In 90 minuten van Pattaya naar Hua Hin (video)
Toekomstmuziek of toch niet. Wie deze video bekijkt krijgt toch de indruk dat hij er komt: de veerboot van Pattaya naar Hua Hin, waar we al vaker over hebben geschreven. Deze catamaran vaart met een snelheid van 145 km per uur en kost 900 miljoen baht.
In deze promotievideo zien we beelden van een ferry met de naam “Anatasia”. Mocht alles doorgaan dan zullen er 16 overtochten per dag zijn. Een catamaran kan in totaal 400 mensen en 30 auto’s per overtocht vervoeren. Daarnaast kan er nog eens 40 ton per dag aan goederen mee. De kosten voor de oversteek zouden 1.000 Baht per persoon en 3.000 Baht voor een auto bedragen. Men verwacht dat 2,8 miljoen passagiers gebruik zullen maken van de veerdienst.
Video: In 90 minuten van Pattaya naar Hua Hin
Bekijk hier de video:
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
De Anastasia is, als ik me niet vergis, een wave-piercing catamaran.
Gebouwd door Incat in Australie, werfnummer 69.
Deze kan een snelheid halen van 58 knopen.
Dat is 107 km/U, en geen 145.
De exploitatiekosten van deze incats zijn enorm.
Langs het Engels Kanaal zijn deze schepen allemaal verdwenen en vervangen door conventional ferries, gewoon omdat de inzetten van dit soort schepen te duur is.
Lijkt me dat dit hele plan een beetje ondoordachte luchtfietserij is.
Een natte droom, net als die hogesnelheidstreinen die al volgend jaar moeten gaan rijden. Thai zijn sterk in het aankondigen, maar niet in het plannen en uitvoeren. Naar mijn weten is er op de wereld nog geen veerboot van deze omvang die 145 m per uur vaart. En dan met deze snelheid een drukke vaarroute kruisen? Wat zal de verzekering voor zo’n vaartuig in die omstandigheden niet kosten?
Ik neem aan dat die 2,8 mln. passagiers per jaar is, dat zijn er -afgerond- 7.700 per dag.
Ben toch benieuwd hoe ze dat met een dagelijkse capaciteit van 6.400 (16 overtochten x 400 passagiers), ofwel ruim 2,3 mln. per jaar, voor elkaar gaan krijgen…..!
2.436.000 per jaar bij maximale bezetting. De overige 364.000 zullen niet betaalende verstekelingen zijn. Heerlijk de Thai kan hardop dag dromen, maar het duurt jaren voor ze echt wakker worden.
Heeft iemand wel eens met 60 – 80 km.per uur over water gevaren?
Met 145 km. per uur komt deze fraaie mevrouw zonder veiligheidsgordels aan als een geklutst ei.
Hoe zullen die 30 auto’s geborgd zijn met die snelheid?
Realiteitszin ben ik nog niet tegengekomen in mijn Thaise woordenboek.
Het filmpje staat al een half jaar op YouTube en is meer promotie voor het bedrijf dat de video gemaakt heeft dan voor het al veel langer bestaande plan van de catamarans. Dat zouden er dacht ik vier moeten worden, want 16 overtochten per dag ga je met één boot inclusief in- en ontschepen natuurlijk niet redden.
De snelheid gaat elke paar maanden, als er weer een nieuw bericht over verschijnt, omhoog.
Die 2.8 miljoen passagiers moeten ze wel verwachten om rendabel te zijn, maar die komen er natuurlijk nooit.
Verder hoeven er dacht ik alleen nog drie nieuwe havens voor te worden aangelegd, dus wellicht zijn er al ergens tickets te koop.
Het hele plan is net zo zweverig als een magneettrein naar Groningen.
Ben enkele jaren geleden met zo’n catamaran veerboot van Jomtien (marina-port) naar Hua-Hin gevaren.
Die voer wel geen 145 km/u maar toch ook redelijk hard.
Zaten buiten voor de cabine lekker in de wind, maar we durfden niet van onze bank op te staan, bang dat we onderuit zouden gaan.
Met 145 km/u moet je werkelijk met veiligheidsriemen worden vastgesnoerd.
De maatschappij die toen de overtocht deed bestaat niet meer en de oversteek op die manier ook niet.
Was toen wel een belevenis, leuk om een keer meegemaakt te hebben.
.
Och ja mocht het echt maar 1,5 uur duren en 1000 bth kosten dan zou ik misschien nog eens een kijkje gaan nemen ook in dat gebied. Al heb ik altijd gezegd dat de plaats me niet trekt, moeten er omheen wel een paar mooie natuurgebieden liggen en die heb je rond Pattaya niet dus dat zou dan toch nog mooi uitkomen.
Bij de berekeningen in de reacties wordt vergeten dat er ook auto’s en goederen mee zullen gaan, de winst zal daar uit moeten komen lijkt het.
Maar 145 km per uur? Je mag letterlijk je hart wel vasthouden.
NicoB
Toekomst muziek. Aantrekkelijk. Ik denk dat er veel mensen gebruik van zullen maken. Nu maar hopen dat het verwezenlijkt wordt.
Als ik nu al zie hoe weinig mensen met de bus van Pattaya naar Hua hin gaan dan word dit een grote flop.
Belachelijk plan, zeker geld te veel. Ik zie het wel mislukken.
Kunnen beter in een goed rail systeem investeren en dat goed HOUDEN!
Daar zijn Thai ook niet zo sterk in, onderhoud.
Nederland kan al geen goed doen in hogesnelheidslijn en een betuwe lijn,
Thailand wel met dit prestigieus project?
Mocht het lukken, dan maak ik een hele diepe wai !