Nachttrein in Thailand: Goedkoop maar traag
Wil je goedkoop door Thailand reizen, dan kan je de trein overwegen. De treinen zijn over het algemeen netjes en veilig.
De trein in Thailand (State Railways of Thailand, kortweg SRT) is daarentegen niet bepaald het snelste vervoermiddel. De aankomsttijden op de dienstregeling moet je zien als verwachte aankomsttijd. Vooral op de langere afstanden zijn het geen garanties. De nachttreinen in Thailand komen gemiddeld drie uur later aan dan staat vermeld. Moet je ergens op tijd zijn? Dan kun je beter per bus of per vliegtuig reizen. Deze zijn betrouwbaarder wanneer het op aankomsttijden aankomt. Toch biedt het reizen met de trein in Thailand ook tal van voordelen. Zo kun je gebruikmaken van een nachttrein. Een uitstekende manier om geld te besparen op de kosten van een accommodatie.
Nieuw treinstation in Bangkok
Het nieuwe treinstation van Bangkok, Krung Thep Aphiwat Central Terminal, ook bekend als Bang Sue Grand Station, is het grootste treinstation in Zuidoost-Azië. Gelegen ongeveer 10 kilometer ten noorden van het stadscentrum, werd het officieel geopend in januari 2023. Dit station vervangt het oude Hua Lamphong Station als het belangrijkste station van de stad. Met 26 platforms en een totale vloeroppervlakte van meer dan 270.000 vierkante meter, is het ontworpen om tot 600.000 passagiers per dag te verwerken. Het station biedt uitgebreide faciliteiten, waaronder een winkelcentrum, restaurants, en cafés, en is verbonden met het Bangkok Mass Rapid Transit (MRT) systeem voor gemakkelijke toegang tot en van het stadscentrum. Dit station speelt een cruciale rol in de economische groei en het toerisme van Thailand en draagt bij aan de vermindering van verkeerscongestie en verbetering van de luchtkwaliteit in Bangkok.
Nachttreinen in Thailand
Nachttreinen in Thailand zijn een populaire en efficiënte manier om lange afstanden te overbruggen terwijl je slaapt, wat tijd bespaart en je de kosten van een hotelovernachting uitspaart. Deze treinen zijn niet alleen budgetvriendelijk, maar bieden ook de kans om het prachtige Thaise landschap te bewonderen en zijn een milieuvriendelijker alternatief voor vliegreizen.
Er zijn verschillende klassen beschikbaar in de nachttreinen van Thailand, waaronder de eerste, tweede en derde klasse. De eerste klasse biedt privécompartimenten met bedden en wastafel, ideaal voor reizigers op zoek naar privacy en comfort. De tweede klasse heeft omvormbare bedden/stoelen met gordijntjes voor wat privacy, en is een goede keuze voor degenen die comfort willen zonder de hogere prijs van de eerste klasse. De derde klasse biedt alleen zitplaatsen en is niet bedoeld voor overnachtingen.
Populaire nachttreinroutes in Thailand omvatten trajecten van Bangkok naar Chiang Mai, Surat Thani (toegangspoort tot de zuidelijke eilanden), Nong Khai (voor reizen naar Laos), en Ubon Ratchathani. Deze routes bieden reizigers de kans om vanuit Bangkok naar diverse belangrijke toeristische bestemmingen in Thailand te reizen.
Enkele praktische tips voor het reizen met de nachttrein in Thailand zijn onder meer het vooraf boeken van tickets om verzekerd te zijn van een plek, vooral tijdens het hoogseizoen of rond lokale feestdagen. Het is ook aan te raden om eten en drinken mee te nemen, hoewel er aan boord meestal een restauratiewagon beschikbaar is. Voor comfort tijdens de reis kunnen een slaapmasker en oordopjes handig zijn, evenals het meenemen van warme kleding of een dekentje vanwege de airconditioning.
Stoel en bed
De rijtuigen en stoelen zijn allemaal duidelijk genummerd. Het spoorwegpersoneel helpt je graag met het vinden van je plaats. Later op de avond komt er een medewerker van de Thaise spoorwegen langs om de stoelen om te bouwen in slaapplaatsen. De bedden worden opgemaakt met schone lakens, dekens en kussens. De bovenste bedden worden naar beneden getrokken. Ze zijn toegankelijk via een veilige metalen ladder. Er zijn leeslampjes bij de bovenste en onderste bedden. Mijn ervaring is dat deze het niet altijd doen. Je kunt het beste een eigen leeslampje of zaklamp meenemen.
Tip: kies voor het onderste bed. Deze bedden zijn duurder, maar hebben een aantal voordelen. Ze zijn iets breder en hebben meer hoofdruimte. Ook hebben ze een raam met een gordijn.
Alle bedden (boven en onder) hebben een gordijn voor jouw privacy. De meeste nachttreinen hebben ook eersteklas privéslaapplaatsen voor twee personen. Deze kun je van binnenuit op slot doen. Reis je alleen en wil je een eersteklas coupe voor jezelf reserveren? Dan betaal je voor beide plaatsen in de coupe. Wanneer je met kinderen reist, kun je het beste de 1e klasse coupe nemen. Twee coupes worden gescheiden door een soort tussendeur die open kan. In dat geval heb je 1 coupe met vier slaapplaatsen. Het nadeel van een eerste klasse coupe is dat je evenwijdig ligt aan de spoorbielzen. Dat betekent veel trillen en schudden. Het ligt een stuk minder comfortabel dan de tweede klasse waar je in dezelfde richting ligt als de rails.
Bagageruimte
Je kunt je bagage opbergen op metalen rekken bij je zit/slaapplaats. Als ik met een nachttrein reis, dan houd ik mijn kostbare spullen altijd bij me. Ik draag ze dan op mijn lichaam. Of ik stop ze in een kleine tas die ik, als ik ga slapen, in mijn bed neerleg.
Treinen met slaapcoupés
Coupes met een slaapgedeelte zijn alleen beschikbaar in nachttreinen die lange afstanden afleggen. Voor buitenlandse bezoekers zijn er twee populaire lange afstanden. De eerste is de noordelijke dienstregeling tussen Bangkok en Chiang Mai. De tweede is de zuidelijke dienstregeling tussen Bangkok en Chumphon of Surat Thani. Vanaf de laatste kun je de veerboot naar de eilanden Koh Tao, Koh Pha Ngan en Koh Samui nemen. Je kunt er ook de bus nemen naar diverse andere bestemmingen in Thailand. Zo kun je via het nationaal park Khao Sok naar de Andamanse kust van Thailand reizen.
Prijzen nachttrein
De prijzen hangen af van het type trein en de reistijd. Laten we een trein die van Chiang Mai naar Bangkok reist als voorbeeld nemen. Een aantal jaren geleden betaalde ik ongeveer 880 Bath voor het onderste bed. Voor het bovenste bed betaal je 790 Bath. De prijs is gebaseerd op een overnachting in een tweedeklascoupé met airconditioning. Voor het onderste bed in een eersteklascoupé betaal je ongeveer 1900 Bath. Voor het bovenste bed is dat 900 Bath.
Voorzieningen
Nachttreinen hebben meestal ook een coupe met een restaurant. Je kunt desgewenst in je eigen coupe eten. Er wordt dan een tafeltje uitgeklapt. Je krijgt een Thaise en Engelse menukaart om een maaltijd uit te kiezen. Aan het begin van je reis lopen er veel Thaise verkopers rond, die eten en drinken verkopen. Zowel op ieder station als in de treincoupes. Je zult dus zeker geen honger of dorst lijden. Het sanitair in de tweedeklascoupé is niet altijd geweldig. Het ruikt er niet altijd even fris. Toch lijkt het de laatste jaren in een aantal treinen wel beter te worden. Er is meestal een Thais hurktoilet aan het einde van elke coupe. Tegenover het hurktoilet vind je tevens een westers toilet. Als je een overnachting in een eersteklascoupé reserveert krijg je toegang tot privésanitair. Je hebt dan je eigen toilet en wastafel.
Reserveren
Een treinkaartje kun je het beste vooraf reserveren. Heb je niet gereserveerd? Dan kun je bij aankomst op het station meestal nog wel diezelfde dag vertrekken. Je hebt dan wellicht niet de trein die je graag wilde nemen. Ook kun je misschien niet meer de plaats kiezen die je graag wilt. Ben je al in Thailand? Dan wil ik je adviseren om ten minste 48 uur voor vertrek te reserveren. Je kunt dit doen bij de treinstations. Je kunt ook reserveren bij de vele reisbureaus in Thailand. Je betaalt dan wel reserveringskosten bovenop je treinkaartje. In Thailand kun je een treinkaartje ook online kopen.
In het toeristische hoogseizoen (november tot februari) zijn de nachttreinen veel drukker. Vooral voor de Norhern Line (Bangkok – Chiang Mai) en de Southern Line (Bangkok naar Chumphon/Surat Thani/Trang/Hat Yai). De feestdagen en festivals zorgen er ook voor dat het een stuk drukker is. Het is vooral erg hectisch tijdens de Songkran-periode in april. Dit geldt ook voor de Nieuwjaarsvakantie eind december. Wil je in die periode met de trein reizen dan moet je ruim van te voren je treinticket reserveren of kopen.
Veiligheid is ook een overweging; het is verstandig om waardevolle spullen dicht bij je te houden of veilig op te bergen. De nachttreinen staan over het algemeen bekend als veilig, en er is vaak personeel aanwezig dat regelmatig controleert.
Reizen met de nachttrein in Thailand is niet alleen een manier om van punt A naar B te komen; het is ook een kans om te genieten van het uitzicht, lokale bevolking te ontmoeten, en deel te nemen aan een unieke ervaring die bijdraagt aan de charme van reizen door Thailand.
Voor meer gedetailleerde informatie over nachttreinen in Thailand, inclusief boekingen en specifieke routeadviezen, kun je websites zoals 12Go.Asia raadplegen, waar je tickets kunt kopen en actuele vertrektijden kunt vinden.
Video: Nachttrein in Thailand
De onderstaande video geeft een goed beeld van wat je van jouw slaapplaats kunt verwachten.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Goed om dit te lezen; ik was net aan het zoeken naar informatie over treinreizen in Thailand. Was daarbij ook op de website van de Thaise spoorwegen gestuit, die helaas maar gedeeltelijk in het Engels te lezen is: http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng
Drukste route Bangkok-Saraburi-Nakhonratshasima-Khonkaen-Udonthani-Nongkhai
Als je geen haast hebt, maar wel een beetje fantasie, voel je je voor een paar tientjes net zo rijk als iemand die een intercontinentale vlucht maakt in de first class van een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij.
Vliegtuig en bus zijn eerder op hun eind bestemming, nacht trein daar in tegen is trager en stinkt bovendien als je boven in slaapt, doch in het restauratie gedeelte kan het super gezellig wezen maar die stopt al tussen 22 en 23 uur..
nachttreinen zijn schoon en fris bivak relaxt en gezellig
Zondermeer een goed en informatief artikel, waar mensen die niet vertrouwd zijn met het treinreizen in Thailand wel wat aan zullen hebben.
Wij reizen meestal met de trein als het wat langere trajecten betreft. Je heb toch wat meer bewegingsvrijheid dan in een bus, en ook het rusten (slapen zou ik het niet echt noemen) valt best mee.
Ik kies steeds voor een benedenslaapplaats. Het is er inderdaad een pak koeler wanneer de trein rijdt. Op de ventilators die in de trein hangen zou ik niet teveel rekenen, want de gordijnen belemmeren meestal een goede luchtcirculatie. Het kan dan echt drukkend zijn achter de gordijnen op de bovenslaapplaatsen. Doe je gordijnen open dan krijg je de volle laag van die ventilator op je gericht. Ook mensen die wat breder of langer zijn zou ik een bovenslaapplaats afraden.
Het restaurant bezoeken is eigenlijk een attractie maar waarom laat ik je liever zelf ontdekken.
Ik zou aanraden om te reserveren van zodra je de reisdatum weet of de mogelijkheid van reserveren hebt , want de benedenslaapplaatsen zijn snel weg. Meestal kan dit van 3 maand vooraf. Zeker is dit aan te raden in de drukke perioden die genoemd zijn in het artikel.
Zoals in het artikel reeds geschreven, zou ik de aankomsttijden alleen als referentie gebruiken om uit te rekenen hoeveel de trein te laat aankomt, want dat is de enige zekerheid die zeker is. Toch een goede reis gewenst want het valt al bij al wel mee
extra pluspuntje is ook dat er oplaad punten voor de mobiele telefoon per slaapplek is en een leeslampje. Koffie en ontbijt wordt rond gebacht wat ook wel een voordeel is.
Wat veiligheid betreft zit ik oo liever in de trein dan in de bus.
Wij hebben naar nong khai vaak een wachttijd van 2-3 dagen voor een plek.
De aankomst tijden waren altijd redelijk op tijd +/- 1 uur.
ik denk dat het drinken van alcohol nog steeds niet toegestaan is.
Per cabine is er een TV scherm waarop de positie van de trein af te lezen is.
Eerste klas heb je 2 bedden per cabine.
Een eigen wastafeltje en een eigen tv scherm voor aflezen postie van de trein.
En er is zelfs een douche aanwezig en 2 toiletten aanwezig per 8 slaapcabines.
Ter aanvulling: Bij ons kon in de 2e klasse de airco niet uit. Daardoor was het gewoon koud in de coupe. Het ontbijt was naar onze maatstaven ronduit slecht. Je kunt beter van te voren zelf wat kopen op het station. Wij reisden van Bangkok naar Chiang Mai. Echter ik kan het iedereen aanraden: gewoon erg leuk. Om de reistijd moet je je gewoon niet druk maken. Je bent op vakantie nietwaar.
Ik heb de nachttrein genomen van bangkok naar Chiang Mai met de 1ste klas. 3 Uur vertraging, maar dat vond ik helemaal niet erg, naar buiten kijken en genieten!
Een paar jaar geleden ook gedaan. Echt een aanrader !! Wij zaten in de laatste slaapwagon en het laatste stuk werd de deur opengezet zodat we op het trappetje aan het einde vd trein zaten. Prachtige natuur s’morgens vroeg , af en toe stilstaan om een andere trein te laten passeren. Ontbijtje met warm ei en warme thee , nks mis mee. Vriendelijk personeel. Nogmaals , een aanrader !!!
Het is inderdaad de moeite waard om de dag- en de nachttrein te nemen.
Overdag is er veel te zien en vooral als je in het noorden komt is er een heel ander landschap.
De nachttrein is ook erg leuk als je uit Bangkok is het het eerste gedeelte nog licht.
Het eten is ook goed, wij hebben beide keren 2e klas gereisd het waren beide leuke en gezellige reizen.
Echt een aanrader
leuk leuk!
Ik ben in april voor de eerste keer een week naar udon thani gegaan en dit vanuit bkk met de nachttrein, wat was dit een hele ervaring seg!
Deze keer in april doe ik het terug zo, maar dan naar chiang mai en ubon, zalig toch 🙂
Phuket word met de bus, voor Ij enkel de vlieger nog als ik van en naar het koude belgie trug moet 🙂
Ik ben het er mee eens dat reizen met de trein in Thailand een leuke manier van transport is. Wij zijn vorig jaar naar Butterworth gereden vanuit Hua Hin. Op de heenweg konden we alleen nog maar een bovenbed krijgen, maar op de terugweg hadden we een bed beneden. Dat was zo breed, dat we met zijn tweeën in het bed konden liggen. De airconditioning is inderdaad een beetje te koud en zo kon je elkaar warm houden.
Het eten op de heenweg – ik geloof het was het ontbijt, was wel lekker, maar ik herinner me dat ik het avondeten van de terugweg niet zo erg smakelijk vond.
Op weg naar Maleisië moet je bij Padang Besar door de pascontrole. Je kunt je koffer in de trein laten, alleen handbagage meenemen.
Wij hebben dit gedaan, omdat ik een toeristenvisum nodig had, dat ik weer kon gebruiken om mijn visum O te verkrijgen. En ook een paar dagen in Penang was een leuk uitstapje.
Verder hoef ik niks toe te voegen….
Ik zou zeggen: doe het gewoon eens.
Over het reizen per nachttrein in Thailand mijn ervaring. Het reizen per trein is neit snel maar is wel aan te bevelen boven het reizen per bus. Op trajekt Chang May Bkk viseversa maakt de tijd niet veel verschil zij dat de trein vaak veel meer ver traging heeft ( tot wel 4 uur ) maarwel veel meer comfort geeft. Het is echter wel zo dat je dan aankomt vroeg in de ochtend wat betekent dat voor inchekken in het hotel moet wachten tot in de middag. Na eenreis in de nachttrein ben je echter toch moe en ga je zo snel mogelijknaar je hotel . Wat betekent dat het argument dat je een nacht hotelkosten bespaart niet opgaat. Deze worden als je inchekt om
9 uur a 10 uur gewoon in rekening gebracht.
De nachttrein van Bangkok (Hua Lampong) naar Chiang Mai is dan zeker een uitzondering. Ik heb deze vele malen (ook in tegengestelde richting) genomen en ben nooit meer dan enkele minuten later dan het tijdschema aangekomen. Erg moeilijk is dat niet voor de trein want op vele plaatsen onderweg staat de trein voor een lange tijd still.
Dat daarmee de reis wat “langzaam” is (een lage gemiddelde snelheid) maakt mij absoluut niets uit, je ligt toch in bed en slapende spaar je nog een hotel of guesthouse uit als je hier voor vakantie of een lange reis bent, waardoor de toch al lage prijs echt belachelijk laag wordt.
Nu ik al geruime tijd in Chiang Mai woon geldt die besparing natuurlijk niet meer, maar de prijs en de gezellige atmosfeer doet me vaak de trein verkiezen zelfs boven de budget vlucht maatschappijen.
Wij gingen met de nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok. Wachtend op het station in Chang Mai begon het al heel leuk. De medewerkers van de treinen stelden zich op in het gelid op het perron en werden geinspecteerd door hun baas. Daarna konden wij de trein instappen. Inderdaad het personeel ziet er uit om door een ringetje te halen, ze droegen zelfs witte handschoenen. Helpen je met alles wat nodig is. Wij hadden een boven en beneden slaapplaats die op een later tijdstip op ons verzoek als bed werd opgemaakt met schone lakens, dekens en een kussen. Er kwam ook nog een dame langs om te vragen of we ’s ochtends ontbijt wilden. Doe dat vooral nooit, het is duur en niet te eten. Het lijkt op brood met ei, maar smaakt eigenlijk nergens naar. Ook geen thee nemen, even smakeloos. Ik slaap overal gemakkelijk, dus ook in de trein, merkte nauwelijks dat we ongeveer 13 keer gestopt hebben en er ergens nog iemand in onze coupe binnenkwam. Alleen de airco was erg koud, maar deze kon gelukkig afgesteld worden op een aangenamere temperatuur.Bijna in Bangkok aangekomen hebben we minstens 3 kwartier moeten wachten, waarop geen idee. Dat gaf ons de mogelijkheid te kijken naar het leven wat zich afspeelt op en rond de rails. Iedereen verplaatst zich op weg naar school of werk over de rails en mensen wonen en werken er in hutjes van allerlei makelij langs de rails. Af en toe stappen ze op zij als er een trein aankomt.
Als je geen haast hebt zeker met de nachttrein gaan. Ik zag er erg tegenop, want ik dacht dat ik tussen een hele coupe (snurkende) reizigers moest slapen, wat helemaal niet zo was. Het is me heel goed bevallen.
Reis met de trein altijd een avontuur. Neem bij voorkeur 3de klas zo zit je direct tussen de Thai. Echt gezellig wens je comfort dan is dit niet aan te raden. Reis je s nachts zorg dan voor toch iets warmere kleding ramen kunnen soms niet sluiten en het koelt dan toch goed af. Zorg zeker niet voor een wit hemd want het is een zwart als je aankomt. En vertraging ??? Laats was ik 30 min. te vroeg
Gebruik dit linkje altijd..
http://thairailways.com/time-table.intro.html
Ik heb in nov..2015 2 tickets naar Surat Thani geboekt bij thailandtrainticket.com, voor onze reis in januari 2016, dus 2 maanden van tevoren.De tickets lagen keurig op ons te wachten in het door ons aangegeven hotel in Bangkok.Die service kostte €2,50.Wij kwamen precies op tijd aan in Surat Thani.Ga het nu weer zo doen.
Niet alleen is er en zal er nieuw materiel in gezet worden op vier routes, maar ook is op het grootste deel van deze routes de spoorhaas vernieuwd, nieuwe zwaardere spoorstaven en dwarsliggers
.
Op veel baanvakken is de toegestane snelheid verhoogd naar 120 km/U, de beveiliging aangepast en de dienstregeling versneld.
Voorwaar, op sommige stukken kan er knap vertraging ingelopen worden.
De gemiddeld vertraging bij aankomt in Bangkok van treinen uit het Noorden en Noordoosten ligt echt niet op 3-4 uur, maar op 22 minuten.
En dat is best knap voor enkelspoor baanvakken en diesel bedrijf.
Ik neem altijd de trein Bangkok Nongkhai 650 km vertrek stipt aankomst kan wat uitlopen maar meestal perfect op tijd. Ja ook dit is een nacht trein. Maar wel aan te raden is een beetje warmere kleren toch als je reist tussen de thai en 3de klas. Ramen open ’tja die kunnen niet gesloten worden. Restaurant heb je niet maar toch komt er iemand regelmatig rond met drinken of iets om te eten. En in korat stapt er eigenlijk een kleine markt op met alles en nog wat om te eten en te drinken. Reizen met de trein is best wel leuk en wie denkt s nachts is er niks te zien…. veel meer dan je denkt. En zeg nu zelf voor amper 270 bath ( denk ik) wil ik best wel op een houten bank zitten tussen de Thai. Dit heeft ook zijn charme. Na de rit van 650 km ben je wel blij dat je eruit bent. En nog met een vriendelijke groet van de mensen die rondom Jou zaten. Belgen en Nederlanders altijd boos als de trein 5 min vertraging heeft. Hier bijna stipt of een kleine vertraging. Als er dan eens een vertraging is om U tegen te zeggen van enkele uren dan is dat maar zo en hoor je niemand klagen. Ik blijf erbij reis met de trein maar als je naar de luchthaven gaat neem dan maar de bus.
Nog 1 tip na de trein reis in 3de klas kijk eerst voor een lekkere douche want het stof zit overal
Ben ook al meerdere keren met de nachttrein van Bangkok naar
Chiang Mai gegaan, en ook zonder vertraging. Kom ik vroeg in de ochtend aan en mag ik onmiddellijk mijn kamer in (The Empress).
Reis altijd eerste klasse. Daar mag je normaal in een aparte ruimte roken, bij het personeel.
Een echte aanrader.
Ik boek mijn tickets al op voorhand bij Greenwood travel, dan hoef ik mij geen zorgen te maken.
Groetjes
Jean Marie
Ik heb een maal de nachttrein 1e klasse genomen.Maar vond het veel aangenamer te reizen in de tweede klasse . Gezellig met zijn allen in een coupe is veel gezelliger en echt vakantie gevoel .
hoe zou het kunnen zijn voor iemand van 1.95m om de 1e klasse van bkk of huahin naar krabi te nemen?
Ik ben zelf 1.92 en heb deze reis v.v. gedaan in de 1ste klas. Ik kan me niet herinneren dat mijn lengte een probleem was.
Oude nachttrein 1ste klas van CHIANG MAI naar BANGKOK, voor 2 personen : 2706 THB. De trein is een “boemel”trein, die in elke stationnetje stopt. In de avond, ontbijt besteld en betaald. Ineens meldde men dat we 15′ later in ons eindstation waren, maar ontbijt was nog niet geleverd. Toch aangedrongen (gezien betaald), en dan maar moeten binnen schrokken. Gemeenschappelijk sanitair niet zo proper.
Terugreis gedaan met (luxe-)bus (1304 THB voor 2 personen), tijdens de dag. Veel meer gezien.
Veel beter comfort. Drank en versnaperingen werden rondgedragen. Wel proper sanitair. De bus gaat veel sneller dan de trein, is meer luxueus, en is goedkoper. Dus simpele conclusie naar de toekomst.
Kost je wel een extra nacht hotel, lijkt me niet goedkoper en je bent een extra dag kwijt om te reizen. Iedereen zijn eigen keuze.
Een ticket eerste klas benedenbed Surat Thani – Bangkok kostte in februari 2020 THB 1500. Voor THB 400 werd het bovenbed vrijgehouden (speciaal kaartje) , zodat ik een eigen coupé had. Er bleven coupés leeg.
Vertraging was 2 uur, maar volgens de conducteur kwam dit door een ongeval.
Alcohol in de trein is al sinds enige jaren verboden in Thailand. Voorheen kon het gezellig zijn in het restauratierijtuig. Dat is nu niet meer.
Met het nieuwe materiaal is reis fantastisch.
Bijna geen schokken als trein afremt ofvertrekt ligt ookaan de machinist.
Het nieuwe materiaal goed .
De trappen staan niet meer dwars in trein maar in r langsrichting en overdag ingeklapt.
Verder info op beeldschermen waarop je kunt zien waar de trein is en komsttijd van het volgendestation.
Zeer grote verbetering tov jaren geleden.
De nieuwe treinen rijden sinds vorig jaar.
Ben
Ik ben ook van Bangkok naar Chiang Mai
In privé cabine het was geweldig
Ik wil dit jaar van Bangkok naar Surat Tani
Gaan met de trein
Een aanrader
Van Bangkok naar Surat Thani gaan alleen oude nachttreinen. Overigens prima te doen.
DE NACHTTREIN NAAR CHIANG MAI (uit mijn dagboek)
Dan met de rugzak de nachttrein op naar Chiang Mai. Dat is ook steeds een overgetelijke ervaring 🙂
Die trein rijdt dus pal naar het noorden en er zit een allegaartje van passagiers op: Laotianen, Birmanezen, Thais en sporadisch een tourist, ttz ene met klo*** aan zijn lijf om ook via deze weg te reizen. Ik maakte er kennis met een Fransman die net als ik individueel reist. Het was de tweede keer dat die het land doortrekt en gedurende een paar uren hebben we reiservaringen uitgewisseld.
Men probeert deze treinreizen niet echt aan te smeren omdat er in de locale toeristische sector niet genoeg geld mee te verdienen valt en men het trein- en/of busreizen niet echt stimuleert. Immers, op nog geen twee uur tijd kan je van BKK naar Chiang Mai vliegen en daar verdienen de operators wel aan. MAAR dat is niet het echte binnenland zien en alles wordt voorgeprogrammeerd. Doet me weer denken aan geleide groepsreizen waar ik een hekel aan heb.
De rit zelf duurt 14 uur en het is een slaaptrein. Je kan aan het loket opteren voor een beneden- of een bovencoupe. Ik koos voor het eerste. Voor het bovenste bed klapt men een luik naar beneden en voor het onderste trekt men de twee zetels bij elkaar, waarover een dunne matras gelegd word. Elkeen krijgt een hoofdkussen met propere overtrek en een gewassen dekentje. Vervolgens hangt men aan weerszijden (boven en onder) met haakjes een gordijntje waardoor je volledig prive zit. Omdat ik me niks aantrok qua schroom (want dat kennen ze op die treinen niet) heb ik me net voor de slaap-poging (!) laten fotograferen door de Steward die de bedden opmaakte:
Die trein rijdt dus door de bergen en het is een klimmen van jewelste.
Ik heb geprobeerd om te slapen, maar dat is moeilijk. Op zeker ogenblik -tussen wakker en slapen- voel ik dat ik moet niezen. Tiens, toch geen verkoudheid zeker ? Nope…POLLEN !!! En die kon je letterlijk door de wagon zien vliegen. Mijn ogen kregen het enorm te verduren en bijgevolg mijn keel ook. Ik had daar vorig jaar geen last van, maar nu was er veel wind en dat stuifmeel werd die wagons ingeblazen. Niezen en nog eens niezen… dus ik snuit in het halfdonker en leg mijn hoofd weer op het kussen. Plots voel ik
iets warms over mond lopen. Ik had blijkbaar iets te hevig gesnuit, want ik voel bloed uit mijn linkerneusgat lopen en op dat hoofdkussen. Yep, een bloedneus. Enfin, met een zakdoek ertegen naar de restauratiewagen (stel je daar niks bij voor… een klein hokje met wat drinken) en er volgde deze conversatie:
– do you have ice ?
– sorry sir, no ice cream
– no… do you have ICE ?
– Ice… what you want to drink ?
Na veel vijven en zessen kreeg ik dan toch een paar ijsblokjes die ik een plastiek zak stak en (in de coupe) in mijn nek legde. Aan de Steward een propere kussensloop gevraagd en weer moeten niezen, enfin een ellende. Dat is niet 1 keer niezen maar herhaald kort na elkaar.
Die trein stopt een keer of vijf tijdens de rit en telkens komen er mensen bij. Je ziet die niet (omdat ieder in zijn individueel slaapvertrek ligt met gesloten gordijnen) maar je hoort die wel afkomen: de trein stopt, gevolgd door gepraat en dan door het lawaai van de beddenopmaak (dat in- en uittrekken van die slaapbakken verloopt met herrie).
Die trein zat stampvol en wat verderop zitten Chinezen gedroogde vis te eten. Op de duur begint de hele wagon er naar te stinken… Ik heb al een paar luidop zitten vloeken, maar je kan er niks aan verhelpen. Enfin, ik probeer nogmaals in te dutten op de maat van de kadans van de trein… tot ik plots precies hoor zingen. Miljaarde… wat is dat nu weer ? Ik sta op en zie in de coupe onderaan naast mij twee monniken zitten die ’s nachts psalmen aan het zingen waren ! Ja, het heeft even geduurd, maar ik moest die twee nadien op foto vereeuwigen…
Ook op deze trein vergt het bijna heldenmoed om naar het toilet te gaan. Het zijn latrines (een gat in de grond) waar je moet gaan overhangen en je gevoeg doen, terwijl je de wind voelt razen. doen. Indiana Jones ten voeten uit. Over voeten gesproken… je moet zien dat je schoenen aanhebt of je staat er in het “water”. Een Aziaat gebruikt geen wc papier, maar verschoont zich met water via een sproeiertje. Die vloer ligt aldus vol water waar je staat in te dabben. Probeer je dat eens visueel voor te stellen: de trein beweegt zich met horten en stoten, je kan je aan een kant vasthouden, je voeten staan in water en dan moet je je concentreren op de grote
boodschap.
Een onverwacht obstakel: rond een uur of 4 in de ochtend stopt de trein nogal bruusk. Dat is raar want normaal zou hij nu in een stuk verder moeten sporen. Misschien moet hij wachten om een andere trein eerst voorbij te laten gaan, hetgeen nog gebeurt. Maar na een paar minuten hoor je dat er over-en weer gerend word. Wat verderop roept een vrouw. Er is iets aan de hand. In een wagon verderop had een man (vermoedelijk) een hartaanval of beroerte gekregen. De trein stopt en buiten is niets te zien dan duisternis en bomen. Door het raam kan ik zien dat ze een man naar buiten hebben gedragen op zijn slaapmatras.
Zo ver ik mijn hoofd kan rekken zie ik dat men hem probeert te reanimeren. Als verlichting een paar lantaarns… het heeft iets lugubers. In mijn wagon hoor je het merendeel van de passagiers ontwaken door het tumult buiten. Er staat een vrouw (vermoedelijk een familielid) te roepen en een paar anderen maken zenuwachtige bewegingen. Die trein heeft een klein uur stilgestaan. Je moet je dat proberen voor te stellen. Er is daar dus niks buiten en je kan geen ziekenwagen bellen in het midden van niets. Na een tijd werd hij weer naar binnen gedragen en iedereen zat met gefronste wenkbrauwen af te wachten. Een van de Stewards kwam de gemoederen bedaren en zei met een geforceerde smile in een paar talen, waaronder ook Engels ‘him ok’, waaruit men mag concluderen dat de man in orde was. Of hij dat nu zei om geen paniek te veroorzaken of niet, daar hebben we het raden naar.
Feit is dat in het eerstvolgend station (niet voorzien om er te stoppen) wel degelijk een ziekenwagen stond, maar dat was meer dan half uur nadat de trein terug vertrokken was. Ze hebben die met matras en al (plus bagage) en een paar familieleden (?) weggevoerd.
Het was al bij al letterlijk een belevenis. Ik heb dus geen oog kunnen dichtdoen en bij de anderen was dat blijkbaar ook niet het geval, te horen aan het geroezemoes.
Dan KAN je nog ’toilet maken’ en daar stond ik op. Ook dit valt onder de categorie ‘kunst en vliegwerk’. Per wagon zijn 2 kleine lavabootjes pal naast elkaar. Indien er iemand naast je staat is het echt drummen om recht voor het klein kraantje te kunnen staan. Achter je staan er al wat anderen te wachten. Ik heb daar in slip een ‘kattewasje’ gedaan, zonder me veel aan te trekken wat anderen denken of dachten… en dit terwijl die trein heen en weer waggelt door het berg landschap. ALleszins een ervaring rijker.
In ben 2x van Chiang Mai naar Bangkok gereden met de nachttrein en dat was een leuk avontuur op zich.
Natuurlijk was de vertrektijd veel later dan aangekondigd maar je hebt vakantie dus tijd zat. Omdat het een nachttrein was was het onderweg natuurlijk donker en niet veel te zien maar de sfeer in de trein was prima en gezellig. We hebben een aantal uur in de restauratiewagon gezeten en kwamen in gesprek met een “Thai-hippiepaar” met gitaar en al ik heb nog nooit zo’n leuke treinreis meegemaakt. Na 13 uur “hobbelen” kwamen we in Bangkok aan en kwam een einde aan deze onvergetelijke reis.
Alcohol is sinds een aantal jaren verboden in de trein. Voorheen kon het dolle pret zijn in de restauratie. Op de stations wordt geen alcohol verkocht.
Voorheen waren de nachttreinen tweedehands uit Japan of Korea, maar nu zijn er een paar nieuwe treinen. Deze nieuwe nachttreinen zijn echt een verbetering. Liggen comfortabel. De Eerste Klas is een genot. Ik betaalde vorig jaar THB 400 extra voor een hele coupé voor mijzelf van Nong Khai naar Bangkok. Ondanks vertraging toch nog vroeg in de morgen in Bangkok, zodat ik nog een hele dag had.
Vertragingen ontstaan vooral op het laatste stuk naar Bangkok-Hualamphong. Daar voegen de lijnen uit het noorden, het zuiden en het oosten zich samen. Er is te weinig capaciteit op de sporen. Vooral de treinen uit het diepe zuiden komen met vertraging aan en andere treinen komen in de file.
De zuid-lijn wordt nu tot Chumphon verbeterd en verdubbeld. Nadeel is dat het spoor van een meter breed blijft, waardoor er minder snel kan worden gereden dan op normaal spoor. Tussen Surat Thani en Nong Khai. haalt de trein op sommige kaarsrechte stukken 93 km per uur, maar meestal is dat stukken lager.
Tussen de Intercontinentale luchthaven en Bangkok Phaya Thai ligt normaal dubbelspoor met elektrische bovenleiding. Gebouwd door het Duitse Siemens. Het is de bedoeling dat deze lijn wordt verlengd naar Pattaya en verder.
De Chinezen bouwen nu een Hogesnelheidslijn van Bangkok naar Vientiane door de Isaan. Is flink wat gesteggel over geweest.
De bedoeling is dat het nieuwe Bang Sue Grand Station de functie Centraal Station van Hualamphong gaat overnemen. Hualamphong wordt dan alleen nog maar door de Metro bedeind. Weet iemand wanneer dit gaat gebeuren.
Op Bangkok-Hualamphong is een speciaal boekingskantoor voor foreigners. Je neemt plaats op een stoel en een vriendelijk personeelslid dat goed Engels spreekt zoek alles voor je uit en regelt de boeking. Je betaalt het normale tarief, dus geen buitenlanderstarief, zoals in nationale parken en diverse parken. Wel extra service. Je kunt met een creditcard betalen.
Deze manier is goedkoper dan online.
Reisbureaus die boekingen doen voor treinkaartjes doen sturen een medewerker naar het station om een kaartje te kopen.
Goedkoop? Je kan soms goedkoper vliegen van Chiang Mai naar Bangkok en dat duurt een uurtje, met de trein min. 10u. Voor mij geen trein meer alhoewel je dat ooit wel eens gedaan moet hebben, ’t is een avontuur 555