Het Thaise ministerie van verkeer en vervoer gaat vanaf begin volgend jaar 565 nieuwe tuk-tuk registeren. De verwachting is dat meer tuk-tuks in het straatbeeld, het toerisme zullen stimuleren.

De Tuk-Tuk (ตุ๊กตุ๊ก) is een klein en typisch vervoermiddel met drie wielen en tweetakt motor. Een soort gemotoriseerde riksja. De naam Tuk-Tuk is ontleend aan het ploffende geluid van de tweetaktmotor. 

Directeur-generaal van het ministerie, Saint Phrom Wong, zegt dat tuk-tuks voor toeristen een populaire manier van vervoer zijn, tijdens een bezoek aan de hoofdstad.

De uitgifte van 565 nieuwe kentekens betekent ook dat bestuurders in staat worden gesteld om een tuk-tuk te kopen in plaats van te huren. Zo kunnen zij hun inkomen wat verhogen. Er zijn in Bangkok meer dan 9.000 tuk-tuk taxi’s geregistreerd. In het hele land rijden er meer dan  20.000.

Hoewel een ritje in een Tuk-Tuk op zich wel een belevenis is, is het niet erg comfortabel. Zeker in Bangkok is het nogal ongezond gezien de enorme hitte, de files en de uitlaatgassen die je inademt. Een tuk-tuk biedt ook weinig bescherming bij een aanrijding.

Een ander nadeel van de tuk-tuk is dat ze erg vervuilend voor het milieu zijn. De tweetakt motor van een tuk-tuk is een ouderwets type brandstofmotor waarbij smeerolie aan de benzine wordt toegevoegd. Doordat de constructie van deze motor eenvoudiger is dan van een zogenoemde viertakt, zijn ze goedkoper te bouwen. De verbranding verloopt echter veel slechter, waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke aromatische koolwaterstoffen aanzienlijk hoger ligt. Een enkele tweetaktmotor is 20 tot maximaal 2.700 keer vuiler dan een normale taxi of bestelbus.

Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/wYXrb9

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

18 reacties op “Meer tuk-tuks in de straten van Bangkok moeten het toerisme stimuleren”

  1. BA zegt op

    Apart, zou het niet andersom moeten zijn? Tuk tuk’s leveren een vervoersdienst. Daar stimuleer je geen toerisme mee. Dat moet je ergens anders mee doen en pas als je meer toeristen hebt dan heb je meer tuk tuk’s nodig.

  2. marcel zegt op

    ik hoop dan wel dat deze “nieuwe” chauffeurs een gedegen opleiding krijgen zowel in het rijden en omgangsvormen.
    Hierbij hoop ik ook dat deze nieuwe tuktuks elektrisch zijn, en niet zo’n vervuilende en lawaai makende pruttelende discotheek op wielen zoals nu vaak het geval is.

  3. Michel zegt op

    Nog meer tuktuks, en daar het toerisme mee stimuleren…. Ik vermoed eerder terugdringen. Veel mensen ergeren zich eerder aan die herriebakken dan dat ze het nog leuk vinden.
    De gemiddelde chauffeur van een tuktuk is nu niet bepaald hét lichtend voorbeeld van een eerlijk persoon. Hoe vaak je niet hoort of leest dat iemand opgelicht is door zo’n figuur…
    Daarbij zijn die tuktuks, vooral de wat oudere waar de eigenaar zonder enige vorm van technische kennis zelf aan heeft gesleuteld, behoorlijke stinkende vervuilers.
    Vaak word dat aan de tweetakt motor toegeschreven, maar meestal is het dat niet, maar de eigenaar die die tweetakt motor verziekt heeft.
    Een tweetakt motor KAN zelfs zuiniger en schoner rijden dan een 4 takt.
    Herinnerd u zich de oude damesbrommertjes van de merken Puch en Tomos nog? Welke zo ongeveer 60-70 kilometer op een liter benzine reden. Dit waren tweetakt motortjes. De moderne tegenhangers halen de 40 kilometer op een liter niet eens. Of de oude Vespakar? Herinnerd u zich dat nog?
    Een soort gesloten tuktuk, Ja, ook met 3 wielen en een 2 takt reuteltje voor de aandrijving. Met een liter benzine kwam dat ding toch mooi 40-45 km weg, met een snelheid van rond de 55km/u origineel. Ging je opvoeren tot bijvoorbeeld 80km/u werd het verbruik al snel verdubbeld, en daarmee uiteraard ook de vervuiling.
    Zelfde geld voor de tuktuks in Thailand, en aangezien de gemiddelde Thai altijd sneller wil dan mogelijk, worden die tuktuks dus veel te vaak opgevoerd, en daardoor vervuilende rammelende stinkhokken.
    Nee, volgens mij zijn er toch echt betere investeringen te bedenken om het toerisme te stimuleren.

    • Soi zegt op

      Voor zover ik weet rijden de tuktuks zowel in BKK als elders, bv Korat, op Lpg. Opgevoerd? Zal best. Maar uiterst snel, wendbaar, en absoluut behorend in het Thai-stadse straatbeeld. In BKK brengen die karretjes mij vaak langs de files naar daar waar ook zijn moet. Dan wel in combinatie met de brommertaxi. En altijd vantevoren naar de prijs informeren, afdingen en afspreken. Oplichting? Zal best voorkomen, maar hoeveel werk heeft het Amsterdamse stadsbestuur niet aan het decriminaliseren van haar taxibranche?

  4. Mister BP zegt op

    Volgens mij kan dit plan alleen werken, als de tuktuk rijders ook betrouwbaarder worden. Elk jaar gaan mijn vrouw en ik naar Thailand en het wordt steeds erger met het besodemieteren van de toerist. Dus extreem hoge bedragen vragen of juist in eerste instantie niet maar tijdens de rit wel. Dan het proberen langs zaken te gaan waar ze die benzine coupons krijgen. Op zich vind ik het leuk met de tuktuk, maar wij maken om de bovenstaande redenen er steeds minder gebruik van. Het is zo’n gezeur! Dus dit zal de overheid in onze ogen ook moeten aanpakken.

  5. ruud zegt op

    Hebben die Tuk Tuk’s tegenwoordig een meter?
    Zo niet, is een taxi waarschijnlijk goedkoper, veiliger, sneller en comfortabeler.
    Zo niet, is de taxi alleen maar veiliger, sneller en comfortabeler.

  6. Keem Amat zegt op

    Ik heb in 2013 in zo’n tuktuk gezeten, maar het zij stuk voor stuk oplichters. Ik heb de bestuurder gevraagd om mij naar Center world te breng, maar na 1 km stopt hij en vroeg of ik naar een soort juwelier wil gaan omdat hij dan 5 liter brandstof zou krijgen als ik 5 minuten binnen ben en hoef niets te kopen. Ik ben erin getrapt want wij hebben inderdaad iets gekocht. Daarna reden wij richting bestemming, maar na een paar kilometers, smeekte hij weer of ik naar een andere instantie wil, dan zou hij weer 5 liter brandstof zou krijgen.
    En zo gaat het maar door. Het is echt een opererende bende.
    Dit jaar was ik weer in Bangkok, en ik ben er weer ingetrapt. Dit keer werd ik aangesproken door een jonge vent die vroeg waar ik naar toe wil gaan. En met zijn vlotte babbel in goed Engels zat ik in een tuktuk van zijn vriend en ja hoor na een paar kilometers is het weer please please 5 liter brandstof als ik ergens naar binnen ga voor info etc. Voor mij nooit meer tuktuk in Bangkok.

    • Sir Charles zegt op

      Kromme redenering, de tuktukchauffeur heeft je toch gewoon verteld hoe en wat over de brandstof én dat hij je de juwelier wil laten bezoeken máár wel expliciet er bij vermeld dat je niets hoeft te kopen.
      OK, het is waar, hij hoopt dat je iets koopt echter dát is wat anders. Hij ontvangt ongetwijfeld benzine cq provisie er voor doch dat je vervolgens wél iets gekocht hebt of zoals je zelf zegt er ‘ingetrapt’ bent, ligt dan toch geheel aan je zelf.

      Dat vele er achteloos ‘intrappen’ wil meer zeggen over de passagiers dan over de chauffeurs. Ja, ben er ook weleens ingetrapt (zonder aanhalingstekens) dat de chauffeur eerst enkele kilometers rondreed, wat blijkt, het opgevraagde adres aan hem bleek hemelsbreed nog geen 100 meter er vandaan te zijn van waar ik ben ingestapt.
      Ach, gewoon blijven lachen en zijn ergere dingen in de wereld.

  7. Willem Horik zegt op

    Volgens mij rijden de meesten op LPG. Wat mij ook tegen staat zijn de woekerprijzen die zij berekenen.

  8. Léon Siecker zegt op

    Ik dacht gezien te hebben dat de tuk tuks van LPG tanks zijn voorzien.
    Een tijdje geleden ook een artikel daarover gelezen dat een paar studenten een paar tuk tuks hebben omgebouwd zodat deze nu op LPG konden rijden, juist om de vervuiling tegen te gaan!

  9. Jack G. zegt op

    Ik heb denk ik geluk. Met mij willen ze niet winkelen. Wel vinden ze mij ietwat gestesst en laten mij een prachtige folder zien van een massagezaak waar ik helemaal tot rust zou kunnen komen. Ik laat me tegenwoordig als ik een Tuk Tuk neem me door een oudere baas rijden en het gaat meestal prettig. Ik vind het best opvallend dat de chauffeurs aan de klanten vertellen dat het voor hun centen/liters oplevert als de klant gaat winkelen. Dat is toch best wel eerlijk???? In het kader van milieutop in Parijs zou het een mooie zet zijn als de nieuwe racemonsters elektrisch zouden zijn. Dan krijgt Thailand weer een keertje applaus in het buitenland.

  10. John Chiang rai zegt op

    Beter zou zijn de bestaande tuk tuks beter te controleren i.v.m.de nog steeds heersende corruptie,die bijv op Phuket nog steeds een bloeitijd heeft. Om het toerisme te stimuleren,is het misschien niet verkeerd,om een onderzoek te houden,naarde werkeijke wensen van toeristen. Veelste hoge prijzen voor de tuk tuks op Phuket,het dubbele prijzen systeem,en het voortdurende verbod van ligstoelen,en parasols,en het steeds veranderen van visa regels en alles wat hier mee samenhangt,is zeker geen reclame voor een land dat toerisme stimuleren wil.

  11. HansNL zegt op

    Dat de originele tuktuk met 2-takt motor behoorlijk vervuilend is, kun je zo maar voor waarom aannemen.
    Vooral omdat onderhoud niet het sterkste punt is in Thailand.

    Echter, wat wel meegenomen moet worden is het feit dat de cilinderinhoud van de originele tuktuk nog geen 600 cc is, afgezet tegen een auto met 1500 cc motor lijkt me de vervuiling dan wel een beetje meevallen.

    Als ik me niet vergis rijden bijna alle tuktuks op lpg.
    Ook dat maakt de aangenomen vervuiling een stuk minder.

    De nieuwe tuktuks hebben allemaal een 4-takt motor en LPG als brandstof.
    Ik neem aan dat de regering alleen tuktuks zal gaan registreren die voorzien zijn van de 4-takter en LPG.

    Dus het vervuilingsverhaal gaat niet niet echt op.

    Over het duur zijn en serviceniveau doe ik geen uitspraken.
    Ik woon niet in Krungthep, will er ook niet wonen en ga er alleen in uiterste noodzaak naar toe.

    De tuktuks in mijn woonplaats hebben allemaal LPG als brandstof.
    En worden meer en meer voorzien van een 4-takt motor.

    En er zijn inmiddels bijna 400 taxis in Khon Kaen.
    Veel te veel.
    Resulterend in “meterproblemen”, zal ik maar zeggen, en plotsklaps zijn de tuktuks dan niet duurder meer, en meestal door de grote wendbaarheid veel sneller van A naar B.

  12. TAK zegt op

    23 jaar geleden een keertje in een tuk tuk gezeten en
    er door de luchtverontreiniging misselijk uitgekomen.
    Ik ga het liefst met de BTS of MRT. Aircon en geen files.
    Tevens een vast tarief.

    Dit is typisch weer z’on voorbeeld van de Thaise overheid die
    denkt dat ze weten wat toeristen leuk vinden, maar compleet de plank mis slaat. Ze zouden veel harder moeten optreden tegen taxis die weigeren hun meter aan te zetten.

  13. Roy zegt op

    Beste redactie er worden al 20 jaar geen tuk tuks meer verkocht met een 2 takt motor.
    Zelf de oudere types die nog rond rijden zijn al lang omgebouwd naar 4 takt (zuiniger meer vermogen)
    De meeste hadden een 350cc tweecilinder tweetakt en nu een 660cc daihatsu 3 cilinder viertakt.
    Sommigen worden omgebouwd naar lpg en ik heb in Bangkok ook al een paar elektrische zien rijden.
    Zelf maak ik er geen gebruik van want met een lengte van bijna 2 meter zit ik helemaal opgevouwen
    naar een dakrand te kijken niet leuk dus. http://www.thailandtuktuk.net/thailand-tuktuk-engine.htm

  14. l.lagemaat zegt op

    Gelukkig is een Nederlandse ondernemer bezig om elektrische tuk -tuks te leveren.
    Veel succes gewenst vanaf deze plaats.

    groet,
    Lodewijk

  15. Rudi zegt op

    Waarom kunnen velen nooit eens wat positief zijn ?

    De tuk-tuk is het symbool van Bangkok, bijna zelfs van Thailand.
    Iedere toerist wil er met op de foto.
    Iedereen maakt er wel een rijtje mee – een belevenis op zich.
    Iedereen is er wel eens ingetrapt en naar een locatie gelokt die je eigenlijk niet wou.
    Iedereen heeft een verhoogde hartslag tijdens de rit – dat is toch eens leuk?
    iedereen denkt wel, ‘niet zo gezond’ maar fietsen is dan beter?

    Je weet dit allemaal en toch er weer mee gaan rijden ? – Nogal dom nietwaar.

    En dat gezeur over veiligheid. Als je niet durft, dan doe je het gewoon toch niet.
    En het gezeur over verontreiniging. Dat komt dus alleen van die tuk-tuk’s ?
    En het gezeur over ‘corruptie’. Meer dan de helft van de taxi’s weigert de meter aan te zetten. Een taxi neemt je net zo makkelijk mee naar een ongevraagd adres. Een taxi kan je heel makkelijk een halfuurtje langer rondrijden dan nodig – je weet toch de weg niet en hij kan het altijd op de verkeersdrukte wijten.

    Ik word daar zo moe van … .

  16. Ben de Jongh zegt op

    Wij hebben onlangs vier keer in Bangkok rondgereden in een tuk tuk. Iets duurder dan een taxi maar veel wendbaarder en sneller. De chauffeurs waren stuk voor stuk erg beleefd en humoristisch. Misschien hebben we geluk gehad, maar je kunt het dus ook echt goed treffen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website