De nieuwe taximeter tarieven (met calculator)
De nieuwe taximeter tarieven worden sinds medio december 2014 ingevoerd. Om de meter aan te mogen passen moet de taxi eerst een veiligheidskeuring ondergaan.
De belangrijkste verschillen zijn:
- het starttarief – ฿ 35 – geldt niet meer voor 2 kilometer maar voor 1 kilometer;
- de gestaffelde kilometertarieven zijn verhoogd met ฿ 0.5 tot ฿ 2.0 per kilometer;
- het tarief voor ‘slow traffic’ is verhoogd van ฿ 1.5 naar ฿ 2 per minuut.
De eventuele toeslagen zijn hetzelfde gebleven.
Er is ook een handige ‘geavanceerde’ calculator, waarmee de prijs volgens het oude en nieuwe tarief – bij benadering – kan worden uitgerekend.
Eind april stond de meter na een ritje van Suvarnabhumi naar Pattaya Avenue (Second Road ter hoogte van Soi 13) op ฿ 1232. De calculator komt, bij normaal verkeer, uit op ฿ 1236. Dat vind ik een buitengewoon accurate benadering.
Zoals gezegd, de gebruikelijke toeslagen, in dit geval ฿ 50 vanwege vertrek vanaf de luchthaven en ik meen ฿ 60 tol, moeten daar nog bij worden opgeteld.
Link naar de calculator: bangkokhasyou.com/
Bron: bangkokhasyou.com/the-
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Column8 november 2021Frans Amsterdam: Hotelboekingsperikelen
- Column7 november 2021Frans Amsterdam in Pattaya: ‘De BVN kwelling’
- Taal6 november 2021Tellen in het Thais
- Leven in Thailand5 november 2021Falang leest bargirl de les
Is er ook een app voor een smartphone?
Niet dat ik weet, maar bij mij werkt het ook op mijn telefoontje. De link kun je opslaan als bookmark, dan kun je het er ook met een paar klokjes komen.
Ik heb inmiddels wel gemerkt dat de verwachte reistijd wat optimistisch is, Chiang Mai – Bangkok (822 km voor 8719 Baht) in twee uur en twintig minuten ga je niet redden…
Afgelopen woensdag wilde ik 9.30 am een taxi naar Suvarnabumi airport.
Na 25 taxi die weigerde de meter aan te zetten, heb ik besloten ondanks mn koffers de airport link
te nemen. Van Nana BTS station naar Phaya Thai en overstappen op de airport link.
Bij elkaar 70 baht. Vroeger had je na 5 taxis die de meter niet wilde aan zetten wel
een goede taxi chauffeur die gewoon de meter aanzette maar het is dus nu veel erger geworden.
In Bangkok moet je de taxi boycotten en gewoon de BTS of MRT nemen. Veel goedkoper,
geen file en heerlijk koel.
groeten,
Jeroen
Misschien toch een probleem van “Sukhumvit”: Ik verblijf (in Bangkok) op Petchburi Road en daar altijd paar chauffeurs die weigeren naar Sukhumvit te gaan vanwege “too busy”. Onzin, soi 3 is druk, maar je komt er wel door. Ik tip altijd om de welwillende chauffeur te “leren” dat een rit accepteren ook loont. En ik moet de 1e nog tegenkomen die nadat ik ben uitgestapt bij Ploenchit Centre niet binnen 10 seconden een nieuwe klant had.
Terug van Sukhumvit (t.h.v. Bully’s meestal) naar Pantip begint het spel; Taximaffia wil 200 baht, even later 150. Dan 100. Nee, dank u, dit ritje is met de meter hooguit 60 of 70. Er stopt altijd wel een andere taxi, die onder allerlei verwensingen in het Thais of Khmer, de rit accepteert en de meter gebruikt. Dus ja, altijd op Sukhumvit proberen ze om de meter niet aan te zetten. Elders valt het mee.
Ja, voorheen nam ik ook altijd een minibus of taxi naar mijn huis in de omgeving van Chaam.
Maar onlangs heb ik de “Airporthuahinbus” genomen, en tot volle tevredenheid, ten eerste de prijs a 300thb en ten tweede de relaxte rijstijl van de chauffeur, hij werd door menig touringcar ingehaald.
Maar op en top veilig vervoer, dat kan je van menig minibusje of taxi niet zeggen.
Wat een prachtig systeem zijn die taximeters toch. De klant weet waar hij/zij aan toe is en de chauffeur heeft geen last van discussies en gedoe met klanten. Een winst/winst gebeuren.
Als ik de oude en nieuwe tabel naast elkaar leg, zijn de taxichauffeurs afgekocht met een zeer grote verhoging van de tarieven.
Hoe ik de tabel moet lezen is me overigens niet helemaal duidelijk, want het ontgaat me waarom het kilometertarief steeds hoger zou moeten worden, als je grotere afstanden rijdt.
Je zou eerder verwachten dat het tarief lager wordt.
Hoe verder van huis, des te verder hij vermoedelijk weer terug moet rijden alvorens hij een volgend ritje krijgt. En als je verder van je thuisbasis bent neemt de kans dat je iemand kunt oppikken die toevallig in de buurt van je thuisbasis moet zijn ook sneller dan evenredig af. Dus dat wordt min of meer gecompenseerd hiermee.
Het is de eerste tariefsverhoging sinds 2008. Dus zo idioot groot is die verhoging nou ook weer niet, als je daar rekening mee houdt.
Handig. Las dit bericht toevallig in de taxi van Don Mueang naar Nai Khlong Bang Pla Kot (Samut Prakan).Er werd een ritprijs van 350 baht aangegeven, ’t werd 387 (taxi naam een iets andere route en er was wat file).