Pessimisme over verkeersveiligheid in Thailand: een schrijnend probleem en geen prioriteit bij de regering
Tairjing, de secretaris-generaal van de “Don’t Drive Drunk Foundation”, heeft meer dan 25 jaar onvermoeibaar campagne gevoerd tegen rijden onder invloed. Dankzij zijn inspanningen zijn de controles door de verkeerspolitie strenger geworden en zijn talloze levens gered.
Toch straalt de man, die inmiddels tegen de zeventig loopt, een vermoeidheid uit die symbool staat voor de algehele situatie in het land. Ondanks zijn toewijding blijft Thailand een van de gevaarlijkste landen ter wereld als het gaat om verkeersongelukken en dodelijke slachtoffers.
Alarmerende cijfers en gebrekkige prioriteiten
Tijdens een seminar op 4 november, georganiseerd door de Franse ambassade in samenwerking met de VN en andere partners, sprak Tairjing over deze problemen. De speciale VN-gezant voor verkeersveiligheid, Jean Todt, woonde het evenement bij en ontmoette later premier Paetongtarn Shinawatra. Hij gaf haar symbolisch een speciale motorhelm, ontworpen voor warme en vochtige klimaten zoals dat van Thailand. Deze helm is goedkoop en voldoet aan VN-veiligheidsnormen, maar zal pas effectief zijn als de Thaise wetgeving wordt aangepast om het gebruik ervan te legaliseren.
In de lunchpauze vertelde Tairjing openhartig hoe hij door opeenvolgende regeringen telkens weer te horen kreeg dat verkeersveiligheid geen “sexy” onderwerp is. Bij de recente verkiezingen had hij één politieke partij weten te overtuigen om het verminderen van verkeersdoden tot een speerpunt van hun campagne te maken. Toch werd dit op het laatste moment geschrapt, omdat het niet aantrekkelijk genoeg zou zijn voor de kiezers.
Schokkende statistieken
De cijfers zijn confronterend: volgens de Thai Road Safety Collaboration (ThaiRSC) zijn er dit jaar tot en met 16 november al 12.128 verkeersdoden en 741.619 gewonden geregistreerd. Dit betekent dat er in Thailand bijna elk uur een dodelijk verkeersongeluk plaatsvindt. Motorrijders en hun passagiers zijn het zwaarst getroffen; zij vormen 43 procent van de verkeersdoden in Zuidoost-Azië. Het gebrek aan helmgebruik speelt hierbij een grote rol.
Het gebrek aan publieke bewustwording
Een ander probleem is het gebrek aan bewustwording onder het publiek. Tairjing stelde voor om de door de overheid gecontroleerde media dagelijks vijf minuten te laten rapporteren over verkeersongelukken en hun slachtoffers. Dit zou kunnen helpen om de ernst van het probleem onder de aandacht te brengen. Zelfs na herhaaldelijk aandringen bij lokale media kreeg hij nauwelijks medewerking.
Potentieel voor verbetering
Tijdens het seminar benadrukte Ratanawadee Winther van de AIP Foundation dat eenvoudige oplossingen, zoals het beschikbaar stellen van goedgekeurde helmen, levens kunnen redden. Toch blijven dergelijke maatregelen uit door bureaucratische obstakels en een gebrek aan politieke wil. Het is frustrerend, want de onnodige verkeersslachtoffers in Thailand kunnen met gerichte inspanningen met 20 tot 30 procent worden verminderd. Dit vereist echter een gezamenlijke inspanning en een duidelijke visie, die momenteel lijkt te ontbreken.
Conclusie: een land zonder wil om te veranderen
Thailand heeft de middelen en de kennis om een verschil te maken, maar de politieke en maatschappelijke prioriteiten liggen elders. Mensen zoals Tairjing, die zich jarenlang hebben ingezet voor verkeersveiligheid, verliezen hun optimisme, terwijl de dodelijke ongelukken blijven doorgaan. Zonder een fundamentele verandering in mentaliteit en beleid blijft verkeersveiligheid in Thailand een tragisch en grotendeels genegeerd probleem.
Bron: Khaosod
In Bangkok Post van gisteren een bericht over de verschrikkelijke staat van
verkeersonveiligheid in Thailand, waarin te lezen valt dat elke dag 48 fatale
slachtoffers vallen. Dat is 1 dode per 30 minuten. Het dubbele aantal als
hierboven genoemd.
Er worden een aantal maatregelen opgesomd. Die gelden nu ook al, maar er is
geen handhaving. Oorzaken: onverschilligheid, lak aan verkeersregels, gebruik
van alcohol, drugs en medicijnen, en bovenal de Thaise houding in het verkeer:
eerst ik, dan pas jij!
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2903382/advocates-blame-lax-la
w-enforcement-for-high-volume-of-road-fatalities?tbref=hp
De snelste manier om het aantal verkeersdoden te verlagen is het strikt handhaven van de verkeerswetgeving. De regels zijn er, dat is het probleem niet, maar de politie doet haar werk niet. Dat, zoals het artikel zegt, de controles door de verkeerspolitie strenger geworden zijn is een absoluut lachertje.
Leuk idee wel om een ‘tropenhelm’ te ontwerpen en beschikbaar te stellen, maar dat verandert niets als de helmplicht niet wordt afgedwongen.
In Vietnam is men er wèl in geslaagd iedereen een helm te laten dragen. Hoe? Door de naleving van de regels af te dwingen…….
Daar noem je Vietnam als voorbeeld… nou, ik heb zelden zo’n chaotisch rijgedrag gezien zoals daar. Daartegen verbleekt Thailand. Op een kruising of rotonde stort het verkeer zich in het chaos om naar de andere kant te komen en dat kris kras door elkaar….
Ik lees: Geen “sexy” onderwerp, “niet aantrekkelijk genoeg voor de kiezers” ( het volk), “gebrek aan bewustwording”.
In andere woorden, de Thai geeft helemaal niets om verkeersveiligheid.
Weet niet of het komt door onverschilligheid voor leven, geloven in amulet bescherming, …of gewoon het feit dat een mensenleven in Thailand geen waarde heeft.
Als je als ouder je 10-11 jarige zoontje met 2 vriendjes, zonder helmen, dagelijks naar school laat gaan op een motorbike van 135cc, dan heb je geen verantwoordelijkheidsgevoel en geen respect voor het leven.
En de politie die tijdens uitgaan van scholen aan uitgang school verkeer ter plaatse regelt is geen knip voor z’n neus waard door dit alles dagelijks te negeren. Wel, lands wijs, lands eer.
Na dodelijk ongeluk een paar dagen krokedillentranen, daarna gaat men gewoon weer over tot de onveilige orde van de Thaise dag.
Het zij zo.
In 1970 waren er in Nederland zo’n 3000 verkeersdoden, dat is (relatief) 2/3 van het aantal verkeersdoden nu in Thailand. Nu zijn er 600 verkeersdoden per jaar in Nederland ondanks de grote toename van het aantal voertuigen. Ik denk dat die vermindering van het aantal verkeersdoden in Nederland vooral te danken is aan de verbetering van de verkeersinfrastructuur, naast meer bewustzijn en handhaving. Thailand zou meer aan de infrastructuur moeten doen: meer (brom)fietspaden, snelheidsbegrenzing op brommers, rotondes, verkeersdrempels, meer verkeerslichten, minder U-turns etc.
Dat denk ik niet Tino. Ik denk dat het aantal verkeersdoden in Thailand vooral te maken heeft met het massaal negeren van de helmplicht en het rijden met drank op.
Helmplicht ? Is zo een plastic potje van 79 Baht dan een helm ? Dat is eerder een gekleurde muts. Een goede helm moet passen en kost veel geld.
Uiteraard praat ik over goedgekeurde helmen, ander kun je net zo goed een muts opzetten.
Nee, alleen integraalhelmen hadden wij thuis. Voor alle drie bewoners. Kost een paar centen maar dan heb je wat goeds. Alleen kreeg ik een probleem met mijn groot hoofd, er past nauwelijks iets op, en partner en pleegzoon konden maar niet begrijpen waar dat riempje voor was….
Beste Peter,
Dan kun je me ongetwijfeld ook vertellen waarom er zo veel verkeersdoden waren in Nederland (2/3 van het Thaise aantal nu) in de zeventiger jaren van de vorige eeuw.
Lees ook dit artikel:
https://www.independent.co.uk/news/long_reads/thailand-roads-deadly-traffic-accidents-class-inequality-a9071696.html
Citaat: ” But many Thai families can only afford a single scooter or motorcycle, and high-quality helmets are a luxury for many, whatever the law says about them being mandatory to wear.
In accidents on the country’s crowded roads, it’s a devastating mismatch when an air-conditioned SUV collides with a two-wheeler, scattering the detritus of death across the asphalt. And the aftermath of such accidents are a common, macabre sight on Thai thoroughfares: a shredded tyre, a mangled frame of steel, a bloody plastic flip-flop. ”
En “For the poor, Thailand’s roads are unsafe at any speed.”
Ja, omdat in de jaren 70 in Nederland ook bijna niemand een helm droeg en er met alcohol op gereden werd. Daarna zijn er veel voorlichtingscampagnes opgestart, meer controle en zwaardere straffen. Dus dat helpt…
Trouwens, het staat ook gewoon in het artikel: De cijfers zijn confronterend: volgens de Thai Road Safety Collaboration (ThaiRSC) zijn er dit jaar tot en met 16 november al 12.128 verkeersdoden en 741.619 gewonden geregistreerd. Dit betekent dat er in Thailand bijna elk uur een dodelijk verkeersongeluk plaatsvindt. Motorrijders en hun passagiers zijn het zwaarst getroffen; zij vormen 43 procent van de verkeersdoden in Zuidoost-Azië. Het gebrek aan helmgebruik speelt hierbij een grote rol.
Natuurlijk Peter, zijn snelheid, drank en helmen een belangrijke factor bij het aantal verkeersdoden in Thailand. Maar er is mijns inziens te weinig aandacht voor infrastructuur en sociaaleconomischer factoren, waaronder bijvoorbeeld handhaving, geldgebrek en rijlessen.
Ik keek nog even naar de grote daling van het aantal verkeersdoden in Nederland tussen 1970 en 2015, van ruim 3.000 naar ruim 600 bij het soort vervoersmiddelen
Voetgangers: van 500 naar 50
Fietsers : van 500 naar 350
Brommers: van 650 naar 50
Auto’s: van 1500 naar 200
Tino, fietspaden zijn ideaal om een kraam neer te zetten. Snelheidsbegrenzers kun je manipuleren en bij verkeerslichten zijn Thaise mensen graag kleurenblind. De enige manier om het verkeersgedrag aan te pakken is meer ‘blauw’ op straat, de daders stoppen, voertuig een weekje opbergen en zie maar hoe je thuis komt… Dronken? De bak in!
Maar zolang de verkeersagenten een laag salaris en een lege kontzak hebben is alles wat je verzint zinloos…
Er rijden in Thailand geen brommers. Wat U ziet rijden zijn 125 tot 160 cc lichte motoren. Die hun snelheid wordt nergens begrenst ook niet in Europa.
Aparte fietspaden en genoemde bromfietsenbestaan NIET in Thailand, wat U bromfiets noemt is een MOTOR en niets anders, begin met de dingen te benoemen en niet liefkozend en brommer, het zijn MOTOREN met alle gevaren van dien.
Alex Witzier, in Thailand rijden wel degelijk 49 cc brommers met benzinemotor. Maar die dingen zijn klein en ik denk dat de meeste farang daar hun benen niet op kwijt kunnen… Gubba mini 49 cc. Link https://www.youtube.com/watch?v=mLHTtFk3-oY Ik weet niet of ze op de openbare weg mogen en zonder kenteken is geen verzekering mogelijk, zover ik weet.
Aparte fietspaden zijn er echt wel maar dan denk ik aan toeristische routes. Het ‘fietspad’ duidelijk afgescheiden van de autowegen is nog niet algemeen.
Ik rijdt veel in Thailand met de auto en de brommer. Het is waar dat alle elementen voor veel verkeersdoden voorhanden zijn. Alcohol, snelheid, bochten, slechte verlichting, geen helm, geen gordel, stortregens, zitten in de laadbak ed. Vorige keer heb ik het ook gezegd en werd het gewoon weggelachen. Duizenden doden zijn te wijten aan de folie op de voorruit en zijruiten…in de nacht rijdt men met 60 of 40 of zelfs 20 % lichtdoorlaatbaarheid….gewoon te gek voor woorden…
En wie nu weer beweerd dat dit niet het geval is…snapt er niks van….
Meeste verkeer is overdag en dan ongetwijfeld ook de meeste slachtoffers. Lekker braden in je auto bij fel daglicht met gigantische uv-straling, gelukkig dat er een film voor je autoruiten is wat dan helpt. In Nederland zet je ook een zonnebril op bij zonnig weer want je gaat niet met samengeknepen ogen rondrijden. En met zonnebril rondrijden, vergelijkbaar als een folie, is ook nog nooit een punt van discussie geweest in het veilige Nederland met zijn vele regels. Dat folie de oorzaak is heb ik nog nooit gelezen, wel dat er vaak zonder licht wordt gereden in de nacht en ja dan vraag je om problemen maar dat je dan als automobilist met film op je ruit de ander niet ziet is dan niet iets voor de auomobilist maar voor degene welke zonder verlichting aan het verkeer deelneemt, met folie zie ik elk licht en heb totaal geen last dat ik door de folie iets niets zou zien. Rijd al 45 jaar en snap hoe het werkt, maar ja sommigen hebben met het ouder worden problemen met de ogen en zien bij schemer of donker minder. In plaats van iets stellig te beweren zou je ook naar je eigen ogen als oorzaak kunnen kijken waarom je iets minder ziet, en dit niet aan folie wijten maar aan je eigen verminderd (nacht)zicht.
Kleine nuance. In het westen kan je heel verblind worden door wat men noemt een laagstaande zom die recht in je vooruit en ogen schijnt. In Thailand maw op de evenaar heb je daar een pak minder last van gezien de zon eigenlijk bijna de ganse dag pal boven je hoofd staat.
Van de folie klopt. Ik heb daar eigenlijk ook heel weinig last van als het donker is. Vind dat reuze meevallen.
Aan het begin en aan het eind van de dag kun je ook in Thailand in het verkeer wel degelijk door de laagstaande zon worden verblind. Ik ondervind het dagelijks. Ga maar eens om half zeven in de ochtend op pad……
Zelfs met (!) folie als er overdag een blauwe lucht of lichtbewolkte lucht is doe ik de zonnekleppen naar beneden want de lichtintensiteit is hoog in Thailand. Zodra de lichtstraling van bovenaf weg is dankzij de zonnekleppen voelt het zicht naar voren comfortabeler, minder fel, met een zachter uitzicht op het verkeer. Dan gaan het niet eens om direkt zicht op de zon maar gewoon het licht zelf en daarom is folie ook een uitkomst en hoef je niet zoals je in Nederland zou doen voortdurend een zonnebril in je auto te dragen want dat wordt vervangen door de folie.
Ja, maar die zonnebril kun je afzetten als het donker wordt………
Wanneer de folie zo weinig licht doorlaat dat je overdag van buitenaf niet eens kunt zien of er wel iemand achter het stuur zit, heb je in het donker een veel te groot zichtverlies.
Beste Ger-Korat…waarschijnlijk rijdt je zelf met de lichtere folie…maar ook hier geldt ..hoe donkerder de folie hoe gevaarlijker. in het verkeer waar het verschil tussen leven en dood slecht enkele fracties van een seconde kunnen bedragen is elke belemmering of ontbreken ervan van het zicht van levensbelang. Het is gemakkelijk om de schuld bij slect achterlicht of voetgangers in het zwarte kleding te leggen.dus Ik wens u veel sterkte al u iemand doordrijdt oomdat u het net te laat gezien had… folie is dodelijk …punt !!
Zonder die folie zouden wij Farang heel erg vaak langs de kant van de weg staan om briefjes van 500 bath door het raam te schuiven .
Bij de eerste auto folie 80%, maar later ol fe voorruit altijd 40, zij voor 60 en achter 80%.