Het is niet best gesteld met de verkeersveiligheid van passagiers in Thailand die gebruik maken van het openbaar vervoer. Het ministerie wil daarom passagiers meer inzage geven over de veiligheid bij de vervoersmaatschappijen door informatie te gaan geven op een website.
Het aantal ongelukken met interlokale bussen en minibusjes is een groot probleem. Het ministerie van Transport gaat daarom een website online zetten met gegevens over alle ongevallen, in hoop dat de veiligheid van passagiers daardoor toeneemt.
De website geeft inzicht over de exploitanten, hun veiligheidsbeleid, aantal wagens, ongelukken en disciplinaire programma’s. Aan de hand daarvan, zegt staatssecretaris Omsin van Transport, kunnen passagiers bepalen of een bepaalde vervoersmaatschappij veilig is.
Volgens statistieken over 2015 waren bussen betrokken bij 104 ongelukken. Daarbij kwamen 82 personen om het leven en werden 1.528 gewond. Bij 98 ongelukken met minibusjes kwamen 104 passagiers om het leven en raakten er 847 gewond.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Wat een getallen en zoveel leed, alleen door onverantwoordelijk rijden. Iedere maatregel om dit te proberen te beteugelen is welkom en nodig.
Het is juist wat Corretje stelt er moet een mentaliteitsverandering plaatsvinden en daar wil de Thai niet aan.
Gisteren nog een vergadering gehad in onze village en ik bracht wederom het fenomeen ter sprake van jongetjes en meisjes die het nodig vinden op de motorbike te rijden en de ouders vinden dit wel een goed idee, kreeg ik te verstaan. Ze kunnen het niet vroeg genoeg leren??????!!!!!!! Wat een motivatie, onbegrijpelijk hoe onverantwoordelijk die ouders zijn dit goedkeuren. Kinderen van 11, 12, 13 jaar oud. Zonder de juiste leeftijd (15 jaar) overigens ook al onbegrijpelijk zo jong want het zijn geen bromfietsen maar motorbikes die makkelijk de 100 km grens kunnen overschrijden. Zonder rijbewijs en opleiding, zonder beschermende kleding (helm) , zonder voldoende ontwikkeld stel hersenen die dus de inschatting kunnen maken of iets wel of niet verantwoord is. Deze jongeren rijden ook rustig op de openbare weg want zijn volgens hun beperkte denkvermogen al ervaren en deskundig genoeg. Ja, ja het kan allemaal in Thailand en de politie treedt hier niet tegen op bij ons in de buurt. Waarom zou je ook?????
Een Website waar passagiers gegevens kunnen nalezen over alle ongevallen,bied geen enkele oplossing aan het eigenlijke probleem. Het eigenlijke probleem ,is de reeds jaren bestaande slechte opleiding,en de niet voorhandene kennis van verkeersregels,en de controle op de uitvoering van deze. Niet alleen de bestuurders van het openbaar vervoer hebben hier een probleem,ook de rest van de verkeers deelnemers hebben vaak erg weinig kennis van de internationale verkeersregels. Bovendien zie je niet zelden chauffers,die een veiligheidsgordel niet nodig vinden,laat staan dat ze weten hoe een handrem te bedienen is,waarbij ik het nog niet eens hebben wil over het grootste gevaar de alcohol.
Een website zal daar geen verbetering in brengen. Opleiding voor chauffeur is noodzakelijk en invoering van een tachograaf is ook geen overbodige luxe. Dit heeft dan allen zin als je ook iets van maximale rij en werkuren gaat invoeren. ook moet je dan gaan controleren op de naleving en straffen als het fout is en niet alleen de chauffeur maar ook de werkgever.
Ook de technische staat van de wagens moet in orde zijn. vaak zien wagens er van buiten wel aardig uit maar ze zijn vaak op oude onderstellen die wellicht zijn samengesteld uit meerdere oude frakken.
Eerst iedere chauffeur maar eens aan zijn verstand peuteren dat rijden onder invloed van pillen en/of alcohol echt niet meer kan.
Zolang er geen controle is op de rijtijden, het gebruik van alcohol en drug zoals in Nederland blijft dit voortduren!
Jammer, maar in de minibus ben je je leven niet zeker, mij er niet meer in gezien!
Die gasten rijden als gekken, heb ik zelf ondervonden.
Chauffeur reed vanaf Bangkok naar de bootpier van Kho Chang, na vullen van de bus weer retour naar Bangkok, vandaar uit ging ie nog een rit maken naar Phuket!
Hij reed als een gek!
Mijn vriendin vertelde me deze morgen over een discussie op de sociale media. Een pick up had een ambulance geramd die met zwaailicht en sirene op weg was naar het ziekenhuis. De vraag was wie er fout was. Met die verkeersveiligheid gaat het in honderd jaar niet goedkomen. Dit gaat veel verder dan een verkeersopleiding, een tachograaf of een mentaliteitsverandering.
De Thaise overheid is zelf verantwoordelijk voor het aantal verkeersdoden.
Geen serieuze controles met zware sancties. Bij de meeste bussen geen tachometer, geen gps systeem,
geen rijtijden controle. Chauffeurs screenen op rijvaardigheden en mentale instelling.
Goed gezegd zolang de handhavers politie en tegenwoordig ook militairen gewoon ook dezelfde overtredingen maken en ook door rood rijden, verkeerde kant van de weg en geen helm dragen wordt het nooit beter hier in Thailand daar helpt geen website of verbodsbord tegen.
Als we reizen met een minivan, laat ik de chauffeur gewoon elke 2 uur stoppen.
Het probleem ligt hem dat het in Thailand allemaal veel te snel is gegaan. 30 jaar geleden hadden de meeste mensen hier nog nooit een fiets gezien van dichtbij. In de Isaan zag je iedere week een oud klein autootje voorbij puffen.
Op amper enkele jaren tijd heeft iedereen hier een krachtige auto van minimum 150 pk onder de kont gekregen…..en dit terwijl de rijopleidingen….de verkeerswetten…..de regels en de infrastructuur nog moeten worden uitgevonden.