Pick-up Trucks: het land van Toyota en Isuzu
Thailand is het land van de Pick-up Trucks. Waar je ook kijkt je komt ze tegen. Hoewel ik in Bangkok ook nog voldoende personenwagens zie, in Isaan is het alleen maar Pickup Trucks wat de klok slaat. Daar moet je echt zoeken om nog een normale personenauto te vinden.
Voordelen Pick-up Trucks
Op zich ook niet vreemd want deze mini vrachtauto’s zijn praktisch en hebben veel voordelen:
- Ze zijn in staat om zware en grote voorwerpen te vervoeren (stenen, meubilair, zakken cement, huishoudelijke apparaten, kratten bier …)
- Stevig en duurzaam.
- Kunnen overweg met slechte wegen of zelfs off-road rijden.
- Ze hebben een dieselmotor voor een lange levensduur en een laag brandstofverbruik.
Daarnaast zijn ze relatief goedkoop zeker in relatie tot personenauto’s. Doordat veel Pick-up Trucks in Thailand worden gemaakt of geassembleerd hoeft er geen importbelasting te worden betaald. Thailand is zelfs na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt voor pick-up trucks.
Toyota en Isuzu
De merken Toyota en Isuzu domineren de markt in Thailand. Van alle Pickup Trucks in Thailand behoort 72% toe aan deze twee automerken. De rest van de markt is verdeeld tussen Mitsubishi, Nissan, Chevrolet, Ford en Mazda.
Kan een farang een Pickup Truck kopen of leasen in Thailand?
Ja, dat kan. Je kunt het kenteken van de auto ook op je naam laten zetten. Wat heb je nodig:
- Non Immigration Visa.
- Paspoort.
- Bewijs dat je in Thailand woont ( Tabian Bahn, een brief van de Ambassade of de local immigration office)
- Een werkvergunning indien je werkt (Work Permit).
- Geld.
Wil je de auto op afbetaling? Dat kan ook.
Racen met Pick-up Trucks
John stuurde mij nog wat foto’s van de actieve race scene in Thailand. Iets waar je als buitenstaander lastig tussen kunt komen. Zowel op Thepnakorn (dragrace met diesels) als op Pattaya circuit word er geracet met deze wagens. Arm en rijk naast elkaar. Soms een team van één of andere shop, die de afdankertjes van de zaak mogen gebruiken. Oh … vergis je vooral niet in het vermogen. Er zijn Thai die meer dan 400 pk uit een 3 liter halen met ruim 600 Nm.
[nggallery id=34]
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid13 oktober 2024Hoe de geheimen van Blauwe Zones leiden tot een langer en gezonder leven
- Van de redactie10 oktober 2024GEFELICITEERD: THAILANDBLOG IS VANDAAG JARIG EN 15 JAAR GEWORDEN!
- Live muziek30 september 2024Klassiekers in Thailand: “Sultans of swing” van Dire Straits
- Live muziek28 september 2024Klassiekers in Thailand: “Wind of Change” van de Scorpions
Sorry Kuhn Peter.
Dit slaat nergens op. In de Isaan zoeken ?????
Er rijden juist tegenwoordig erg veel personenauto’s en de grotere benzineslurpende monsters. Waarvan ik er 1 heb en veel nederlandse kennissen ook.
Veel Thaien (ook hier in de straat) hebben er zelfs 2 of 3.
Je moet eens gaan kijken als de scholen beginnen of uitgaan. En bij de 1 van de vele gemeentelijke of andere instanties.
Vooral de grote Toyata is in trek.
GJ
Ik heb en tijdje rondgelopen in een stadje om foto’s te maken. Ik heb echt tien minuten moeten wachten alvorens ik een personenauto zag. Maar de Isaan is groot, dus wellicht dat het in andere gebieden anders is. Ik ben op een gegeven moment met de taxichauffeur (geen officiële en ook in een pick-up) op een weg terechtgekomen waar gaten in zaten zo groot als een compleet voorwiel. Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om met een gewone auto in Isaan lang rond te rijden. We werden op een gegeven moment wel ingehaald door een nieuwe en zeer luxe Mercedes personenauto, dat weer wel. Je blijft je verbazen in Thailand.
Ik kom al 9 jaar in UdonThani en inderdaad ik zie veel meer personenauto’s rijden, volgens mij hebt dat met status te maken. En met de gaten in het wegdek is niet
normaal levens gevaarlijk, zeker voor de bromfietsrijders.
In verhouding zijn er veel pickup’s in Thailand en in de Isaan rijden er verhoudingsgewijs nog meer, net als de meeste andere provincies totover de personenauto’s in en rond BKK. Ook zeer gewild zijn de SUV’s of look a like SUV’s zoals de Pajero sport, MU7 en de Everest van Ford. Deze relatief goedkope wagens zijn gebouwd op een pickup chassis.
De pickups zijn verkrijgbaar in alle maten en soorten en al vanaf zo’n 10.000 euro heb je een kale en voor 25.000 euro een double cab met alle opties. ( het kan nu met de koers wat verschillen he ) Enfin, wagens die makkelijk 50k tot 60k in Nederland doen.
Ik zelf heb een kleine personenauto, we zijn diverse keren op reis geweest in thailand. Wat een ellende! Gebroken voorwiel gehad, hond aangereden, regen, donkerte en gevaarlijke verkeerssituaties. We hebben besloten om toch maar een pickup erbij te nemen. Plus het is altijd handig als je op reis een leuk kastje tegen komt…..
Ik was erg gecharmeerd om mijn foto’s hier te zien, thx Peter. Het is juist dat er veel geraced wordt in Thai, ook op de openbare weg helaas.
Wat je ook heel veel ziet zijn hele oude pickups, Mazda, Datsun en Isuzu. Hele grappige karretjes. Het rijd allemaal nog rond. Wat je niet ziet of per hoge uitzondering, zijn dikke Amerikanen. Wel zie je SUV’s van BMW, Porsche en Mercedes. Landrovers zie je ook wel. Ik moet zeggen dat die wagens onbetaalbaar zijn, dit ivm de hoge importtax die wel 300% kan bedragen.
Zelfs in de Isaan heb je soms een soort goudkust vandaar.
Slecht advies om ook nog even ter loops kopen op de reutel aan te geven , foei!
Veel auto’s worden in Thailand in mekaar gezet en dat heeft echt niet zo’n grote impact op de prijs. Het lage belasting tarief op pick up’s is het probleem. Het trekt allerlij wegmaniakken , roadrunner en puur idiot aan. Het is haast altijd de pick up die de stunts uit haalt en verkreukelt land de kant van de weg staan. Pick up’s de plaag van Thailand
Dat lage belastingtarief op pickups klopt. Heb me ooit laten vertellen dat pick ups worden beschouwd als landbouwvoertuigen ?? Derhalve lagere tarieven ook nog als je beneden de 2,5 liter blijft.
Heb in nederlande een mercedes E klasse staan, Ben van mening dat de grotere Toyota s in thailand beter zijn dan mijn auto.
Beste Hans,
Als jij een ex-taxi E-klasse hebt van menig jaar oud en je vergelijkt die met de nieuwste Camry Full Hybrid kan ik me je mening een beetje voorstellen.
Heb je een recente E van das Haus, klets je natuurlijk uit je nek als je schrijft dat Toyota beter is……….. De ‘S’ van Mercedes Benz is niet voor niets jarenlang de beste auto ter wereld. Bij het verschrikkelijke ongeluk met prinses Diana kwamen in eerste instantie diverse mensen levend uit het wrak van de S-klasse. Uit iedere andere willekeurige auto was zelfs een muis niet levend uitgekomen na zo’n klap.
Verder gaat het artikel wel over pick-ups, maar de nummer één farangcar in Thailand is natuurlijk de Toyota Fortuner. Uiteraard zijn er blanken met een Captiva, X-3 of zelfs een Hummer, maar over het algemeen is dé expattruck toch wel de Fortuner.
Races met pick-ups op een circuit heb ik nooit gezien, lijkt me ook niet nodig. Als je ergens langs de weg zit is het verkeer al één grote wedstrijd.
Zit je op de weg achter zo een kamikazepiloot is het altijd wonderbaarlijk wanneer er een bocht gemaakt moet worden; alle ankers gaan overboord en werkelijk stapvoets gaan we de bocht door…………..nooit begrepen.
Appels met peren vergelijken is altijd lastig.
Weet wel dat ik die toyota camry in thailand lekkere karren zijn. Motor hoor je niet geen windgeruis soepele automatic.
Heb trouwens aantal jaren terug ADAC (duitse anwb) gelezen nr 1 toyota nr 2 merc. met minste storingen.
Gaat trouwens ook nergens over, die mercedessen zijn alleen betaalbaar in thailand voor de rijke thaissen. Beetje normaal denkend mens koopt daaro geen merc.
ps. bij mij in de buurt een militair vliegveld staan er 2 hele dikke merc. dag en nacht paraat, weet nog niet waarom, maar daar ga ik volgende maand achter komen.
Een thai met een dikke benz kan best in een krakkemikkig flatje wonen en tot zn nek in de schulden zitten.
Een Camry is een pracht wagen en zeer comfortable en betrouwbaar. Als ik moest kiezen tussen een Benz en een Camry dan echt de Camry!
Heb 3,5 jaar geleden een nieuwe Toyota Camry 2.4v gekocht bij de dealer,nu net 100000km op de teller ,alleen de accu is vervangen (na 2 jaar)en de rubbers bij de vooras vervangen bij 80000km. (rubbers vielen onder de garantie)
Rij tevens nog met de eerste banden…..bridgestone…en zoals het er uit ziet gaan die nog 50000km mee.Voorheen BMW en Mercedes gereden in NL maar Toyota bewijst zichzelf best qua onderhoudsarme auto.Reden waarom ik voor Toyota heb gekozen was dat we op ons bedrijf in NL Toyota heftrucks hadden die ook heel onderhoudsarm waren…..en het blijkt maar zo met de auto’s idem dito.Prijs/kwaliteit voor mij NR.1
De Mercedes WAS jarenlang “de beste auto” ter wereld.
Die illusie is in de afgelopen jaren danig onderuit gehaald door de teloorgang, als ik het zo mag noemen, door het beknibbelen op de kosten.
Vele terugroepacties, veel “onderhandse ” wijzigingen, inferieure materialen, motoren die niet deugden en in orde gebracht moesten worden door Engelse specialistische firma’s, enzovoorts.
Resulterend in de idee dat Mercedes toch echt hoofdzakelijk op de naam doordraaide.
Ook Toyota staat de laatste jaren fiks onder druk, terugroepacties all over the world, maar vreemd genoeg niet in Thailand, gebruik van inferieure onderdelen om de kosten te drukken, kortom zie Mercedes.
De autoindustrie in de wereld wordt geregeerd door de kosten.
Kosten die ten koste van het begrip “net aan goed” vaak op de lange termijn de veiligheid in gevaar brengen.
Deze teloorgang wordt niet in het minst geholpen door de vaak exhorbitante opslagen op de prijs van de auto in de vorm van belastingheffingen, hoe ze ook genoemd worden.
De overdonderende meerderheid van Isuszu en Toyota in de verkoopcijfers is te verklaren uit de merkentrouw.
Of in de Isaan je moet zoeken naar personenauto’s?
Welnee, althans in Khon Kaen city, zie je steeds meer echte personenauto’s, het aandeel pickup’s neemt af.
Aan de overmacht van Toyota zou in de toekomst wellicht wel een einde kunnen komen als de geruchten dat Toyota stukje bij beetje de productie van Thailand over wil brengen naar Indonesie waar zijn.
De productie van de Fortuner wordt sinds kort niet alleen maar in Thailand maar ook in Indonesie gedaan.
Wat er zal gaan gebeuren als Land Rover gaat assembleren in Thailand en een oplossing gaat vinden voor de schroefveren achter om voor pickups in het laagste belastingtarief te komen, zou best eens een interessante ontwikkeling kunnen gaan worden.
Vooral omdat de LR uitermate geschikt is voor de Thaise strijdkrachten.
Land Rover? Staat altijd onderaan op alle kwaliteitslijstjes. Er is altijd wat mis met die auto’s.
Dat was vroeger zo.
Sedert Ford de eigenaar was en tegenwoordig Tata is de kwaliteit omhoog geschoten!
Hoi HansNL, ik weet niet wat jij vroeger noemt maar in 2010 was het met de kwaliteit van Land Rover nog flink beroerd.
http://www.reputationmanagementfor.com/blog/2010/06/19/land-rovers-quality-not-an-issue/
Voordat ik naar Thailand kwam heb ik 4,5 jaar lang in een Defender 110 rondgereden, met een zware aanhangwagen, Engeland, Duitsland, Belgie, bijna 150,000 km.
Behoudens het standaard onderhoud, geen enkel probleem.
Sterk, redelijk snel dankzij chip, voordelig in gebruik (1:12 gemiddeld) met GKN-Overdrive.
Tranen met tuiten dat ik dat voertuig niet mee kon nemen naar Thailand wegens de idiote invoerrechten.
Wat is nou 150.000 km. Heb is een keer een bmw gezien met 800.000, op de teller en verscheidene merc. met meer dan 500.000.
Geef mij maar een japanner of een duitse auto, en zekers geen amerikaanse
Heb eens een keer een Mercedes gezien met 63000 km op de teller…..motor opgeblazen, letterlijk
Lijkt me dat 150000 km met een aanhanger, totaal treingewicht somstijds 5000 kg, toch wel een behoorlijke uithoudingsproef is.
Ieder mens heeft zo zijn voorkeuren, en ik heb met de Landrover alleen maar plezier gehad.
Maar de superieure kwaliteit van Mercedes en Toyota heeft in de afgelopen jaren best wel een knauw gehad, waarbij aangetoond is dat beide merken vaak om een paar cent mindere kwaliteit onderdelen niet schuwen.
Bijna alle automerken hebben terugroepacties gehad, vaak over kleine dingetjes, maar geeft wel aan dat er wat aan de hand is in autoland.
Ik rijd Honda CRV in Thailand, geen problemen, rijdt prettig, weinig onderhoud.
Maar toch, Landrover trekt!
HansNL, kan ik m’n Land Rover Freelander ruilen voor die Honda van jou? 😉 Echt waar, volgende keer een Japanner! Heb ook Ford Escape gereden – ben in het algemeen geen fan van Amerikaanse auto’s, maar dat was een fijne wagen voor een kleine SUV! (En heb veel vergelijkings materiaal – veel verschillend materiaal gehuurd en gereden)
Dat met die kostenreductie door gebruik te maken van minder goede kwaliteits materialen klopt voor de 100%.
Dit is alleen echt niet van de laatste tijd. Als je autos van de latere jaren 70 had die stonden al te roesten in de folder, vanwege hoge bijmenging van oud schroot.
Doordat meerdere fabrikanten uitwijken naar de lage lonen landen moeten andere merken toch proberen om de kosten te drukken.
Vroeger kocht je een accu die ging toch wel gauw een aantal jaartjes mee, tegenwoordig kun je het vaak met 3 jaar al schudden.
Daar erger ik me trouwens ook aan in thailand, vaak kosten sommige dingen geen drol, maar een week later kun je het ook al weer weg flikkeren.
Vind Honda trouwens ook een goed merk, maar heb een kennis die zijn 2 jaar ooude Honda had voorzien van een LPG installatie en die motor was ook aan gort.
Ik rij dus ook op LPG, een goede Italiaanse installatie.
Deze installatie zit er dus nu 5 jaar in…….
Inderdaad, het gedoe met het uitwijken naar lage lonen landen is de hond in de pot voor de autobranche door de druk op de prijzen.]
Overigens, de meeste autofabrikanten in Thailand zijn daar gekomen voor de lage lonen!
Nu de lonen omhoog gaan zie je dat er toch door de meeste fabrikanten met een schuin oog gekeken wordt of ze wellicht Thailand niet moeten gaan verlaten.
De meeste onderdelen die in Thailand gemonteerd worden komen uit Thailand, hoewel ik gezien heb dat er in nieuwe pickups en auto’s onderdelen zitten die als ik het wel heb uit China komen.
En daar is de kwaliteitscontrole zullen we maar zeggen twijfelachtig.
Ik vrees dat de keuze voor deze onderdelen letterlijk en figuurlijk de “vlucht” uit Thailand zullen gaan bespoedigen.
En wat de reactie van de Thaise autoriteiten hierop zal zijn?
En denk nu maar niet dat Asean verdragen veel zullen helpen.
De Ford Escape wordt trouwens in Thailand gemaakt.
De motoren komen hetzij uit Japan, hetzij uit Duitsland/Engeland.
Dieselmotoren in Ford en Mazda komen allemaal uit Bordeaux waar deze op dezelfde lijn gebouwd worden voor b.v. Peugeot en Citroen.
De New Ranger krijgt hoogst moderne motoren, naar verluidt gewoon het beste wat op dit moment op de markt is.
Een 2,2 ltr 4-cilinder en een 3,2 liter 5 pits tobias.
Ben zeer benieuwd.
Ik laat zo af en toe bij een bedrijf in Khon Kaen wat aan electra in auto’s doen, met de waarschuwing dat er geen Chinese onderdelen of materialen gebruikt mogen worden.
De eigenaar begrijpt me volkomen, nota bene zelf van Chinese afkomst.
Je betaalt wat meer, maar het gaat niet binnen een paar dagen of in het uiterste geval weken naar de filistijnen.
En dat geldt ook voor accu’s, hoewel wel gezegd moet worden dat accu’s teugenweurdig veel voor de kiezen krijgen door electronica en airco.
Ik heb een zwaardere generator laten plaatsen in de CRV, na het upgraden van de airco, en de accu ingeruild voor de zwaarst mogelijke, en geen problemen.
Overigens wijken we steeds meer af van Thailand=Pickup land.
Maar ja, leller l*ll*n over auto’s is natuurlijk best wel leuk.
Ik heb van een kennis een Nissan pickup geerfd, in lieu van een lening zal ik maar zeggen.
Zat behoorlijk in de kreukels, nooit geen onderhoud gehad.
Heb de brik laten uitdeuken & spuiten, ook het chassis, een knotsgrote beurt aan de kar laten geven, nieuwe vloeistoffen all over the place, plastic liner in de bak.
Zelf wat overgebleven lampen en toeters erop gemonteerd.
Kosten 30,000 baht.
Is 8 jaar oud, rijdt als een speer.
Jawel, twee auto’s in het wagenpark.
Maar de wegenbelasting en verzekering zijn zo laag dat ik het zonde vind om te verkopen.
Maar als Landrover naar Thailand komt en betaalbaar wordt…..bingo
Heel vreemd is ook dat ordinaire diesel pick ups in Thailand als race monsters worden uitgedost, dunne wielen, verlaagd, dikke uitlaat pijp, zelfs spoilers (op een pick up!!??)). Rijden dan rond als ferrari drivers die een doodwens hebben. Pick ups de plaag van Thailand
flauekul jongen
Marcus,
Nee niks vreemd. De pickup is DE volkskar van de Thai. Jong oud rijk arm, ze hebben er allemaal wat mee. Ja, racen doen ze er ook mee, soms op de openbare weg en das wat minder. Veel Thai hebben geen knaken om de pickup goed aan te pakken, maar er zijn legio idioten die die wel kunnen. Ze schroeven rustig voor 300.000 bath aan remmen onder een truck van 500k. Het modificeren van een pickup kost vaak meer dan de nieuw waarde van dat ding. En ik ken Thaise diesels die een BMW er lachend uit rijden. Ga maar es rijden in een Vigo of Triton waar aan serieus is gesleuteld.
Peter,
Met de voordelen van een pick-up die je opsomt ben ik het op 2 punten na helemaal met je eens.
Ik heb ruim 7 jaar geleden een 4-deurs Mitsubishi-Strada 2,8 ltr, diesel (met carryboy) aangeschaft. en rij er al die tijd probleemloos mee rond.
ik woon in Pattaya , maar kom een paar keer per jaar in de Isaan op familiebezoek en weet dus ook wat het is om op slechte wegen te rijden.
Ik verbaas me dan ook steeds weer dat die schokbrekers het nog steeds uit houden.
Maar dat lage brandstofgebruik valt tegen, ik rij gemiddeld 1 op 10 , dat vind ik nou niet echt zuinig. Nu was de diesel 7 jaar geleden 15 Baht , (was t.o.v bezine zeer voordelig) maar die zit nu momenteel op op 30 Baht.
En dat de aanschaf van een pick-up relatief goedkoop is in relatie tot een personenauto, is ook maar net hoe je het bekijkt.
Ja, als je de goedkoopste 2-deurs uitvoering zonder achterbank neemt, is die een stuk goedkopr. Maar dat is appels met peren vergelijken.
Toen ik mijn Mitsubishi kocht kon ik voor ongeveer hetzelfde geld (ca. 650.000B.) een leuke personen auto krijgen.
Verder wil ik met deze je bedanken voor alle leuke en leerzame artikelen.
Groetjes, Leo
Waaom zijn pick-ups zo populair?
Personen auto’s zijn luxe en vallen derhalve in een hoog belastingtarief.
Vrachtauto’s zijn werkauto’s en vallen in het goedkope belastingtarief.
Pick-ups vallen onder de categorie werkauto’s!!
Vandaar ze vaak zeer luxe zijn uitgevoerd: SpaceCabs, KingCab’s enz.
Ze blijven onder het voordelige tarief vallen, terwijl de hele familie er in kan.
Beetje wat in de NL gebeurd is met het grijze kenteken.
Ja met de aanschaf wel een beetje, vergelijk de 4×4 crewcab eens met de suv versie. Doch de 2 deurs uitvoeringen zijn het goedkoopst. 1000 bath/ jaar belasting.
een 4-deurs pick-up met 4 stoelen wordt belast en aangemerkt als personenwagen,om aangemerkt te worden als pick-up/werkauto mag/moet de cab een zekere max lengte hebben ben vergeten hoe lang daarom hebben die 2- deurs zo’n smalle achterbank. Toen ik voor het eerst hier kwam had je alleen 2- deurs en een nieuwe koste Bht 150.000 toen kwamen de dubbele cabs,carry boys enz. en kwam die wet over lengte van de cab en een pick-up met overdekte laadbak waar meer dan een zeker aantal personen in kunnen zitten is een personenwagen(let op zitten)hevige protesten van de manufacturers dus de vindingrijke Thai maakte er ligbanken van probleem opgelost,heb er zelf verscheidene gehad.Wat voorrang aangaat is de gouden regel hier in Thailand dat voorrang heb je alleen als de ander gewillig is om het je te geven
De grootste gevaren in het verkeer in Bkk zijn 1 de taxi’s, 2 de taxi-bussen, 3 de pick-up trucks.
Ik blijf altijd bij de pickup trucks uit de buurt, vooral die van de bouwvakkers. Het is te moeilijk voor ze om de verkeersregels te volgen en zelfs richting aangeven is voor hen te ingewikkeld.
en de motorcycles?
landrovers …ja.
ik heb mijn 109 afgelopen jaar moeten verkopen omdat ik naar Thailand verhuisde.
de auto was 35 jaar oud , en heeft een zwaar belast leven achter de rug met 360.000 km op de teller met de zelfde Perkins motor.
van Ijsland off road ,,Zweden, Far oer , Schotland etc , Midden Europa tot oost Turkye, nooit een probleem gehad .
later met de 110 van Capetown naar Djibouti gereden; de schokbrekers, ja dat was lastig maar verder niet een probleem in 6 maanden africa.
landrovers zijn fantasties.
nu rij ik Toyota 4×4 hilux in thailand , ook heel tevreden maar nogal kort in de vering.
mijn probleem is niet de auto maar het verkeer hier ….
een dag en nacht merrie.
even voor Khun Peter die meeleest ….is het niet mogelijk om fotos te sturen met de commentaren ?
Nee, fotoś kunnen niet geplaatst worden. Wel een url naar een foto.
Voor een diesel is klokje rond helemaal geen probleem,als de moter maar regelmatig een beurtje krijgt.
Maar wie kan mij nu uitleggen hoe dat gaat met die vrachtwagens hier in Thailand,staat een dieselmoter in en achter de cabine een hele battery LPG flessen.
Zal wel een soort mix zijn denk ik wat er ingespoten wordt,inplaats van lucht LPG.
Nou henk je zit aardig in de buurt.
Er word gestart met klein beetje diesel.
De lpg heeft een gescheiden systeem en gaat onder druk via de inlaatspruitstuk lpg/luchtmix de motor in en werkt door de compressie vergelijkbaar als een diesel, schijnt vrij goed en efficient te werken, gas is natuurlijk ook al weer goedkoper dan diesel dus dat scheelt.
Bovendien is de dieselmotor over het algemeen sterker dan de benzinemotor.
Toen ik dat de eeste keer zag heb ik me ook is ff 3 keer achter de oren gekrabt. Heb dit alleen in (amazing) thailand gezien.
Ik kwam het ook tegen op de Ferry naar Kho Chang,giga rek LPG aan dek.
Tijdens het reisje even in de machinekamer gekeken,en daar stonden 2 Caterpilers te draaien op die handel.
Begreep er helemaal niks van want ze draaiden op diesel,kan die motertjes goed,staan bij ons meestal als generater aan boord.
Dat ze ook op diesel draaiden kon ik zien aan de brandstoffilters die er aan zaten,en in werking waren.
Het zal best wel wat meer vermogen opleveren denk ik.
Een dieselmoter is altijd betrouwbaarder,die dingen staan bij ons aan boord 1000 uur te draaien,andere filters erop en nieuwe smeerolie,en dan gaan ze weer.
Kan kloppen, had niet helemaal goed gezegd, geloof dat er zo iets van 20% diesel word bijgemengd.
1. Diesels verbruiken meer brandstof als een benzine motor. Zeker als het een mini-vrachtwagen is die bijna het dubble weegt.
2. Een goede nieuwe personen wagen kan ook gewoon over slecht wegdek rijden. Moet je hem natuurlijk niet eerst verlagen.
3. Die pickup-truck zijn mini-vrachtwagen en die zijn NIET gemaakt voor goede wegligging en of snelheid. Omdat ze wel hard kunnen gebeuren er veel ongeluken mee.
4. Juist de arme boer (zonder rijbewijs) tuft lekker rond in een 15jaar oude pickup en juist daarom gebeuren er veel ongelukken met pickups
5. Er rijden veel meer pickups als personen wagens in Thailand (zie verkoop cijfers) dus er gebeuren veel meer ongeluken mee.
6. Pickups met groen kenteken zijn vrachtwagens en mogen slechts 2 personen vervoeren en zijn daarom goedkoper in de belasting. Pickups met zwarte kentekens zijn personen autos en mogen meer personen vervoeren en zijn dus duurder in de wegenbelasting.
7. De meest wagens hier in Thailand worden alhier gemaakt of geassembleerd ivm hele hoge import belasting. Thailand exporteerd zelfs wagens naar Japan, Europa en Amerika. Ook sommige BMW’s, Audi’s en Merceders worden hier gemaakt.
8. Om een wagen hier te kopen en op je eigen naam te zetten heb je GEEN werkvergunning nodig. Wel als je hem op afbetaling wilt kopen op je eigen naam.
9. Racen met een niet aangepaste pickup truck is levens gevaarlijk
10. Pickups zijn geen off-the-road auto’s alhoewel ze door een hoge grond spelling wel beter geschikt zijn als een personen auto. Maar de vering en schokbrekers zijn standaard ontworpen voor vracht vervoer, niet voor off-the-road rijden. Dus off-the-road ala Camel Trophy met een standaard pickup is ook levens gevaarlijk.
11. Hoe groter je auto hoe meer voorrang je hebt in Thailand
Chang Noi
Eindelijk een goede reactie en infotmatie
Gerrit
Op 10 punten met je eens, alleen een diesel verbruikt minder brandstof, vooral als deze veel trekkacht behoeft, dus volgens mij het je het met punt helemaal verkeerd.
Dat van punt 7 wist ik niet van die mercedes bmw audi dat die ook in thailand worden gemaakt.
Wat betreft het brandstof gebruik vergelijk ik dan een pickup van 1800kg met een 3.0 Turbo diesel motor die niet gebruikt wordt voor vracht vervoer, maar gewoon voor personen vervoer. En die vergelijk ik dan met een personen auto van minder als 1000kg die ook gewoon voor personen vervoer wordt gebruikt.
Een pickup is niet zuinig (die van mij rijdt 1 op 11.8) maar inderdaad het maakt niks uit of ik er alleen in zit of met 5 mensen en een achterbak vol met zware meubels. Brandstof verbruik blijft nagenoeg hetzelfde. In hetzelfde geval zou een personen auto inderdaad veel meer gaan verbruiken.
Mijn eerste pickup was een normale Ford Ranger, nu rij ik in een Toyota Prerunner en die verhoogde bouw (meer grond spelling) en grotere wielen maken het stukken beter rijden op de slechte wegen in de Isaan. Parkeren is wel een beetje onhandig.
Chang Noi
Chang Noi,
Diesel is zuiniger, zelf de pickup. Je moet wel normaal rijden.
Als het heel bar word, heb je echt iets met grote banden en koppel nodig.
De meeste zijn begrenst op 160, wat feitelijk al veels te hard is. De bestuurder aanspreken dus en niet de wagen.
Die arme boer rijd met 50 over de highway, das gevaarlijk. Soms zonder verlichting.
Idd veel ongelukken. Drank, racen met 4×4 bak.
Belasting gaat over deuren. 4 deuren is duurder.
Zat, alles komt uit Rayong, Ford produceerd voor 160 landen.
Alles komt toch op naam van het Thaise liefje.
Een standaard truck is NIET geschikt om hard te rijden, dan moet je eerst naar de specialist en enige bathjes aftikken, bv 300k of meer.
Een standaard truck is NIET geschikt om het ruige terrein te verkennen, dan moet je eerst naar de 4×4 specialist en 500k afgeven.
Idd het rijd wat lekkerder in het Thaise verkeer met een truck of suv. Je voelt je bedreigd in een Jaris of ander klein spul.
een pick-up mag niet harder dan 80 km per uur op de grote weg en moet links blijven rijden in de slow lane net als bussen en vrachtwagens en is ook een goeie melkkoe voor de verkeerspolitie wat bekeuringen aangaat en het afkopen daarvan,ik rij nu een ouwe nissan personenwagen en word nooit gestopt,waarom niet? omdat het soldaten en legerofficieren zijn die in die ouwe bakken rondrijden en daar zijn ze doodsbang van krijg ook overal voorrang en sommigen springen zelfs in de houding, bij een roadblok word ik zonder stoppen doorgewuifd,heb een tijdje zo’n legersticker op mijn voorruit gehad maar heb ik er af gehaald want dat werdt te gek omdat soldaten die op straat liepen in de houding sprongen als ze die sticker zagen, man wat een gein!
Theo,
Leg eens uit, waar komt die wijsheid vandaan? Niemand rijd 80km en niemand rijd uitsluitend links? Dat leger verhaal zegt me niets.
Theo ,ieder maakt alle dagen op zijn manier Thailand mee .
Met jouw verhaal kan ik gedeeltelijk meegaan door de ervaring dat ik zeker als ik naar Bangkok moet ik meestal een militair als chauffeur heb .
1 maal werden wij gestopt en de man kreeg 1 bekeuring ,de chauffeur maakte zich bekend en de agent kreeg binnen 1 veeg uit de pan .
Zoals jij het brengt ga je mensen op 1 dwaalspoor brengen en hen ertoe aanzetten ook maar 1 sticker op het raam te plakken .
Ik kan je zeggen dat zelfs de toiletdame voor mij in de houding springt ,maar alleen als ze in de spiegel heeft zitten gluren .