Pessimisme over verkeersveiligheid in Thailand: een schrijnend probleem en geen prioriteit bij de regering
Tairjing, de secretaris-generaal van de “Don’t Drive Drunk Foundation”, heeft meer dan 25 jaar onvermoeibaar campagne gevoerd tegen rijden onder invloed. Dankzij zijn inspanningen zijn de controles door de verkeerspolitie strenger geworden en zijn talloze levens gered.
Toch straalt de man, die inmiddels tegen de zeventig loopt, een vermoeidheid uit die symbool staat voor de algehele situatie in het land. Ondanks zijn toewijding blijft Thailand een van de gevaarlijkste landen ter wereld als het gaat om verkeersongelukken en dodelijke slachtoffers.
Alarmerende cijfers en gebrekkige prioriteiten
Tijdens een seminar op 4 november, georganiseerd door de Franse ambassade in samenwerking met de VN en andere partners, sprak Tairjing over deze problemen. De speciale VN-gezant voor verkeersveiligheid, Jean Todt, woonde het evenement bij en ontmoette later premier Paetongtarn Shinawatra. Hij gaf haar symbolisch een speciale motorhelm, ontworpen voor warme en vochtige klimaten zoals dat van Thailand. Deze helm is goedkoop en voldoet aan VN-veiligheidsnormen, maar zal pas effectief zijn als de Thaise wetgeving wordt aangepast om het gebruik ervan te legaliseren.
In de lunchpauze vertelde Tairjing openhartig hoe hij door opeenvolgende regeringen telkens weer te horen kreeg dat verkeersveiligheid geen “sexy” onderwerp is. Bij de recente verkiezingen had hij één politieke partij weten te overtuigen om het verminderen van verkeersdoden tot een speerpunt van hun campagne te maken. Toch werd dit op het laatste moment geschrapt, omdat het niet aantrekkelijk genoeg zou zijn voor de kiezers.
Schokkende statistieken
De cijfers zijn confronterend: volgens de Thai Road Safety Collaboration (ThaiRSC) zijn er dit jaar tot en met 16 november al 12.128 verkeersdoden en 741.619 gewonden geregistreerd. Dit betekent dat er in Thailand bijna elk uur een dodelijk verkeersongeluk plaatsvindt. Motorrijders en hun passagiers zijn het zwaarst getroffen; zij vormen 43 procent van de verkeersdoden in Zuidoost-Azië. Het gebrek aan helmgebruik speelt hierbij een grote rol.
Het gebrek aan publieke bewustwording
Een ander probleem is het gebrek aan bewustwording onder het publiek. Tairjing stelde voor om de door de overheid gecontroleerde media dagelijks vijf minuten te laten rapporteren over verkeersongelukken en hun slachtoffers. Dit zou kunnen helpen om de ernst van het probleem onder de aandacht te brengen. Zelfs na herhaaldelijk aandringen bij lokale media kreeg hij nauwelijks medewerking.
Potentieel voor verbetering
Tijdens het seminar benadrukte Ratanawadee Winther van de AIP Foundation dat eenvoudige oplossingen, zoals het beschikbaar stellen van goedgekeurde helmen, levens kunnen redden. Toch blijven dergelijke maatregelen uit door bureaucratische obstakels en een gebrek aan politieke wil. Het is frustrerend, want de onnodige verkeersslachtoffers in Thailand kunnen met gerichte inspanningen met 20 tot 30 procent worden verminderd. Dit vereist echter een gezamenlijke inspanning en een duidelijke visie, die momenteel lijkt te ontbreken.
Conclusie: een land zonder wil om te veranderen
Thailand heeft de middelen en de kennis om een verschil te maken, maar de politieke en maatschappelijke prioriteiten liggen elders. Mensen zoals Tairjing, die zich jarenlang hebben ingezet voor verkeersveiligheid, verliezen hun optimisme, terwijl de dodelijke ongelukken blijven doorgaan. Zonder een fundamentele verandering in mentaliteit en beleid blijft verkeersveiligheid in Thailand een tragisch en grotendeels genegeerd probleem.
Bron: Khaosod