Bijna twee weken Thailand hebben me al veel nieuwe ervaringen opgeleverd. Ik heb dingen gezien die ik nog niet eerder gezien had.
De relaxte levenswijze van het merendeel van de bevolking is een verademing. Het is goed dat we ons Nederlandse tempo niet bij de Thaise temperaturen hoeven vol te houden. Dat zou niet lang duren.
Zoals de rest van het leven hier, bestaat ook het Thaise verkeer uit de elementen ‘niet te snel’ en ‘ogenschijnlijk ongestructureerd’. Dat tweede element blijkt bij nader inzien inderdaad slechts ogenschijnlijk te zijn.
Een reis van ruim drie uur van Chiang Mai naar Pai, in een minibusje, gaf me gisteren voldoende tijd en praktijkvoorbeelden om de structuur van het Thaise verkeer te doorgronden. Voor toekomstige Thailandgangers wil ik graag een poging wagen een en ander op een rijtje te zetten.
1 Houd links
1a Echter, steeds van baan wisselen is tamelijk onrustig, dus zit je eenmaal rechts, dan blijf je daar rijden.
2 Inhalen doe je rechts
Rijdt daar net iemand op grond van regel 1a, geef dan lichtsignalen. Degene voor je weet dan dat je overgaat tot regel 2a
2a Als alleen daar ruimte is haal je links in.
3 Het verkeer is kalm en beheerst
Moet je uit een uitrit of zijstraatje in een verkeersstroom invoegen, rijd dan vriendelijk knikkend en lachend langzaam door. Je krijgt vanzelf ruimte.
3a Veel ruimte is er niet dus probeer die zo goed mogelijk te benutten. Laat geen grote gaten tussen jou en je voorligger ontstaan en rem nooit voor invoegend verkeer uit uitritten en zijstraatjes.
4 Gebruik de berm bij bochten en/of inhalen
Bermen maken een onlosmakelijk onderdeel uit van de weg en verbreden deze, zodat er meer verkeer kan rijden. Daar heeft iedereen baat bij, dus gebruik de berm dan ook bij bochten en/of inhalen. In greppels mag met twee wielen gereden worden, mits deze zich aan dezelfde zijde van het voertuig bevinden en deze niet zodanig veel lager dan de op de weg blijvende wielen zakken dat de bodem van het voertuig over de grond schaaft.
5 De linker rijstrook is voor parkeren, etenskraampjes of een goed gesprek
Indachtig regel 1a blijft de linker rijstrook veelal onderbenut. Deze kan daarom probleemloos gebruikt worden voor het parkeren van bromfietsen en etenskraampjes, of om stil te staan voor een goed gesprek met een toevallig passerende bekende. De toeterende automobilisten op de rechter rijstrook zijn waarschijnlijk ook bekenden, dus zwaai er vriendelijk naar.
6 In haarspeldbochten kun je inhalen
Haarspeldbochten in de bergen zijn breder dan de rest van de weg en dus een goede plek om in te halen. Laat je auto of bus precies de middenlijn van de weg volgen, ook als ie daarmee de auto die je inhaalt afsnijdt. Deze heeft toch slechts de keuze tussen afgrond/rotswand of afremmen. Als hij toetert is het waarschijnlijk een bekende en zwaai je amicaal.
Technische tips voor het rijden in de bergen
- Het is altijd mogelijk dat de scherpe bocht die je net gehad hebt de laatste was, dus geef meteen vol gas en rem pas, als je ziet dat ook de volgende bocht scherp is.
- De koppeling vervangen is veel duurder dan remschoenen vervangen. Om de koppeling te sparen rijd je dus in de hoogste versnelling naar beneden (zie ook ‘brandstofbesparing’ en ‘wat te doen bij rook uit de wielkasten’).
- Als je achter een bus rijdt, kan deze door het linker knipperlicht aan te doen een signaal geven dat je kan passeren. Het linker knipperlicht kan ook betekenen dat de chauffeur een passagier langs de weg heeft zien staan en daarvoor gaat stoppen. Ook is het mogelijk dat de chauffeur vergeten is zijn knipperlicht uit te zetten. Ten slotte kan het linker knipperlicht, in uitzonderlijke gevallen, betekenen dat de bus linksaf gaat slaan.
- Snelheidsmeter en toerenteller zijn handige hulpmiddelen, maar de echte prof rijdt op het gehoor. Hoor je de banden niet in de bochten, dan ga je te langzaam.
Brandstofbesparing
- Benzine kost in Thailand minder dan LPG bij ons, maar zuinigheid is toch op zijn plaats. Ook hier is het dus ‘tijd voor het nieuwe rijden’.
- Hoe minder gas je geeft, hoe minder brandstof je gebruikt. Dat is geen nieuws. Heb je gepland met een vaartje van zo’n 100 km/u te rijden, geef dan gas tot 110 en laat het gas los tot je 90 rijdt. Dan weer gas bijgeven tot 110. Gemiddeld heb je dan zo’n 20% minder je voet op het gaspedaal. Tel uit je winst.
- Veel toeren, veel gas. Schakel dus nooit terug, tenzij de motor dreigt uit te vallen. Rijd je bergop, schakel dan gewoon op alsof je op de snelweg rijdt (zie ook tip 1 van rijden in de bergen.)
Wat te doen bij rook uit de wielkast?
- Rijd nog sneller door, zodat je eerder thuis bent en het probleem dus minder tijd heeft om te verergeren.
- Wordt het toch erger, stop dan en kijk zorgelijk.
- Helpt dat niet, gooi dan water over de rem.
- Niet genoeg water: vraag mede-inzittenden (of ingeval van een bus: alle passagiers) om hun water af te staan voor het goede doel.
- Hoop er op dat het dan verder wel goed zal gaan.
Bussen
- Bussen rijden op vaste tijden. Echter, is de bus:
- (vrijwel) leeg, dan komt deze (veel) te vroeg;
- (vrijwel) vol, dan komt deze (veel) te laat;
- kapot, dan komt deze niet.
- Het is mogelijk dat de chauffeur onderweg gebeld wordt dat iemand te laat bij de halte was. Hij rijdt dan een kwartier terug om deze persoon alsnog op te halen.
- Het is mogelijk dat je vergeten bent uit te stappen. De chauffeur zal in geen geval je terugbrengen naar de juiste halte.
- Het kan zijn dat je een bus mist. Enkele uren later komt er misschien wel weer een. *
Voor de 700 kilometer van Bangkok naar Chiang Mai betaal je minder dan voor een busrit van 20 kilometer in Nederland. Als je heelhuids bent aangekomen en je volle kotszakje hebt weggegooid is dat best wel een prettige gedachte.
* Dit verhaal heb ik geschreven tijdens mijn eerste Thailandreis in 2009. Dit voorjaar hadden we tickets gekocht voor de bus van Lampang naar Chiang Rai, maar later besloten we om een auto te huren. Terwijl we onderweg waren werden we gebeld door de busmaatschappij met de vraag waar we bleven. Schaamrood op de kaken dus: vergeten te annuleren. De bus had 10 minuten op ons staan wachten. Dat zie ik bij het Nederlandse OV nog niet gebeuren. Naast de grappen en grollen mag dat dus zeker ook wel even vermeld worden.
François la Poutré
Ingezonden mededeling
Stichting Thailandblog Charity steunt dit jaar een nieuw goed doel door een E-boek te maken en te verkopen met bijdragen van bloglezers. Doe mee en beschrijf, fotografeer of film uw favoriete plekje in Thailand. Lees hier alles over ons nieuwe project.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Leuk verhaal. Ik kan er nog aan toevoegen, dat de gemiddelde passagier of ook chauffeur géén veiligheidsgorder om heeft of ook geen helm op motor. Dat wisten we wel allemaal. Maar ze hebben een niet zichtbaar prima vervangmiddel: een boeddha figuur om hun nek of in de auto aan de achteruitkijkspiegel. Of een kransje bloemen. Dat zorgt ervoor dat alle onheil weg blijft en je beter beschermd bent dan met welk technisch modern middel dan ook…
Net een APK achter de rug .
Als het chassie nummer klopt ben je al een heel eind .
Dan nog even kijken of de wielen het wel doen en dan ben je haast klaar als hij ook nog blijkt te remmen krijg je van de keurmeester voor 200 Thb het bewijs dat je auto perfect in orde is .
Verlichting keken ze niet naar want ze keurden bij daglicht .
Nu weet ik waarom het zo verblindend mooi kan zijn bij nacht op de Thaise wegen .
Roken is op veel plaatsen verboden maar de auto heeft geen longen ,die mag roken zoveel deze kan .
Mijn vrouw ergert zich soms een ellende aan de capriolen van menigeen in het Thaise verkeer. Ze heeft een erge hekel aan racende pick-ups, die als iedereen wat langzamer rijdt vanwege drukte of anderszins, toch menen met veel gas geven en uitlaatkabaal zich een doorgang te moeten banen tussen de rijen auto’s door. Meestal gaat het maar net goed. Ze zegt dan steevast en keer op keer: “In het verkeer kun je zien wat voor karakter iemand eigenlijk heeft!” Zit toch veel waarheid in!
Moderator: niet chatten svp.
In de bergen rijden de Thaise bestuurders in de bochten volgens de ideale lijn; over de volle breedte van de weg wel te verstaan!
Houdt altijd 100 Baht bij de hand, is voor die vriendelijke geüniformeerde meneer die geen zin heeft een boete van 1200 Baht uit te schrijven voor het te lang op de rechterbaan blijven rijden.
Hoezo corruptie is een nadeel? Schitterend land!
Ik heb een keer meegemaakt dat ik de chauffeur vroeg om mij bij een bepaalde halte uit te laten stappen. Ik kende de buslijn niet en dus reed ik uiteindelijk in een verder lege bus mee tot het eindpunt, toen men tot de schokkende conclusie kwam dat het was vergeten om mij uit te laten stappen. Gevolg een grote U-turn en alsnog werd ik bij de juiste straat gedropt :=)
Het Thaise verkeer is enerverend. Moet ik naar een ziekenhuis 56 km van ons dorp, dan blijkt bij aankomst mijn bloeddruk 185-78 te zijn. Ben ik even later over de verkeerstress heen, dan geeft de meter 130-78 aan.
Inderdaad gebruikelijk volgens een Thaise verpleegkundige.
Beste Francois,
Mag ik je bij deze uitnodigen en ik denk uit naam van alle tb-ers om als volgende columnist toe te treden???
ik heb enorm genoten van je rit, dus gooi er maar gelijk nog eentje tegen aan van de aankomst bij hotel/guesthouse/vrienden/dorpshoofd.
Waren die kotszakjes groot genoeg?
Genoemde rijstijl in aanmerking genomen?
Ik wacht in spanning af.
LOUISE
Treed je volledig bij Louise! Door de humor heen zijn er wel enkele sneeïge sneden gegeven ;~)
Dank jullie wel. Ik durf me niet vast te pinnen op een vaste bijdrage, maar als ik inspiratie heb zal ik mijn best doen er wat moois van te maken en het hier weer te plaatsen.
Inhalen in bochten? raad ik ten zeerste af!
zelf meegemaakt dat er net 2 vrachtwagens achter de bocht kwamen in mijn richting en dit snachts. Hou het veilig en steek voorbij net zoals hier op rechte stukken.
Met een huurauto rem je best op de motor als je bergaf gaat, als uw remmen te warm worden heb je kans dat je op den duur geen remmen meer hebt.
Water gooien over de rem? liever op de motor remmen! Kost je misschien meer brandstof maar je haalt het einde van de dag wel!
Heb eens een vrachtwagen vol maïs van dagloners op het erf, naar de opkoper gereden. De oorspronkelijke chauffeur was de dag voordien uit zijn cabine gevallen. Was zijn lading gelost te hebben, met de cash nog iets gaan ‘eten’.
Die volgeladen bak, ega naast mij, en die vertelde wijselijk 250 m op voorhand om te remmen want er zou er een kruispunt komen. Op de motor geremd, want remmen deed het euvel nauwelijks. Uiteindelijk in het fabriek aangekomen en lading gelost: eerst op de weegschaal, de volle truck. Na het lossen terug op de weegschaal, de lege truck. Het verschil tussen beide metingen was het gewicht van de maïs dat we gelost hadden, en werden prompt uitbetaald. Mijn vriendje wou direct gaan eten en had zijn mobieltje al in aanslag om de rest van de meute te inviteren. Maar dacht, nee, eerst de vrachtwagen naar huis of ze hebben morgen wéér een nieuwe chauffeur nodig. Dus wijselijk naar huis met het ding.
Die lege rammelbak haar remmen bleken plots wonderwel te werken; immers aan het kruispunt komende in tegengestelde richting van eerder aangehaald, plots alles moeten dichtgooien voor een scooter die uit het niets vanuit een veld op de baan draaide. De cabine helde 45% naar voren, met de bumper als het ware de asfalt gekust. De laadbak met achterste wielen kwam als het ware van de grond, verschoof dan tegelijkertijd 45% naar rechts. Bleek dat alleen de rem op het linkervoorwiel het deed. Verwaarloosbare remkracht voor een volgeladen bak, maar als ie leeg is, kon je dansen met die vrachtwagen.
Heb er nooit meer mee gereden (mocht dat technisch gezien ook niet). Dit voorval dateert van 2009 en… ze rijden er nog mee. Enige kosten die er tussentijd gemaakt waren: terug vastlassen van de voorste bumper. En nieuwe bougies, de ontsteking. En het smeren van het laadbaksysteem. De remmen doen het nog uitstekend! Enneuh, terzijde de pinkers zouden werken, maar de hendel is nog steeds afwezig. Waarschijnlijk afgebroken tijdens het remmen op een niet nader bepaald bepaald kruispunt.
Dit is een inderdaad zeer leerrijke instructieve tekst om nieuwkomers op de Thaise weken enigszins vertrouwd te maken met de alternatieve, ongeschreven verkeersregels in Thailand, waarvan de feitelijke draagkracht doorgaans prevaleert op de wettelijke.
Ik meen echter dat je één belangrijk item vergat te behandelen, met name het alternerend omschakelen van rijbaan wanneer twee voertuigen elkaar kruisen op een kruispunt, of wanneer iemand bijvoorbeeld tweemaal kort na elkaar naar rechts moet afslaan.
In het geval van het kruisen van de voertuigen ter hoogte van een kruispunt zelf is het zeer belangrijk om te kiezen voor het RECHTERbaanvak. Het voertuig dat de weg wil oprijden die jij wil verlaten zal dat namelijk ook doen. In Thaiand wordt er officieel inderdaad op het linkerbaanvak gereden, doch deze optie wordt in de praktijk enkel gekozen indien dat je toevallig beter uitkomt omdat je even verderop linksaf moet of omdat je de betreffende weg nu eenmaal voor langere afstand wil volgen, zonder af te slaan. Het is in het Thaise wegverkeer immers vooral belangrijk om zo weinig mogelijk benzine te verbruiken en de af te leggen afstand dus zo kort mogelijk te houden, waardoor het heel vaak beter is om te kiezen voor het rijvak dat officieel eigenlijk voor het tegemoetkomend verkeer is bestemd.
Indien een weggebruiker die vanuit de tegenovergestelde rijrichting komt daar bezwaar tegen maakt is dat ongetwijfeld een nieuwkomer, die helemaal niet vertrouwd is met het Thaise verkeersgedrag. Die ontwijk je dan gewoon handig, waarbij je hem wel tot stoppen dwingt. Maar dat maak je in diezelfde verkeershandeling goed met een minzame, begripvolle glimlach waardoor het hem duidelijk wordt dat je hem zijn uit onervarenheid voortspruitende onhandigheid helemaal niet kwalijk neemt.
Je kan terwijl ook nog minzaam zeggen “Mai pen rai, this is Thailand my friend”.
Kito
Kito
Dank je voor de waardevolle aanvulling. Ik zie dat ik altijd nog kan bijleren.
Inderdaad een mooi stukje.
Ik ben net terug uit Thailand gekomen. Het was in Chiang Rai maar goed dat we zelf in een pickup reden. We moesten in Chiang Rai even stoppen bij de bank; bij het wegrijden ineens een klap, bleek het wiel bijna verdwenen te zijn in een ingezakt putdeksel. Met een personen wagen zou het slecht zijn afgelopen.
Ik moet zeggen dat ik het bij temperaturen boven de 35º toch een genot vind om auto te rijden.
Maar persoonlijk vind ik als je in Antwerpen auto kunt rijden; dan lukt het in Thailand ook.
Wat een optimistich verhaal t.a.z van het verkeer in Thailand. Ik woon nu bijna een jaar in Thailand, maar mijn conclusie wat het verkeer betreft is toch iets anders. In de eerste plaats zijn er geen regels en een rijbewijs in Thailand heb je in 1 dag. Mogelijk zegt dit al genoeg. Gezien mijn rijervaring van ruim 45 jaar en nu een half jaar te rijden met mijn pickup in Thailand mag ik me gelukkig prijzen nog ni.et in het ziekenhuis te zijn beland. Als je over chaos wil spreken kan ik alleen maar concluderen en zeker voor de beginnende rijder ” bezin voor je begint” sorry als dit wat negatief overkomt, maar het is wel de realiteit. En dan heb ik gesproken over Ubon Ratchantani, Bangkok, etc.
Lees het verhaal nog eens, de ironie gaat geheel aan je voorbij.