Opvallende veiligheidszaken in Pattaya en Bangkok
Als men rondreist, kunnen er opeens zo maar wat dingen opvallen. En onwillekeurig vergelijk je dat met Nederland. Zo worden op verschillende plekken rondom Pattaya nieuwe vangrails geplaatst. Niet omdat zij er niet waren, maar vervangen door nieuwe “ongevalsvriendelijke” vangrails.
De meest bekende zijn de stalen vangrails langs de weg. Komt men daar tegen aan als motorrijder dan is de fysieke schade groot, omdat deze stalen vangrails totaal niet meegeven. Of ook de schade aan het voertuig kan groot zijn.
Rijdt men nu de Pratamnak road op en vervolgens naar het bekendste uitzichtpunt van Pattaya dan wordt op deze steile helling nieuwe vangrails geplaatst. Elders heb ik deze constructie ook al gezien. Het zijn twee soms vier op elkaar gestapelde ronde schijven, die ’s avonds het licht weerkaatsen. Deze ronde schijven kunnen allemaal per stuk ronddraaien. Als je er tegen aan zou botsen, wordt je als het ware “verder geleid” door de ronddraaiende constructie waardoor de schade minder groot wordt.
In Bangkok zag ik op een van de stations van de Skytrain glazen afschermpuien op het perron staan. “Springers” krijgen hier geen kans meer en je kunt door de drukte ook niet van het perron vallen. Zo gauw de trein stilstaat, gaan de schuifpuien open en kun je instappen. Op de perrons zelf staat aangegeven waar de mensen moeten gaan staan, zodat het uit- en instappen hopelijk geordend verloopt.
Zomaar een paar opvallende dingen die je waarneemt als je onderweg bent.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
het is voor mij onbegrijpelijke waarom je op een weg die omhoog gaat op Pratamnak een vangrail zou moeten plaatsen? Veilig voor wie?
Nou meneer Rinus, Ik had net mijn motorrijbewijs gehaald ,en ben achter een kennis aan gereden die berg op …als je daar vvor het eerst op gaat ,kom je er achter hoe steil het is ,dus ik te laag in versnelling en ja hoor linksaf in de vangrail ,tegelijkertijd terugschakelen en langs de rollen ..taketaketaketake verder….toen kwam ik erachter dat dit een goed idee was ..juist voor de vele toeristen die deze berg opgaan met de motor…..want anders had ik behoorlijke schade gehad door een normele vangrail die in zo een geval als een blikopener werken…….
De weg naar Pratamnak hill loopt als je onderaan begint naar boven, maar merkwaardig genoeg, als je boven begint dan loopt hij naar beneden. Zoals bekend maken Thais niet zoveel onderscheid tussen links en rechts rijden, dus hoe meer vangrail hoe beter.
Ben toevallig met een aantal vrienden uit Nederland weer even naar boven geweest.
Links is gewoon omhoog en links is gewoon naar beneden. Waren nog volop werkzaamheden met de vangrail.
Dus alles krap. Toen we naar beneden gingen nog veel auto’s die aan de verkeerde kant naar boven gingen. Staat beneden toch goed aangegeven. Misschien kunnen ze niet lezen. De IQ van een Thai is
de laatste tijd weer verder naar beneden gegaan. Ik kan het ze niet kwalijk nemen.
Cor van kampen.
Opvallende veiligheidszaken in Pattaya en Bangkok.
Ik zou bijna zeggen men is goed bezig in Thailand met de veiligheid van de weggebruikers en zo ook nu met de nieuwe vangrails,het voelt aan dat er weer eens een malloot een goed idee heeft gehad en vriendschap die betrokken is bij de productie van die dingen.
Ik moet toegeven dat de grote wegen in Thailand redelijk tot goed zijn,maar de wat kleinere wegen is nog steeds een ramp.
Thailand heeft geen enkele controle op de toestand van de wegen zoals in Nederland waar controle en beheer plaats vind door 1. Het rijk, 2. De provincie, 3. De gemeenten, 4. Het waterschap.
Het zou voor Thailand al een enorme verbetering zijn als er regio`s zouden komen. en dan de wegen worden gecontroleerd door mensen die verantwoordelijk zijn voor een degelijke regio.
Als deze man na zijn dagelijkse ronde een rapport uitbrengt er direct Actie wordt ondernomen daar waar noodzakelijk.
Ook als meldpunt van gevaarlijke situaties zou het al een hele verbetering zijn.
Prachtige vangrails en in de weg zitten gaten van soms 40 cm diep,aansluitingen van wegen waar een sleuf zit van 20 cm diep,putdeksels die er uit liggen,op een weg waar meer dan 1000 auto`s en een veelvoud aan motoren rijden per dag,de oplossing: eerst een tak in het gat,zodat je overdag wat ziet,als de bladeren eraf zijn een lege waterfles er op,nadat er een drietal auto`s vernield zijn en 5 motorrijders zware verwondingen hebben opgelopen hangt men een wit t shirt in de tak,en dan komt er een hekwerk om heen en na 4 weken is de put gerepareerd.
Hartelijk bedankt namens de gewonde motorrijders en de ongelukkige auto bezitters.
Realist
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, de nieuwe vangrails. Vergeef me als ik een bedenking heb. Ik heb jaren als ambulanceverpleegkundige gewerkt. Bij deze vangrails zie ik dat een vallende en met grote snelheid verder schuivende motorrijder (een veel voorkomend scenario) onder de vangrails door zal schuiven, daarbij mogelijk een verticaal obstakel rakend. Neem van mij aan dat dit slecht is voor je gezondheid.