Kentekennummers in Thailand
Ik heb mijn hele leven wat gehad met kentekennummers van auto’s. Noem het maar een afwijking, iets waar iedereen recht op hebt om er enkele te hebben, nietwaar? Het begon al toen ik nog een heel klein jongetje was en tot op de dag van vandaag kan ik mijn blik niet afwenden van de kentekennummers van auto, die ik tegenkom of passeer.
Almelo
Ik woonde dichtbij een doorgaande weg – rondwegen waren er nog niet – en ik zat regelmatig op de stoep om de nummers van voorbijgaande auto’s te noteren. Dat was makkelijk, want veel verkeer was er nog niet en bovendien moesten ze vaak stoppen voor spoorbomen. De auto’s hadden nog provincienummers, dus was het al bijzonder als er een auto langskwam met een kenteken, die niet met de letter E van Overijssel begon. Als ik geluk had, kwam er een kolonne Engelse militairen langs, die uit Duitsland kwamen op weg naar huis, want dan kreeg ik wel kauwgum of zelfs een onaangebroken blikje uit hun rantsoen.
Eerste auto
Mijn eerste auto, een kanariegele Ford Escort, waar ik de lieve som van ƒ 8.400 contant voor betaalde, had het kenteken 16-33-XA. Weet u nog welk kentekennummer uw eerste auto had? De kentekens van de volgende auto’s heb ik lange tijd bewaard, maar helaas is dat lijstje verloren gegaan. Zelfs het nummer van mijn laatste auto, vóórdat ik naar Thailand verhuisde, een Saab 95, weet ik niet meer.
Duitsland
De provinciale aanduidingen verdwenen al gauw in Nederland in het begin van de jaren vijftig, maar de geografische aanduidingen op auto’s in Duitsland zijn nog altijd aanwezig. In mijn werkzame leven waren er perioden, dat ik veel met de auto door Duitsland sjeesde en ik kan wel zeggen, dat ik vrijwel van alle auto’s met een Duits kenteken kon zeggen waar die vandaan kwam. Ook Frankrijk heeft die provinciale aanduidingen nog, daar kende ik er ook wel een aantal van, maar niet zo goed als van Duitsland.
Thailand
Ook in Thailand kan men zien waar een auto vandaan komt, want op de nummerplaat staat de provincie genoemd. Ik kan geen Thais lezen, maar Pattaya herken ik wel en in het weekend zie ik ook de vele auto’s uit Bangkok wel. Bij de nummers, de letters er voor ken ik niet, let ik wel op bijzondere combinaties. Als het een heel laag nummer is – bijvoorbeeld 1 – .dan weet je, dat het nummer door de eigenaar is gekocht. Ook voor andere speciale nummers kan men tegenbetaling een verzoek indienen.
Veiling van kentekennummers
Ik kwam op dit onderwerp door een bericht in de Phuket Gazette, waarin bericht werd dat er in Phuket weer een veiling had plaatsgevonden van “lucky” kentekennummers. Meer dan 300 nummers werden geveild door de Phuket Land Transport Office en dat leverde in totaal ruim 22 miljoen Baht op. “Het hoogste bod was 1.111.111 Baht voor het nummer Gor Ror 9999 en voor Kor Ror 6060 werd de laagste prijs van 23.000 Baht betaald,” zei PLTO Deputy Chief Nanthapong Cherdchu.
“Al met al, de jaarlijkse nummerplaat veilingen, die al 11 keer werd gehouden, leverde in totaal iets meer op dan 195 miljoen Baht. De opbrengst wordt gebruikt voor rolstoelen en protheses voor mensen die zwaargewond zijn en die de hulpmiddelen zelf niet kunnen betalen”, voegde hij er aan toe.
Ik geloof de man op zijn woord!
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Leuk artikel weer Gringo.
Ik heb zelf niets met auto’s en autokentekens maar gedurende de vele duizenden kilometers die ik inmiddels over de Thaise wegen heb gereden, heb ik de kentekenplaten wel gebruikt om het lezen van Thaise letters te oefenen. Eerst door de individuele letters in de kentekens te herkennen, mijn vrouw die stevast naast mij zit, gebruikend als controle, en inmiddels ben ik zover dat ik ook veel van de provincienamen kan lezen. Nog niet allemaal maar wel veel. Op het kenteken van auto’s uit Pattaya staat overigens Chonbury (ชลบุรี), de naam van provincie waar Pattaya toe behoort.
Groet,
Michel
Mooi verhaal Gringo, heb niet zo veel met kentekens, maar meer met wat er tussenin zit, ook hier, waar ik woon in de Isaan nu, is het nog altijd mijn hobby en liefhebberij, Auto´s, mijn laatste in Nederland was een, en dat was echt lachen ! ´n Subaru Impreza 555 .
Over kentekens gesproken ,heb een tijdje in Duitsland gewoond, in Bad Bentheim, bij jou wel bekent denk ik, daar had ik 16 jaar lang mijn vaste kentekenplaat, ze noemen het daar een “Wünschkennzeichen” de eerste drie hoofdletters begonnen met … quizvraagje !, de rest bestond uit 2 letters en 3 cijfers naar eigen keus.
Dan nog wat anders!, je schrijft ook over Almelo, in de tijd dat ik nog geen rijbewijs had ging ik met mooi weer op de brommer in Almelo naar school, dat schoolgebouw heette toen Huize Castello, vanaf halfweg Losser / Oldenzaal, naar Weerselo, dan links via het Almelo-Nordhorn kanaal, een schitterende route om te rijden vond ik altijd.
Succes verder met schrijven, ik lees je verhalen graag.
Antwoord op de Quizvraag: NOH.
Oh, bijna vergeten, over de brommer, dat was een Puch met een hoog stuur.
Op kentekenplaten van commerciele voertuigen in TH staat OOK het nr van de provincie. Verder zijn er bijzondere reeksen+kleuren voor bussen-nog weer verder onderverdeeld, vrachtauto’s-privaat of van govmt. Leger, marine, Koninkl. huis etc hebben weer eigen series, meestal met ook de cijfers in het Thai.
Vrij populair op die markten die oude prullaria verkopen (oh, pardon-antiek), zoals rotfai in BKK, zijn nummerplaten uit allerlei landen en oude series uit TH.
De liefhebbers van Thaise kentekenplaten kunnen zich hier aardig uitleven:
.
http://www.samuitimes.com/thai-number-plates-explained
.
Met betrekking tot de rode platen met zwarte letters die je soms op (nieuwe) auto’s ziet (trade plates, zeg maar handelskentekens) heb ik altijd begrepen dat die binnen een paar maanden door gewone vervangen moeten worden, maar dat de Thai daar vaak langer mee blijven doorrijden dan is toegestaan, om toch vooral nog maar te kunnen laten zien dat ze in een nieuwe auto rijden. Daar zal wel een kern van waarheid in zitten, maar hoe het nu precies zit wordt me uit het artikel in de link ook nog niet duidelijk. Het schijnt ook een manier te zijn om de belasting te ontwijken. Dat klinkt al een stuk minder amazing.
Zonder gein, zag laatst een auto met belgisch kenteken :BUA 555 .Waarschijnlijk een Belg die zijn Thaise vrouw of vriendin beu is?Vond dit wel zeer grappig om te zien. In het Thai schrijf je bua als เบื่อ .De 555 is iedereen wel bekend waar dit voor staat lijkt me .
Ons kenteken op de brommer ‘3636’ -ofwel twee maal 9- bracht ons weinig geluk.
Die hele brommer is onlangs gejat. Helaas…
Beste redaktie,in Februari j.l. zou de auto van het jaar 2016 worden gekozen uit 5 genomineerden.
Vraag : is er al een winnaar bekend? M.vr. gr.
Zie: http://www.ford.co.th/en/about/newsroom?article=1249201319885
Nostalgie…..
Kan mij het kenteken van mijn eerste auto zeker nog herinneren, XK-71-24
Nou ja, auto, een Fiat 500 van bouwjaar 1958, zo’n 2 cylinder pruttelpot met naar voren openslaande deurtjes, een linnen dakje wat helemaal naar achteren toe open kon en een richtingaanwijzer die bediend werd door een plastic handeltje in het midden van het dashboard. Zelden zo’n onbetrouwbaar vehikel bereden. In de wintertijd de accu naast de kachel gezet in de (ijdele) hoop dat ie dan de volgende ochtend zou starten. Gelukkig was ie zo licht dat ik het wagentje aan de achterbumper kon optillen om ‘m de schuur in te krijgen om daar te parkeren. Vanwege dat open dakje een keer met 7 (marine)man uit Den Helder naar huis gereden, geen idee hoe die erin hebben gepast. Wel was er een “cruise-control” aanwezig in de vorm van “handgas”, een metalen stangetje aan een kabeltje waarmee het gas kon worden vastgezet. Handig als je op de leuning van de bestuurdersstoel wilde zitten met het hoofd uit het open dakje gestoken…..
Ik heb een oranje kentekenplaat met nummer ชลบุรี 233
Weet iemand van welk voertuig deze plaat van is?
Chonburi – Small trailers, road rollers, tractors and agricultural vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Thailand
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thais_kenteken
Ik heb ook iets met kentekens, mijn eerste was CXG 300, voor mijn Australische Holden premier. Mijn laatste (tot nu to) is een Dacia NB 521 T. Alle 16(!) tussenliggende kentekens, Renault, Chrysler, Simca en Fiat heb ik nog steeds vis de borden van de aanhangers. Hangen keurig aan de balken in de schuur gespijkerd.
Effe denken en ja hoor, eerste auto dd27tk, celica liftback, 2e jl21hl vw golf, 3e kp33np passaat
4e pv86rf mazda en dan wordt het lastiger qua kenteken. Mis er eigenlijk nog 2, nog een mazda en een chrysler. Eigenlijk onbegrijpelijk dat het nog steeds in je hoofd zit na zo vele jaren.
Mijn laatste nu hier is 70lssv, deze makker heb ik nu al 18 jaar, een skoda octavia RS
Maar vroeger in de auto, keken (met broer en zus) we ook naar kentekens, een spel om zoveel mogelijk wagens te claimen waar je naamletters in zaten.