Heer in het verkeer in Thailand
Dat het verkeer in Thailand in onze ogen vaak chaotisch en ongecontroleerd overkomt, weten wij allemaal. Toch, als u aan dat verkeer wilt deelnemen, zult u zich als farang moeten aanpassen. Tim Richards van de Udon Thani Expats Club schreef een verhaal met “richtlijnen en regels”, die een buitenlander zou moeten volgen om op aangename en vooral veilige manier aan het Thaise verkeer deel te nemen.
Het is weliswaar niet altijd juridisch onderbouwd met de Thaise wetgeving, maar het geeft een goed beeld van het verkeer in Thailand met waardevolle adviezen. Ik heb het voor u op vrije wijze vertaald en hier en daar wat aangepast. Onderstaand is een samenvatting van zijn interessante zienswijze:
Inleiding
Denk voor een algemeen beeld van het Thaise verkeer eens aan voetgangerszone in een winkelstraat in Nederland. Daar lopen mensen kriskras door elkaar, zij houden niet perse links of rechts aan, steken geen hand uit als zij van richting veranderen, maar passen wel hun snelheid aan indien een botsing met een andere voetganger dreigt.Indien iemand plotseling uit een winkel stapt op weg naar een winkel aan de overzijde, kan dat zonder dat hij op de andere voetgangers let, die doorgaans even zullen inhouden of van richting veranderen.
In het algemeen accepteren wij dat en maken ons daar niet boos over. Wij schelden niet of steken onze middelvinger op, het is nu eenmaal een veel voorkomende en normale gebeurtenis, waar niemand zich echt over opwindt. Dat is precies hoe Thais zich in het grote verkeer gedragen! De straat is van ons allemaal en niemand heeft speciale rechten of voorrang, zoals wij dat kennen. Dus denken als een voetganger in een winkelcentrum is een realistischer manier van denken dan als Nederlandse automobilist.
Gouden regel
U hebt een verantwoordelijkheid ten opzichte van alle andere verkeersdeelnemers om u heen. U dient pro-actief te handelen om ongelukken te voorkomen. Voorbeeld: u stopt plotseling en de auto achter u klapt tegen de achterkant van uw auto: uw schuld! U bent de aanleiding voor dit ongeluk.
Zelfs Thaise honden kennen deze regel, want die blijven rustig midden op de weg liggen als u aan komt rijden, want zij weten, dat u op verantwoorde manier zult passeren zonder hen te raken. Zij blijven liggen of gaan heel langzaam aan de kant.
Ander voorbeeld: u nadert een kruispunt en het stoplicht springt op rood. Kijk in uw achteruitkijkspiegel óf u kunt stoppen óf dat er een auto achter u rijdt, die mogelijk met u botst als u hard remt. Een botsing is dan uw schuld!
Kijk liever bij dat kruispunt vooruit, kunt u veilig oversteken ondanks dat het licht op rood staat? Zo ja, doe dat dan, want zeer waarschijnlijk zal de auto achter u ook niet stoppen voor het rode licht en heeft u een ongeluk kunnen voorkomen.
Regel van Momentum
Deze regel is een aanvulling op de Gouden Regel en wil zo veel zeggen, dat als u een ongeval kunt voorkomen, u de plicht hebt om daar naar te handelen.
Voorbeeld: u rijdt op een voorrangsweg en een andere auto rijdt vanuit een zijstraat die weg op. Als er voldoende tijd en ruimte is voor u om de snelheid aan te passen of zelfs te stoppen om een aanrijding te voorkomen, bent u verantwoordelijk voor een eventuele aanrijding.
In Nederland kunt u zich beroepen op het recht van voorrang, in Thailand gaat dat niet op. U hád de aanrijding kunnen voorkomen, dus uw schuld! Een fundamenteel verschil met onze denkwijze en rechten in Nederland!
Rechten van een automobilist
Als wij in Nederland een auto kopen, dat denken wij ook een ‘recht’ te hebben gekocht op de weg waarop wij rijden. De auto is onze persoonlijke ruimte en als iemand anders aan dat recht tornt door bij voorbeeld te snijden, dan wordt dat beschouwd als een persoonlijke aanval.
Wij worden boos, soms agressief en wij weten allemaal welke nare en gevaarlijke gevolgen dat kan hebben. In Thailand bestaat geen persoonlijke ruimte, dat past niet in het denken van de Thai en zeker niet in het verkeer. De weg is van iedereen en het rijden vereist voortdurend aanpassing van snelheid en richting om iedereen de gelegenheid te geven veilig aan het verkeer deel te nemen. Als het een keer mis dreigt te gaan, wordt niet boos of agressief. Dat is absoluut verkeerd in Thailand; blijf altijd beschaafd en netjes!
Voorbeeld: een auto wil een langzamere auto passeren en komt u tegemoet op uw weghelft, u moet uitwijken om die auto te kunnen laten passeren. Dat is beleefd en hoffelijk. Sta niet op uw recht, knipper niet met uw koplampen, dat is niet de Thaise manier, geef de tegenligger de ruimte om zijn actie te voltooien.
Ander voorbeeld (heel bekend voor mij in Nederland): de weg versmalt van drie naar twee rijbanen. Auto’s op de derde rijbaan rijden zo veel mogelijk door en willen dan, al dan niet snijdend of agressief, invoegen. In Nederland neigen wij dan tot het zoveel mogelijk dichten van het gat en de auto uit de derde rij geen gelegenheid te geven in te voegen.
Kwade reactie, middelvingertje gaat de lucht in en niet zelden een aanrijding. In Thailand is het uw schuld als u een andere auto niet veilig laat invoegen. Omgekeerd, een Thai laat u zeker gewoon invoegen als daar gelegenheid voor is.
Lichtsignaal
In Nederland vinden wij een auto, die ons achterop komt en met zijn koplampen een signaal geeft, agressief. Hij wil, dat wij aan de kant gaan: “ga uit de weg, ik kom er aan en als je niet gaat dan knal ik op je”. Thais zijn beleefd en respectvol en zien een dergelijk lichtsignaal als een vriendelijk verzoek om ruimte te maken voor een andere automobilist. Gebruik het zelf met mate en wordt niet boos of overstuur als een ander dat middel gebruikt.
Zijstraten
Uit allerlei zijstraten kan zomaar een motorrijder of een auto de weg vóór u opdraaien. Zij letten vaak niet echt op het verkeer op die weg, want zij gaan er van uit, dat het andere verkeer hen de gelegenheid geeft te doen wat zij doen. Zo is het altijd gegaan en een Thai kan zich werkelijk verbazen als een farang daar boos over wordt.
Zoals eerder gezegd, als u een aanrijding kunt voorkomen, is het uw plicht dat te doen. U kunt zich niet beroepen op uw recht op voorrang. U bent in Thailand en moet zich aanpassen aan de gewoontes in het verkeer. Zie de Gouden Regel.
Snijden
Hoe vaak komt het niet voor, dat een fietser of een bromfietser u snijdt in het verkeer of u de weg verspert bij bijvoorbeeld een U-turn. Wij toeteren of openen het raam om te schelden en de Thai verbaast zich en vraagt zich af wat er aan de hand is met die gekke farang. Hij heeft daar drie redenen voor:
- Zie de Gouden Regel, die zegt, dat u proactief moet handelen om een aanrijding te voorkomen en die fietser verwacht dan ook dat u dat doet.
- zij hebben waarschijnlijk nooit auto gereden, en zeker niet zo’n grote truck als de uwe, dus zij begrijpen het probleem niet.
- zij hebben nooit rijlessen gehad
U bent in Thailand en moet hier dus rekening mee houden. Denk aan de Gouden Regel en de Regel van Momentum.
Verwacht het onverwachte
Auto’s en vooral brommers kunnen in een verkeerde richting rijden als het hun zo uitkomt. U wilt bijvoorbeeld een grote weg opdraaien, let vooral op het verkeer van rechts om zo mogelijk in te voegen. Op het moment, dat u wilt optrekken, komt er onverwacht een brommer van links, die u niet gezien hebt. Hopelijk kan een aanrijding nog voorkomen worden, maar als het wel gebeurt, is het uw schuld. U dient aandacht te besteden aan alle andere weggebruikers, weet u nog? De Gouden Regel. U bent gewaarschuwd!
Highway Code
Koop voor de zekerheid een een boekje met de Highway Code, oftewel het boek met de verklaringen van alle verkeersborden. Er zijn er wonderlijk genoeg veel meer dan in Nederland, vaak wel met alleen tekst in het Thai, maar ook vaak heel specifiek. Loop het boekje met uw Thaise partner door en stel vragen over de betekenis van sommige borden en teksten. Ik verzeker u, dat er voor u verrassingen bij zitten!
Politie en hulpdiensten
Politiemensen doen zich in het algemeen voor als eerlijke en redelijke mensen. Ik weet ook wel, dat dat lang niet altijd het geval is, maar u dient in ieder geval altijd beleefd te blijven. Wordt nooit boos, verhef uw stem niet en blijf glimlachen, anders maakt u het zichzelf onnodig moeilijk.
Zorg ook te allen tijde, dat u de telefoonnummers van de politie en hulpdiensten in uw mobiele telefoon hebt opgeslagen. Te denken valt aan de Tourist Police, de Highway Police, Fire Service, Ambulance Service, u kunt ze maar nodig hebben.
Conclusie:
Er staat nog veel meer in het verhaal van Tim Richards, dat in totaal 17 pagina’s omvat. Hij gaat nog wat verder in op wat te doen bij een aanrijding of auto-ongeval, rijden onder invloed, speciale verkeersborden enz.
Waar het mij vooral om gaat is het feit, dat u zich bedenkt een ‘eenzame’ buitenlander te zijn tussen 70 miljoen Thai. U moet zich aanpassen aan hun levenswijze en ook aan hun manier van rijden in het verkeer. Bedenk ook, dat vele Thais geen rijbewijs hebben en als ze die al hebben, dat verkregen hebben zonder behoorlijk verkeersonderricht.
Rij vooral defensief, wees een heer in het Thaise verkeer en denk steeds aan de Gouden Regel en de Regel van Momentum. Op die manier is het best leuk om het Thaise verkeer in te duiken en ook beter voor uw hart.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
Goed verhaal maar klopt niet helemaal,voor mij en alle Thais die ik ken is de Gulden regel ‘je hebt voorrang als de ander gewillig is die te geven’.
De laatste zin ben ik het ook volledig mee eens en heb daar al veel op gehamerd
‘pas U aan in Thailand aan de manier van rijden’
Rij zelf dagelijks hier al 35 jr.
Als ik de vertaling zo lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het Engelstalige origineel doorspekt was met prachtig en terecht sarcasme (een beetje in de stijl van ‘The Undutchables’ voor degenen die dat boekje kennen) wat in de serieuze Nederlandse vertaling helaas verloren is gegaan. Maar misschien vergis ik me. Kan ik het origineel online terugvinden?
@Kees: ik denk, dat je je vergist. Je kunt over het verkeersgedrag van Thais sarcastisch doen, maar dat is niet terecht. Het verhaal van Tim Richards is serieus bedoeld om expats op de hindernissen te wijzen en begrip te kweken voor de Thaise verkeersnormen.
Geef je E-mailadres via de redactie aan mij en ik stuur je het rapport met alle liefde toe.
OK bedankt Gringo, maar in dat geval heb ik geen interesse. Ik hoopte op een mooi sarcastisch verhaal met Engelse droge humor! Dat je in alle verkeerssituaties in Thailand uiterst defensief moet zijn wist ik al.
Kan me toch ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat de schrijver Tim Richards het vermaledijde Thaise verkeer op een luchtige cabareteske wijze heeft doen willen weergeven mét als rode draad en als serieuze ondergrond dat het defensief en anticiperend deelnemen aan het verkeer in Thailand altijd voorop behoort te staan want daar valt geen speld tussen te krijgen.
Rij ik als een Thai, dan krijg ik een bekeuring !!!!
Ben dus nu in Ban Namphon (Udon Thani).
Wij gaan dus vaak in de week naar deze stad.
Komend van Ban Namphon>vliegveld>afslag Udon Thani city, stond er een lange rij om rechtsaf te slaan……
Voor mij stond een vrachtwagen die mij dus het totale gezicht belemmerde om de weg te overzien…
Deze grote weg met 2 rijbanen en dus een baan om rechts af te slaan, heeft dus ook 3 stoplichten.
Als je komt aanrijden en het licht springt op rood om rechtdoor te gaan en het licht om rechts te gaan springt op groen en er is geen auto die voor het stoplicht staat om recht door te gaan, dan kan je dus even die baan nemen en zo de lange rij langzaam rijdende auto’s passeren en dus ook rechts afslaan. hahaha Dit is makkelijk want het kan zomaar gebeuren dat de rij zo langzaam rijdt, dat als je bij het stoplicht komt deze weer op rood springt en je dus weer moet wachten.
De Thai doen dat vaak en ik moet dus net zo rijden als de Thai.. toch????
Dus deze keer deed ik het ook en ging dus langs de grote vrachtwagen die mij het zicht belemmerde……snuf, snik..
Op de weg rechts stonden politie agenten en ik moest stoppen.
“Driven License !!”
Mijn vrouw Maem gaf het en zij met een glimlach om haar mond:”I say you, you do wrong !!”
Ik zei tegen de agent dat ik dus net zo reed als de Thai…..
Hij lachte en zei:”You pay on the table”, wat Maem deed…
Toen zei hij mij al lachend dat het maar 200 bath kostte…”Nipnoi”
“I am not happy” (mai kwaamsuk lai lai), maar hij lachte en zei:”Happy Songkrhan” en wilde mij een hand geven, maar ik zei:”no hand no no” lachend en toen liep hij naar een andere stomme Thai die het zelfde had gedaan en die dus ook 200 bath moest betalen..
Dus als een Thai rijden is dus niet altijd goed lijkt me…haha
Verder moet je inderdaad je aanpassen aan het verkeer.
Heb je 2 rijbanen tot je beschikking, rij dan altijd op de linkerbaan, want dan heb je geen problemen met het verkeer dat van links komt, zonder je voorrang te verlenen…., want de Farang is always killty….(wat overigens niet waar is, want ook jij hebt rechten hier in Thailand….
correctie….. “rij dan op de RECHTER BAAN”
Die uitleg is toch een beetje simpel ,dubbele lijnen negeren aan de verkeerde kant van de weg rijden niet normaal mischien voor u maar niet voormij ,de gulden regel neem een omnlum verzekering en dat zal u veel onheil besparen.
Prachtig verhaal, Bert, en erg leerzaam voor mij bovendien. Met die verkeersregels had ik al langer problemen, omdat vrijwel niemand precies wist hoe het zit. Iedereen heeft een mening en iedereen heeft gelijk. Het artikel van Khun Peter pas geleden en de reacties daarop waren voor mij zeer verhelderend, afgezien van de foute tekst van de ANWB op haar site, waar stond dat verkeer van links voorrang heeft!
Jouw artikel, alsmede dat van Khun Peter, geven heel duidelijk aan hoe het écht moet. Dank voor deze waardevolle bijdrage. Groet.
Dit artikel plaats ik toch een aantal vraagtekens bij. Bij een eerste klas verzekering.zijn de wetten toch wat anders. Voor jezelf, je moet defensief rijden. Als je in het donker rijd
en je rijdt een Thai dood zonder verlichting krijg je altijd de schuld. Al zijn er getuigen
wij buitenlanders hebben het altijd gedaan.
Als iemand achterop je knalt als je stopt voor een rood stoplicht en je hebt de verzekering waar ik net over schreef betaald de figuur die dat heeft gedaan.
Als iemand een hoofdweg op komt rijden en hij verleend geen voorrang. Hij betaald.
Als een auto van baan verandert, hij betaald. Als je op ( de weinige) rotondes rijd en je krijgt een aanrijding, hij of zij betaald. Al dat gelul over dat jij moet bewijzen dat je een ongeluk had kunnen voorkomen slaat nergens op. Heb drie keer een in de achterkant gehad. Een keer een auto in de zijkant. Ik heb een aantal kennisen in Thailand die dezelfde ervaringen hebben gehad. In die jaren dat ik hier woon is de tegenpartij altijd in het ongelijk gesteld. Laatst nog in mijn dorp een motor in mijn achterdeur.
Ik heb de politie laten komen. Alle plaatselijke getuigen ( Thai) waren tegen mij.
Hij kwam van de verkeerde kant van de weg uit een zijstraat ineens de weg op.
Toen de politie kwam heb ik alleen maar gezegt, Jaba pil.
Test hem. Ook hier heb geen penning zelf voor betaald.
Met zo’n artikel maak je expats en toeristen alleen maar bang.
Er bestaan nog steeds wetten in Thailand en ook verkeersregels. Een voorbeeld is,
je mag niet bellen met je mobiel in de auto of op de motor. Niemand houd zich daaraan.
Als je een ongeluk veroorzaakt( en er zijn getuigen van) dan is het toch niet zo dat je een ongeluk had moeten voorkomen omdat je had moeten weten dat die figuur eerst ze telefoon gesprek had moeten afmaken.
J.Jordaan.
Gringo bedankt voor de les het was nog completer geweest als je der ook wat telefoon nummers van de hulpdiensten had bij gezet. maar wat niet is kan nog komen nietwaar.
vriendelijke groet.
David
1669=ambulance
Hou vooral het telefoonnummer en polis van je verzekering- en agent bij de hand.
Ongetwijfeld is het verstandig je aan te passen aan wat er on Thailand op de weg moet doorgaan voor verkeersregels.
Wel degelijk zijn er verkeersregels, waar zich gewoon haast niemand zich aan houdt.
Voor de meeste Thais geldt de idee:”ik rij hier, daar kan jij dus niet zijn”
Dus wel!
De gevolgen?
Duizenden doden en gewonden bij verkeersongevallen.
Maar volgens het verhaal zijn Thai beleefd.
En als je stopt bij een verkeerslicht, knalt er een andere auto achter op je, en dat zou dan jouw fout zijn?
Denk het niet.
Heb dit een keer meegemaakt, de politieman op het kruispunt aanwezig nam de sleutels en rijbewijs van de op mijn auto geknalde automobilist in beslag, en verklaarde deze man voor schuldig.
Kreeg alles vergoed, inclusief het huren van een vervangende auto.
Overigens, volgens een Thais familielid die geacht wordt het te weten, is bij een aanrijding tussen een motorfiets en een auto de bestuurder van de auto altijd meer schuldig.
Het gevolg?
Doorrijden van de auto.
Verkeersregels zijn er in Thailand inderdaad wel terdege wellicht nog wel meer dan er in Nederland aanwezig zijn echter de handhaving en de toepassing is een andere zaak.
Zolang er daadwerkelijk geen aanrijding/ongeluk is gebeurd dan is er simpel geredeneerd toch ook niets gebeurd.
Tót er wel wat wordt veroorzaakt want dán wordt er wel degelijk een beroep gedaan op dé verkeersregels. (even buiten beschouwing gelaten de verschillende sociale klassen en daaraan eventuele gelïeerde machtsverstrengelingen en omkooppraktijken)
Weleens in Bangkok meegemaakt dat Thai met elkaar op de vuist gingen na een aanrijding omdat ze er niet uitkwamen zodat een politieagent tussenbeide moest komen, dezelfde politieagent die even daarvoor volstrekt niet moeilijk deed dat autos in de verkeerde rijrichting reden.
In Nederland ondenkbaar, daar wordt je (terecht) direct geboden te stoppen en ligt voor je het weet de acceptgiro van het CJIB al op de deurmat. 🙂
Ben het volkomen daar mee eens,zat net na te denken hoe het te formuleren aangaande dat er wel degelijk verkeersregels zijn in Thailand en inderdaad daar wordt pas naar gekeken NA het feit,om uit te maken wie de schuldige is.
Heel herkenbaar en ik kan het beamen. Overigens, misschien een cliché, maar vooral de Thaise dames zijn erg onvoorspelbaar in het verkeer. Doen maar wat en zijn met veel dingen bezig, maar niet met opletten.
Als bruusk stoppen niet mag zal er wel een uitzondering gemaakt worden voor songtaews, die doen niets anders, levensgevaarlijk ! Maar ja, daar moet je dan maar rekening mee houden zeker .
Tja, allemaal leuk en aardig dat hele multi-culti gebeuren en begrip voor de Thai hebben. Zal wel neerkomen op een stukje begrip en acceptatie van andere culturen, gebruiken en gewoontes. Of we kunnen, politiek incorrect, keihard stellen dat de Thais primitieve weggebruikers zijn, en dat ze geen enkel benul heben van verkeersveiligheid, voertuigbeheersing en anticiperen. Ik zal me niet populair maken met de volgende stelling, maar wil het toch maar even melden: alle pogingen van mijnheer Tim Richards ten spijt, ik denk dat de Thais meer van de farang kunnen leren op dit gebied dan andersom. Het is werkelijk ten hemel schreiend hoeveel mensen hier onnodig in het verkeer overlijden of voor hun leven gehandicapt raken.
Mag ik daaraan toevoegen dat ik jaarlijks zo’n 30,000 Km op des Buddha’s wegen doorbreng, ik nog nooit in een ongeluk betrokken ben geweest (even afkloppen), en ik vele malen diverse capriolen makend door het oog van de door een Thaise idioot gecreeerde naald ben gekropen. Ik begrijp als geen ander dat je je moet aanpassen en dat rijden zoals in eigen land gevaarlijk is hier; dat betekent echter niet dat het Thaise systeem niet voor verbetering vatbaar is.
Ik heb twee weken geleden voor het eerst in thailand gereden. Zeer inspannend en ik kan alleen maar concluderen dat de meeste Thai hun rijbewijs hebben gekregen bij een pakje noodlesoup. Ik reed defensief, gebruikte de richting aanwijzers maar heb helaas toch een brommer in mijn deur gehad. Gelukkig was het een kleine kras en mankeerde de brommer en de berijder niets. Maar het geeft wel aan dat de Thai gewoon maar wat doen in het verkeer. Ik was blij dat ik na negen dagen de auto weer kon inleveren. Gisteren reed ik per taxi van Bangkok naar pitsanulok. Onderweg reden we langs een ongeluk waar meerdere auto’s bij waren betrokken. De schade: vijf doden volgens een politie agent. De reden was onoplettendheid door vermoeidheid en vermoedelijk alcohol. Veel Thai rijden echt als gekken vooral in de isaan De taxichauffeur kon dit alleen maar bevestigen en hoopt dat de Thaise regering hier aan gaat doen. Maar voorlopig blijft dit hopen.
Ook ik heb een 2 tal jaar terug een heel aparte ervaring gehad. Ik reed op 4 december 2008 met mijn vriendin van Chiangmai naar Bangkok. Ik was nog niet erg op de hoogte van geldende maximum snelheden. Na zo’n 80 km werd ik aan de kant gezet en een agent las van een frommelig stukje papier dat ik 126 km/uur zou hebben gereden. Terwijl er volgens hem een maximum van 120 km gold. Dus er moest even TBH 200 het raampje uit. Ik dus keurig 120 km/uur rijden. Na weer zo’n 50 km te hebben gereden, werden we weer aangehouden. Weer te hard gereden! Toen ik zei, dat bij vorige bekeuring mij was verteld dat ik met mijn Isuzu maximaal 120 mocht, werd mij verteld dat voor pickups de maximum snelheid 110 km/uur was!!?? Dus weer TBH 200 het raam uit. Mijn vriendin was het toen een beetje zat. Zij liet mij weten, dat agenten geld aan het vergaren waren om de verjaardag van de koning te kunnen vieren…….!!
Na weer een tijdje kwam de volgende controle. De weg werd daartoe versmald van 3 banen naar 1 baan. Weer aangehouden, want we zouden foutief hebben ingevoegd naar die ene baan! Het was dus de bedoeling dat er weer TBH 200 het raam uit zou gaan. Maar dan had de agent buiten mijn vriendin gerekend! Zij eiste, dat zij een officiele bekeuring zou ontvangen per post. Toen vroeg de agent “hoe gaat u die dan betalen?”. Haar antwoord: “dat zal toch wel aangegeven staan op de bekeuring als ik die krijg?”. Zij was het dus zat om steeds weer TBH 200 uit te delen
Daarop werd de agent behoorlijk geirriteerd. Een thaise met in zijn optiek haren op haar tanden! En dus werd op een beetje bitse toon gevraagd om haar rijbewijs. Nou heeft mijn vriendin al jaren een thais rijbewijs met als achternaam Jongtajud. En laat dat nou in die tijd het hoofd van de gehele thaise politie te zijn! Dat wist mijn vriendin, want ze is ooit getrouwd geweest met een familielid van hem.
De agent wist vervolgens niet hoe snel hij ons weer wilde laten vertrekken. Een thaise met haar op haar tanden, die bovendien familie was van Jongtajud. Dat was iets te veel van het goede voor de beste man.
Verder hebben wij geen problemen meer gehad tijdens die tocht en de terugweg vond plaats na 5 december…….
Geen wonder dat je steeds gestopt werd,de max.snelheid voor pick-ups is 80 km p/u en moeten op de linkerweghelft blijven rijden.
Passeren? Vergeet het maar want ziet Ome Agent het dan ben je weer de klos en voor mij een reden om geen pick-up meer te willen bezitten.
Dat die smeris geiriteerd raakte is logisch want je was fout en wou dat niet toegeven
Theo,
Lezen is ook een kunst. Passeren? waar staat dat? We voegden gewoon in toen abrupt de weg van 3 naar 1 baan werd versmald. Overigens net als alle andere thais. dus …..
er was geen sprake van inhalen van een file of zoiets. en als jij gelijk hebt met de maximum snelheid van pickups dan vraag ik me toch werkelijk af hoe het zit met die agenten. want die hadden het over 110 resp 120.km/uur.
Maar ik denk dat jij het vast wel (beter) zal weten als farang, nietwaar? En overigens hoop ik voor jou dat je niet ooit een Isuzu Mu7 frontaal tegenkomt in je Toyota Yaris(?) !
@ Teun en Theo, svp reageren op het artikel en niet op elkaar.
Kijk eens voor de snelheid op : http://bangkok.angloinfo.com/countries/ … riving.asp
In het Thais…
http://www.tarc.ait.ac.th/th/speed7.php :”
อัตราความเร็วของยานพาหนะตามพระราชบัญญัติทางหลวง พ.ศ.
Ik rij nu 2 jaar een pick up truck met carryboy , nog nooit een stop gehad voor snelheids overtreding.
ik rij Bangkok – Chiang Mai, in 6 uur met gemiddeld 140 k per uur , nooit een probleem en pickups die max. 80 mogen ? misschien in Bangkok waar de max . snelheid in de bebouwde kom 80 km . per uur is …?
ook in Chiang Mai rij je makkelijk 80 tot 100 k per uur .
nooit een probleem .
Guyido,
Klopt wat je zegt. Normaal werkt dat ook zo. Alleen ging het om het rijden vlak voor verjaardag koning. Dan hebben agenten geld nodig voor feestje. Ik denk dus ook dat het rond Songkran en Loi Kratong hetzelfde principe door hh agenten wordt toegepast. Die TBH 200 worden nooit ergens geregistreerd immers.
maar buiten die periodes is het in rond de 6 uur te doen tussen BKK en Chiangmai.
Waar het verhaal vandaan komt dat pick up onder de zelfde categorie valt als een truck
is voor mij volkomen onduidelijk. Er bestaan in Thailand geen pick up trucks. Hetzelfde als alle gebazel over verkeersregels. Het enigste wat duidelijk is dat je op een rotonde voorrang hebt. Dat is duidelijk . Maar een truck is een vrachtwagen met dubbele banden
en eventueel een aanhanger. De pick up valt onder de gewone personen auto’s.
Wat oom agent verzint mag je tegenwoordig niet veel van schrijven.
Die verzint soms nog veel meer.
J.Jordaan.
Voor alle duidelijkheid en op gevaar af dat ik weer uitgescholden word,een pick-up valt in dezelfde categorie als een vrachtwagen(truck) als de cab niet langer is dan 1.48 mtr,kijk naar de dubbele cabs,en betalen dan minder belasting dan een luxe auto.
De 4-deurs pick-ups vallen dan ook onder de luxe auto’s,zie lengte cab,en betalen dan ook veel meer belasting.
De max.snelheid voor een pick-up is 80 km p/u,luxe auto 90 km p/u,motor 80 km p/u,bus 80 km p/u en vrachtwagen 60 km p/u.
Bus,vrachtwagen en pick-up mogen niet op de rechter weghelft komen en dat niemand zich daar aan houdt is buiten beschouwing en merk je pas na een aanrijding want dan wordt er wel degelijk naar de verschillende verkeersregels gekeken om uit te vinden wie de schuldige is.
Theo,voor een pick-up heb je een normaal autorijbewijs nodig ,voor een truck moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben .
Volgens jouw aanwijzingen ben ik 80 gaan rijden in de Isaan .
De politie wees mij erop dat ik dan beter op de uiterst linkse kant moest rijden wegens het gevaar van passerende tractoren .
Voorheen kreeg ik altijd bekeuringen als ik harder dan 120 km p.uur ging .
Ik zal de examinator eens vragen waarom hij mijn antwoord goed heeft gerekend .
Een vrachtauto moet met zijn lading de weegbrug op om te bepalen hoeveel belasting deze moet betalen .
Bij deze weet je dan gelijk waarom er altijd vrachtwagens staande worden gehouden op de snelweg .
Belasting wordt bij personenauto’s betaald naar het aantal deuren .
Reactie is verwijderd omdat deze niet over het onderwerp gaat.
Reactie is verwijderd omdat deze niet over het onderwerp gaat.
Moderator: reacties zonder beginhoofdletters en punten aan het einde van een zin, worden niet geplaatst.