Nu ik geheel hersteld ben van de “jetlag”, die de treinreis van 4 uren en 34 minuten van Pattaya naar Bangkok heeft veroorzaakt, (zie mijn verslag van 23 november), is het wel interessant om wat gedachten te ordenen.

Tijdens zo’n lange treinreis door een eentonig landschap, langs kleine dorpjes, oneindige rijstvelden en tenslotte de gore binnenstad van Bangkok kun je goed nadenken.

Voor de meesten van u zal het geen verrassing zijn, dat mijn belangrijkste conclusie is: met de trein van Pattaya naar Bangkok of andersom is geen alternatief voor de andere vervoersmogelijkheden. Laten wij daar maar eens wat dieper op ingaan.

Huidig passagiersaanbod

De trein was vanaf Pattaya tot aan Chasoengsao nauwelijks bezet, ik schat hooguit 30 à 40 passagiers. Daarna werd het geleidelijk aan drukker met schoolkinderen, studenten en later ook kantoorpersoneel. Vanaf Chasoengsao tot aan het eindstation was de trein dus goed bezet. Kijk je naar het tijdschema, dan valt op, dat het traject tot aan Chasoengsao “slechts” anderhalf uur in beslag neemt, terwijl je dan al vlak bij Bangkok bent. De totale duur wordt daarom in hoofdzaak door het laatste gedeelte bepaald. Bangkok – Chasoengsao voorziet in een behoefte, ’s morgens passagiers voor naar school, college of kantoor, die later in de middag weer terug gaan. Het is daarom ook niet zo vreemd, dat de trein niet op zaterdag en zondag rijdt.

Toekomstig passagiersaanbod

In de toekomst laten we deze trein dan slechts tot aan Chasoengsao gaan, want wie naar Pattaya wil reizen per trein, doet dat straks met de hogesnelheidstrein “the bullit train”, die je in 30 à 40 minuten op de plaats van bestemming brengt. Daar wordt nu al enkele jaren over gesproken, want die trein is dé uitkomst voor mensen, die hier wonen en zal een enorme impuls geven aan het toeristenverkeer naar Pattaya. Ja, toch? Of ziet u, net als ik, nog wel enkele problemen?

Vervoer Bangkok – Pattaya v.v.

Als die HSL de toekomst is, dan vraag je je af hoe wij dat nu doen. Waarom en hoe gaat iemand naar Bangkok? Wellicht naar het vliegveld, of je moet ergens in de stad zijn of je reist door naar een andere bestemming. Als we de eigen auto even buiten beschouwing laten, dan nemen we een taxi of gaan met de bus. Pattaya heeft een uitstekende busverbinding met Ekamai voor als je in Bangkok zelf moet zijn, met Mo Chit voor een verdere busreis naar het Noorden of de Isaan en met Zuidwest voor een busverbinding naar het Westen en het Zuiden. Dagelijks maken – schat ik – ruim 600 mensen gebruik van die busverbinding. Ook naar het vliegveld gaan bussen van zowel Jomtien als Pattaya op gezette tijden, maar de keren, dat ik die bus gezien heb, zaten er weinig passagiers in.

Toeristenverkeer met Pattaya

Enkele honderdduizenden toeristen komen jaarlijks naar Pattaya, voor een weekend, een weekje of nog wat langer. Komen dus allemaal met die HSL natuurlijk? Nou, niet dus, want het overgrote deel van die toeristen komt in groepsvakanties en wordt in toeringbussen aan- en afgevoerd. Het dan weer overgrote deel van de resterende toeristen neemt een taxi vanaf het vliegveld, redelijk betaalbaar en het voordeel is, dat die je voor de deur van je vakantieverblijf afzet en later daar ook weer afhaalt.

Forensenverkeer

Ik heb wel eens horen zeggen, dat veel inwoners van Bangkok best permanent in Pattaya zouden willen wonen in hun tweede woning, die zij nu slechts in de weekenden gebruiken. Als die HSL er komt, dan kunnen die er voor woon-werkverkeer mooi gebruik van maken. Maar dat is alleen ’s morgens en ’s avonds, wat doet die HSL dan verder die dag anders dan af en toe een plukje mensen vervoeren?

Dromen

Het is een leuk idee, die hogesnelheidstrein, maar ik heb zo mijn twijfels of het rendabel kan worden geëxploiteerd. Dat is in Thailand ook weer niet altijd het criterium, want er zijn ook mensen en bedrijven, die er alle belang bij hebben, dat het project daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Voor ons, bewoner of toerist in Pattaya blijft het een droom, maar als je onderstaande video bekijkt, dan is het wel weer een mooie droom.

[youtube]http://youtu.be/rDCIMTMEN7M[/youtube]

 

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website