Een ongeluk zit in Thailand in een klein hoekje…
Het beeld staat op mijn netvlies gebeiteld. Op straat ligt een jonge vrouw, het bloed loopt uit haar hoofd. Ze is dood, aangereden door een cementwagen. Op afstand ligt haar helm, het riempje los.
Ik ken haar, zij het alleen van gezicht. Ze is 23 jaar, moeder van een meisje van drie en werkzaam in de supermarkt waar ik wekelijks enkele inkopen doe.
Als Thai een helm opzetten is dat alleen vanwege de sporadische politiecontroles, niet vanwege de eigen veiligheid. En àls ze dan een helm dragen blijft vaak het riempje los. Bij een aanrijding gaat dan je hoofde ene kant op en de helm een andere. Zo simpel ligt dat.
Stom? Jazeker, want in dergelijke gevallen blijven kinderen, partners en familieleden radeloos achter. Of die er van leren? Zo te zien niet, want dergelijke ongevallen gebeuren elke dag.
Grote schuldige is de Thaise politie, die er alleen op uit is de eigen zakken te vullen. Wie zonder helm of rijbewijs wordt aangehouden, betaalt de boete en mag gewoon doorrijden. Fout! De scooters (minimaal 108 cc) moeten ter plekke in beslag worden genomen en mogen alleen worden opgehaald door iemand met helm en geldig rijbewijs. Maar vermoedelijk is deze gang te vermoeiend voor het politiekorps, dat overigens het slechte voorbeeld geeft door zonder helm te rijden, pratend via de mobiele telefoon.
Daarnaast dienen ook de duopassagiers te zijn voorzien van een helm. Het is idioot om de bestuurder te zien rijden met een helm, terwijl vrouw en kinderen onbeschermd hetzelfde risico lopen.
Er rijdt nòg een aanzienlijk gevaar op de weg: promotionele geluidswagen die met 15 kilometer per uur opstoppingen veroorzaken, gevolgd door huiveringwekkende inhaalmanoeuvres. Dit zijn niet alleen geluidsterroristen, maar ook obstakels die niet op de rijweg thuishoren. En wie luistert nu naar gebrul over tempels, nieuwe auto’s of keukengerei? Keihard verbieden, al zullen de chauffeurs het dagelijkse vergoeding van 1500 baht dan moeten missen.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Ja’ Hans, jammer genoeg de realiteit in Thailand’
Dagelijks zijn er ongelukken, die eenvoudig zijn te voorkomen.
Toek toeks, die midden op de weg rijden, zodat niemand ze kan inhalen.
Bij het inhalen, lachen ze je uit?
Scooters, die je voorbij scheuren, met daarop een kind van 6 tot 10 jaar?
Scooters die of nieuw zijn, of een paar maanden oud?
Hoe kunnen de ouders dit toestaan?
Soms, ook nog een medepassagier van dezelfde leeftijd?
Helmen te koop voor/vanaf 175 Bath’ (??)
Dit moet toch karton zijn, en geen enkele bescherming bieden!.
Voor ons’… is dit allemaal niet te begrijpen, en we zien dit met angst tegemoet.
Goede voorlichting is er niet, dus weten ze dan ook niet beter.
Tot dat het te laat is, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Mocht je zelf iemand aanrijden, dan hebben wij schuld? ook al is het tegendeel bewezen!
En moeten de politie genoeg geld betalen, om te boeten’
Je hebt dus minimaal 2 paar ogen nodig, om de weg op te gaan.
Het is hier Russische roulette’
Pieter
Goede voorlichting is er genoeg.
Die zie je regelmatig op straat liggen.
Daar zal het dus niet aan liggen.
Misschien moet je het in het geloof zoeken.
Je wordt immers weer herboren, dus je bent niet echt dood.
Verder hebben jongens vaak erg veel vrijheid, zeker als ze na de derde klas middelbaar onderwijs van school gaan.
En dan kom je ook nog motorbikes tegen die door 4/5 personen,
tegelijk bereden worden!
Met de hele fam op de bike.
Te gek voor woorden natuurlijk.
beste Hans,
Wat moet jij het moeilijk hebben in Aziatische landen en in dit geval Thailand , als er zo weinig regels zijn ,waar jij naar hunkert.
Ik vind dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en veiligheid en niet de overheid (politie)
Thailand is geen Nederland en dat is waarom ik dit land zo fijn vind.
Als je behoefte hebt aan al die regels en sancties dan blijf je toch gewoon in Nederland.
In jouw artikel ben je ook nog vergeten de voedselveiligheid , de controles, en de sancties daarbij aan te geven.
Of de hygiëne in de vele ziekenhuizen , die vaak ver te zoeken zijn.
Of de bouwvoorschriften..of ..of ..of
Enzo zijn er bladzijden vol te bedenken ,maar laten we vooral voor ogen houden , dat we zelf voor dit land hebben gekozen met al zijn , wel of geen , regels en voorschriften.
Eigenlijk was ik wel erg benieuwd of jij wel een dure Bovag gekeurde valhelm hebt gekocht in Thailand vanaf 250 euro (11.000 baht )en jouw eigen auto of motorbike ieder jaar laat keuren met een juridisch rapport erbij om je in te denken bij ongelukken en of jij je eigen huis hier zou laten bouwen volgens Nederlandse maatstaven ?
Zullen we nu eens met elkaar gaan afspreken , dat we niet meer gaan zeuren over het allemaal beter moet ,zonder aan te geven wie dat gaat betalen.( belasting gaan heffen waarop en hoe de mensen met 300 baht per dag of minder dit kunnen gaan betalen ) zonder onze eigen normen en waarde op te leggen.
De Thaise bevolking strijdt op dit moment tegen de corruptie en dat is een goed ding , laten we mee denken met hun ideeën en mogelijkheden om dit te winnen.
een groet van Danny
Beste Danny,
Thailand heeft bijna net zo veel regelgeving als Nederland.
Het verschil is dat de regels in Thailand veel minder toegepast en afgedwongen worden dan bij ons.
De regels worden er ook wat vrijer geïnterpreteerd, al naar gelang een ambtenaar geld nodig heeft, of dat de overtreder over de nodige financiële middelen of status beschikt. Kortom de willekeur regeert.
Een feit is wel, dat de politie heel weinig doet en zijn verantwoordelijkheid vaak ontloopt. Jij schijnt het wel fijn te vinden, dat er in Thailand een zekere anarchie heerst, dit geeft jou waarschijnlijk een fijner vakantie gevoel. Totdat ditzelfde gebrek aan regels (dit kan elk moment gaan gebeuren) zich tegen jou gaat keren.
Jouw stelling “dat het de individuele verantwoordelijkheid is van de burger “gaat niet op.
Vertel dat maar aan de vele echt onschuldige verkeersslachtoffers en kleine kinderen die door het gedrag van hun ouders zijn verongelukt of verminkt in het verkeer.
Thailand is al lang geen ontwikkelingsland meer er is genoeg geld binnen de gemeenschap om de verkeersveiligheid te vergroten.
Hoe je er trouwens bij komt dat de Thaise bevolking tegen corruptie strijdt, is mij volledig een raadsel.
Ps
Nederland had in 1971 nog 4000 verkeersdoden. De helmplicht werd ingevoerd en de Nederlandse staat nam wel zijn verantwoordelijkheid en ging zich “belerend” met onze veiligheid bemoeien.
Nu zijn er nog maar 600 doden per jaar.
Ik kan hier heel ver in mee gaan Hans. Alleen als je andere mensen door jou gedrag in gevaar brengt dan moet wel ingegrepen worden zoals; dronken achter het stuur, te hard rijden en inhalen waar het niet kan.
beste Ron,
En waarom geef jij die familie dan niet 5 motorbikes cadeau ,als jij je dit zo aantrekt ?
Of een minibusje met driepunts -veiligheids gordels.
Deze mensen kunnen dit niet betalen en lossen en op deze manier op,net als jij dat zou doen als je geen geld had.
Thailand is mooi zoals het is. Het is hun cultuur , hun land met hun oplossingen.
Wij zijn hier te gast .
een groet van Danny
Ah, daar is ie weer, het bekende riedeltje wanneer kritiek wordt geuit. Het is hun cultuur, hun land en wij zijn hier te gast dus we behoren ons er niet mee te bemoeien, een mening er over te hebben. Je zou het bijna op een tegeltje willen zetten.:(
beste Charles,
Een mening hebben is heel goed maar ik had het over zeuren en klagen want dat behoort tot de categorie afreageren en dat levert zo weinig goeds op.
Ik vind het wel fijn als we samen tegeltjes gaan verkopen met dat riedeltje. De opbrengst gaat dan naar veilige helmen , die waarschijnlijk vooral door expats worden gekocht in ruil dan wel voor minder gezeur over het verkeer.
Doen ..!!
een groet van Danny
Beste danny, de overheid heeft een zeer grote rol en verantwoordelijkheid in het stroomlijnen van verkeersgedrag. De overheid in TH ziet net als jij het aantal verkeersdoden als individueel probleem. Hetgeen een zeer cynische en minachtende opstelling is tov de nabestaanden. Het “eigen schuld, dikke bult” principe klinkt dan wel stoer, maar is evenzo kinderlijk omdat het alle betrokkenheid afwijst.
Op onderstaande link kun je lezen hoe het voorheen en nu gesteld is met verkeersveiligheid in NL en BE, en wat de overheid in deze heeft bereikt met wet- en regelgeving, met beïnvloeding van de verkeersmentaliteit, en met voorlichting en educatie. Het begon met de erkenning door de overheid van de verkeersproblematiek als maatschappelijk probleem. Het ware goed als jij dat ook doet, en daarmee vreemdsoortige reacties als “Thailand is mooi zoals het is. Het is hun cultuur , hun land met hun oplossingen.Wij zijn hier te gast”, in breder en intelligenter context kunt zien. Zoals je weet kent TH een aantal verkeersdoden van 26 duizen per jaar, zijnde meer dan 70 per dag. Dit aantal prima met het argument dat er wel meer misstanden zijn, getuigt van een zeer egoistische kijk op TH.
De bedoelde link is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
De Thais nemen nergens verantwoording voor, zelfs niet voor hun eigen leven en die van hun naasten incl. kinderen.
Ze doen of ze de enigen zijn op de weg, bestaand uit zacht schokdempend schuinrubber, waar zij als Thais -dus in hun eigen land- de hele weg mogen gebruiken, zelfs pal tegen het verkeer in.
In 1994 ooit eens een motorrijder gezien met een kind voor en twee achterop. De meest achterste zat te tollen van de slaap en dreigde enkele keren van het brommertje te tuimelen. Ik heb toen die man letterlijk klemgereden met mijn Pajero, en hem aangeboden zijn kinderen in mijn auto te nemen, en hem achterna te volgen. Daar ging hij gelukkig op in.
Helm op, en stak om.. kon nou, wordt mijn haar plat.
Verkeerspolitie: is enkel om rechtstreekse betalingen van bekeuringen doch zonder bonnetje uit.
Dood door een verkeersongeluk ? Prachtig toch, ga je in de reïncarnatie en kom je misschien wel op een hogere / welvarendere plaats terug !
Waar zeuren die Westerlingen met hun christelijke achtergrond toch om ? ? ?
TIT, TWA This Is Thailand, Thailand Wins Always.
Nou precies, waar zeuren wij dan toch de hele tijd over. Als men in reïncarnatie gelooft, is de dood niet het ergste dat je kan overkomen of niet soms? En alsjeblieft, neem dat niet te licht. Geloof je er écht in, dan heb je een andere mentaliteit.
Ik vind het erg naïef kwaad over de mentaliteit van deze mensen te worden, omdat het betekent dat je je eigen geloof en waarden hoger schat dan dat van miljoenen anderen.
En nu verlang je met je Nederlandse mentaliteit dat iedereen in Thailand zijn leef en denkwijze moet veranderen (dus ook in het verkeer) omdat een Nederlander véél beter weet wat goed is voor een Thai. Dat weet de Thai immers zelf niet.
Ik rijd regelmatig met mijn Honda PCX in het verkeer en moet vaak genoeg afremmen omdat er iemand mij inhaalt en dan naar links gaat. Maar ik ben ook gek genoeg op een kruising mijn tegenligger voor te rijden, zodat hij moet stoppen om mij voor te laten.
Gisteren in Hua Hin twee keer op een kruising met het verkeer kriskras door elkaar rijdend, kun je niet anders dan je naar voren duwen en zo op een gegeven ogenblik het verkeer dat van een andere kant komt, stil moet staan.
En nog een ding: geloof me, dat in Nederland ook veel mensen zonder veiligheidsriem of helm zouden rijden, als er niet zo ongelooflijk hoge boetes op waren. Dat doet niemand omdat ie aan zijn naaste denkt.
Ik rijd hier in Thailand ook zonder veiligheidsriem (terwijl ik thuis ruzie had met mijn ex, omdat zij het nooit deed). Soms rij ik ook zonder helm, wanneer ik naar 7/11 rijd (we wonen hier op het platte land – niet veel verkeer) en heel vaak rijd ik op de verkeerde kant van de weg om daardoor een omweg te sparen. Dat doen de Thais ook en er wordt niet vreemd opgekeken wanneer ik het ook doe. De enigsten die zich zouden ergeren (natuurlijk) zijn Farangs.
Ik heb één voordeel t.o.v. van de meeste Thais: ik weet hoe ik moet rijden. Ik denk vooruit. En ik heb mijn rijbewijs in Duitsland gehaald. Ha, die vinden daar dat de Hollanders eens moesten leren met een auto op de Autobahn te rijden….
Moderator: niet relevante tekst verwijderd.
Dat veel Thai in reïncarnatie geloven daar wil ik geen waardeoordeel over uitspreken en wil hen evenmin mijn leef- en denkwijze opleggen maar kan je mededelen dat zij echt niet van een andere planeet komen, het ook mensen zijn van vlees en bloed met emoties zoals vreugde en verdriet.
Zij nemen echt niet onverantwoord deel aan het verkeer met eenvoudigweg de mentaliteit van ‘ach in een volgend leven is het vast veel mooier en beter dus wat maakt het uit’ want ook zij willen ’s avonds gewoon thuiskomen en hun geliefden in de armen sluiten om daarna gezamenlijk heerlijk aan de tom yam soep voor de tv te gaan zitten.
Niets menselijk is hen vreemd oftewel de Thai zijn daar geen uitzondering op.
Zeker zie je hier veel Thai’s rijden op een brommer zonder helm of inderdaad riempje los, 4 personen op de brommer is ook niet vreemd.Kinderen hebben helemaal geen helm op. Maar de Farangs, gooi die ook niet weg. Zeker hier langs de strandwegen en zelfs op Sukumvit dragen de meeste ook GEEN HELM of riempje los. Sommige met een gehuurde brommer, soms onverzekerd. Inderdaad moet de politie hier strenger optreden.
Vorige maand heb ik gezien dat op Sukumvit een kindje ongeveer 2 jaar uit een saleng geslingerd werd, Hoe het afliep weet ik niet maar het was inderdaad een naar gezicht.
Als het voor ons niet te begrijpen is en dit met angst tegemoet wordt gezien dan is het des te onbegrijpelijker dat zoveel farang zich niet anders in het verkeer begeven. (dikwijls ook nog met een slokje teveel op)
Neem maar eens plaats op een bankje bij een willekeurig verkeersader in die bij velen niet onbekende badplaats aan de Thaise kust ook wel Pattaya genaamd, het aantal farang wat op een brommer voorbij raast is niet te tellen, zie dan zelfs farang met een klein kind rijden waarschijnlijk ook nog hun eigen kind.
Goede voorlichting in het land van herkomst in ons geval Nederland is er wél dus dan mag er ook worden geacht in tegenstelling tot de Thai dat we het juist wél beter weten maar ach dat wordt achteloos weggewuifd onder het mom dat Nederland zo’n regeltjesland is en mij kan toch niets gebeuren.
Tót er wel wat gebeurd (ook al zou het verkeerstechnisch niet eens je schuld zijn) met alle nare gevolgen nadien dan zou men op de knieën willen smeken dat er dezelfde verkeersregels zouden doen gelden als in Nederland.
Tsja want dan kom je er niet met het afkopen van een schamele 200 baht dan eist de familie van het slachtoffer én niet te vergeten het gezag vele malen meer.
Zo niet dan lijkt het me geen pretje gedwongen langdurig te moeten bivakkeren op een kartonnen matje achter tralies in een cel zonder basale voorzieningen die je ook nog moet delen met andere gevangenen, toch een tikkeltje anders dan dat regeltjesland aan de Noordzee…
Wat heel erg is als de ouders hun hoofd belangrijkere vinden dan de hoofdjes van de kinderen. Ouders helmen kinderen 2 of drie op dezelfde brommer, niet.
Ja, en wat te denken van de amazonezit van de meeste vrouwen achterop ’n motor en zonder helm op hun hoofd? Levensgevaarlijk toch? En bij ons al van voorin de jaren ’60 verboden!!!
Ontwikkeling van landen gaat niet in gelijke pas en ook op afwijkende wijze. Natuurlijk vind ik het ook ontzettend triest dat er zoveel slachtoffers vallen door niet afdoende bescherming…
Echter. Zijn wij allen de ‘Puch, Tomos en Zündapp’ tijd vergeten? Opgevoerd en zonder helm scheurden wij ook over de wegen. Ook hier wordt het veiliger. Gelukkig maar.
Beste Hr. vd Vloet
U vergat nog het merk Kreidler met de Florett .
Maar dat is wel inmiddels een halve eeuw geleden .
De tijden zijn nu wel veranderd , ook in Thailand mag ik hopen .
Nieuwe en snellere motoren met betere technologie ook in Thailand .
Dat zie ik hier ,
Maar de verkeersveiligheid is in de ontwikkelde landen ,waar van ook Holland deel uitmaakt hard voorruit gegaan .
In Thailand leven ze wat dit aangaat nog steeds in de middeleeuwen .
Dit met dank aan de grote corruptie en lage schoolopleidings nivea .
De techniek is er wel , waarom de kennis dan niet ???
Jan Beute .
De Thai neemt geen verantwoording voor zichzelf en voor anderen. Ze volgen het voorbeeld van de Thaise overheid. Die neemt zelf ook geen enkele verantwoording. Je kunt de Thai maar op één manier hard aanpakken. En dat is in hun portemonnee. Daar zit al zo weinig in zodat ze zich de volgende keer zich wel 2 keer bedenken voordat ze een overtreding maken. Natuurlijk moet ook de corruptie worden aangepakt. U denkt dat dit niet mogelijk is? Kijk naar de Filipijnen. In enkele jaren tijd is corruptie met meer dan de helft gehalveerd. Maar daar probeert de regering wel haar verantwoordelijkheid te nemen. Maar ook daar is nog een lange weg te gaan.
Beste Hans,
Ik ben het helemaal met je eens! Dit soort onverantwoord gedrag stoort mij ook mateloos. Goed om daar dit artikel aan te wijden. Maar wij farangs zijn het hoogstwaarschijnlijk allemaal eens met het standpunt dat dit domme en levensgevaarlijke gedragingen zijn. Wat dat betreft lijkt het ook een beetje op “Preken voor eigen parochie”. Eigenlijk zouden wij met zijn allen massaal een signaal moeten afgeven aan de autoriteiten, dan zijn we aan het juiste adres. Maar hoe doen we dat? Thailandblog coördineert zoiets per definitie niet en wij als lezers zijn los zand. Jammer. Een goedbedoelde massale klacht aan het adres van politie en regering (?) zou wellicht effect sorteren…. Ook ik zou hierin helaas niet weten hoe hier het voortouw te nemen… En welke officiële organen zullen zich iets aantrekken van een klacht/waarschuwing/pleidooi van farangs? Om triest van te worden en te blijven. TIT.
Als de Thais in reincarnatie geloven ,waarom huilen ze dan als een familielid is omgekomen bij een ongeluk .
Ik geloof niet in die onzin .
Ook als je als Thaise moeder laat in de middag te horen krijgt dat je zoontje , terugkomend van school .
Overleden is door een verkeers ongeval .
Je ondervind dat het overal in de wereld het zelfde is .
Ik heb dit een paar keer mee gemaakt in mijn omgeving , en de reacties zijn het zelfde hoor .
Er is namelijk veel verdriet en soms gepaard gaande met hysterie en gegil .
Niemand is blij een dierbare te verliezen , OOK IN THAILAND NIET .
Probleem van de verkeers veiligheid zit in totaal een enkel opleiding , of verkeers inzicht .
En grotendeels te danken aan de CORRUPTIE alhier .
Jan Beute .
beste Hans,
Wat moet jij het moeilijk hebben in Aziatische landen en in dit geval Thailand , als er zo weinig regels zijn ,waar jij naar hunkert.
Ik vind dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven en veiligheid en niet de overheid (politie)
Thailand is geen Nederland en dat is waarom ik dit land zo fijn vind.
Als je behoefte hebt aan al die regels en sancties dan blijf je toch gewoon in Nederland.
In jouw artikel ben je ook nog vergeten de voedselveiligheid , de controles, en de sancties daarbij aan te geven.
Of de hygiëne in de vele ziekenhuizen , die vaak ver te zoeken zijn.
Of de bouwvoorschriften..of ..of ..of
Enzo zijn er bladzijden vol te bedenken ,maar laten we vooral voor ogen houden , dat we zelf voor dit land hebben gekozen met al zijn , wel of geen , regels en voorschriften.
Eigenlijk was ik wel erg benieuwd of jij wel een dure Bovag gekeurde valhelm hebt gekocht in Thailand vanaf 250 euro (11.000 baht )en jouw eigen auto of motorbike ieder jaar laat keuren met een juridisch rapport erbij om je in te denken bij ongelukken en of jij je eigen huis hier zou laten bouwen volgens Nederlandse maatstaven ?
Zullen we nu eens met elkaar gaan afspreken , dat we niet meer gaan zeuren over het allemaal beter moet ,zonder aan te geven wie dat gaat betalen.( belasting gaan heffen waarop en hoe de mensen met 300 baht per dag of minder dit kunnen gaan betalen ) zonder onze eigen normen en waarde op te leggen.
De Thaise bevolking strijdt op dit moment tegen de corruptie en dat is een goed ding , laten we mee denken met hun ideeën en mogelijkheden om dit te winnen.
een groet van Danny
Wel wel, die dure helmen worden voor 1/4 van de verkoop prijs, soms (shoei) minder ingekocht. Dus de volle Hollandse oplicht prijs gebruiken is niet juist. En keuring, ja, APK op veiligheids aspecten, getekend raport. En huizen , ja, moet je er zelf bij zijn en het kost wat meer. Maar niet zo opgepompt als de Hollandse huizenprijzen , dat niet. Corruptie is inderdaad het grootste probleem hier. Maar als in Holland een heel kleine verkeers overtreding met 250 eur afgestraft wordt, en in Thailand met 10 euro de hadpalm van de politie agent gesmeert wordt, wat is dan erger? Bedrieg overheid of bedrieg politie agent?
Weer een reactie ‘met de roze bril’ en de gebruikelijke opmerking dat ik maar in Nederland moet blijven als het me niet in Thailand bevalt. Beste Danny, ik woon hier inmiddels bijna 9 jaar en weet hoe de hazen lopen in beide landen.
Ik hunker niet naar regels, die zijn er voldoende. Ik vraag alleen om handhaving door de politie, die alleen uit is op eigen gewin. Ik heb het hier beslist niet moeilijk, maar sluit mijn ogen niet voor fouten en feilen, zowel in Thailand als in Nederland.
En ik rij inderdaad met een ‘betere’ helm en laat auto en motor inderdaad elk jaar keuren.
Overigens blijkt uit onderzoek dat de Thai helemaal niet strijden tegen corruptie. De meerderheid vindt corruptie prima als zij er zelf voordeel bij heeft.
Ik zeur niet; ik kijk naar de gang van zaken en huiver. Slaap lekker verder, Danny…
Beste Hans, ik ondersteun jou in jouw zorg betr. het verkeer hier in Thailand. Ook deel ik jouw afschuw mbt de manier van verkeersdeelname door Thai burgers, de onverschilligheid bij de politie vwb verkeershandhaving, en de ontkenning van verantwoordelijkheid door de overheid.
Je kunt het beste maar niet reageren op hen die de daagse realiteit niet onder ogen willen zien. Zij menen onder de noemer ‘Dit is Thailand, dus waar bemoeien we ons mee?’, zich een plek in de samenleving aan te meten, en hebben niet door zich naar een zijkant te manoevreren. Daar staan ze dan, als: beste stuurlui aan de wal”. Laat ze maar doen, op den duur zichzelf afstompend, en slechts nog maar wat rondmopperend om toch nog wat aansluiting te vinden.
Ik ben er zeker van dat medemenselijkheid de Thai helpt in de oplossing van de vele problemen die zij kennen. Daarbij hoort dat je zo af en toe emotioneel flink geraakt wordt, zoals nu bij jou gebeurt en door jou op prima wijze beschreven. Het toont dat het land en de mensen je raken, dat je om hen geeft, en datr je je betrokken voelt.
Ik ben er ook zeker van dat deze manier van een andersoortig niveau is dan het stompzinnig afdoen met: ’this is Thailand’.
beste Hans,
Wat jammer dat je bang bent in Thailand als je naar de gang van zaken kijkt.
Je rijdt met een betere helm ,maar die stond tussen aanhalingstekens..twijfel je ?
De keuring van een auto stelt jammer genoeg niets voor in Thailand en dat zou jij moeten weten als je er al 9 jaar woont.
Ze doen geen koplamp afstelling ,geen roetmeting, geen uit balancering van de wielen en zo zou ik nog heel veel dingen op kunnen noemen.
ik woon en kom al 25 jaar in Thailand en heb nog nooit een haas gezien.
Ik heb een motorbike en een auto en in de Isaan leef je niet met een roze bril.
Er is hier geen politie of brandweer of ambulance . De mensen zijn op zich zelf aangewezen als er ongelukken gebeuren.
Ook ik heb al drie keer de dood in de ogen gezien , waarvan een keer een nekkramp waardoor ik s nachts geen lucht meer kreeg. Achterin een pick-up naar de grote stad gereden in Khon Kean . Schijnbaar heb ik veel Boens gehad in het vorige leven , want ik ben er nog dankzij dorpgenoten.
De ongelukken (dodelijke ) gebeuren hier veel. De mensen nemen het leven zoals het komt of ze nu dronken rijden of dat er kinderen aan de rivier verdrinken , omdat ze nooit hebben leren zwemmen.
We zoeken met de nabijgelegen dorpen naar de verdronken kinderen en brengen ze naar de tempel net als de verkeersslachtoffers.
De politie komt de volgende dag naar de tempel waar de (dodelijke ) slachtoffers naar toe zijn gebracht om een rapport op te maken van wat de bewoners hun vertellen.
Vanwege het hoge kindersterfte is de gemiddelde leeftijd in dit gebied 55 jaar.
Je bent hier op je zelf aangewezen net als in Nederland 200 jaar geleden ,niet echt een leven voor een roze bril , maar ik hou van dit leven en probeer er een goede bijdragen aan te leveren.
Iemand die hier vroeg sterft heeft in zijn vorige leven het niet goed gedaan en zal het opnieuw moeten doen.
Het leven wordt geleefd met geesten ,alles heeft een betekenis.
Het wel of niet overleven van ongelukken wordt hier verklaart door het gedrag in vorige levens.
En dus niet door het dragen van een goede valhelm en veel vangrails in de bochten.
Als jij al zolang in Thailand woont neem ik aan dat je veel van deze cultuur kent ,maar ik vind er niets van terug in je stellingen.
Het kan toch niet aan jou voorbij zijn gegaan dat er honderdduizenden mensen ( vooral goed geschoolde mensen ) al maanden protesteren tegen de corruptie in Thailand.
Ze worden hiervoor niet betaald en ik nodig je uit om op mijn kosten deze mensen eens te bezoeken en te spreken op locatie. Je komt aan een dag tekort.
Als mensen een tekort hebben ligt vaak corruptie op de loer het is dan een kwestie van overleven.
De mensen met een inkomen waar ze van rond kunnen komen kiezen meestal niet voor corruptie geweld of diefstal.
De mensen die nooit tevreden zijn met hun inkomen gedragen zich vaak als de armste mensen die vechten om rond te komen..vreselijk.
een groet van Danny
Het is een groot misverstand dat Thailand minder (verkeers)regels kent, dé handhaving en sancties verschillen, dát wel en als er iets te halen valt dan weten ze echt wel die regeltjes met bijbehorende sancties te vinden, maak je daar maar geen zorgen om.
Benevens dat, tot jezelf of een jouw geliefde ongewild betrokken raakt bij een ongeluk dan zou je maar al te graag willen dat de regels die daar voor zijn strak en consequent gehandhaafd waren uitgevoerd, dat weet ik wel zeker!
Zo, dat weten we ook weer. Harry heeft een Pajero en Sjaak een Honda PCX. Ik dacht toch echt dat dit artikel over de Thaise verkeers(on) veligheid ging. Overigens doen de toeristen volop mee aan deze Russische roulette dus klaag niet alleen over de Thai.
Beste hans Bos,
jij zegt op een moment en ik citeer “Grote schuldige is de Thaise politie, die er alleen op uit is de eigen zakken te vullen. Wie zonder helm of rijbewijs wordt aangehouden, betaalt de boete en mag gewoon doorrijden” einde citaat. Ik heb grote moeite met deze stelling; Nee, de grote schuldige is niet de politie, de grote schuldige is degene die willens en wetens zonder helm op die motor stapt en zijn/haar leven bewust in de waagschaal stelt met het risico de familie ook in de ellende te storten , ik geef 1 klein voorbeeldje; een toerist rijdt zichzelf dood op een motor, hij heeft, bewust gekozen, geen helm op? is dat dan de schuld van de politie/corruptie of is het zijn eigen stomme schuld omdat hij geen helm op wilde??
Ik geloof in eigen verantwoording en dat jij alleen maar voor je eigen veiligheid zou moeten zorgen omdat de politie boetes uitdeelt is kul, men zou zo verstandig moet zijn om je leven en welzijn niet van een straf en boete systeem af te laten hangen, ik vind rijden zonder gordel of helm ook veel prettiger, maar ik doe het niet, niet omdat er een boete aan kan aanhangen, maar omdat ik om mijn eigen veiligheid geef en graag weer in 1 stuk bij mijn gezin thuis kom.
( en laten we eens ophouden die dingen brommers te noemen het zijn Motoren, niets anders)
Met vriendelijke groet,
Lex K.
Formeel zal je ongetwijfeld gelijk hebben, heb er totaal geen verstand van en rij nooit op die machines, sterker nog kan en durf het niet eens doch laten we ze gewoon gemakshalve brommers noemen.
Een ieder weet toch dat we het hebben over het meest gebruikelijke vervoermiddel in Thailand, bijna hét statussymbool aldaar. We weten toch ook dat niet alleen opgeschoten pubers en de ‘gewone’ arbeider er gebruik van maken maar dikwijls ook de juffrouw in haar mantelpakje en de zakenman op weg naar kantoor en we weten toch ook dat die ‘motoren’ niet alleen gebruikt worden als personenvervoer maar ook als pakezel bijna gelijk aan een pick-uptruck. Dat op iedere hoek van de straat zij keurig staan opgesteld door felgekleurde hesjes in afwachting om iemand tegen een vergoeding van punt A naar punt B te brengen.
Het is allemaal zo simpel eenvoudig. 😉
Terwijl wij hier onze gedachtes opschrijven, zullen waarschijnlijk weer enige mensen verongelukt zijn met of zonder helm. Of je nou boeddhist of hindoe bent, je familie zal in de meeste gevallen treuren, wanneer je niet naar huis komt. Ook wanneer je zelf gelooft dat het kettinkje om je nek met een boeddha figuur je beter zal beschermen dan een helm of veiligheidsriem.
En beste Ron Bergkotte, Harry heeft zijn Pajero en ik mijn Honda PCX genoemd, juist in verband met verkeersveiligheid. Ik weet weinig van een Pajero, omdat ik hier geen auto heb, maar een Honda PCX heeft bijvoorbeeld ABS-remsysteem. En hij is krachtig genoeg om snel uit situaties te komen, die tot ongelukken kunnen voeren.
Ik rijd meestal mooi uiterst rechts op de weg tussen Hua Hin en Pranburi. De Pethkasem Road daar is twee-baans, met de zijstroken dan realistisch gezien 4-baans. Als een automobilist naar rechts wil, rijdt ie met zijn wagen tegen de scheidingslijn aan en remt af. Bijna iedere andere auto gaat dan zonder knipperlicht, zonder te kijken naar links over de linker zijstrook langs hem voorbij. Nou kijk ikzelf zo vaak mogelijk ver vooruit en zie situaties ontstaan voordat ze zover zijn. Ik kan meestal op tijd gewoon afremmen. Maar zit ik naast zo’n geval, kan ik ook nog een scheut gas geven en mijn PCX schiet dan ook echt naar voren. Dit kan ik met onze Yamaha met zijspan vergeten.
Door het slechte gedrag van onze Thaise weggebruikers, beter gezegd, de onkundige rijstijl, ben ik altijd blij ver weg van groepjes verkeersdeelnemers te zijn. Ik zorg er altijd voor om zoveel mogelijk “alleen” te rijden. Weg van groepjes. Dit deed ik vroeger in Nederland en Duitsland en hier zeer zeker.
Daarom noemde ik ook mijn tweewieler. Iemand die het apparaat kent, weet dat het, vergeleken met de meeste klicks en kleinere machines, een “veiliger” voertuig is.
Maar het neemt niet weg, dat ik weet dat ik me ook vaak genoeg schuldig maak aan, naar Nederlandse normen, slecht weggedrag. Dit had ik al boven beschreven.
Ik weet ook dat in Thailand op twee andere landen na, het hoogste aantal verkeersslachtoffers heeft. En ik zal blij zijn, wanneer er hier iets aan gedaan wordt, door bijvoorbeeld betere voorlichting en o.a. betere wegen. Er wordt ook altijd wel wat gedaan.
Maar, overdreven, zoals in Nederland, alsjeblieft niet. Men wil het aantal verkeersdoden tot nul brengen door hoge boetes, strenge keuringen, hoge veiligheidseisen en vooral onwrikbare regels. Je krijgt een boete wanneer je door rood rijdt op een weg midden in de pampa, wanneer duidelijk te zien is, dat links en rechts, boven en beneden, voor en achter, géén verkeer is. Of wanneer je bij een voetgangersoversteekplaats door het rode licht rijdt, terwijl er geen mens te bekennen is. Je krijgt een bekeuring, omdat je te snel rijdt op een brede weg, waar links en rechts nauwelijks verkeer is, met goede invoegmogelijkheden, alleen maar omdat deze weg officieel binnen de bebouwde kom ligt.
Er zijn tal van situaties, waarbij ik me in Nederland afvroeg waarom er niet per situatie gekeken kon worden. Natuurlijk is het in Thailand, vooral naar onze normen, slecht met verkeersveiligheid en verantwoording door de individuele persoon. Toch voel ik me hier vrijer bij het rijden dan in Nederland.
Maar ook ik ben, net zoals de Thais, bijgelovig en geloof bijvoorbeeld dat door dit allemaal op te schrijven, ik vandaag beter niet mag rijden. Je haalt kwade geesten over je heen, wanneer je slecht schrijft…. dus laat ik het hier maar bij. Vandaag moet mijn vriendin maar rijden.
Het is niet alleen d schuld van de Politie.De hoofdschuldige zijn de overheid in algemene zin,en vooral de ouders en opvoeders.Ook de scholen en ziekenhuizen zouden veel meer voorlichting en waarschuwingen kunnen uitdelen.Denk aan posters .De ouders geven dikwijls het verkeede voorbeeld ,zitten met 4 personen op de scooter zonder helm.En de ouders sturen hun soms 12 jarige kinderen naar school zonder helm,rijbewijs en zonder rijopleiding.Het is frapant dat sommige kinderen van de lagere school op een leeftijd van 12 jaar niet eens kunnen lezen en schrijven,maar wel op onverantwoorde manier zonder helm op een snelle scooter zonder helm rond scheuren,en dat allemaal met medeweten van ouders ,overheid en leerkrachten.En de agent die aan de poort van de school het verkeer regeld doet er niks mee.Rare zaak.
Als de politie va morgen iedereen 1000 bath boete zou geven en verder liet lopen als ze geen helm droegen,dan denk ik dat de economie van Thailand meteen stil staat.Omdat dan niemend meer op zijn werk komt etc.Maar zo lang de Politie er een leuke aanvulling op het salaris aan over houdt zal er weinig veranderen op dit gebied.Men zou bvb elke agent die boetes uitdeelt de bestuurders ook een waarschuwings foldertje kunnen laten uitdelen .Daar moet dan instaan hoe gevaarlijk het is om zonder helm te rijden.En hier verklaren dat ook de Farang dikwijls zonder helm rijd is onzin.Dat is gezien op het aantal verkeersdeelnemers een te verwaarloze groep.Men zou bvb als het een farang betreft de boete kunnen verdubbelen ,want diehebben geld genoeg ,dus die kan je in hun portemonai pakken.
Zeer interessant om al deze reacties te lezen. Ik vind dat iedereen gelijk heeft, maar het laat weer eens overduidelijk zien dat Kipling gelijk had: “Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet”. Hoe langer ik hier ben, hoe meer ik zie hoe dit de waarheid is. Onze denkwijze verschilt wel zo ongelooflijk van de Thaise, dat we elkaar waarschijnlijk nooit echt helemaal zullen begrijpen. Blijft over dat je die constatering accepteert als je hier wilt verblijven zonder je dagelijks aan van alles te ergeren.
Kipling bedoelde iets heel anders dan uit zijn, hier aangehaalde, citaat blijkt. Hij bedoelde te zeggen dat, hoewel oost en west geografisch ver uit elkaar liggen, mensen elkaar toch op basis van gelijkheid kunnen ontmoeten en begrijpen. Lees:
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/oost-oost-en-west-west-en-nooit-komen-zij-tot-elkaar/
Ik weet het, je hebt gelijk, maar ik wist zo snel geen ander voorbeeld en het klonk wel goed voor wat ik wilde zeggen. Het gaat er mij maar om dat ik na 24 jaar nog steeds mij enorm kan verwonderen over het verschil in gedachtegang en cultuur.
Heb de vele reacties op ‘een ongeluk zit in klein hoekje’ gelezen. Verbazingwekkend welke vreemde gedachtegang sommige falang er op na houden. Elke keer weer als er op Thailand blog een terecht kritisch verhaal verschijnt over misstanden in Thailand is de standaard reactie dat de schrijvers van dit soort stukjes maar weer terug moeten keren naar Nederland, dat wij hier de gasten zijn en ons niet dienen te mengen in dit soort zaken. Daar ben ik het volledig niet mee eens. Dus ik wil er hier voor pleiten dat misstanden zoals de verkeersveiligheid en de corruptie, bij onder andere de politie, worden aangekaart. Hoe vaker hoe liever. In de hoop dat het ooit zal doordringen tot de verantwoordelijke instanties.
De idiootste stelling die ik las was wel dat de Thai verantwoordelijk is voor zijn eigen leven en zijn eigen veiligheid. Akkoord iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag maar die verantwoordelijkheid houdt niet in dat de Thaise verkeersidioot zomaar ongelukken met ernstig letsel kan veroorzaken bij andere verkeersdeelnemers, waarbij de standaard reactie is dat er niet wordt gestopt maar gewoon wordt doorgereden. Dergelijk crimineel gedrag goed keuren of door de vingers zien is onacceptabel.
En dat in het verlengde hiervan de overheid en de politie geen taak hebben als het om verkeersveiligheid gaat is een onhoudbare stelling.
Ik ben bang dat het aanscherpen van de verkeersregels en het strenger straffen van de overtreders de verkeersveiligheid nauwelijks zal verbeteren. Het probleem zit veel dieper. Dat heeft te maken met opvoeding thuis, met een goed onderwijs en met het kunnen aanspreken van Thai op fout gedrag.
En zo zijn er nog wel een aantal zaken die onder andere ten grondslag liggen aan de onveiligheid in het verkeer en het grote aantal verkeersdoden dat elk jaar in Thailand valt. Thailand staat op de derde plaats in de wereld als het gaat om het aantal verkeersdoden. Het wordt tijd dat de politie en de politiek ‘op de schop’ gaan en er deskundigen op het toneel verschijnen met kennis van zaken en vrij van corruptie.
Ik zie het somber in.
Zoals Eugenio hierboven al schreef: in de zeventiger jaren waren er in Nederland 4.000 verkeersdoden per jaar, minder, maar niet zoveel minder, als het aantal verkeersdoden in Thailand nu, gecorrigeerd naar bevolkingsaantal. Waarom was het aantal verkeersdoden in Nederland toen zo hoog? Wat is er in Nederland ten goede veranderd?
In Nederland is het aantal verkeersdoden ongeveer gelijkelijk verdeeld over voetgangers, fietsers en automobilisten, in Thailand vallen de doden voor ruim 80 procent onder de scooterberijders. Natuurlijk speelt roekeloos rijgedrag en onvoldoende wetshandhaving een rol bij de vele doden in Thailand. Maar ik denk dat de belangrijkste factoren anders zijn. Ik denk dan aan het wegenstelsel en de aard van het wegverkeer,en danmet name het laatste namelijk de menging van langzaam-en snelverkeer. De dramatische daling van het aantal verkeersdoden in Nederland heeft het meest te maken met de aanleg van snelwegen zonder kruisingen en met de scheiding van langzaam-en snelverkeer. Dat is wat er in Thailand moet gebeuren. Andere maatregelen zullen ook meehelpen natuurlijk.
Beste Tino ,
Jouw verhaal klopt en dat wil zeggen , dat misschien ook Thailand over 40 jaar deze resultaten zou kunnen halen , zoals ook Nederland er 40 jaar over heeft gedaan.
Laten we dus geduld hebben met dit land in ontwikkeling.
Er is winst te halen als de corruptie door de Thai wordt bestreden , zodat de opgebrachte gelden daad werkelijk voor de goede doelen worden besteed als zorg , verkeer en werkgelegenheid .
Laten we hopen dat er een meerderheid van de bevolking tegen de corruptie is en hopen , dat er eerst hervormingen worden uitgevoerd voor er naar de stembus wordt gegaan.
een goede groet van Danny.
Iedereen heeft het steeds maar weer over die helm. Mensen het is het gedrag van de verkeersdeelnemers die zoveel ( dodelijke ) ongelukken veroorzaken.
In 2010 werd door de WHO alleen al in Thailand een aantal verkeersdoden genoemd van 26 duizend. Per jaar. https://www.thailandblog.nl/nieuws/thailand-top-3-hoogste-aantal-verkeersdoden-ter-wereld/
Dat komt neer op minstens 70 verkeersdoden per dag. Thailand strubbelde tegen en kwam mbt 2010 uit op minder dan 13 duizend verkeersdoden per dag. Hetgeen minstens 35 verkeersdoden per dag betekent. De cijfers over verkeersslachtoffers rondom Songkran en Oud/Nieuw steken hier niet eens schril tegen af.
Het aantal van 26 duizend verkeersdoden per jaar komt overeen met het aantal dodelijk verongelukte automobilisten, bestuurders en inzittenden, in heel Europa in het jaar 2001 (!). In 2012 was dit aantal voor heel Europa gedaald naar 12 duizend. Wat Thailand als enkel land op dit gebied klaar speelt, is wat heel Europa niet lukt. Waar ligt dat nou aan?
De meer dan halvering van het aantal dodelijke slachtoffers in genoemde groep van verkeersdeelnemers, is absoluut toe te schrijven aan de landelijke – en aan de EU overheden. Behalve het nemen van allerlei soorten van maatregelen, het geven voorlichting aan ouderen en educatie van jongeren, is toegewerkt naar mentaliteitsverandering, en ingezet op gedragsverandering. Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
In het artikel valt op dat er degelijke verschillen zijn in mentaliteit en gedrag tussen de beide Europese landen, zelfs buurlanden van elkaar. Volgend artikel gaat wat dieper in op de verschillen: http://www.letselschade.nl/statistiek-cijfers/belgie-betreurt-jaarlijks-tweemaal-zoveel-verkeersdoden-dan-nederland/
Mentaliteits- en gedragsverandering zijn langzame processen. Dat zien we al tussen NL en BE. Maar, hoe moet dat dan in godesnaam in TH? Wel, de Thaise overheid is bezig met zichzelf. De Thaise samenleving in zichzelf gekeerd. Vooralsnog geldt opportunisme. En hoop op beter. Thailand is nog lang niet toe haar mentaliteit, in oh zo vele zaken meer dan enkel alleen verkeersveiligheid, te wijzigen. Verkeersveiligheid bungelt als laatste achter de vele diepgewortelde politieke en sociaaleconomische problemen, die het land kent.
Die mentaliteit is door de gezagsdragers kennelijk niet op te brengen, en de daarbij horende gedragsverandering is verre van aanwezig. Zelfs geen spoor van bereidheid om ook maar een stap anders te zetten dan decennia, zelfs eeuwen lang te doen gebruikelijk.
Thailand is aldus nog lang niet toe haar gedrag te veranderen. De daagse dingen des levens en de daagse realiteit in Thailand bewijzen dat keer op keer.
Nog slechts mondjesmaat is men ‘u-turns’ aan het vervangen dmv ‘u-bridges’. Nog maar mondjesmaat lopen er parallelwegen langs ‘main roads’; na enige km komen die toch weer samen. Voet- en zebrapaden hebben geen betekenis, en scheiding van langzaam en snelverkeer kent Thailand niet. Volbeladen trucks daveren met hoge snelheden door drukbevolkte wegen en dorpen; en dubbeldeks bussen worden bestuurd door onervaren en onopgeleide chauffeurs. Het is maar goed dat het overgrote deel van de Thaise burgerij snapt dat zij ontzettend voorzichtig moet manoeuvreren in het verkeer, en dat zij godzijgeprezen dat ook doen. In tegenstelling van wat zwartkijkers met hun beperkte observaties en non-nuances ook beweren: de daagse realiteit van Thailand is veel te complex om problemen met wat verwijzing naar Nederland realiteit op te lossen.
Gistermiddag rij ik met velen in het Thaise verkeer. Links van de weg komt een motorfiets met ‘zijspan’ me tegemoet. Achter vader zit moeder. Op de zijspan tussen allerlei spullen zitten 3 kinderen en oma. Uiterst rechts rijdt hij. Bijna in de berm. Hij moet een eind verder zijn, daar kan hij rechtsaf een zandpad in. Kennelijk naar huis, met heel zijn gezin, en have en goed. Ik zie hem en geef ruim baan. Dat deed mijn voorligger al, en zo doen de achterliggers. En zo lossen Thai mensen dit probleem op. Sommige farang vinden dit beeld zo vertrouwd, dat zij het ook zijn gaan doen. Tegen het verkeer in.
Maar waarom komt die man als spookrijder op me af? Op de eerste plaats omdat spookrijder een EU-begrip is; en op de tweede plaats omdat dit een gewone verkeersbeweging is. Ten derde omdat heinde en ver geen u-turn te bekennen viel. Zo die er zou zijn, heeft hij een 2e u-turn nodig om weer in de goede richting terecht te komen. Maar op de vierde plaats, denk ik, omdat tegen het verkeer in veiliger is dan 2 x de weg oversteken en 2 x u-turns nemen.
Zou die man dit allemaal prima vinden?
Ik denk het niet. Hij keek zeer geconcentreerd en toch wel angstig. Zo ook moeder en oma. Maar de daagse realiteit kent geen andere oplossing. Tegen het verkeer in, ook al is dit niet aanbevelenswaardig. Zijn er dan geen alternatieven? Neen, die zijn er niet. En ook dat is Thaise daagse realiteit. In tegenstelling tot de farang. Dit gaat tegen het verkeer in omdat dat een alternatief vormt. Vreemd eigenlijk. Niet?
Vind het altijd wel weer vermakelijk dat er zo afgegeven word op de Thai’s en dat het waardeloze bestuurders zijn. In mijn ogen kan namelijk 99% van de Nederlanders ook voor geen meter autorijden of motorrijden, Dat terzijde.
Als je in Thailand aan het verkeer deelneemt dan zit er wel degelijk een systeem in. Alleen je moet van het idee afstappen dat je voorrang hebt of moet wachten volgens de regels. Het verkeer hier is dynamischer, dwz je laat door middel van je rijstijl en gedragingen zien wat je van plan bent. Als je op zijn Nederlands gaat rijden dat werkt niet omdat de Thai jou niet snappen. Verder zijn de Thai ook best sociaal in het dagelijkse verkeer, zolang ze door hebben wat je wilt. Je ziet op veel kruispunten en invoegstroken etc al dat ze beide kanten om en om laten gaan, zoals je ook in Nederland zou doen etc.
Doorrijden na ongevallen enz, of ander hufterig rijgedrag, dat is niet goed te praten maar naar mijn idee is het ook niet representatief voor de doorsnee Thai.
Gevaarlijker? Ja dat wel. Ik maak me ook wel eens schuldig aan een ritje zonder helm op de motorbike. Maar 99% van de tijd neem ik toch de auto, als ik dan toch een ongeluk krijg zit in liever in de auto als op de motorbike.
Belgie – Verkeersdoden
Tussen 2012 en 2013 daalde het aantal doden ter plaatse van 672 naar 628 (- 6,5 procent).
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1884115
Nederland -Verkeersdoden
In 2013 kwamen in Nederland 570 mensen om door verkeersongevallen. Tachtig minder dan in 2012, wat een daling van twaalf procent betekent, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/24/aantal-verkeersdoden-in-nederland-vorig-jaar-afgenomen/
Dit zijn recente cijfers en wil zeggen voor
– 2012 – NL 650 en BE 672
– 2013 – NL 570 en BE 628
NL doet beter maar wel andere cijfers dan tweemaal zoveel dacht ik