Goed nieuws over de Bahtbus in Pattaya/Jomtien
Over het systeem van het openbaar vervoer door middel van de Bahtbus in Pattaya/Jomtien hebben er al meerdere artikelen op dit blog gestaan. In dit verband verwijs ik graag nog een keer naar een artikel uit 2011, dat de redactie onlangs in juli nog eens heeft herhaald, zie: www.thailandblog.nl/vervoer-verkeer/bahtbus-pattaya-jomtien
De eerste van 46 reactie’s van bloglezers op dat artikel was van mijzelf en ging over de onduidelijkheid van de routes, die de Bahtbusjes volgen. Ik eindigde de reactie met “een goede aanduiding op de bussen zelf is wel het minste wat gedaan zou kunnen worden”
Ik verbeeld mij heus niet dat mijn mening van toen (en nu) enige invloed heeft gehad, maar nu, ruim 5 jaar later, lijkt het er op, dat die route-aanduiding er inderdaad komt. Wandelend over Second Road zag ik nu Bahtbusjes met een grote sticker op de overkapping boven de cabine, die de route aangeven. Tot nu heb ik 3 verschillende routes “ontdekt”:
- Route 5 Naklua – Na Jomtien
- Route 6 South Pattaya – Naklua
- Route 7 North Pattaya – Jomtien
Wellicht zijn er bloglezers, die andere routes hebben gezien op de Bahtbus, elke aanvulling is welkom.
Het is een mooie vooruitgang, nu nog een overzicht op papier van het hele routenet met cijferaanduiding. Op die kaart dan ook graag de routes van anders gekleurde Bahtbussen, die veelal naar de Darkside van Pattaya gaan of naar Sri Racha en Sattahip.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
De prijs per rit wordt vanaf 1 januari verhoogt naar 20 baht voor toeristen. Voor de Thai blijft de prijs wel gewoon 10 baht..
Dit is geen prijsverhoging maar gewoon een verdubbeling…wat willen ze dan?… Farang buiten?!…OK!
Laos, Cambodja en Vietnam zullen ons graag zien komen…
Nou en? Het zal wat, een verdubbeling……Blijft dan toch het feit dat je kilometers vervoerd wordt voor een habbekrats……..Alhoewel ik mij kan voorstellen dat de categorie “cheap charlies” gaan protesteren.
Een vraagje waar heb je dat gelezen???
Ik heb het gelezen op een pattaya forum, op youtube en het heeft ook op de facebook pagina van thaivisa.com gestaan. Maar er wordt tegenwoordig ook veel fake nieuws op internet gezet.
Dus misschien even afwachten of het daadwerkelijk zo is.
Er is niets van terug te vinden, gelieve als er echt een verandering te wachten tot er iets officeel word meegedeeld. Dus er is geen spraken van verlopig! Zoveel reaktie voor wat?
Ik kan EN leven met de verhoging EN met het feit dat de Thai de oude prijs van 10 Baht blijft betalen.
Het gemiddelde inkomen van een Westerling is minstens 10 keer zo hoog, mochten ze 100 Baht vragen dan zou ik nog niet klagen.
Gemiddelde Japanner, Hong Kong Chinees, Singaporees, Zuid Koreaan hebben vaak ook meer te besteden dan de arme Europeaan, zoals uit landen van het voormalige Oostblok. Maar de relatief arme Europeaan zien er “Westers” uit dus hij mag meer betalen.
De grote meerderheid van de toeristen bestaan in Thailand uit mensen uit Azie en zolang deze hun mond niet opendoen krijgen ze standaard de Thaise prijs.
Hoorde ik nou dat ook de prijs om hoog is gegaan.
Klopt het dat de prijs vanaf januari van 10 naar 20 baht gaat?
Chapeau Gringo,
Jij verdient zeker de nodige credits.
Alszijnde mede farang jou van harte gegund.
In tegenstelling stelling tot de Thai die bij vermeend
succes zich zelf immer op de borst slaan.
Cheerio, Pedro
Die routewijzer op de bathtaxi is natuurlijk niet gratis
Ik snap echt niet dat een Westerling boos wordt als de prijs van de Bahtbus van 10 naar 20 Baht gaat.
De Bahtbus is een geweldige service van openbaar vervoer (snel, erg frequent, gezellig) waar vele Westerse steden een voorbeeld aan kunnen nemen.
20 Baht is 0,5 €, waar spreken we over??
Het gedreig met naar Cambodja te gaan, wijst op een gebrek aan kennis over sommige prijzen in Cambodja.
Je betaalt daar vaak in dollars en de prijzen zijn zeker niet voor alles lager, terwijl de faciliteiten veel minder zijn.
Ik snap ook al niet dat het tweeprijzensysteem in Thailand altijd zoveel ophef maakt!
We spreken over het onderscheid dat gemaakt wordt tussen de goeden en de niet-Thai.
Misschien de volgende link eens openen en de inhoud bestuderen?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Discriminatie
Probeer dan het tweeprijzen systeem maar eens in Europa of in de US …..
Het gevolg zal natuurlijk zijn dat van 20 het vlug naar 30 zal gaan enz… eens de Thais voelen dat de farangs daar toch niet veel problemen over maken ….
Zij toch niet zo naif beste mensen. In de ogen van thais zijn we hier enkel om uitgemolken te worden.
Daar vele buitenlanders die langdurig in Thailand verblijven ook hun financiële verplichtingen hebben en misschien ook niet zoveel te besteden hebben is het dan niet billijk om hetzelfde te betalen als anderen ? Indien men wat ruimer in de bahtjes zit dan zal men een taxi verkiezen of een eigen auto. Het gaat erom dat je je aanpast aan je bestedingsmogelijkheden en dan is het niet meer dan redelijk om in een bahtbus hetzelfde te betalen als een andere gebruiker. Als je jou redenatie zou doorvoeren dan zou ook in de taxis in Bangkok bijvoorbeeld een dubbel tarief voor buitenlanders gelden; immers het taxitarief is in vergelijking met Nederland goedkoop.
Altijd die dubbele prijzen bah het gaat niet om die 10 baht maar om het principe.
Land of smiles to land of scams, als farang blijf je meer betalen
Ik vind het ‘eigen volk’ principe dat Thailand voert een terecht beleid dat elk land zou moeten voeren.
Je ziet hoe ver wij in het Westen zijn gekomen door onze eigen waarden en regels bijna opzij te zetten om vreemde waarden en normen door onze strot te laten duwen.
Het interesseert me dus ook echt niet hoeveel ik meer betaal dan de Thai voor een Bahtbus.
Juist Simon Borgers het gaat om het principe, ben ik helemaal met jou eens. Kijk eens naar motorbike’s in Pattaya, als thai kun je gewoon zonder helm naast de politie rijden. Maar ben je buitenlander dan wordt je direkt aangehouden ( 500 bath ) no international driving licence. En de thai betaald voor vergelijkbaar iets de helft. Farang have big money, they can pay easy.
De Thais betalen bij ons toch ook voor alles tweemaal zoveel, of vergis ik me nu? Het gaat niet om arm of rijk, want rijke Thais betalen echt niet meer dan arme. Nou stoppen die busjes toch nooit als je mee wilt tussen Pattaya en Jomtien, dus eigenlijk maakt het niet uit.
Jammer Gringo, nog niemand die een andere route heeft gezien of er meer van weet. Jij gelooft zeker in sprookjes…
Het komt voor veel Nederlanders natuurlijk ook te laat. De aangekondigde prijsverhoging druist in tegen de rechtschapenheid die de Nederlanders eigen is. Deze vorm van financiële discriminatie is onverteerbaar voor zo’n verdraagzaam volk dat bij monde van de Koning zelve de redelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Verhuisbedrijven worden overspoeld met offerteaanvragen voor transporten naar Cambodja, Laos, Vietnam, Myanmar en Maleisië.
Thailand zal zwaar lijden onder de massale uittocht van de Nederlanders die het land overeind hielden, een over zichzelf uitgeroepen crisis zal het land in economisch opzicht tientallen jaren terugwerpen, hele condominiale wijken zullen verpauperen, verworden tot verlaten suburbs, totdat, ergens in the year 2525, de Thai ook 20 Baht zullen moeten gaan betalen, waarna iedereen nog lang en gelukkig leefde.
.
Vrolijk Kerstfeest.
Er is ook een lijn 7.
Hier verduidelijking en kaartjes met de routes …
http://www.thaivisa.com/forum/topic/960043-baht-bus-route-signs-new/
In 1993 en ik neem aan al veel eerder ook ,betaalde je als farang al veel meer dan een Thai voor hetzelfde. De huidige verbazing lijkt mij dan ook eerder een gebrek aan historisch besef
Wij zijn voor Zthai kippen met gouden eieren en zullen dat altijd blijven.
Jammer van die routeaanduidingen op de bahtbussen. Het is voor mij toch altijd een sport om met zo min mogelijk overstappen van de markt in naklua terug in mijn condo in Jomtien te komen.
Als de bahtbus 100 baht wordt dan neem ik liever een metertaxi ,ben ik er sneller
@ Bjorn, inderdaad. Ik ging in 1976 of was het ’77 naar de Samut Prakan Crocodile Farm waar ik Baht 300- moest betalen en mijn Thaise vriendin Baht 80-. Toen al.
Thailand is echt niet het enige land waar de Farang meer betaald, dan de locale bevolking.
16 jaar geleden betaalden wij in Egypte voor sommige attracties ook behoorlijk meer dan de locale bevolking. En officieel hoor. gewoon aparte tickets, zelfde als in Thailand. Er zullen waarschijnlijk nog wel meer landen zijn die dit beleid voeren
Kijk even op deze site betreffende bahtbus:
http://pattayaguide.org/baht-bus-songtal
Als ik die kaartjes goed bekijk rijden er in ieder geval geen busjes meer over Soi Buakhao, en of er op Second Road nog gereden wordt betwijfel ik ook.
Als je dan ergens op 2nd Road of Soi Buakhao vertrekt en je wilt naar het noorden moet je naar 3rd Road, en om dan weer naar het zuiden te gaan miet je via Beach Road.
Als dat zo is kun je het hele systeem natuurlijk net zo goed afschaffen.
Ik voorspel een heel gelukkig Nieuwjaar voor de motortaxiboys en -girls.