Het verkeer in Thailand staat bekend als een van de gevaarlijkste ter wereld, vooral voor nietsvermoedende toeristen. Dit artikel belicht enkele van de redenen waarom rijden of reizen in Thailand een levensgevaarlijke onderneming kan zijn.

De verkeersregels in Thailand worden vaak meer gezien als richtlijnen dan als strikte regels. Dit resulteert in chaotische situaties op de weg, waarbij bestuurders regelmatig rode lichten negeren, onverwacht van rijstrook wisselen, en zonder te kijken afslaan. Deze onvoorspelbaarheid maakt het voor toeristen moeilijk om zich veilig te verplaatsen, zowel als voetganger en als bestuurder. Thai hebben niet geleerd om te anticiperen op situaties op de weg, ze remmen dus zelden prenventief af om problemen te voorkomen.

Thailand heeft een van de hoogste percentages verkeersdoden ter wereld. Dagelijks vallen er ook doden onder expats en toeristen in het verkeer. Een belangrijke oorzaak hiervan is het roekeloze rijgedrag gecombineerd met hoge snelheden, vooral op de snelwegen. Veel lokale bestuurders negeren snelheidslimieten en andere veiligheidsmaatregelen, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Een ander groot probleem is het gebrek aan handhaving van de verkeersregels. Hoewel er wetten zijn, is de naleving ervan minimaal, en de politie grijpt zelden in, tenzij er een ongeluk gebeurt. Dit gebrek aan handhaving versterkt het gevoel bij bestuurders dat ze met roekeloos gedrag weg kunnen komen.

Toeristen zijn vaak niet bekend met de lokale wegcondities en rijstijlen. Wegen kunnen onvoorspelbaar zijn, met onverwachte kuilen, onduidelijke wegmarkeringen, en plotselinge veranderingen in het wegdek. Dit kan leiden tot ongelukken, vooral voor degenen die niet gewend zijn aan dergelijke omstandigheden.

Thai en soms ook expats en toeristen, stappen rustig met veel drank op achter het stuur of op de motorbike. Niet zelden loopt dat fataal af. Niet alleen voor hunzelf, maar ook voor anderen die ze aanrijden.

Motorfietsen zijn een populair vervoermiddel in Thailand, maar ze dragen ook bij aan het hoge aantal verkeersongevallen. Veel toeristen huren motorfietsen zonder voldoende ervaring, zonder rijbewijs of beschermende kleding en helm, wat het risico op ernstige verwondingen verhoogt.

Terwijl Thailand een prachtige bestemming blijft met veel te bieden, is het essentieel voor toeristen om extra voorzichtig te zijn in het verkeer. Het is raadzaam om gebruik te maken van professionele vervoersdiensten en vermijd, indien mogelijk, zelf te rijden. Wees altijd alert als voetganger en zorg ervoor dat je de lokale verkeersregels begrijpt en respecteert. Veiligheid moet altijd voorop staan om een plezierige en onvergetelijke ervaring in Thailand te garanderen.

10 belangrijke preventieve regels voor toeristen die deelnemen aan het verkeer in Thailand

Navigeren door het verkeer in Thailand kan voor toeristen een uitdaging zijn. Hier zijn 10 belangrijke preventieve regels die toeristen moeten volgen om hun veiligheid in het Thaise verkeer te waarborgen:
  1. Draag altijd een helm: Bij het rijden op een motorfiets of scooter is het dragen van een helm cruciaal. Dit is niet alleen wettelijk verplicht, maar het is ook essentieel voor je veiligheid.
  2. Volg lokale verkeersregels: Zorg dat je op de hoogte bent van en respecteer de lokale verkeersregels. Dit omvat snelheidslimieten, verkeerslichten, en andere verkeerstekens.
  3. Wees voorzichtig bij het oversteken: Kijk altijd goed uit bij het oversteken van straten, zelfs bij zebrapaden. Voertuigen hebben de neiging om niet te stoppen bij een zebrapad. Ook voetgangersoversteekplaatsen met verkeerslichten zijn levensgevaarlijk, automobilisten rijden zonder blikken of blozen door rood.
  4. Vermijd rijden in het donker: De wegen zijn ’s nachts vaak minder veilig door verminderde zichtbaarheid en verhoogde kans op dronken bestuurders.
  5. Pas op voor onverwachte situaties: Wees alert op onvoorspelbare bewegingen van andere weggebruikers, zoals plotselinge stops of wendingen zonder richtingaanwijzers. Ee ander probleem zijn overstekende straathonden.
  6. Gebruik geen alcohol en drugs: Rijden onder invloed verhoogt het risico op ongelukken aanzienlijk en is illegaal in Thailand.
  7. Huur voertuigen van betrouwbare bronnen: Zorg dat je motorfietsen of auto’s huurt van betrouwbare bedrijven en controleer of ze in goede staat zijn. Denk eraan dat je voor het huren van een motorbike een motorrijbewijs nodig hebt.
  8. Draag beschermende kleding: Bij het rijden op een motorfiets, draag naast een helm ook geschikte kleding zoals een jas, broek en gesloten schoenen.
  9. Vermijd overvolle gebieden: In drukke stedelijke gebieden kan het verkeer bijzonder chaotisch zijn. Probeer deze gebieden te vermijden, vooral tijdens de spits.
  10. Neem een reisverzekering: Zorg dat je een goede reisverzekering hebt die medische kosten dekt in geval van een ongeluk.

Door deze regels te volgen, kun je jouw veiligheid in het Thaise verkeer maximaliseren en genieten van een aangenaam en veilig verblijf in Thailand.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

27 reacties op “Het verkeer in Thailand is levensgevaarlijk voor toeristen!”

  1. Arno zegt op

    Helaas maar al te waar.
    Ook al rij ik zelf al een aantal jaren auto in Thailand, het blijft super goed uitkijken en opletten.
    Toen ik een 22 jaar geleden voor het eerst in Thailand was en in Bangkok een straat over moest steken , maakte ik een klassieke beginners fout.
    We kwamen bij een zebrapad en toen er iets ruimte was wilde ik het zebrapad oplopen, mijn Thaise vrouw en haar zuster konden me nog net aan mijn T shirt terug trekken, anders hadden het mijn laatste voetstappen wel eens geweest kunnen zijn, want de auto’s reden gewoon door.
    Een zebrapad word schijnbaar door velen meer als een Popart zwart wit kunst voorwerp op de weg gezien.
    Punt 3 wat de voetganger aangaat heb ik zelf in Udon Thani meegemaakt.
    Een zebrapad met extra verkeerslichten er bij.
    Netjes gewacht tot het verkeerslicht voor ons voetgangers groen licht uitstraalde en even extra gekeken of de auto voor het voor hun rood licht uitstralende verkeerslicht stopte.
    Toen de auto’s stil stonden de oversteek gewaagd.
    Net over de weghelft aangekomen kwam er een auto met flinke snelheid om de stilstaande auto’s heen gereden en sjeesde op een haar na mij en mijn vrouw uit onze sandalen.
    alle geluk van de wereld gehad dat die malloot ons niet geschept heeft.
    Een weg oversteken als voetganger staat gelijk aan Russische roulette in veel gevallen.

    Gr. Arno

  2. Henk zegt op

    In de tekst staat precies waar het om gaat. namelijk (citeer) dat Thai niet hebben geleerd om te anticiperen op situaties op de weg. Thailand kent geen rijlessen. Er zijn cursussen, facultatief, vaak 5 x 2 uren tegen 5000 baht, dus weinig animo, geen overheidsregelgeving en geen kwaliteitswaarborgen, maar die cursussen hebben hun focus op beheersing van het voertuig. Daar wordt tijdens het rijexamen ook het meest naar gekeken. Het gaat niet om verkeersinzicht. Dat kan ook niet, want probeer een Thai maar eens inzicht bij te brengen. Die voelt zich meteen op zijn teentjes getrapt, gaat zich verongelijkt voelen, en gooit het bijltje erbij neer.
    Een tweede punt om rekening mee te houden is dat de openbare weg/ruimte van iedereen is. Denk niet zoals in BE/NL/EU dat snelverkeer voorrang heeft op langzaam verkeer, of doorgaand voorrang op afslaand verkeer, of dat tegemoetkomend verkeer geen gebruik zal maken van dezelfde rijbaan. Veel is mogelijk, en niemand heeft recht van spreken. Ga niet uit van westerse wijsheden.
    Een derde en zeer belangrijk punt is de scooterrijder. Die op uitgedijde brommers lijkende 2-wielers beginnen meestal bij 125 cc motorinhoud tegen 49,9 cc in NL. Ze gaan hard, vaak bereden met mondkapje in plaats van met helm, klein kind voorop, oma achterop in amazonezit, verzamelen zich wroetend door de rijen auto’s voor bij het stoplicht, en omringen je als een zwem muggen bij het optrekken. Denk niet dat zij met het begrip ‘voorzichtigheid’ in hun achterhoofd op weg zijn.
    Een vierde punt van aandacht zijn de beroepsrijders zoals daar zijn de vele soorten koeriersdiensten, de taxi- , bus-, en vrachtautochauffeurs, de minivanbestuurders, en de motorbezorgers van Grab, Shopee, Lineman, etc. Die houden er allemaal een eigen verkeerscode op na, maar grosso modo luidt die toch wel: eerst ik, ik alleen, en dan jij pas!
    Tot slot een laatste punt van aandacht: bij een verkeersongeval is niet de veroorzaker per definitie de schulddrager. In NL/BE/EU wijzen we graag direct naar een ter verantwoording nemende personage, in Thailand hoeft dat niet per se aan de orde te zijn. Schade en schande worden soms gezamenlijk gedragen en ook bij letsel is het niet zo dat de veroorzaker de kosten draagt, zeker als die niet verzekerd blijkt, armlastig of zich niet aansprakelijk betoont. Punt 10 uit de tekst is daarom van absoluut belang.

  3. Sandra zegt op

    Oversteken is echt een ramp in Thailand, maar niet alleen door de Thaise bevolking die de regels negeren , maar in pattaya zelfs door vele expats(die zelf uit Europa komen). Enkele keren gezien en ook zelf meegemaakt dat ze u bijna overhoop rijden op het zebrapad , maar nog een graad erger dan de thaien ze beginnen u nog uit te schelden omdat ge oversteekt, ( ge loopt dan over een heel breed rood zebrapad)
    Het wordt tijd dat de politie eens echt gaat ingrijpen ,

  4. Peter zegt op

    Sedert 1978 kom ik periodiek in Thailand en kan dit chaotische verkeer beamen. Ik doorkruiste zowat heel Thailand en door me aan dit verkeersgedrag aan te passen is me dat aardig gelukt.

    Er is inmiddels veel geschreven over de verkeeromstandigheden maar getoeter zoals we in Europa gewend zijn hoor je hier nauwelijks, en een opstekende middelvinger zie je al helemaal niet. Dus toch wat positiefs. En ja, het oversteken van kruisingen gaat hier anders, je moet er lef voor hebben dan lukt het zeker en ook veilig.

    Mijn verblijf in Pattaya zit er inmiddels weer bijna op. Tot mijn verbazing heb ik gedurende 4 weken geen enkele politiecontrole kunnen ontdekken terwijl eerdere jaren dat tot vervelens toe. Tijdens ’n ritje Pattaya was het normaal dat je soms 3 tot vier keer werd aangehouden. Controle papieren helm rijbewijs. Bij de kleinste overtreding je voertuig ter plekke laten staan, sleutel en rijbewijs inleveren, met de motortaxi naar het hoofdbureau aan de beach-road in Pattaya, nummertje trekken en wachten in de rij om de bekeuring te mogen betalen.

    Nu zijn die controles er niet meer en dat is te merken. Er wordt met ongelooflijk hoge snelheden gereden, helmen worden nauwelijks nog gedragen en verkeerslichten worden genegeerd. Het toch al chaotische verkeer is nu een waar gekkenhuis geworden. Daar moet een reden voor zijn dus ik heb mijn licht zo links en rechts eens opgestoken. En waar of niet waar maar, om het toerisme te bevorderen heeft de overheid de politie de opdracht gegeven om de controles te beëindigen, en de toeristen met rust laten. Hoe kan men het verzinnen!

    • Osen1977 zegt op

      Peter, ja er waren veel klacht dat er voor de buhne werd gecontroleerd om zakken te vullen aan de toeristen. Dit is ook zo in Phuket, daar is ook amper controle meer. Het is natuurlijk ook van de zotte dat je aangehouden wordt en na betaling met je betaalbewijs de gehele dag boetevrij mag doorrijden. Ging dus nergens over die controles.

  5. Erwin zegt op

    Op een avond, het was al donker, wilde ik in Pattaya de zeer drukken Pattaya Klang Rd. over steken. Ik keek naar rechts en naar links en zag aan beide kanten, in de verte lichten van voertuigen. Ik steek over en tegen dat ik in de midden van de straat was, waren de auto’s er reeds. Daar stond ik dan op de dubbele doorlopende streep van de Pattaya Klang Rd. Ze reden bijna op mijn tenen en mijn hielen. Ik kon niet meer vooruit of terug. Dat waren schrikwekkende seconden, die heel lang bleken te duren. Ik dacht dit niet te overleven. Sinds dat voorval nam ik in Pattaya steeds een taxi om de drukke straten niet te voet te moeten over steken. Ook overdag.

  6. Dre zegt op

    Beste,

    Het rijden in Thailand is voor toeristen HET voorbeeld hoe ze, in eigen land, NIET moeten rijden. Tenzij je natuurlijk je leven moe bent en je er, met het oog op een onmiddellijk degelijk resultaat, er een eind wenst aan te maken.
    Waarom schrijf ik dit nu, wel om volgende reden;
    Enkele dagen geleden toonde mijn vrouw enkele foto’s en beelden van een vaste camera, waarop het moment van aanrijding tussen 2 motorrijders met passagiers. te zien was. Met tamelijke snelheid reed motorrijder (1) met passagier op zijn reguliere linkse kant, terwijl motorrijder(2) eveneens met passagier, uit een zijstraat kwam gereden en er gewoon de rechtse kant aan hield, terwijl er degelijk de mogelijkheid was om zich op de juiste kant van de rijweg te begeven.
    Het resultaat liet niet op zich wachten. Nà ongeveer 10 seconden volgde een harde klap ( was duidelijk te horen op de camerabeelden) en lagen er 4 mensen op de grond.
    3 mensen op slag dood.
    Toen de hulpdienster ter plaatse waren bleek de 4é persoon ook te zijn overleden aan de verwondingen.
    Stelde voor mezelf de vraag wààrom motorrijder (1) halsstarrig op het verkeerde vak bleef rijden en dit op een lang rechte baan. En zeggen dat er tijd genoeg was om zich op de juiste kant van de rijweg te begeven.
    Dom, dommer, domst.
    In één klap 4 mensen het leven gelaten. Triestig.
    Soms, wanneer we met de brommer even op weg zijn en ik plaatsneem als passagier, bekruipt me de zin om een ” spookrijder ” een trap te geven zodat hij/zij met hun klikken en klakken eens ferm de Thaise bodem schuren.
    Het gebeurt soms dat we moeten uitwijken naar het vak waar auto’s of vrachtwagens je rakelings passeren, gewoon omdat wéér zo’n idioot het vertikt om te rijden waar hij/zij zouden moeten rijden.
    Het is dan telkens wéér hard op de tanden bijten om mijn been stil te houden.
    Binnenkort schaffen we ons een wagen aan met eveneens een degelijke verzekering.
    Amazing Thailand.

  7. aad zegt op

    Tja daar heb ik een andere mening over. Ik ben nu 83 en rij rond op een scooter elke dag in Chiang Mai, zonder ongelukken en we komen hier sinds 5 jaar.
    Nou heb ik ca 60 jaar ervaring als motorrijder en ik heb daarom een zesde zintuig ontwikkeld voor verkeerssituaties die anderen niet hebben.
    Daar komt bij dat, naar ik denk, de meeste buitenlanders geen idee hebben van het thaise gedrag! De simpele regel is: geef wat en neem wat zeg maar een thaise boeddhistische houding. Dat is een instelling die in het Westen eigenlijk niet ‘meer’ voorkomt vanwege de agressie die in ons gedrag is ‘ingebouwd. Nemen is bij de westerlingen goed ontwikkeld maar geven niet.
    Zo gebruikt elke thaise verkeersdeelnemer zijn richtingaanwijzer continu.
    De bovenstaande ‘aanbevelingen; zijn dan ook uit een westers oogpunt geschreven en zijn niet juist. Dat geldt ook voor oversteken als voetganger. Ik heb nog een mooi voorbeeld uit Saigon waar het aantal scooters nog veel groter is als in Thailand. Wat doe je om over te steken: je stapt van de stoep af en kijkt de aanstormende scooterberijders recht in het gezicht dan rijden ze om je heen. Ze stoppen echter niet dus ook als oversteker moet je beslist NIET stoppen maar doorlopen, blijven aankijken, voorzichtig maar gestaag.
    Het is wel waar dat het thaise verkeer voor ongeoefende farangs eigenlijk ongeschikt is en niet kunnen begrijpen dat je, vooral op een motor of scooter (heten allebei Bikes in thailand) onderweg bent in een ‘geregelde chaos’!
    Als je je in het verkeer hier ‘veilig’ wilt bewegen leer dan dit:

    1. ALTIJD je richtingaanwijzer gebruiken voor de kleinste richtingsverandering.
    2. ALTIJD de verkeerssituatie beoordelen en leren ‘geef wat en neem wat’
    3. Ga niet op een scooter rondrijden voordat je voldoende ervaring hier hebt opgedaan maar koop of huur een auto. dan heb je tenslotte wat metaal om je heen.

    Dus zonder motorrij en thaise ervaring ervaring wat meer boedhisme in je gedrag brengen.

    Succes!

  8. Henk zegt op

    Scooters kun je simpel huren. Er wordt niet gecontroleerd of je een motorrijbewijs hebt. Je betaalt extra voor de verzekering, maar die keert niet uit als er iets gebeurt en je geen motorrijbewijs hebt.
    Ik kom al zo’n 20 jaar in Thailand voor vakantie. Ik huur bijna altijd een auto en heb al schat ik circa 50.000 gereden in Thailand, ook in Bangkok. Inderdaad, goed opletten en ‘go with the flow’.

  9. Ferdinand PI zegt op

    Deze week heb ik mijn Nederlandse vriend geholpen om door de papierwinkel/traject te loodsen om aan zijn eerste rijbewijs te helpen..(1e rijbewijs=2jaar geldig)
    Dus naar het kantoor van Transport in de buurt om een afspraak te maken.. is 10 min rijden.
    Hij moest zich aanmelden bij DLT website om via e-learning 4 video’s te bekijken en te beantwoorden. Dat konden we thuis op de PC doen. 4x 15 min waarvan de eerste twee in het Thais met Engelse ondertiteling. Dat ging te snel om alles goed te kunnen lezen, maar de beelden spraken voor zich. Dan de laatste twee Engels gesproken, wat voor hen iets beter te begrijpen was. Bij iedere video kreeg je 1 vraag te beantwoorden en binnen 3 minuten moest er steeds gereageerd zijn.. ws ter controle of je werkelijk keek.
    Aan het eind verscheen een QR code die je op je telefoon kon zetten of printen en meenemen naar het bureau van Transport. Daar werden de papieren gecontroleerd en binnen 1 uur had hij zijn rijbewijs.
    Hij moest de volgende documenten overleggen…
    1. Ned. Rijbewijs
    2. Internationaal rijbewijs
    3. Prove of residence, verkregen bij immigratie
    4. Tambien baan van mijn vrouw, want hij huurt ons oude huis.
    5. Paspoort

    Hij kan nu de baan op.
    Anticiperen op het verkeer is voor hem geen probleem watn hij heeft in Europa meer dan 5 miljoen km gereden met vrachtwagen, nog los van de prive kilometers met de luxe wagen.
    Maar de Thaise verkeersdeelnemers zijn vaak inderdaad onvoorspelbaar.
    Nu wonen we in een rustige landelijke omgeving maar we zien soms situaties waar je haren van overeind gaan staan.

    We wensen hem vele veilige Thaise kilometers

  10. Jacobus zegt op

    Alles wat in het artikel naar voren komt is maar al te waar. Ik mis echter een ding.
    Verlichting van de voertuigen
    Thaise chauffeurs doen ontzettend laat, pas als het echt donker is en er geen straatverlichting is hun verlichting aan
    Vaak de verkeerde verlichting, bv alleen de mistlampen. Omdat de modernere autos automatische verlichting hebben gaat het de laatste jaren iets beter. Maar professionele chauffeurs maken het het bontst. Vrachtwagen-, bus en taxichauffeurs doen op het allerlaatste moment hun lichten aan. Men realiseert zich niet dat gezien worden misschien nog wel belangrijker is dan zelf iets zien.

  11. Joost M zegt op

    en dan ook nog de vrachtwagens waar vele met het recht van de sterkste over de wegen bulderen.

  12. I Timmermans zegt op

    Ik ben het met iedereen eens dat het verkeer in Thailand chaotisch is, ik kom al meer dan 30 jaar in thailand en heb zelf ook de nodige km’s afgelegd.maar toch vind ik de verkeersnemers in nederland veel erger. In nederland zijn er nog veel meer bestuurders die wel de regels weten maar gewoon aso zijn. Bumperkleven, afsnijden, middelvinger en toeteren tot aan uitstappen en met elkaar op de vuist gaan. Dit komt niet voor in Thailand. Het aantal verkeersdoden is geheel te wijten aan gebrek aan ervaring en verkeersregels. Maar de thai blijft netjes in het verkeer en vrachtwagens geven bij onoverzichtelijke wegen met richtingwijzer aan dat het voor jou veilig is om hun in te halen. Het meest gevaarlijk verkeer in thailand zijn de scooterrijders die zonder licht tegen het verkeer in rijden dus aan de verkeerde kant van de weg. persoonlijk denk ik als de regering zorgt voor een betere auto opleiding en controle dat het hier in Thailand veiliger is dan in europa.

  13. Arno zegt op

    Wat dacht je van het creatief met rijbanen zijn, waar twee rijstroken breed genoeg zijn om drie breed te gaan rijden zal men het niet nalaten, leuk voorbeeld als je bij Udon Thani aankomt en rechtsaf wil de rondweg op, daar zijn twee rijstroken voor rechtsaf te slaan, vaak gaat er nog een auto naast staan , dus dan drie breed de bocht naar rechts nemen en maar zien hoe het afloopt, laatst stond er gelukkig een agent, die dirigeerde de 3e breedte rijdende auto gelijk naar de kant om te bekeuren
    het zal de eerste niet wezen die zo een ongeluk veroorzaakt.

    Gr. Arno

  14. Mister BP zegt op

    In de afgelopen 25 jaar ben ik 20x op vakantie geweest in Thailand. Meestal huurde ik een auto. Als je een paar dingen in je avhterhoofd houdt is rijden in Thailand goed te doen. Rijd niet als het donker is.teveel verkeer draagt geen verlichting. Rijdt rustig; je bent op vakantie. Rijd niet in Bangkok .. De wegen in de toetistische gedeelten van Thailand zijn in doorsnee goed. Dus als toerisch geen probleem. Pas als je of the beaten trek gaat moet je eppassen. Dus zou ik het afraden. Heb jaren geleden in de Golden Triange gereden. Was prima te doen; alleen de bewegwijzering was wlleen in het Thais! Veel van de reacties komt van mensen die wonen in Rhailand en dan vaak in de niet toeristische delen. Daar vermoed ik, dat de wegen veel slechter van kwaliteit zijn. Ik reageer als vaak terugkomende toerist met eerst gezin en later alleen met mijn vrouw.

  15. Stefan zegt op

    Ja, is minder veilig dan bij ons. Als je anticipeert kan veel vermijden, maar niet alles.
    Je kan het vergelijken met het verkeer bij ons in de sixties.

  16. Luc Van Broekhoven zegt op

    Het is inderdaad goed opletten en anticiperen in het verkeer. Wat ik weer mis in deze discussie is de rol van de rondom aangebrachte warmtefolie in bijna alle voertuigen…af showroom met respectievelijk de keuze van 60 – 40- 20 % lichtdoorlaatbaarheid….jaja u leest het goed en laat even doordringen… men rijdt dus s´nachts met een donkere zonnebril ….. dit aspect alleen al samen met alle andere factoren zoals slecht licht, snelheid, drank, veel bochten, honden ea. Heeft zeker duizenden doden per jaar tot gevolg.
    Gewoon onbegrijpelijk.

    • fred zegt op

      Ik vind die folie net positief. Je wordt op de onverlichte banen heel wat minder verblind door de lichten van tegen en achterliggers . Zelf ondervind ik er weinig van inzake zichtbaarheid.

    • Cornelis zegt op

      Mee eens, Luc; ook ik verwonder me daarover. Meeste auto’s hebben een dermate donkere folie op de ruiten dat je van buitenaf niet eens kunt zien of er iemand inzit. Ook in Thailand wettelijk niet toegestaan, zo heb ik begrepen, maar daar bekommert niemand zich om, uiteraard.
      Als extra kwetsbare weggebruiker – op fiets en motorfiets – mis ik daardoor vooral de mogelijkheid oogcontact te kunnen maken. Nu kan ik bij uit een zijstraat komend verkeer niet eens zien of de chauffeur wel mijn kant op kijkt en ga ik er gewoon maar van uit dat ik niet gezien ben.

    • Ger-Korat zegt op

      Dat rijden met een donkere zonnebril is natuurlijk overdreven, merk wel dat je geen ervaring hebt met autorijden in Thailand als je dit beweert; zelf rijdt ik in diverse autos en ken de verschillen in donkere tinten en geen film in de auto dus weer waarover ik spreek. Zelfs met de donkerste film op de ramen zie je nog goed tenzij de ander geen verlichting heeft of ziet de strepen welke vaak al versleten of verbleekt zijn op het wegdek minder en bij regen haast niet. Maar de standaard/ meeste gebruikte film geeft ook ’s nachts goed (!) zicht van alles tenzij de andere verkeersdeelnemer geen verlichting heeft dan is het opletten maar dan vraagt degene zonder licht door ’s nachts te gaan rijden dan ook om problemen. Dat duizenden doden door de film is dan ook stemmingmakerij en niet gebaseerd op de werkelijkheid.

      • Luc Van Broekhoven zegt op

        Beste Ger…al veel snachts gereden en je zegt het zelf…tenzij de andere er zelf om vraagt… de folie heeft zeker een rol in duizenden ongevallen met doden tot gevolg….juist omdat in het verkeer elke fractie van een seconde telt..dat weet iedereen. Een net niet verhaal wordt juist door een iets latere reactie een wel verhaal… steek je hoofd maar eens door het zijraampje dan zie je pas het verschil.

      • Cornelis zegt op

        40 of 50 % minder licht dat wordt doorgelaten maakt dus geen of nauwelijks verschil, ook in het donker niet?

        • Ger-Korat zegt op

          Niet echt, als automobilist zie je echt wel alles goed en daar komt nog een keer bij dat ’s nachts men verlichting heeft en daardoor beter zichtbaar bent dan overdag. Zoals gezegd vraag de automobilisten onder ons en die zullen het bevestigen. Ik zie alles duidelijk met film en wil niet verbranden door de zonnestraling en geroosterd worden door de warmte in de auto en daarom is er de film; je kunt net zo goed redeneneren dat de straling en fel licht overdag tot meer ongelukken leiden want te warm in de auto achter glas ondanks airco en teveel licht. Nog nooit gehoord dat een ongeluk is veroorzaakt doordat men iets niets zag vanwege een film aangebracht op de ramen, laat ik het daarop maar houden als conclusie om het sprookje dat film ongelukken veroorzaakt wat dat is een broodje aap verhaal.

          • Cornelis zegt op

            Het hangt natuurlijk ook van het percentage lichtdoorlating af. Er rijden er in Thailand nogal wat rond met voorruiten die maar 20% doorlaten en dan kun je – tenzij je persé gelijk wilt hebben – toch moeilijk stellen dat het niks uitmaakt.

            • Piet zegt op

              Komaan Cornelis, ik ken geen enkele film dat 80% van het licht uit filtert. Het is eigenaardig dat je dan iemand verwijt dat die persé zijn gelijk wil halen.

    • Henk zegt op

      Bij de aankoop van een auto zal de garage/leverancier het hebben over het aanbrengen van deze folie, vaak als extra vanwege de nieuwe aankoop, en de koper attenderen op het feit dat aan de voorruit nooit de minste lichtdoorlaat zal worden aangebracht. Wat de koper nadien doet, is een andere zaak.

  17. Rene zegt op

    Ik rijd al enkele jaren in Thailand met mijn eigen auto zonder problemen.
    Grootsteden en platte land. Rij zoals overal ter wereld, waar je niet gewoon bent te rijden voorzichtig en vooral ‘defensief’. In tegenstelling tot wat ik lees in het artikel ervaar ik vaak dat de Thai erg defensief en langzaam rijden nabij kruispunten. S’ nachts is natuurlijk een ander gegeven en moet je extra voorzichtig zijn, ook al omwille van de donkere ruiten die je zicht wel wat belemmeren. Een raam naar beneden draaien om beter zicht te hebben bij een maneuver kan daarbij flink helpen.
    Een dubbel gevoel dus bij het artikel, soms wat overdreven, maar vaak wel terrechte opmerkingen.
    Rij verstandig, defensief en hou het veilig, wat niet van alle toeristen met een scooter in touristische gebieden kan gezegd worden.

    Groetjes,

    René


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website