Internationaal scoort Suvarnabhumi steeds hoger
De belangrijkste luchthaven van Thailand, Suvarnabhumi, krijgt internationaal steeds betere cijfers. Volgens het Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA) uit het Australische Sydney is het zelfs de luchthaven van het jaar 2010. En de lezers van het online magazine Smarttravelasia.com kennen Suvarnabhumi dit jaar de derde plaats toe.
En dat terwijl de nieuwe luchthaven van Bangkok in eigen land de nodige kritiek oogst. Volgens CAPA was Hong Kong in 2007 de beste luchthaven ter wereld, gevolgd door Changi in Singapore in 2008 en Beijing het afgelopen jaar. De enquête van Smarttravelasia vond plaats onder 6000 reizigers, zowel zakelijk als op vakantie, tussen mei en juli dit jaar. In de jaarlijkse lijst van Skytrax scoorde Suvarnabhumi overigens ‘slechts’ de tiende plaats.
De onderzoekers hebben geen rekening kunnen houden met de jongste rel op de luchthaven, waarbij 200 gemaskerde en gewapende mannen op 1 oktober de parkeergarages bezetten, in- en uitgangen blokkeerden en zelfs de parkeergelden inden. Dit als gevolg van een uit de hand gelopen meningsverschil tussen concurrerende maffiose bendes, betrokken bij de exploitatie van de garages. De luchthaven heeft nadien het contract met de uitbater verbroken en exploiteert de garages nu zelf.
Onlangs is Suvarnabhumi van start gegaan met de campagne ‘ Airport of Smiles’. Dit om de tevredenheid van de passagiers nog verder te vergroten en in alle polls in de top tien te geraken. Sinds de opening heeft de luchthaven hard gewerkt aan verbetering, zoals het dichten van lekkende daken, betere bewegwijzering, het verminderen van wachttijden bij de veiligheidscontroles, meer toiletten, nieuwe bagagekarretjes en zittingen op de stalen stoelen. Ook is sinds kort de Airport Rail Link naar de binnenstad van Bangkok operationeel.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Heb geen enkel probleem met Suvarnabhumi, ben meestal binnen een uur en 15 minuten na touch down (!) weer thuis in Sukhumvit area, incl. immigration, baggage, en taxi rit. Af en toe zijn er rijen bij immigration, maar de laatste tijd hebben ze het redelijk onder controle.
Thailand Tourism Authority heeft nu van die vierkante QR Code stickers op alle immigration desks geplakt. Jammer alleen dat je officieel geen camera/telefoon mag gebruiken daar! 😀 Heeft iemand weer goed over nagedacht. Amazing Thailand!
gisteravond weer aangekomen-met EY, via AUH+Abu Dhabi. Arr 20/25 min early. Rij van 10/12 mensen voor me bij controle-bagage kwam de belt op toen dat voorbij was. Met arr om 17.45 (kist uit rond 17.55) zat ik in de overvolle airporttrein die 18.32 ging (dus de stopperd, vlak na de sneltrein). Dat heeft op Schiphol nog al eens langer geduurd.
Maar of ze nou echt met wat smiles die status gaan behalen-laten ze eerst eens dat tot winkelcentrum omgebouwde terminal wat minder diefstal-uitnodigend met alle dan volgende negatieve nieuws de wereld rondgaand maken. Og gewoon de liften in het publieke deel weer opengooien.
Veel van de aanvankelijke problemen vooral de bewegwijzering zijn opgelost. Bouwstijl en inrichting blijft kwestie van smaak. Zelf en veel mensen / reizigers die ik ken vinden al het metaal erg koel. Een groot open gat.
Vervelend is vooral het vaal niet werken van de liften of het om onduidelijke redenen gewoon afsluiten van de roltrappen/banden tussen de verschillende etages.
Heel vervelend is zoveel klachten over diefstal, zakkenrollerij.
Ook die “smile” is ver te zoeken bij de immer nog vaak chagarijnige en arrogante papspoortcontrole. Zoals vaak met elke officiele functie en een uniform in TH, het geeft de mensen kennelijk status en macht, maar men wordt er niet vriendelijker door maar kweekt een zeer irritant superioriteitsgevoel, heel vaak vooral naar de eigen Thaise bevolking/reizigers toe.
Verder functioneert vliegveld nu stukken beter adn in het begin. Hygiene bij toiletten is nog vaak ver te zoeken, en in de nachtelijke uren wordt je soms wel langs hele vreemde routes door de hallen geleid . Achter noodgangetjes van winkels door, slecht verlicht en soms zelfs open vloeren die niet aangegeven zijn.
Bij het inckecken bij China en EVA willen de rijen soms irritant lang zijn, maar dat is in Amsterdam niet anders.
Inderdaad zijn de bagagekarretjes flink verbeterd.
Aankomst met een taxi is ook niet alles, deze moeten vaak op hele vreemde plekken stoppen en dan is het nog een heel gesjouw met je koffers soms tussen onduidelijke daar rondhangende groepen mensen. Blij als je binnen bent.
De ervaringen in de parkeergarages op de 2e (?) verdieping, waren soms heel unheimisch, om een goed nederlands woord te gebruiken. Eng gewoon, hoop dat dat beter wordt of is geworden.
Voel me op Schiphol veiliger