Kritiek op Airport Link
Voor wie het gemist heeft, afgelopen maandag – 23 augustus 2010 – is dan eindelijk de lang gekoesterde Airport Link van Suvarnabhumi Airport naar Bangkok en vice versa, officieel voor het publiek geopend.
Nu al kritische geluiden
Na zeven jaar (!) van bouwen en kapitale investeringen, zijn de eerste kritische geluiden al te horen. In een column in Thairath newspaper, noemde de columnist Lom Plian Thit, de Airport link een armoedig zooitje. Zijn kritiek richt zich op een aantal punten:
- De treinen zien er uit als tweedehands troep uit de uitverkoop.
- Het traject is veel te duur en heeft de Thaise belastingbetaler te veel geld gekost.
- Het originele plan voorzag ook in een snelle treinverbinding tussen Don Muang Airport en Suvarnabhumi Airport, dat is geschrapt.
- De trein sluit niet aan op de BTS en je moet overstappen.
Eerste dag een puinhoop
De eerste dag van exploitatie was volgens hem al helemaal een puinhoop. De computers berekenden het volle tarief in plaats van het gereduceerde introductietarief. Bagage kon niet ingecheckt worden omdat de balies van Thai Airways gesloten waren en niemand wist wanneer ze open zouden gaan.
Honderden werknemers van de Airport Rail Link zijn niet in dienst van de Thaise spoorwegen (SRT). Ze zijn wel in dienst van een organisatie die door de SRT is ingeschakeld. Maar wie is nu verantwoordelijk als er problemen zijn?
Makkasan Station: armoedig en onbereikbaar in de spits
Ook het Makkasan Station krijgt er flink van langs. Lom Plian Thit noemt het een armoedig gebouw die niet de enorme investeringen rechtvaardigt. Wanneer je het vergelijkt met de Airport Rail Link in Hong Kong, is verschil vergelijkbaar tussen hemel en hel.
De wegen rondom het Makkasan Station zijn niet aangepast en totaal niet ingesteld op een toename van het verkeer in de toekomst. Iedereen die hier wel eens in de buurt is geweest weet wat voor chaos het nu al is op regenachtige dagen of tijdens de spits. De auteur roept zelfs zijn lezers op om zich twee keer te bedenken om de Airport Link trein vanaf Makkasan Station te nemen. De kans is groot dat je zelfs je vlucht mist. Gewoon via de snelweg is volgens hem een betere keuze.
Rode cijfers
Mocht je denken dat de Airport Link gemakkelijker is voor reizigers? Je moet nog steeds met je koffers lopen zeulen naar de vierde verdieping van de luchthaven om in te checken.
Het ministerie van Verkeer heeft rekening gehouden met een operationeel verlies in de eerste drie jaar. Maar Lom Plian Thit betwijfelt of er na drie jaar zelfs maar break even gedraaid kan worden. Waarschijnlijk is de Airport Rail Link voorbestemd om gedurende lange tijd rode cijfers te schrijven, net zoals onze klungelige spoorwegen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid15 december 2024Krachttraining houdt je lichaam jonger op celniveau
- Gezondheid6 december 2024‘In zes weken je oude bloedvaten 20 jaar jonger met Q10’
- Gezondheid4 december 2024Blijf gezond en vitaal na je 60e met de juiste supplementen
- Gezondheid2 december 2024De verborgen risico’s van MSG in Thaise gerechten
Dag 1 is altijd chaos. Kijk naar Check Lap Kok opening Hong Kong, nieuwe terminal Heathrow, etc. Op dit moment zou ik aan bovenstaande nog geen conclusies verbinden.
De beste stuurlui staan aan wal zeggen ze, ze zullen thai snel aanpassingen verrichten denk ik. Er komt vast een westerse specialist om de fouten eruit te halen denk ik.
dit is dus echt gelogen onzin.
1.het is algemeen bekend en breed gecommuniceerd, dat tenminste tot 1/1/11 NIET de bagage kan worden ingecheckt op Makkasan-City ”centre”. Als die Thai nu zelfs eens beginnen met hun eigen krant te lezen en wat daar in staat………..
2.uit andere bron (voor mij meer betrouwbaar) heb ik niets vernomen van te hoge prijzen-de gemelde 100 bt/expres en 15 bt (daarvoor gratis) voorde stoptreinen.
Die 1e dag leverde alweer ruim 5000 reizgers meer op als de laastte vrijdag met gratis reizen-dus die 15 bt lijkt geen groot probleem.
Dat de direkte overloop naar de BTS op Phayathai nog niet geheel klaar is, komt door de BTS zelf.