Plastic Road: een goede ontwikkeling voor Thailand?
De Nederlandse ambassade in Bangkok plaatste een bericht op Facebook over de ontwikkeling van duurzame wegen van gerecycled plastic door KWS Infra, een dochteronderneming van VolkerWessels. Het bericht was, denk ik, vooral bedoeld om te wijzen op de innovatieve kennis van Nederlandse bedrijven.
Het zou echter voor Thailand best een prima oplossing kunnen zijn om de enorme plasticberg, die in Thailand aan afval geproduceerd wordt, te lijf te gaan. Het project staat nog in de kinderschoenen, dus ook van het kostenplaatje is nog niets te zeggen, maar er ligt een mooie taak voor de Nederlandse Ambassade om de PlasticRoad in Thailand en buurlanden te promoten. Lees hieronder het persbericht van VolkerWessels.
Concept
Het concept voor de ontwikkeling van duurzame wegen van gerecycled plastic, PlasticRoad genaamd, is ontwikkeld door KWS Infra; de grootste wegenbouwer van Nederland en een onderneming van VolkerWessels.
“Plastic biedt ontzettend veel voordelen ten opzichte van huidige wegconstructies, zowel bij de aanleg als het onderhoud ervan”, aldus Rolf Mars, directeur van KWS Infra. “Daarnaast is het veel duurzamer en blijft er door de PlasticRoad-constructie ruimte in de ‘holle’ wegen beschikbaar die bijvoorbeeld ingezet kan worden voor kabels en leidingen of als waterberging.”
Uniek
Het concept van PlasticRoad sluit goed aan bij ontwikkelingen als cradle-to-cradle en The Ocean Cleanup; het initiatief om de zeeën ‘plasticsoep’ vrij te maken. Gerecycled plastic en kunststof worden verwerkt tot prefab wegdelen, die in z’n geheel worden aangebracht. Door de prefab productie kan niet alleen de kwaliteit (stroefheid, waterafvoer, etc.) beter gegarandeerd worden, wegen kunnen ook veel sneller aangelegd worden. “Voor zo ver bekend zijn wij hiermee de eerste in de wereld”, aldus Mars.
Verdrievoudigd
PlasticRoad is bovendien een vrijwel onderhoudsvrij product. Het is ongevoelig voor corrosie en weersinvloeden. Zo kan het met gemak temperaturen van -40 tot +80 graden Celsius aan en is het veel beter bestand tegen chemische aantastingen. We schatten in dat de levensduur van wegen verdrievoudigd kan worden.
Hol
Een groot voordeel van PlasticRoad is de holle constructie die eenvoudig op een zandondergrond te plaatsen is. Andere elementen als verkeerslussen, meetapparatuur en aansluitingen voor lichtmasten zijn daardoor gemakkelijk prefab te integreren. Nog belangrijker is echter dat de holle ruimte in de weg ook benut kan worden als bijvoorbeeld waterberging of goot voor kabels en leidingen. Door het lichte gewicht is de aanleg niet alleen eenvoudiger, maar wordt daardoor ook ideaal voor minder draagkrachtige ondergrond. Dat geldt voor zeker de helft van Nederland.
Planning
Een planning voor de aanleg van een eerste plastic weg kan KWS Infra nog niet geven. Mars: “De potentie van het concept is enorm. Op dit moment zijn we op zoek naar partners die samen met ons een pilot willen uitvoeren. Naast fabrikanten uit de plastic- en kunststofindustrie, denken we dan aan de recyclebranche, universiteiten en andere kennisinstellingen.” De gemeente Rotterdam heeft zich reeds gemeld voor een proefplaatsing. “Wij staan erg positief tegenover de ontwikkelingen rondom PlasticRoad”, aldus Jaap Peters van het Ingenieursbureau van de gemeente. “Rotterdam is een stad die open staat voor experimenten en innovatieve toepassingen in de praktijk. Zodoende hebben we ook een testruimte (Lab op Straat) beschikbaar, waar een innovatie als deze kan worden getest.”
Voordelen PlasticRoad
- PlasticRoad bestaat uit 100 procent gerecycled materiaal.
- Prefab platen die beter bestand zijn tegen weersomstandigheden en slijtage.
- Wegen kunnen in weken gebouwd worden in plaats van maanden.
- Wegen gaan drie keer langer mee.
- Minder en korter onderhoud aan wegen, dus minder tot geen files en/of omleidingen voor automobilisten.
- In de holle constructie is ruimte voor bijvoorbeeld kabels, leidingen en water.
- Lichte constructie die eenvoudig op zandondergrond te plaatsen is.
- Minder vrachtladingen dus minder bouwverkeer.
- Gebruik van plastic maakt een reeks nieuwe innovaties mogelijk: o.a. energieopwekking, ultrastille wegen, verwarmde wegen, modulair bouwen.
Lezersvraag: Vind u het ook een goed idee voor Thailand?
Bron: persbericht van website Volker Wessels
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Het klinkt meer als een 1-Aprilgrap die plastic wegen.
Ik kan me niets voorstellen bij een kwaliteitsweg, gemaakt van een mengelmoes van allerlei soorten plastic.
Ook de stroefheid van plastic lijkt me lastig te liggen, en dan krijg je nog dingen als waterafvoer en reparaties aan de weg en toegankelijkheid van de kabels onder de weg.
Als je de weg een keer hebt moeten openzagen om bij die kabels te komen, lijkt die mij lastig te repareren en weer op sterkte te brengen.
Op de tekening zie ik trouwens niet, waar het water heen zou moeten als er een Thaise stortbui overheen komt.
Hoe lang zou dat plastic meegaan in de felle zon? Zou de weekmaker niet heel snel verdwijnen? En ik denk dat er alleen nieuw materiaal voor dit plastic gebruikt gaat worden. Het afval probleem zie ik hiermee nog niet opgelost.
Inderdaad, de inwerking van de brandende zon op dat plastiek, zal het grootste probleem zijn denk ik
Jaren geleden al gelezen in Nederland. Men dacht er toen over een proefweg aan te leggen, ik meen in het noorden van Nederland. Nooit meer iets van gehoord. Misschien is het toch niet zo eenvoudig.
Waar blijft het ‘ af gereden plastic ‘ ? deze plastic wegen slijten ook.
Een week nadat ik het bericht van KWS in de Telegraaf had gelezen, was er op de Thaise zender een filmpje van een Thaise professor, die het ook had over plastic te verwerken in de wegen.
Deze man deed het voorkomen of het zijn idee was, maar zou de plastic in het asfalt verwerken.
Indien de wegen duurzaam zouden worden is dat een regelrechte ramp voor de Thaise wegenbouwers die nu ongeveer elke 5 jaar de wegen kunnen renoveren.
Maar de Thaien zijn volgens mij voor een plastic systeem te vinden.
Dit zou voor Thailand geweldig zijn want dan kunnen alle kabels in de holte in het wegdek en een automatische regenafvoer
Die automatische regenwater afvoer zie ik nog niet zo.
Die staat ook niet getekend.
Maar stel dat die regenafvoer de holle ruimtes midden onder de weg zijn, hoe ga je die dan schoonmaken?
Een afvoer groot genoeg om al het regenwater op de weg op te vangen, laat de boel ook volstromen met zand, aarde, steentjes, takken en afval.
Die zitten dus binnen de kortste keren verstopt, zeker gezien de getekende hoogte (+/- 20 cm?) van die afvoer en nauwelijks afloop, want die weg ligt horizontaal.(of zou dat moeten doen)
De bezwaren die hier naar voren worden gebracht hebben de uitvinders volgens mij al aan gedacht .
Zonder dat is er geen investeerder te vinden en was dit nog niet naar buiten gebracht .
De ambassade heeft wel meer dingen te doen.
Right, maar de nederlanders zouden geen nederlanders zijn als ze niet eerst all negatieve puntje naar voren zouden brengen.
Ikzelf heb mer dan 30 jaar geleden veel met gerecycled plastic gewerkt, o.a. het bouwen van kinderspeelplaatsen met paaltje en bielzen gerecycled met plastic en oude autobanden, die staan er nu nog steeds na 30 jaar in weer en wind.
Gringo, voor mij is het niet de vraag of het al of niet goed voor Thailand of voor welk ander land goed is. Voor mij is de vraag of men het wel serieus moet nemen.
Het is een project van de tekentafel, of beter gezegd van een ideeënbus.
– Plastic laat geen water door met als gevolg aquaplaning. De eigenschap is juist contra het doel van ZOAB dat niet alleen waterdoorlatend is maar ook geluidsabsorberend.
– Plastic is, net als asfalt, niet bestand tegen een in de brand gevlogen auto en is zelf ook brandbaar.
– Permanente belasting en trillingen van het wegverkeer zijn funest voor plastic met holle ruimtes. Je hoeft geen fantasie te hebben om te begrijpen wat dat teweeg gaat brengen.
– Bekabeling en leidingen moeten zoveel mogelijk bestand zijn tegen fysieke beschadigingen en makkelijk toegankelijk en vervangbaar zijn. In een gesloten holle ruimte van een plastic “wegdek” met alle hiervoor genoemde gevaren, ligt het voor de hand dat die beter naast de weg in de grond kunnen liggen.
– De andere “voordelen” zijn (ook) op geen enkele wijze onderbouwd.
Voor veel problemen kan mogelijk een oplossing bedacht worden. Maar of het dan nog zo voordelig is, is maar de vraag.
Er is veel plastic afval. Maar weinig plastic afvan is geschikt te maken voor een nieuw hoogkwalitatief product. Dat kan betekenen dat we juist veel meer plastic afval moeten gaan genereren om een paar km weg daarmee te maken.
Ik denk dat het een leuke gedachte is, maar in praktische zin onuitvoerbaar.
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik heb begrip voor de bezwaren, die jij en ook andere reageerders naar voren brengen, maar bekijk het eens op een andere manier.
KWS Infra heeft een idee ontwikkeld om van een probleem een oplossing te maken. Als de gigantische plastic afvalberg in de wereld, inclusief Thailand, op deze manier ten goede zou kunnen worden gebruikt, is dat toch zeker het onderzoeken en verder ontwikkelen waard.
Een expert op het gebied van marketing zei ooit: “Elk plan kan men met gemak torpederen met wel 100 argumenten, daar heb je niets aan. Wat ik wil horen is maar één goed argument om het plan op enige manier ten uitvoer te kunnen brengen”.
KWS Infra heeft zelf al aangegeven, dat het project nog in een beginfase zit en dat men partners zoekt om de verdere ontwikkeling uit te voeren. Het is nog te vroeg om te juichen, maar ook te vroeg om het idee te laten varen.
Of het ooit tot daadwerkelijke plastic wegen komt, zal de tijd leren. KWS Infra verdient naar mijn mening wel de tijd en de middelen om een technisch en economisch verantwoorde oplossing voor het overtollige plastic te vinden.
Beste Gringo,
Allereerst wil ik opmerken dat ik jouw inbreng op het blog zeer waardeer. Jouw reacties zijn over het algemeen genuanceerd. Ik zou die missen als je ermee zou stoppen.
Natuurlijk verdient een goed idee uitwerking. Maar we moeten wel realistisch zijn. Erik Sr. merkte al op dat hij het idee jaren geleden had gelezen. Het is kennelijk geen nieuw idee. Men dacht er toen volgens Erik over een proefweg aan te leggen maar dat er toen al niet van is gekomen. Om een idee uit te werken is geld nodig. Geld wordt alleen beschikbaar gesteld als een idee ook echt levensvatbaar kan zijn. Elke deskundige zal wijzen op de feitelijke onhaalbaarheid en dan komt er ook geen geld beschikbaar. Ik verwijs daarvoor ook naar een eerder topic over PVC in de zee om “herstel” van het koraal te bevorderen. Ook dat idee zal niet de resultaten opleveren die nodig zijn om geld beschikbaar te krijgen. Een goed idee is de Oceanen te verlossen van zwerfplastic. Dat idee blijkt wel aan te slaan zodat daar geld voor vrij is gekomen door middel van Crowfunding.
Het plastic afval kan heel goed met relatief weinig kosten worden hergebruikt voor producten die niet aan zulke hoge kwaliteitseisen als die van een wegdek moeten worden gesteld. Wim van Beveren merkte al op dat hij al geruime tijd (volgens hem al meer dan 30 jaar geleden) veel met gerecycled plastic heeft gewerkt, o.a. voor het bouwen van kinderspeelplaatsen. Gemeenten gebruiken al jaren paaltjes van gerecycled plastic en in de bouwmarkten zie je ook al steeds meer van dat soort producten. Er zijn genoeg laag en gemiddeld gekwalificeerde producten te bedenken om de afvalberg van plastic op te ruimen. Ik ben dan ook van mening dat geen geld gestoken moet worden in heilloze producten.
Daar komt bij dat het oude idee in een nieuw jasje niet zomaar in de publiciteit gekomen is. De orderportefeuille van Volker Stevin is minder gevuld dan wenselijk. Het bedrijf heeft er alle belang bij vooral de overheid te stimuleren geld in projecten te pompen, projecten van Volker Stevin natuurlijk. Maar het betreft wel gemeenschapsgeld. Dus voor mij de knip op de buidel. Als Volker Stevin zo zeker is van de haalbaarheid van zo’n project, dan moeten ze dat maar zelf financieren en niet de risico’s bij anderen (zoals de overheid/gemeenschap) leggen. Misschien is het een leuk project voor LEGO.
Bedankt voor je vriendelijke eerste alinea. Ik ben geen hardliner, dus van mij mag je altijd een genuanceerd oordeel verwachten.
Van stoppen is ook geen enkele sprake, schrijven voor het blog is veel te leuk, ik kan het iedereen aanraden.
Wat de rest betreft, herhaal ik maar wat ik eerder zei: “De tijd zal het leren
Het is voor Thailand geen speerpuntbeleid om op milieutechnisch gebied het braafste jongetje van de klas te zijn, dus ze zullen wel rustig afwachten of wij in Nederland, als we tien ervaring met zulke wegen hebben, ze nog steeds aanleggen.
En gelijk hebben ze.
Beste Frans,
Veel beleid van de Thaise overheid is geen “speerpuntbeleid”. Twee of drie omstandigheden zouden dat wel moeten zijn. Dat zijn de wegen- en het verkeersbeleid en het waterbeleid. De beperkte middelen zouden daarom niet in speeltjes van “defensie” moeten worden gestoken maar in goede (asfalt)wegen en een veilig verkeersbeleid als mede het voorkomen van de jaarlijks terugkomende overstromingen. Voor deze beleidsonderdelen zouden ze meer geld aan moeten besteden dat zich op termijn zal terug verdienen. Nederland is een kennisland op die gebieden en zou daartoe een goede bijdrage kunnen leveren.
Als de Thais slim zijn (dom zijn ze niet) wachten ze af op de resultaten en ervaringen van onze plastik wegen. Maar die zijn er nog niet (zo ver ik weet). Dus is mijn vraag, waarom willen wij Thailand plastik wegen verkopen, als we het systeem hier niet aan de straat stenen kwijt kunnen ?
Van de andere kant zou het voor Thailand een een malige kans zijn hun eigen zwerf plastik eindelijk eens op te ruimen in rij wegen te veranderen. Op dat punt zou het het land goed doen.
Ik zou positief ten opzichte van het project van KWS staan en meedenken in zinvolle oplossingen. Hopenlijk krijgen we nog een samenwerkingsverband met Studio Roosegaarde, van Daan Roosegaarde met o.a. zijn idee over “smart highways”, interessant om zijn site te bezoeken.
Martin