wij rijden nu bijna 9 jaar zelf.
Voorbeeld:
Voorsorteren op Sukhumvit om rechts af te slaan naar de Thepprasit rd. Jomtien.
1 baan voor rechts af, maar men staat 3 rijen dik om rechts af te slaan.
Mocht er ruimte over zijn, de breedte van een auto, dan kan er zo maar nog een rij bijkomen.
Dan gaat dit allemaal rijden!!!!!!!!! en wel om op 2 banen door te kunnen rijden.
Op diezelfde hoek heeft de politie een huisje.
Nu geloof me, er is totaal niets overzichtelijks aan.
Wat ik hier in Thailand wel goed vind is het volgende.
Werken aan de middenberm b.v…
In Nederland staan er al oranje puntmutsen 3 a 4 km voor de plek.
Hier niks puntmutsen.
En mocht er eentje neergezet zijn, dan staat deze zo ongeveer achter de hielen van de wegwerker.
Het voegt allemaal makkelijk in elkaar, uiteraard op de gestoorde weggebruiker na en verder totaal geen opstoppingen, welke je in Nederland wel altijd hebt, veroorzaakt door de pilon-strooiers.
Invoegen gaat ook op z’n thais.
Bij mij komt er ook wel eens een godver uit als hij nog net mijn voorbumper laat zitten, maar in Nederland was de chauffeur uitgestapt om de andere even uit zijn jasje te halen.
En bij afslaan in alle richtingen kijken, behalve naar boven.
En ja, ook kijken in de richting waar eigenlijk geen verkeer vandaan behoort te komen
En ja Jan Geluk, ik heb een heerlijke grote SUV-tank om me heen en dat voelt me daar toch heerlijk veilig.
Ik wens jullie allemaal veel veilige km. toe.
LOUISE
Louise,
dat zei hij toch: hij is in India geweest. Nou, ik kan het beamen, vergeleken met India is het verkeer in Thailand een oase aan rust.
Jij vergelijkt het Thaise verkeer met Nederland. Ik vergelijk het met Marokko, Egypte en India. Ik blijf van mening dat de overgrote meerderheid van de Thai uiterst rustige en beleefde weggebruikers zijn. Men moet uiteraard wel blijven anticiperen, en rekening houden met het feit dat een auto die zijn rechter knipperlicht aanzet net zo goed naar links kan afslaan.
Het gaat oa bij dit soort verkeersongevallen in TH, zeker met persoonlijk letsel, niet altijd direct om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Bij ons bv in NL is dat wel het geval en volledig vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend dat we ervan uitgaan dat deze principes overal ter wereld van hetzelfde is. Echter, er zijn landen ter wereld waar vanwege omstandigheden en/of minder vergevorderde juridische verworvenheden betr. principes niet gelden, dan wel een eigen lokale interpretatie kennen. De pensionadum, toerist, expat dienen hiermee rekening te houden als zij deelnemen aan het Thai verkeer. Denk daarbij ook eens hoe in het NL verkeer de voetganger en fietser bv is beschermd. Ook in NL geldt dat al is een fietser verantwoordelijk, toch de aansprakelijkheid bij de automobilist kan komen te liggen.
De Thai weet zelf ook wel dat zoals in dit geval de brommer verantwoordelijk is. Maar zij wordt niet aansprakelijk gesteld voor de schade, omdat
A: aansprakelijkheid naar Thaise begrippen niet logischerwijs volgt op verantwoordelijkheid;
B: degene met de grootste portemonnaie dan maar de schade op zich neemt. Dit ware ook zo als de bestuurder van de Jeep een Thai was geweest. Menigeen kent hiervan voorbeelden;
C: de afhandeling van een ongeval gericht is op het zo veel mogelijk voorkomen van verder schade bij alle betrokkenen. Daarbij heeft een Thai betrokkene voorrang op een farang. Desnoods via de redenering: “als jij farang hier niet zou zijn, was het ongeluk niet gebeurd”. Al trek je bij dit soort redeneringen de haren uit je hoofd, je komt er niet verder mee, en je wordt er enkel kaal mee. Rustig blijven is het devies, je Thai partner naar voren schuiven, zelf op de achtergrond blijven, en vooral niet woest worden.
Het is voor Thai duidelijk dat een Jeep-bezitter draagkrachtig is. Let op, want nu komt het: als de brommer idem draagkrachtig is dan dien je te onderhandelen. Uiteraard is het beste dat jouw Thai partner dat doet. Op het eind is het zo dat hoe meer draagkrachtig de andere partij is, hoe minder je in eigen buidel moet tasten. Als alle hectiek van het ongeval voorbij is, wordt ook wel duidelijk hoe de bromfietster is verzekerd, en in hoeverre haar ziekenfonds kosten dekt. Zou betr. bromfietster een arme werkloze Isaanse boerin zijn, haal dan de calculator maar voor de dag, want je gaat het met hoofdrekenen niet reden.
Is tegen een afhandeling van een verkeersongeval als deze niets te dan? Ja zeker. Op de eerste plaats dien je te beseffen dat je in Thailand auto rijdt, niet in NL, en dat in TH andere waarden en normen, andere mores gelden. Zoals al gezegd: de schade beperken voor alle betrokkenen is van grotere waarde dan het wijzen naar de schuldige. Plus dat degene met de breedste schouders de meeste lasten draagt. Een farang heeft dat ook nog eens fysiek.
Op de tweede plaats: pas je rijstijl aan. Rij defensief. Kijk honderd keer om je heen. Als 3 seconden later een brommer op achterbumper klapt, dan had je die brommer op zijn minst in je ooghoeken moeten hebben. Wellicht gezien in een zijstraatje, ergens op een erf, misschien ingehaald voor je stopte: wat doet het er toe. Die brommer achter je, maar ook die naast je, voor je, in je dode hoek, en vooral die je niet ziet: hou ze in de gaten! Meer dan op tijd je bedoelingen duidelijk maken, ver voor je gewend bent je richtingaanwijzers aanzetten, in drukke straten je alarmlichten even doen oplichten voor je een verandering van rijgedrag inzet, enz.enz.enz. Heb je hier geen zin in? In TH is het: up to you!
Op de derde en zeer belangrijke plaats: neem een Klasse A autoverzekering. Bij een ongeval bel je de verzekeringsagent, die komt altijd en neemt de boel in ogenschouw, doet de onderhandelingen en de verdere afhandeling, en die beperkt voor jou de schade. Ik rij ook in een dikke SUV, heb een Class A Insurance, all risks, full proof tegen een premie van 2000 baht per maand. Begon ooit met 1200 baht p. mnd; wordt dus elk jaar duurder, is ook in NL het geval. In NL betaal je naast bv all risks een wettelijke aansprakelijkheid. In TH heb je meer met morele aansprakelijkheid van doen.(Menigeen zal nu wel weer over me heen vallen, en betogen dat het tegendeel het geval is. Het zal wel!)
Tot slot: ik heb niet gelezen dat de schrijver van het artikel gebeld heeft naar zijn verzekeringsmaatschappij. Wel dat hij alles in het werk stelt om er achter te komen hoe het in TH werkt, en dat hij op voorhand en bij voorbaat slachtoffer is. Een goede voorbereiding bv aangaande de gang van dit soort zaken, gelieve men vooráf te doen alvorens achter een stuur te kruipen. Als er geen verzekering is afgesloten, betaal je alle schade uit eigen zak!
Artikelschrijver mag zijn handjes dichtknijpen dat op de brommer niet een moeder was gezeten, met een peuter voor zich, een kind achter zich, en ook nog eens een grootmoedertje. Kan in TH zo maar gebeuren. Oppassen dus, en anticiperen!
Niettemin wens ik hem veel sterkte bij de verdere afhandelingen.
Hoi soi
Kan jij mij dan dit uitleggen
Ik heb een aantal birmese mensen werken ,perfekte eerlijk hard werkende mannen
Ze kregen een ongeluk met hun oude motorbike tegen een dure pickup
Het was niet hun schuld mar helemaal duidelijk was het niet.
Maar ze moesten wel 9000 bath betalen ,aan die rijke thai
Moet de rijke thai dan niet aan hun betalen
Wat ik wel weet dat ze behoorlijk gediscrimeneerd worden ,ze betalen persoon 1000 bath per maand aan de politie terwijl al hun papieren hebben
Ik denk dat het een volksport is om buitenlanders uitkleden easy money noemen ze het hier
En met een ongeluk is het jackpot ,het geld vliegt naar hun toe en werken ho maar
Ik heb een goede verzekering afgesloten bij de tescolotus perfekt
betaald zelfs de poltie bij ongeluk hoef je niet onnodig vast te zitten
Groetjes rob
Hoe vervelend voor jou ook, eigenlijk is het systeem in Thailand heel sociaal. De arme Thai worden beschermd omdat de rijken moeten betalen. Dat heeft niets met jouw rechten als buitenlander te maken, want Thai in een dure auto moeten ook dokken bij een aanrijding met een brommer.
Als je bang bent voor hoge claims, moet je zoals hier al gezegd een uitgebreide all-risk verzekering nemen (triple A of zo) dan heb je nergens last van en kost een aanrijding je geen cent. Zo werkt het nu eenmaal in Thailand. Take it or leave it.
Daar ik een orginnele antieke USA leger Jeep rij, kan deze niet in een andere verzekering.
Dat kan alleen bij nieuwe en bestaande jongere auto’s die al een allrisk hebben.
Daar komt bij, dat ik stil stond, en ik het ongeluk niet veroorzaakte, om tegen de scooter te botsen.
Heb veel mails gekregen, dat dit nu eenmaal de wet en regelgeving is in Thailand.
Onbegrijpelijk maar waar.
Wat niet alleen geld voor een buitenlander, ook voor een Thai, zijn deze regels gelijk.
Ik weet, dat je de onderhandeling moet overlaten aan een Thaise.
Geen grote mond opzetten en stil en aanwezig moet zijn.
Als er politie bij komt, dan betaal je ook nog eens een keer aan de politie’
Dus hebben wij dit voorval zelf opgelost.
Ondanks ik vrienden in de plaatselijke politiek en hooggeplaatste politie agenten heb.
Gelukkig is alles nog goed afgelopen, zonder doden, zodat alles overzichtelijk blijft.
Ze gingen met 10 000 Bath akkoord, en hiermee is het geklaard.
Het was een jonge vrouw van 25 jaar uit ons dorp.
Geen helm, geen verzekering en een uitermate bekend roekeloosheid stijl van rijden heeft.
Bij een dodelijke afloop, was ik ook nog eens verplicht geweest, haar baby van een jaar oud te onderhouden.
En Ja’.. als er meerdere personen op dezelfde scooter waren, was ik daar ook verantwoordelijk voor geweest.
Vertelde tegen de politie in Bangkok, dat alles zeer dubbel en oneerlijk is.
Ook hij vertelde, welkom in Thailand.
Pieter,
Snel die ouwe leger jeep opdoeken en een normale auto kopen met safety belts and airbags en met een normale verzekering die dit soort schades dekt.
In Belgie geldt dit ook …zwakke weggebruiker heeft ALTIJD gelijk …!!
De auto is niet altijd de “:schuldige” hoor.Want de zoon van mijn Thaise vrouw Reed achter op een auto,die hem passeerde en toen plotseling stopte.Maar hij moest wel betalen.Terwijl in mijn ogen de auto absoluut fout was.Maar zeggen ze hier Als de auto zijn richtaanwijzer gebruikt is het achter op komende voertuig FOUT
tja lands wijs lands eer zal ik maar zeggen. als buitenlander ben je nu eenmaal vogelvrij. probeer het onderling te regelen. ben echter wel benieuwd wat er gebeurt als een buitenlander met zijn brommer op een auto inrijdt van een rijke thai. sterkte gewenst
Hey, wat weten jullie het allemaal goed. Maar het is gewoon niet waar hoor. Het heeft niets met rijkdom of cultuur te maken. Ook hier zijn er verkeersregels. Het ligt aan een paar dingen. Corrupte politie of politie die totaal tegen de farang is. Verder als je vrouw Thaise is, dan weet ze ook wel beter. Je wordt er gewoon ingeluisd, om dat je maar een farang bent. Je vrouw heeft niet echt veel voor je gedaan vrees ik, Ik heb hier meerdere aanrijdingen gezien waarbij mijn farang vrienden betrokken waren. Zelfs een dodelijke aanrijding, waarbij beide partijen drank hadden gebruikt, Maar de Thai was stom dronken en reed aan de verkeerde kant van de weg. Sorry iedereen laat zich bang maken. Laat het gewoon bij de rechtbank uitzoeken. De jongedame moet dit aan kaarten, dus ook alles voor financieren. Wij hebben niet zo veel rechten, maar dit klopt ff niet. Je wint gewoon met getuigen. Aan de andere kant kan je ook zeggen ik heb er vrede mee,
Heb laatst ook een meisje met een brommer achter op mijn auto gehad, belde mijn verzekering en die kwam kijken. Zij was schuld zei hij en ze moest meteen 3500 baht aan de verzekerings agent betalen. De totale kosten waren bijna 10.000 baht. Dus waarom niet uw verzekering terplaatse gebeld om dit te regelen?.
wie nu in fout is , of het de rijke autobestuurder is of de arme bromfietser. is niet het probleem. hoe onlogisch het ook is, het is zo . in thailand heb je verschillende klasse van autoverzekering .
ik ben ex-verzekeringsmakelaar in belgie. ik raad u aan klasse 1 te nemen . of uit de auto te blijven . dat je met een klasse 1, een thai of farang bromfietser aanrijd of doodrijd. het kost je niets.
wagen en bromfietsschade idem. klasse 1 of auto weg is een must mijn vriend. ik heb ervaring met ongevallen in thai reeds 10 jaar. believe me. its a must .
je hebt nu misschien nog geluk gehad, stel dat ze dood was geweest of invalide. je had je blauw betaald. heb je t geld niet . ga je simpelweg de jail in,tot ge ofwel de centen ophoest of daar uitgehongerd word.
logisch of onlogisch . wetten of onredelijke uitspraken kun je niet veranderen. auto = klasse 1 verzekering.
succes
Naar aanleiding van bovenstaand verhaal van Pieter.
Ik vind het vreemd, in Kutchap reed ik (4 jaar geleden) in de hoofdstraat, stapvoets want het was druk.
Langs de kant staat een rij geparkeerde auto’s, plotseling gaat er een rijden.
Hij raakt met zijn voorbumper mijn achterwiel en trekt hiermee de spatbordverbreder voor een deel los.
Ik moest later zelfs iets achteruit rijden om zijn bumper uit mijn wielkast te laten komen.
Toen ik was uitgestapt zag ik een bijna kreupele oude man uit die auto komen via de verkeerde deur.
Met zijn handen lang zijn auto voelend kwam hij naar mij toe.
Hij had een onmogelijk brilletje op met een gebarsten glas dat met plakband bij elkaar gehouden werd.
Mijn vriendin zegt, laat maar gaan want het is een oude man.
Ik kijk naar zijn auto en kon geen plek vinden die niet beschadigt was.
Ik loop naar de andere kant en zie dat de auto daar over tachtig procent 10 cm smaller was.
Ik wilde beslist dat er politie bij kwam.
Dit duurde zeker 20 minuten en het werd een gekkenhuis in die straat want ik weigerde mijn auto te verplaatsen
Daarom moesten de vrachtwagens met suikerriet tussen de geparkeerde auto’s en die van mij manoeuvreren.
Samen met tientallen brommers want direct hiernaast was de markt.
De politie zette de straat af aan een kant en hierdoor kwam het verkeer weer op gang.
We moesten allemaal naar het bureau komen.
Daar kwam ook even later de zoon van opa.
En hij bekijkt de bumper, ik ga er naar toe en hij zegt tegen mij dat opa eigenlijk niet meer zou moeten rijden.
Ik beaamde dit volmondig en liep naar de plat gedrukte zijkant.
Hij zegt dat opa langs de muur van zijn huis was gereden en met veel gas was blijven doorrijden.
Ik zeg: Ik reed achter hem, en onderweg naar het politiebureau maakte hij bijna weer een aanrijding.
De politie komt aanlopen en wil de papieren van opa zien, en hij blijkt niet verzekerd te zijn.
Ze gaan het bureau in en 20 minuten later komen ze weer buiten.
Opa heeft 17.000,- Baht aan de politie moeten betalen.
Stapt onder wat gemopper van zijn zoon weer in de auto en rijd weg!
Hij was zo klein dat door het stuur heen moet kijken om de weg te kunnen zien.
Het was inmiddels donker geworden en de auto had alleen stadslicht aan de voorzijde en aan de achterkant helemaal geen licht.
Ik sta met grootte ogen de agent aan te kijken, hij doet net of hij dat niet ziet.
De politie laat hem gewoon van het terrein af rijden.
Dus ik vermoed dat die 17.000 in de zak van de politie verdwenen is.
Deze verhalen (ervaringen) zetten mij altijd met beide voeten terug op de grond, vermits ik te vaak een te positief beeld ophang van Thailand als ik over dit prachtige land en zijn aangename mensen praat.
Mijn vraag : speelt het feit dat je een buitenlander (niet-Thai) bent eveneens een rol, of zou een Thai met een auto in dit geval ook de (cultuur)dader zijn die voor de kosten moet opdraaien?
Opvallend, in vergelijking met de westerse wereld, blijft ook het samenspannen van het eigen volk tegen iemand van andere origine.
Politiek correct zijn is duidelijk een westers fenomeen.
Veel sterke makker.
Beste Pat, uit de reacties en elders op dit blog over Thailand, kun je lezen dat niet in alle gevallen het simpele feit dat je farang bent de doorslag geeft, net zo min als dat een Thai in alle gevallen voordeel haalt. In TH is niets eenduidig, niets is expliciet, en als je daar mee om kunt gaan is TH zeer aangenaam.
Wat jou vraag betreft: een rijke Thai draait net zo snel voor de kosten op als een farang, maar kiest hij voor een dubieuze oplossing, dan heeft een Thai het voordeel beter en gunstiger het spel te beheersen.
Ik heb een paar jaar geleden zelf een scooterongeluk gehad in Cha-Am. Op een kruising stopte een vrachtwagen keurig om mij voorrang te geven. Op het moment dat ik de weg overstak kwam er met een rotgang een scooter met 2 meiden erop achter de vrachtwagen vandaan, waar ik en mijn mede passagiere vol opklapten. Gelukkig hadden wij alle vier alleen maar schaafwonden. De twee meiden kwamen direct naar ons toe en boden hun excuses aan. Onze gehuurde scooter was behoorlijk beschadigd. (glas van koplamp en knipperlicht waren gebroken en wat lak schade) De scooter van de twee Thaise meiden deed het niet meer. Er kwamen ook direct veel omstanders ons helpen. Denkend aan verhalen die kende over aanrijdingen met farangs, wilde ik zo snel mogelijk weer verder. Ik zag het al voor me dat ik straks alle kosten zou moeten betalen als er politie bij gehaald zou worden. Ook al omdat ik toen geen rijbewijs had voor een Thaise scooter (125CC). We hebben nog even geïnformeerd bij de twee Thaise meiden of het wel ging en toen zo snel mogelijk naar ons gehuurde huisje gereden. De scooter heb ik de volgende dag laten repareren, bij een repairshop langs de weg, voor 250 bath. De krassen heb ik zo goed als het ging weggepoetst en gelukkig heeft de verhuurder er niets van gemerkt, zodat ik mijn borg gewoon terug kreeg.
Rijden zonder geldig rijbewijs is uitermate dom, en indien je betrokken raakt bij een verkeersongeval waarbij doden of ernstig gewonden te betreuren zijn, kan dit je maandenlang in de genvagenis doen belanden.
Goh ik krijg al schrik want mijn echtgenoot is ook liefhebber om een moto te huren in Cha am!
Naar aanleiding van bovenstaand verhaal van Pieter.
Ik vind het vreemd, ik reed (4 jaar geleden) stapvoets in de hoofdstraat een klein stadje, want het was druk.
Langs de kant staat een rij geparkeerde auto’s, plotseling gaat er een rijden.
Hij raakt met zijn voorbumper mijn achterwiel en trekt hiermee mijn spatbordverbreder voor een deel los.
Ik moest later zelfs iets achteruit rijden om zijn bumper uit mijn wielkast te laten komen.
Toen ik was uitgestapt zag ik een bijna kreupele oude man uit die auto komen via de verkeerde deur.
Met zijn handen lang zijn auto voelend kwam hij naar mij toe.
Hij had een onmogelijk brilletje op met een gebarsten glas dat met plakband bij elkaar gehouden werd.
Mijn vriendin zegt, laat maar gaan want het is een oude man.
Ik kijk naar zijn auto en kon geen plek vinden die niet beschadigt was.
Ik loop naar de andere kant en zie dat de auto daar over tachtig procent, 10 cm smaller was.
Ik wilde beslist dat er politie bij kwam.
Dit duurde zeker 20 minuten en het werd een gekkenhuis in die straat want ik weigerde mijn auto te verplaatsen
Daarom moesten de vrachtwagens met suikerriet tussen de aan de overkant geparkeerde auto’s en die van mij manoeuvreren.
Samen met tientallen brommers want direct hiernaast was de markt.
De politie zette de straat af aan een kant en hierdoor kwam het verkeer weer op gang.
We moesten allemaal naar het bureau komen.
Daar kwam ook even later de zoon van opa.
En hij bekijkt de bumper, ik ga naar hem toe en hij zegt tegen mij dat opa eigenlijk niet meer zou moeten rijden.
Ik beaamde dit volmondig en liep naar de plat gedrukte zijkant.
Hij zegt dat opa langs de muur van zijn huis was gereden en met veel gas was blijven doorrijden.
Ik zeg: Ik reed achter hem naar het bureau, en onderweg maakte hij bijna weer een aanrijding.
De politie komt aanlopen en wil de papieren van opa zien, en hij blijkt niet verzekerd te zijn.
Ze gaan het bureau in en 20 minuten later komen ze weer buiten.
Opa heeft 17.000,- Baht aan de politie moeten betalen.
Opa stapt onder wat gemopper van zijn zoon weer in de auto en rijd weg!
Hij was zo klein dat door het stuur heen moet kijken om de weg te kunnen zien.
Het was inmiddels donker geworden en de auto had alleen stadslicht aan de voorzijde en aan de achterkant helemaal geen licht.
Ik sta met grootte ogen de agent aan te kijken, hij doet net of hij dat niet ziet.
De politie laat hem gewoon van het terrein af rijden.
Dus ik vermoed dat die 17.000 in de zak van de politie verdwenen is.
Ik heb dus niet de schade aan opa’s auto betaald.
Ook geen geld aan de politie.
Een paar weken later moest ik terug naar Nederland dus weet ik niet hoe het verder is gegaan.
Mijn allrisk zal mijn schade wel vergoed hebben.
Groet Jan
Hallo. Mag ik je vragen wat soort verzekering je hebt voor de auto ?
Na zo’n verhaal geschreven te hebben, zal hij toch zeker geen goede verzekering hebben. Anders was het toch de moeite van het schrijven niet waard geweest. Bovendien zal Pieter wel niet geweten hebben wat de consequenties zijn, wanneer je in zo’n situatie raakt. Iedereen die regelmatig Thailandblog leest, zou het al lang moeten weten.
En wanneer je de vele reacties leest, zijn we het er bijna allemaal over eens, dat hij een hogere verzekering had moeten afsluiten. Dan had ie geen problemen gehad.
Zijn reactie is echter niet zo vreemd.Je gaat zo snel van je eigen situatie uit en denkt dat het overal in het algemeen hetzelfde is. Hij had geen schuld, dus dacht hij in het gelijk te zijn.
Niet dus. Met een goede verzekering was het allemaal beter afgelopen.
Ik ken hetzelfde van de buitenlanders die in Nederland wonen. Ik ken enkelen die menen dat ze Nederland moeten veranderen, omdat ze het in hun eigen land “beter” doen.
Het is een menselijke reactie. Alleen te hopen dat hij (en ook onder de vele mede-lezers) ervan leert.
Een goede twee jaar geleden rijdt een idioot op een motorfiets (scooter) tegen mijn stilstaande auto aan.
Onder het toeziend oog van een politieman die het gebeuren aaqnschouwde.
En ja, de motorfiets werd door de politieman in beslag genomen, ter dekking van mijn schade.
Moet er wel bij vertellen dat ik een zwager heb die wat doet bij justitie,
Hij heeft het me uitgelegd.
Als er een directe aanrijding is tussen twee bewegende voertuigen waarvan de ene een auto is en de ander een motorfiets dan ligt niet de schuld automatisch bij de auto, maar wordt per geval mede afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van een goede verzekering, vaak bepaald dat de auto de vergoedende partij zal zijn.
Echter, als een auto stilstaat op de weg, en een motorfiets rijdt er tegen aan, dan is NIET de bestuurder van de auto schuldig maar de bestuurder van de motorfiets.
Hetgeen dus betekent dat de bestuurder van de motorfiets in theorie opdraait voor de schade, ook de eigen schade.
Maar, en daar wringt de schoen, vaak wordt door een politieman een PV, soortement dan, opgemaakt waarin vaak wat fantasietjes staan.
En dat gebeurt vooral als er een westerling eigenaar of bestuurder van de auto is.
En dan is de westerling schuldig.
Kan natuurlijk wat aan gedaan worden.
Ik zal maar niet zeggen hoe.
Wat ook vaak gebeurt is dat de eerst aanwezige verzekeringsagent even met de politieman praat.
Moet je geluk hebben dat jouw verzekeringsagent de eerste is.
Overigens is er een verzekeringbedrijf die aansprakelijkheid dekt, de premie is een goede 7500 baht per jaar, ongeacht de leeftijd van de auto.
Hmmm…apart verhaal. Ik ben er zeker van dat je in de eerste plaats niet moet vergeten dat je de vermogende farang bent in de ogen van de Thai en ook die groep omstanders. Vergeet niet dat de farang andere, hogere prijzen betaald dan de Thai en de farang niet de dezelfde rechten hebben als de Thai. Als je in Thailand bewust wilt wonen zul je dit moeten accepteren. Vergeet niet dat de farang als rondlopende ATM wordt gezien n.a.v. de luxe levensstijl die vele farang erop nahouden. Reed men in Europa een tweedehands VW polo, in Thailand moet het een dure pick up zijn. Woonde men in Europa in een rijtjeshuis, in Thailand moet het een villa met zwembad zijn. In Europa werd er bij de Aldi boodschappen gedaan en het bier gekocht om geld te sparen, in Thailand hangt de farang het liefst iedere dag in de bar en koopt hij zijn bier daar. Het klinkt allemaal heel erg onrechtvaardig zeker gezien het feit dat de Thai, eenmaal legaal in Europa verblijvend, dezefde rechten heeft als de oorspronkelijke inwoner van dat land. Je betaald een hoge prijs voor die dagelijkse zon die je wilt en de glimlach van de mensen daar (al zal die glimlach op jouw gezicht nu niet te vinden zijn), maar dat wist je waarschijnlijk al van je vorige vakanties voordat je besloot dat koude, onvriendelijke Europa te vervangen voor dagelijkse zon en de glimlach van de vriendelijke Thai. Voor mij een reden om liever in het zuiden van Europa te wonen als het kon.
Ik rij dagelijks veel motorbike hier .
Ik ken zulke verhalen maar al te goed .
Heb tot nu toe ( afkloppen ) zelf nog geen persoonlijke ervaring mee gehad .
Dus zelf betrokken te zijn geweest bij een ongeval .
Maar mijn ega vertelde mij ooit eens een verhaal dat de wet in thailand zo werkt , lijkt veel gelijkenis op die in Holland .
Dat de zwakste partij voorgetrokken wordt en wint .
Dus een aanrijding tussen een auto , pickup en een brommer , de brommer wint sowieso .
Maar ik weet echter wel uit eigen ervaring in mijn direkte omgeving en zelfs in de familie van mijn ega voorbeelden te noemen .
Waarbij de corruptie weer de winnaar is .
Ook aan de politie en lawyers heb je dus niks .
De Thaise persoon in dit land met de meeste poen en aanzien , WINT ALTIJD .
Maak niet uit wat de wet zegt , de boel wordt zo wel op een manier verdraait .
Dat je zeker het spel niet kunt winnen .
Ik vertel de verhalen uit eigen ervaring niet , daar er zeker meerdere voorbeelden van zijn onder de posters van dit weblog .
Het gaat tenslotte om de inhoud van deze posting .
Jan Beute .
Een zeer intressante uiteenzetting van de manier hoe men hier in Thailand omgaat met de aansprakelijkheid bij een ongeval. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien, doch er is meerdere malen de vraag gesteld ; wat, indien een farang met een brommerke, of met de fiets, tegen een auto van een Thai aanknalt ?? Graag had ik nu daar een antwoord op. Dre
Je bent er mooi klaar mee,
Ik heb hetzelfde gehad in Kanchanaburi, een bus reed tegen mijn auto aan,
Iedereen de bus uit, hè die iT, Jaja
Hij was fout, gelukkig deed bugget rent erg makkelijk hier over,
Mazzel
Koop nooit een auto, ga zeker niet rijden, loop geen risico in Thailand,
Jij kan het beste, wat het goedkoopste is, terug keren naar Nederland
Weg Farrang, weg inkomsten
Succes
Onzin, ik heb ruim 3 jaar geleden een splinternieuwe 4WD SUV gekocht, en er kris kras door Thailand zo’n 60.000 km mee gereden. Eén keer een bekeuring voor te snel rijden, 400 baht = 10 euro. en verder nog nooit problemen gehad of in penibele verkeerssituaties beland.
Volgende gebeurt in kanchnaburi sta voor rood stoplicht en er valt een scooter om die meerder laat omvallen. De laatste raakt onze autovelg, gevolg krassen in lak van velg. Jongen had/heeft geen geld kan net de maandelijkse lasten betalen van scooter. Wel hard nodig in verband met school en werk.
Okay, hebben aan gegeven mai pen rai. Kan gebeuren.
En nu Hollanders weten hier alles van ( lachende bedoeld ) wij zijn 3 star all risk verzekerd met speciaal aangeven dat er een buitenlandse familie in rijd nl ik. Verzekeraar gebeld en gemeld dat er bij tescolotus na boodschappen krassen op de velg zijn. Volledig rekening van garage vergoed. Iedereen blij. Wij nieuwe velg jongen geen schuld. Veel goede karma.
Laten we niet vergeten dat Pieter een op zich al nare ervaring deelt. Een ongeval is nooit leuk.
Vanuit zijn standpunt was hij er ook niet de oorzaak van.
Dan lijkt het logisch dat de schade niet op hem dient verhaald.
Het is dan ook frustrerend om te ervaren dat het wel de regel blijkt.
En niet onbelangrijk, daar Pieter opdraait voor de kosten,
geeft dit wel degelijk de indruk dat het wél allemaal Pieter zijn fout was.
In een ongewild drama is iedereen slachtoffer.
Zoals eerder vermeld schroothoop opruimen, Nieuwe auto met goede all risk verzekering nemen, sluit een hoop ellende uit. Verder vraag ik me af, waarom je je met pijn en moeite tot de toeristenpolitie wendt, als je politieke vrienden hebt onder politici en hoog geplaatste politiefunctionarissen. Of is je fantasie extra geprikkeld door dit voorval of misschien al door eerdere gebeurtenissen hier in Thailand. En verder is een schade van 10000 thb nou niet direct onoverkomelijk, voor zover waar, maak je er toch echt wel een drama van..
Hallo Carel,
De boodschap van mij is, dit op het blog te zetten, wat mijn ervaring in deze is.
Zodat ook anderen mijn verhaal kunnen opnemen, en een leer eruit kunnen trekken.
Daarom schreef ik, het wiel hoeft niet meer uitgevonden te worden.
Mijn keuze om in een open Jeep te rijden, is mijn keuze’
Hier kan het, het hele jaar door, en in Nederland niet.
10 000 Bath is dan ook maar 250 Euro’
Maar als je denkt, onschuldig te zijn, dan is het wel veel geld.
Morgen ga ik naar een rijschool in Udon, en wil meer opheldering, wat hun verhaal is wettelijk’
Zij moeten het weten, omdat zij de mensen voorbereiden, voor op de weg te gaan.
Kwam langzaam aanrijden, om mijn poort binnen te rijden, tot er mensen waren/stonden met een brommer ervoor, waardoor ik moest stoppen’
Ik stond stil op de straat.
Dik 3 seconden later, werd Ik aangereden, door iemand die bekend staat als zeer roekeloos’
En mij met een dikke 60 kilometer in men bumper reed.
Zij heeft geen helm op’
En heeft geen geldige verzekering op haar scooter.
Het was 1800 uur, dus nog niet donker.
Ja’… dan wil je dit graag delen met derden, die hier belangstelling voor hebben’
En zo te zien, heeft het effect gehad, gezien de vele reacties.
Als het wel een zwaarder ongeluk was geweest, dan had ik een beroep gedaan op vrienden.
Omdat ik vind, dat ook ik rechten heb in Thailand’!!
Maar zoals geschreven, het is allemaal met een sisser afgelopen, en een ervaring rijker.
Nu heb ik zelf, een kleine 3000 Bath schade aan men Jeep’
Was dit een nieuwe auto geweest…. dan zat misschien de gehele achterkant in de schroot.
Want het materiaal van vandaag is plastic of koekjesblik staal.
Dus geen enkele overdreven drama in mijn ervaring, alleen maar een open signaal.
Pieter,
Beste Pieter, het is goed dat jij jouw ervaringen deelt op dit blog. Het verkeer in TH is niet zoals elders, bv in NL. Zover ik van jou begrijp gaat het niet enkel om het ongeluk (had ook in NL kunnen gebeuren door een jongeling zonder helm op een te snelle bromscooter), maar om de afwikkeling. In de afwikkeling wordt altijd gekeken wie de betr partijen zijn, hoe de verhoudingen liggen tussen de partijen, en of er van een terzake verzekering sprake is.
Als farang ben je niet altijd de onderliggende partij, daar getuigen meerdere reacties van. Ook in jouw geval is duidelijk dat je geen verantwoordelijkheid draagt aan het ongeval. Maar dat wil in TH nou eenmaal niet zeggen dat je niet aansprakelijk wordt gesteld voor de schade. Dat hoeft niet altijd enkel en alleen omdat je farang bent. Het tegendeel komt ook voor. Een kennis van mij reed met zijn brommer bij een verkeerd ingeschatte inhaalpoging tegen een langs de weg geparkeerde auto. Hij had duidelijk schuld. Toch werd, nadat hij door de eigenaar van de auto was opgeraapd en opgetakeld, de schade gedeeld: hij via zijn brommerschade dat van hem, de Thai via zijn autoverzekering. Kortom: hij kwam met de schrik vrij!
Min of meer is dat wat in TH het meest belangrijke is: zorg voor een goede insurance, zowel voor brommer als je die berijdt, motor als auto, met de grootste dekking. Bij ongeval altijd de verzekeringsman bellen, die de verdere afhandeling doet. In jouw geval zou ik me kunnen voorstellen dat zelfs jouw autoverzekering, als je die had, alle schade van bromfietster én van jou op zich had genomen. Daarmee was heibel zoals nu volkomen vermeden!
Hallo Soi
Voorbeeld,
Mijn Vietnamese vrouw, heeft ongeveer een jaar geleden, een ongelukje gemaakt.
Ze stootte even met de autobumper tegen een brommer, die voor haar stond te wachten.
Waarbij de brommerrijdster haar stabiliteit verloor.
Kwam te val, en de kiezelsteentjes van de weg, had ze in haar knie’
Wat overigens zeer pijn doet.
Er was toen gelukkig geen verdere schade.
Wij hebben haar naar een kliniek gebracht, om de knie te zuiveren, door een expert.
We hebben deze rekening betaald, en haar nog eens 1000 Bath gegeven voor de schrik en de goede welslagen.
Iedereen was hier vergenoegd mee’
Ook zonder onze verzekering in te stellen, en politie.
Soms… kun je menselijkerwijs iets onderling regelen.
Zo ook met onze hond, die onverwachts de weg overstak.
Brommer ten val, en wij hebben alle onkosten betaald voor diegene’
Dat lijkt me niet meer dan billijk, we lopen namelijk niet voor onze verantwoording weg!
Verder heb ik vandaag een mail aan men verzekering gestuurd, dat ik een WA verzekering wil nemen, gezien de indekking en het risico, wat wij hier lopen in Thailand.
In Nederland komen er ook dagelijks ongelukjes voor.
Maar… hier rijd iedereen dwars door elkaar heen, wat in Nederland niet kan met aparte voet en fietspaden.
Hier hebben vele bestuurders geen rijbewijs en verzekering’
Dat maakt onder andere de kans, op een ongeluk alleen maar groter!
En natuurlijk hoor ik ook andere positieve verhalen in Thailand’
Maar dit is vrijdag mij overkomen, daarom heb ik dit geplaatst op het Blog’
Omdat ik het uitermate oneerlijk vind, dat iemand zonder helm, zonder verzekering en roekeloos rijgedrag, tot uitbetaling moet komen.
Zo beloon je iemand voor haar eigen stommiteit’
Pieter,
Moderator: uw reactie voldoet niet aan onze huisregels.
Weer veel negatieve reacties,hier een positieve,stond vorig jaar september met een huurauto(ford fiesta)
geparkeerd voor het restaurant van onze schoonzuster,terwijl we zaten te eten klapte er een scooter,bestuurd door een 15 jarig meisje achterop de auto,terwijl ze de scooter bestuurde was ze aan het telefoneren,dus merkte de auto niet op,afijn de politie erbij,scooter in beslag en de verhuurder gebeld,deze
deed er laconiek over en vertelde dat hij een eerste klas verzekering voor de schade had,verzocht ons alleen om wat geld los te krijgen om de dagen te betalen dat zijn auto in reparatie ging,de familie betaalde
en de verhuurder ontving zijn geld,toen we de huurauto terugbrachten in udon,bedankte deze ons voor de
gedane moeite,en gaf ook onmiddellijk de borgsom van 3000 bath terug,mischien is dit uniek maar herken
hier toch weer iets positiefs in.
Is de situatie in Nederland werkelijk anders dan in Thailand? Volgens de verzekeringssite.nl is de situatie in Nederland als volgt:
U bent als automobilist betrokken bij een auto-ongeval. U heeft daaraan geen schuld. Toch bent u aansprakelijk. En moet u ook (een gedeelte van) de schade aan de ander vergoeden. Hoe kan dat?
Het lijkt zo logisch: wie schuld heeft aan een auto-ongeval, is ook aansprakelijk voor de kosten. U heeft immers geen autoverzekering afgesloten om voor de schadevergoeding op te draaien, terwijl u geen blaam treft.
Toch zijn er wel degelijk situaties waarin u geen schuld heeft, maar wel aansprakelijk bent.
Zwakkere verkeersdeelnemers
De wet biedt namelijk speciale bescherming aan zwakkere verkeersdeelnemers. Dit zijn bijvoorbeeld voetgangers en fietsers. Zij hoeven geen schuld of verwijtbaarheid aan te tonen om recht te hebben op een schadevergoeding.
Concreet: indien u als automobilist een fietser aanrijdt, dan is de kans groot dat u aansprakelijk bent. Naast de schade aan de fiets en fietser, draait u ook op voor de schade aan de eigen auto. Natuurlijk vergoedt de WA-autoverzekering de vergoeding aan de fietser. En heeft u een all risk verzekering, dan wordt de schade aan uw eigen auto ook vergoedt door de autoverzekeraar. Wel gaat dit ten koste van het aantal schadevrije jaren en de no-claimkorting.
Moderator: wij sluiten de reactiemogelijkheid.