Longtail boten, iconen op het water in Thailand
Ze zijn kenmerkend voor de Thaise wateren en ontbreken vrijwel nooit op een foto van een strandvakantie: de longtail (langstaart) boten. In het Thais heten ze ‘Reua Haang Yao’.
Je ziet ze overigens in heel Zuidoost-Azië. In Thailand vindt je de meeste longtail boten op de Chao Phraya rivier of in de Klongs (kanalen) van Bangkok. Verder varen er een flink aantal op de Andamanse Zee.
Vissersboot of watertaxi
Er zijn verschillende soorten longtail boten, de meeste worden gebruik als vissersboot of als een watertaxi. De longtail boot dankt zijn naam aan de typische lange aandrijfas voor de schroef, aan de achterkant van de boot. Hierdoor lijkt het alsof de boot een lange staart heeft. Traditioneel werden deze boten gemaakt van hout of bamboe, echter er zijn nu ook moderne exemplaren van bijvoorbeeld fiberglas. De enorme motoren aan de achterkant van de boten zijn soms op maat gemaakt, doch meestal betreft het gewoon een aangepaste dieselmotor van een auto of vrachtwagen. Hierdoor zijn ze relatief goedkoop en gemakkelijk te onderhouden. Het nadeel is dat de uitlaat niet gedempt is en ze daardoor nogal luidruchtig zijn.
De schipper zit of staat aan de achterkant van de boot, terwijl de passagiers voor hem zitten op kleine houten planken. Een luifel als overkapping biedt schaduw en beschutting. Een aantal boten heeft ook verstelbare plastic luifels aan de zijkant. Dit is bedoeld om de passagiers te beschermen tegen opspattend water of regen.
Versieringen
Afhankelijk van waar je bevindt in Thailand, is de voorkant van de boot op een bepaalde manier versierd. Vaak zie je enkele gekleurde sjaals, vastgebonden aan de boeg van de boot (vaak in rood, wit en blauw, de kleur van de Thaise vlag ). Andere decoraties zoals kransen of bloemen zie je ook regelmatig. Deze decoraties zien er feestelijk uit, maar zijn niet bedoelt als versiering. Ze moeten geluk brengen en bescherming bieden. Het geloof in geesten (animisme) is een serieuze zaak in Thailand. De slingers of sjaals aan de voorzijde van de boot zijn ter ere van de geesten van het water en voor ‘Mae Yanang’ de godin die boten en stuurlui moet beschermen tegen ongeluk.
Veiligheid
In sommige badplaatsen is de longtail de makkelijkste en snelste manier om je verplaatsen. Een vaartocht met een longtailboat is plezierig op een aangename dag met een kalme zee, maar in woelige wateren gaat er vrij ruw aan toe. Mocht je gebruik maken een boot in Thailand dan is het belangrijk te weten dat veiligheid voor een Thai niet de hoogste prioriteit is. Controleer daarom vooraf of er voldoende deugdelijke zwemvesten aan boord zijn. Bij lange afstanden met een longtailboot zijn oordopjes ook aan te bevelen.
De kosten van je tocht zijn afhankelijk van de afstand en waar je bent. Sommige routes hebben vaste tarieven, terwijl op andere routes er over de prijs onderhandeld moet worden. Het is mogelijk om een longtail boot (met schipper) te huren voor een halve dag of volledige dag.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Het vervelende aan dit soort teksten is dat je altijd met de vragen blijft zitten, die de hele tijd tijdens het lezen in je opkomen…
Vragen waar je het antwoord niet op krijgt.
DE vraag dus is: Waarom moet dat per sé zo’n lange aandrijfstang voor de schroef zijn, die ‘langstaart’?
Door waarneming heb ik er een sterk vermoeden van wat het doel is van die lange staart.
Maar ik hoor het graag van iemand die het met enige ingenieurskennis weet.
De “gewone”buitenboord motoren zijn prijzig (Honda, Mercury, etc.) en de schroef ligt dieper in het water waardoor niet overal gekomen kan worden. De motoren moeten dan omgeklapt worden.
De “langstaart “motoren zijn vaak gebruikte auto motoren, gemakkelijk te repareren of vervangen, bovendien liggen de schroeven bijna aan de oppervlakte van het water. De koeling is ook vrij simpel.
Ik zeil/vaar al 50+ jaar overal en vind die longtails typisch Thais, charmant maar erg inefficient qua prestaties en niet erg zeewaardig.
Maar het is een goedkope oplossing met een afgedankte automotor er op en die Thai houden kennelijk meer van herrie dan van een goede uitlaat.
Al die draaiende poelies en riemen van de motor zo vlak achter je zijn natuurlijk hardstikke gevaarlijk en als je niet oppast raak je zo een vinger of meer kwijt.
Maar je kan zonder dure keerkoppeling manoevreren(vooruit/achteruit).
Hier in het zuiden kan je zo’n longtail met een simpel ééncylinder motortje nieuw kopen voor een paar duizend Euro’s
Het manoevreren met die lange staart moet je ff leren, maar dat went snel en het is leuk varen/vissen
’s morgens als de golven niet hoog zijn.
Bij meer wind/golven zijn het gevaarlijke dingen en ze vergaan met enige regelmaat.
Een boot met keerkoppeling en schroef vóór het roer of een hekdrive systeem(buitenboordmotor) zoals we in NL gebruiken is veel efficienter qua voortstuwing(verbruikte energie versus bootsnelheid/afstand) maar ook (veel)duurder in aanschaf.
Ik ben geen ingenieur, vermoed dat de lange start de bootsman de kans geeft in zeer ondiep water te varen.
Een gewone buitenboordmotor heeft een zekere diepte nodig, maar ingeval van ondiep water zit er ook een opkickstand op, de buitenboordmotor heeft dan een scheve stand, daarmee kun je dan ook in veel ondieper water deze nog gebruiken.
Iemand die het echt zeker weet?
NicoB
De motoren komen meestal van een afgedankte truck of vrachtwagen. Tweedehands dus, en goedkoop, ook in onderhoud en onderdelen. De lengte van de aandrijfstang zorgt uiteindelijk voor de wendbaarheid, ook op lage toerentallen. Verder is de motor met stang er zo afgehaald en kan de boot op die manier gemakkelijk uit het water getild worden. Misschien helpt de lengte ook wel om het gewicht van het ensmeble te verdelen, waardoor er minder kracht nodig is te draaien. Mij lijkt dit alles logisch, Mee Farang, maar misschien kan een ingenieur dat inderdaad in diens geijkte taal beter uitleggen?
MAW het is roeien met de riemen die je hebt. Gewoon een goedkope oplossing om bootje te
varen en draaien.
De vraag was waarom zo’n lange aandrijfas?
Ik denk dat de lengte van de aandrijfas bepalend is om de voortstuwings-schroef zo verticaal mogelijk in het water te laten draaien (dus zo haaks mogelijk onder de waterlijn) dit ter voorkoming van opwaartse druk aan de achterzijde van de longtail.
De motor is vrij hoog gemonteerd dus zal er een lange rechte as nodig zijn.
Groeten
Rob
Een van de leukste longtailboat-ervaringen (ik wist toen nog niet dat die boot zo heette): https://www.thailandblog.nl/reisverhalen/kai-khai-vergeten-bplaa/
Voor varen in ondiepe wateren, of water met veel dreigende objecten (bvb. reuze bedden waterhyacinten) is een lange rechte aandrijfas een pro ten overstaan van een vaste schroefas, zelfs in vergelijking met een een Z-drive of met een buitenboord kort- of langstaart.
De rechte aandrijfas spaart overigens ook een hoop tandwiel overbrengingen eigen aan Z-drives en BB-motoren, en een keerkoppeling is ook overbodig. . Dus veel investerings en onderhoudskosten gespaard.Een vetpomp en een Engelse sleutel of een paar steeksleutels volstaan.
Je kan herstellingen en onderhoud aan as; schroef en roer ook boven de waterspiegel uitvoeren, gewoon aan boord zelfs. Je hoeft niet in het water daarvoor, zelf er niet overbuigen.
De lange aandrijfas heeft ook een positief effect de vooreignschappen van de boot.
Ten eerst op de squad van het vaartuig. Het schip wordt als het ware verlengd door de lange aandrijfas.
Daardoor kunnen waterverplaatsend (lees zwaar geladen) hogere snelheden gevaren worden zonder het schip de dieperik in te stuwen. Planeren op het water kan met dit type aandrijving ook relatief makkelijk en dan gelden er andere wetten …
Over squad kan je meer lezen op :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Squat_(scheepvaart)
De lange as laat toe op de meest eenvoudig wijze te manouevreren in horizontaal vlak, maar laat tevens toe de “trim” van het schip te beïnvloeden, zeg maar het schip vertikaal te sturen, en alweer super eenvoudig.
Trim van een schip wordt in deze link uitgelegd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trim_(scheepvaart)
De Thaise langstaartboot heeft een goedkoop, eenvoudig, betrouwbaar, robust, onderhoudsvriendelijk alles in één aandrijf- en sturingssysteem.
Wij westerlingen hebben in onze hoog ontwikkelde cultuur voor zowat alles altijd veel spullen nodig … we hebben het zelfs lastig om combinaties van eenvoud en functionaliteit te bedenken 🙂
De “rua hang jao” (เรือหางยาว) is zo’n heerlijk authentiek bedenksel.
Aangaande de gebruiksveiligheid en de zeewaardigheid van de longtailboten ben ik het roerend eens met bovenstaande waarschuwingen.
Die dingen vergen veel stuurmanskunst. Ik zou niet instappen met een farrang aan de stuurstang 🙂
Wij kenden een Duitser die zo’n bootje had gekocht en er mee ging vissen.
Op een dag woei het hard en de Thai waarschuwden hem niet uit te varen.
Hij deed het toch en kwam nooit meer terug!!
Geweldig !!!
Ik hoop dat ze nooit zullen verdwijnen.
Het is een groot deel van de Bangkok Klong beleving.
Een trip vergeet je je leven lang niet meer.
En als je de boten ziet, EN hoort, gaan vele harten sneller kloppen.
Part of real basic life in dit schitterende unieke land.
En voor de wal-stuurlui. Niet al het nieuwe is beter.
KhunBram.