Pech op de snelweg (maar niet snel weg…)
Dit was een Kerst die ik niet licht zal vergeten. De dag vóór het feest was ik naar Hua Hin gereden om de verjaardag van mijn vriend Willy Blessing te vieren. Een onmogelijke dag, maar zijn feestje zou plaatsvinden op het strand en dat wilde ik niet missen. Vrouw, kind en schoonmoeder bleven achter in Bangkok. Een snelle rit, uiteraard met de nodige ‘bijna-dood-ervaringen’. Allemachtig, wat een koekenbakkers zijn Thaise chauffeurs.
Het feestje voldeed aan de verwachtingen, al had de uitbater van de strandtent, vervaardigd van aangespoeld wrakhout, de vooruitbetaalde som in zijn zak gestoken en ‘vergeten’ het bestelde bier in te kopen. Uiteindelijk kwam alles nog goed. Het eten was uitstekend, het gezelschap vermakelijk en de drank vloeide net zo uitbundig als het water in de naastgelegen Golf van Thailand.
De terugreis met mijn Toyota Fortuner zou, afhankelijk van de drukte, wederom zo’n 2,5 uur duren. De rit ging voorspoedig via de 4 en de 35 naar de Outer Ring Road richting Bangna. Halverwege deze weg-op-palen stopte de motor ineens, terwijl ik met 120 op de (snelle) rechter baan reed. Dus snel naar de vluchtstrook links. Zonder motor werkt de stuur- en de rembekrachtiging niet; enige kracht was vereist (moet er niet aan denken dat mijn frêle vrouw dit was overkomen). Ik stond op ongeveer 300 meter na een tolhuis, met aansluitend politiebureau. Niemand liet zich zien. Ik kan u zeggen dat het aardig warm wordt in de auto, zo zonder airco. Uit Hua Hin had ik niet alleen bruinbrood meegebracht, maar ook verse krabben, vis en mosselen. Gelukkig zat alles in een koelbox, gevuld met ijs.
Dan maar naar de noodtelefoon op 100 meter afstand gelopen en kijken wat er gebeurt. Niets! Geen antwoord. De telefonist was vermoedelijk lunchen. Dan maar het noodnummer gebeld, 1543. De andere kant bleek onverstaanbaar door het geraas van het verkeer. Vervolgens naar het politiebureautje en met handen en voeten geprobeerd duidelijk te maken dat ik was gestrand. Veel begrijpend geknik, maar weinig actie. Let wel: rondom de plek waar ik stond hingen minimaal een stuk of vijf cctv-camera’s. Maar wat hebben die voor zin als niemand naar de schermen kijkt? Via telefonisch contact probeerde mijn vrouw hulp te bieden, bemoeilijkt door het feit dat ook mijn telefoonkaart op zijn einde liep. Inmiddels had ik een maandsalaris kunnen verdienen als ik bekeuringen had mogen uitdelen aan verkeerszondaars ter plekke.
Na anderhalf uur kwam een sleepwagentje opdagen. De man frunnikte aan de pomp van de diesel, maar besloot mij en de auto naar een garage te brengen. Ik moet zeggen: zittend in de getakelde wagen was een leuke ervaring. Eindelijk had ik tijd om naar het omringende landschap te kijken, waar ik doorgaans met 120 langs scheur. Je zit hier onder de rook van Bangkok, maar toch in het buitengebied.
De garage bleek een schuurtje te zijn, maar met een monteur die van de hoed en de rand wist. Het dieselfilter was danig verstopt met zwarte prut, mogelijk heeft de Toyotagarage óf het filter niet vervangen bij de laatste beurt of heb ik ergens vuile diesel getankt. De officiële sleepdienst bleek gratis (een particuliere firma wilde het doen voor 1500) en de garage bracht me 400 THB in rekening. Met mijn routeplanner kon ik de weg naar huis vinden. Daar kwam ik met drie uur vertraging aan. Misschien tijd voor het opzetten van een Thaise Wegenwacht?
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
- Bezienswaardigheden15 oktober 2024Wat Rai Khing, deze tempel is echt een omweg waard
Thaise wegenwacht gaat niet lukken. Dan moet men gaan organiseren en teamwork leveren. Ze zullen dat vast wel ooit leren, maar dat gaan wij niet meer meemaken.
Val niet van de zetel, maar er is wel degelijk al een Thaise wegenwacht, CWC oftewel CarWorld Club. Deze heeft een landelijk dekkend netwerk en deze organisatie functioneert prima. Kleine reparaties ter plaatse, afslepen, indien nodig vervoer van de auto terug naar de woonplaats, gratis een vervangauto etc. Wij bieden CWC vaak aan aan mensen die een verzekering nemen waarbij dit niet is inbegrepen. Een aantal verzekeringsmaatschappijen biedt namelijk gratis dezelfde “wegenwacht” service.
Tarief CWC voor een auto van 0-9 jaar: 1,990 baht per jaar (10-15 jaar 2,990 baht).
hoi Matthieu waar kan ik een verzekerring afsluiten in hua hin voor het rijden op een scooter ik ga in hua hin voor 2 maanden op een gehuurden scooter rijden maar weet niet of daar een goede verz. op zit graag hier wat informattie over op het thaiblog of een email ([email protected]) b.v.d.
Zal het op het Thailandblog zetten, hebben anderen er ook wat aan.
In principe kun je ervan uitgaan dat iedere scooter die je huurt de wettelijk verplichte verzekering (compulsory). Dit kun je zien aan de einddatum op de sticker die op de scooter zit. Deze sticker is het bewijs dat de wegenbelasting is betaald, maar i.h.a. loopt dit synchroon met de verzekering, wegenbelasting kan namelijk pas betaald worden als je een verzekeringsbewijs kan laten zien. Deze verplichte verzekering dekt helaas vrij weinig, alleen lichamelijk letsel of overlijden van derden, en zelfs dan zijn de gedekte bedragen nog vrij laag. Schade aan eigendommen van derden (zoals een auto waar je tegenaan rijdt) en schade aan de eigen scooter zijn niet gedekt.
Dit is voor een particulier aanvullend wel te verzekeren met een goede derde partij of zelfs first class (all risks) verzekering, maar helaas niet voor scooters die worden verhuurd. Je zal het dus in principe moeten doen met alleen de verplichte verzekering.
Houd er wel rekening mee dat je ook hiervoor in het bezit moet zijn van een geldig MOTOR rijbewijs. En geldig is een internationaal (te verkrijgen bij de ANWB) of Thais rijbewijs. Alleen je Nederlands rijbewijs is dus niet afdoende.
Ga je naar Hua Hin: Pas op, ze hebben hier sinds kort zowaar weer alcoholcontroles ingevoerd. Verder wordt je in Hua Hin geacht al bestuurder een helm te dragen, maar als passagier niet. Heb een keer aan een agent gevraagd hoe dat zat, zijn verklaring was dat de bestuurder het stuur vast moet houden, maar dat de passagier zijn armen vrij heeft om z’n hoofd te beschermen.
Fijne tijd in Hua Hin!
hartelijk dank voor deze invoormatie en snelle reaktie weet niet of je nog een speciale wens heb om mee telaten nemen uit holland want ik ben 7 jan. 2011 in hua hin mocht je speciale wenssen hebben kan ik het voor je mee nemen nogmaals bedank voor de info kick ( [email protected] )