De motorduivels van Bangkok
Sommige mensen vinden het leuk om tijdens hun verblijf in Bangkok een ritje per tuk-tuk te maken. Taxi’s zijn er in overvloed en vaak zelfs veel goedkoper, maar het driewielig bijna open vervoermiddel geeft toch een bepaalde kick en moet je eens meegemaakt hebben. Een bezoek aan Bangkok zonder een ritje in een tuk-tuk is niet compleet.
Een heel ander fenomeen is de motortaxi. Achterop een ‘bromfiets’ zittend rijden de coureurs je in sneltreinvaart naar de plaats van bestemming. Bromfiets is eigenlijk geen juiste benaming want 125 cc mag je beslist geen brommer noemen.
Verslavend
Zelf ben ik een beetje verslaafd aan dit fenomeen en wil zo nu en dan als ik in Bangkok verblijf deze sensatie beleven. Ben nooit een echte motorduivel geweest, want mijn Vespa van weleer was een beschaafde scooter die amper een maximum snelheid van negentig kilometer haalde.
Kort ritje
Een van mijn favorieten is het op Sukhumvit Soi 22 gelegen kleine Khing Klao restaurantje. Na de maaltijd wil ik nog wel eens achter op de motortaxi springen met bestemming Soi Cowboy. Tussen de vele auto’s door laverend en afwisselend ook over het trottoir rijdend laat je al het overige verkeer de hielen zien. Een dergelijke rit is een en al sensatie en doet de adrenaline vrijkomen waardoor je hart sneller gaat kloppen en de bloeddruk stijgt. Daarbij streelt het je ego enorm en je voelt je meteen weer jong, knap en echt stoer. In Soi Cowboy kijken alle dames je bewonderend aan en het “welcome” is niet van de lucht. Probeer het maar eens zo’n opwindende motortaxirit. Binnen luttele minuten ben je tientallen jaren jonger, althans zo voelt het aan. Fantastisch toch.
De motormannen
Je kunt niet zomaar, als je over een motorbike beschikt, dit vak gaan uitoefenen. Al deze mannen met hun oranjekleurige hesjes staan geregistreerd. In Bangkok zijn het maar liefst 97.620.
Moet daarbij opmerken dat zo her en der ook een enkele vrouw dit metier beoefent. De motortaxi’s mogen niet zoals de gewone taxi op elk willekeurig punt passagiers oppikken. Ze staan opgesteld bij de eveneens officieel geregistreerde standplaatsen en daarvan bevinden zich in Bangkok maar liefst zesduizend en driehonderd en dertig stuks. (6.330)
De mannen gaan op deze standplaatsen goed met elkaar om en krijgen bij toerbeurt een rit toegewezen. Onder de integraalhelm dragen ze veelal nog een soort muts die het gezicht tegen de felle zon moet beschermen. Over de prijs hoef je in tegenstelling tot de tuk-tuk niet zo hard te onderhandelen, want de mannen hanteren een redelijke prijs voor hun ritjes.
Gewoon doen
Al is het maar eenmaal in je leven, je moet deze sensatie gewoon eens meemaken. Met de haren stijl overeind stap je daarna als herboren en vele jaren jonger het leven van alle dag weer binnen.
Misschien een beetje stram van de ongewone zit maar die verdwijnt bij de eerste glimlach die een jongedame je toewerpt.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
Motorsai is ideaal als je snel ergens zijn moet. En vaak kan je met de motorsai ook nog allerlei andere dingen regelen, er op uit sturen voor voedsel bijvoorbeeld. Je belt de bevriende motorsai chauffeur, geeft door wat je hebben wilt en binnen niet al te lange tijd komen ze het aan de deur bezorgen.
1 van de eerste keren dat ik kennis maakte met de motortaxi was in Pattaya. We waren met zijn 4en op stap, en na aardig wat gedronken te hebben besloten we naar Walking Street te gaan. Op naar de motortaxi en we vermelden dat we vooral haast hadden. Dat was niet tegen dovenmans oren gezegd. Blijkbaar hadden de heren onderling ook wat strijd. Want eenmaal bij de taxi plaats weg lijnden ze zich met zijn 4en op voor een rollende start en het werd een heuse race richting Walking Street, gas vol open. Wij vonden het natuurlijk prachtig en deden lekker mee, beetje opjutten als je voor ligt. ‘Mijn’ motorsai had overigens gewonnen dus heb hem maar 100 baht extra gegeven als prijs 🙂
Bij mij regeert eerlijk gezegd de angst of noem het voor mijn part ‘het zit tussen de oren’ want voor geen goud stap ik achterop om op die wijze door het drukke verkeer te kunnen manouevreren, noch bij een ‘motorduivel’ noch bij iemand wie dan ook.
Krijg zelfs al de kriebels als ik al die brommers zie bekeken van boven vanaf een skywalk of BTS-platform op een druk kruispunt, moet er niet aandenken om dan op een van die brommers te zitten.
Verscheidene keren de nasleep van een ongeluk gezien waaronder een heftig bloedend babylijkje wat vervoerd werd op de brommer -vergeef me de niet diplomatische woorden- waar letterlijk en figuurlijk weinig meer van over was. Een vreselijk schouwspel wat me spontaan in tranen deed doen belanden.
Moet er wel bij vermelden dat in Nederland ik al nooit op een brommer reed, sterker kán het niet eens en wil het niet leren om de doodeenvoudige reden dat ik het toch niet durf.
Benevens dat schrikt het me ook af om tegen dat muffe vuile oranje hesje aanteleunen waar die motorduivels in vertoeven, tussendoor een dutje in doen en wat al niet meer zij.
Inmiddels vijf jaar in Bangkok en menig mensenlevens van het asfalt zien schrapen,( gelukkig nog geen baby’tjes)dus een reden om NOOIT bij zo’n gekleurd hesje achterop te gaan zitten.
Als je dan toch vakantie hebt waarom dan al dat gehaast om ergens te moeten zijn? Vergeet niet te genieten!!!
Gedurende mijn verblijf n BKK(de laatste 5 jaar 3 maanden per jaar) maakte ik geregeld gebruik van de motorsais.Niets dan lof voor deze jongens!!Het zijn zeer ervaren rijders!
Natuurlijk gebeuren er overal ongelukken in het verkeer.Ik zou weleens een statistiek willen zien m.b.t. het aantal afgelegde personenkilometers en het aantal ongelukken.Ik ben zelf een zeer ervaren motorrijder en rij dagelijks, al vanaf mijn 14 e,brommers,scooters,lichte en zware motoren in en rond Amsterdam(Coentunnel in de spits)Ik denk dat de angstgevoelens van de respondenten meer tussen de oren zitten.Zittend achterop de buddyseat heb je geen invloed op het rijgedrag en de reacties van de bestuurder van een motortaxi.De laatste jaren rij ik zelf een Yamaha Nuovo 135 in BKK en volg de jongens gewoon in hun spoor ,weliswaar iets langzamer, Ik moet veel meer uitkijken voor de cowboys met hun TUK TUKS,Taxichauffeurs en Thaise bestuurders zonder enige rijervaring dan voor de motocycletaxies.Kortom snel,goedkoop(20/40bht) en een prima alternatief vervoer voor de korte afstand.Toch bang??Gewoon gaan lopen zou ik zeggen!!
Ik beloof altjd de dubbele prijs als ze langzaam genoeg naar mijn zin rijden. Nou, dat betekent dat ze me wel tig keer vragen of het zo langzaam genoeg gaat. Ik vermijd overigens die motortaxies toch nog wel zo veel mogelijk.
Hoef je niet dubbel voor te betalen… Mijn vriendin is ook geen snelheidsduivel en die vraagt dus ook altijd of het rustig aan kan. Als je dat vraagt dan houden ze zich ook gewoon netjes in.
Verder kan ik me wel in het verhaal van Steven vinden. Het zijn echt wel jongens die weten wat ze doen. Ik voel me beter bij hun achterop als wanneer ik zelf motorsai rij in Thailand. Dat heeft gewoon met gewenning aan het lokale verkeer te maken. Voor een Thai die weet niet beter omdat ze opgegroeid zijn met het verkeer hier.
Ongelukken gebeuren overal dat kan je toch niet uitsluiten. Heb wel zelf een auto besteld inmiddels omdat je toch minder kwetsbaar bent als je zelf in een auto zit ipv op een motorscooter. Dat heeft er niet zozeer mee te maken dat ik bang ben voor ongelukken maar meer dat ik het me qua carriere en toekomst niet zo erg veroorloven kan om permanente schade op te lopen bij een ongeval mocht het wel een keer verkeerd gaan.