Recensie: Engelstalige autorijschool in Bangkok
Op Thailandblog is al wat een en ander geschreven over verkeersregels in het Land van de Glimlach maar wat mij ontbrak is informatie over rijscholen. Omdat ik altijd in ben om wat bijzonders wat met mijn leven te doen heb ik autorijlessen in Thailand gevolgd.
Na in 2009 en 2010 heel veel rijlessen in Nederland te hebben gehad zonder enig resultaat voor een prijs waarvoor ik wel 10 keer op en neer naar Thailand zou kunnen vliegen besloot ik in juli 2012 het leren auto rijden weer op te pakken. Omdat ik baalde van de Nederlandse prijs (meer dan 41 euro per uur) besloot ik tijdens mijn 7-weekse rondreis door Azië er weer in te komen door twee dagen lang te lessen bij de SR driving school in Bangkok (gevonden met Google: English speaking driving school Thailand). Deze rijopleiding biedt een volledig verzekerde rijopleiding door een Engelstalige instructeur. Mijn instructeur heette de gezellige Ms. Thanchanok. De prijs was 14 euro per uur en volgens de rijschool volledig verzekerd.
Na nog nooit in Azië geweest te zijn met uitzondering van 3 dagen van het verkeer chaotische Ko Samet, en 1 dag Pattaya had ik 2 keer 6 uur geboekt op zaterdag en zondag. Aangekomen bij de rijschool mocht ik eerst 2 uur oefenen in het veld, een groot oefen te terrein met pionnetjes om mijn bijzondere verrichtingen in achteruit rijden en vak-parkeren op te pakken. Terwijl je in Nederland enorm door de instructeur op de vingers wordt gekeken mocht ik hier zelf zo veel oefenen als ik wou zonder dat er moeilijk werd gedaan: de instructeur en haar collega’s zaten gewoon aan de zijkant noodlesoep te eten en visballetjes te barbecuen.
Zaterdagmiddag was mijn eerste opdracht op de echte weg: het thuisbrengen van de andere leerlingen van de rijschool in de achterbak van een pick-up. Ik moet zeggen dat ze niet blij keken toen ze zagen dat een falang achter het stuur plaats nam en nog minder blij keken toen het horstend en stotend door de Soi’s ging omdat het al weer twee jaar geleden was dat ik echt gereden had. Maar ik vertrouwde op de Boeddhistische bloemetjes amulet die voorin de wagen hing en de ervaring van mijn instructrice Ms. Thanchanok.
De rest van zaterdag heb ik veel gereden in de buurt van Therapak-road en aan het einde van mijn eerste dag was ik volgens mijn instructrice al wel rijp voor het echte rijbewijs (helaas niet op toeristenvisum). Omdat ik ook voor zondag betaald had zijn we de volgende dag route Sukhumvit helemaal down Town afgereden en langs de zee ten zuiden van Bangkok, geluncht werd er bij een of andere attractie voor Thai gerund door leger Veteranen aan zee. Een floating market zat er helaas niet in, omdat we dan volgens de instructrice veel vroeger hadden moeten opstaan. Ik zou zeggen dat de voordelen van een Thaise rijopleiding in vergelijking met een Nederlandse zijn:
- Veel meer leren anticiperen.
- Fouten van anderen opvangen.
- Zen leren te blijven in stressvolle situaties.
- Omgaan met veel motorbikes (vergelijkbaar met fietsers in Nederland).
- Omgaan met minder ruimte voor, achter, links en rechts van de auto.
- Links rijden.
- Keeping your lane.
- Spookrijders.
- U-turns.
- Erg bochtige B-wegen.
- Recht van de grootste en snelste.
- Onverwachtse situaties.
- Consistent beslissen om voorrang te nemen of te laten in onduidelijke situaties.
- Omgaan met slecht wegdek (alhoewel ik de wegen in Thailand beter vind dan in België 0f OostEuropa).
- Fel zonlicht en warmte.
- Exoten op de weg zoals olifanten, songteaws, tuktuks, rijdende barbecues en noodeshops.
Ik zou zeker niet aanraden om zonder enige kennis hoe een auto werkt om te beginnen met rijlessen in Thailand, maar als je na 10 Nederlandse lessen met vertrouwen de weg op gaat, dan kan je er klaar voor zijn. Rijlessen in Thailand betekent dat je net zoals de tandarts veel kan besparen op je vliegticket. Terug in Nederland moet je ook zeker weer een paar lessen nemen om te wennen aan verkeersregels voordat je af gaat rijden bij het CBR. Rijlessen hier kunnen ook erg handig zijn voor toeristen die van plan zijn om een huurauto te huren en Thaise ervaring willen opdoen of falang die hier wat langer gaan verblijven.
Na 13 maanden me rijbewijs te hebben gehaald in Nederland (oktober 2012) heb ik enorm genoten van een 8-daagje routetrip langs de Costa de Asia tijdens mijn 32 dagen durende vakantie. (zie hiervoor mijn recente lezersvragen: 91 of 95 tanken? Achter kentekenplaat verplicht of niet).
En onlangs alle negativiteit over verkeersgedrag en veiligheid in het Land van de Glimlach vond ik het best wel meevallen. De enige zweethandjes kreeg ik toen een agent me flink uitfoeterde dat ik fout geparkeerd had in Hua Hin centrum en tijdens me drie uur rit op zaterdagavond laat door down Town Bangkok. Ondanks dat ik negatieve reacties van Thai kreeg toen ik vertelde dat ik zelf door Bangkok centrum heb gereden vond ik het best wel meevallen, alles wend en gewoon je rijgedrag een beetje proberen aan te passen aan de lokale normen en waarden.
Dit is de website van de driving school: www.srdriving.com Deze ligt ongeveer 5 kilometer ten oosten van BTS station Bearing. Zorg dat je van tevoren goed in het Thais op papier de route voor de taxichauffeur vanaf Bearing hebt, er zijn twee vestigingen van de driving school en met het kaartje van de website gaat de taxi chauffeur het niet vinden. Of neem je eigen tomtom mee. Misschien kan je in overleg met Ms.Thanchanok een toeristische route gaan rijden.
Ingezonden door Teun
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Mijn ex schoonzus,nu nicht van mij omdat ze ook ’n nicht is van mijn huidige vrouw, leerde in de jaren ’80 ook autorijden in Bangkok (ze woont daar). Bij de finale proef op de weg om haar rijbewijs te halen, zette de instrukteur zich te slapen toen ze vertrok. Ze kon aldus de rit alleen afhandelen zonder begeleiding. Na terugkeer op de rijschool liep de instrukteur eens rond de wagen, zag geen schade aan het voertuig en gaf mijn ex schoonzus prompt haar rijbewijs!!! Zo ging dat toen blijkbaar bij ’n Thaise rijschool. Haar rijkunst? vortdurend gas geven en gas terugnemen!!! Zeeziek zou je er van worden en ze is beslist niet de enige die zo rondrijdt.
Als men vroeger een nieuwe auto kocht kreeg men het rijbewijs gratis er bij.Hoe komt het dat de thai zo gevaarlijk rijden.Geen rijopleiding.En op de scholen ook geen verkeerslessen.
hallo teun
hartelijk bedankt voor je prachtige verhaal over de rijschool.
als rijinstructeur ben ik altijd heel nieuwsgierig naar rijopleidingen in andere landen en dan vooral buiten europa.in 2010 heb ik in dubai een rijschool bezocht om daar een cursus woestijnrijden te krijgen in een toyota.
de lesprijs ligt in nederland idd.hoog tov. thailand,maar dat is met alles zo,zeker met de belastingen,maar ik wil graag ook een dagje lessen daar in bkk.(misschien is er zelfs wel een baantje voor een farang neetheuleen…)vooral de houding van de instructeurs daarzo vind ik interessant,het weerspiegelt denk ik ook de relaxede mentaliteit van de thaise mensen en daar kan ik als instructeur wat van opsteken,al worden de nederlandse instructeurs,mede vanwege de hoge kosten,altijd afgerekend op hun slagingspercentages.ik wil graag een keertje op bezoek gaan bij srdriving in maart.
misschien laten ze me zelfs wel examen doen
gr.michael
Ik heb zelf ook in Bangkok gereden. Mijn vriendin heeft daar een huis.
Wat ik niet snap zijn de regels ivm U-turns.
Is er iemand op de hoogte ?
Wat is het probleem Patrick?
Bij een U-turn sorteer je naar rechts voor op de uitvoegstrook. Je bent afslaand verkeer dus al het tegemoetkomende verkeer heeft voorrang. Zodra het verkeer het toelaat voltooi je de draai en vervolg je je weg in tegenovergestelde richting. Als het druk is moet je wel eens even wachten.
Hi Jacques,
Dat is inderdaad zoals ik het ook zou denken. Alleen, in praktijk zie ik dat de voorrang bij een U-turn vaak wordt “afgedwongen”.
Al eens op Nawamin Road gereden ?
Soms wordt die voorrang afgedwongen door het afslaande voertuig en stopt inderdaad het tegenliggend verkeer, soms niet.
En als het tegenliggend verkeer met de lichten knippert, dan wil dat naar het schijnt zeggen dat ze hun voorrang niet afgeven.
Als ik onze regel handhaaf en braafjes wacht om af te slaan, dan heb ik achteropkomend verkeer dat eveneens een U-turn wil maken die toeteren, of alsnog een doorgang forceren om mij het voorbeeld te geven zeg ik maar en dus een U-turn afdwingen.
Ik snap er geen jota van.
De officiële regel is dat je wachten moet zoals Jaques zegt. De on officiële Thai manier is hem er tussen wurmen inderdaad. Regel 1 in Thailand is dat een Thai bestuurder maling heeft aan de rest van de regels.
Er tussen wurmen gaat overigens lastiger bij een u turn vanwege de draaicirkel van de auto, je hebt veel meer ruimte nodig. Op een kruispunt is het veel gebruikelijker.
Als je het niet snapt, beste Patrick, dan wees maar extra voorzichtig, want doortocht afdwingen bij een u-turn kan zeer fataal aflopen. Kijk, zeg maar in de bebouwde kom is dat te doen, (alhoewel ik het jou niet aanraad), als je weet en beseft waar je mee bezig bent. Op een ‘highway’ moet je het absoluut niet doen: een afslaande voertuig geeft voorrang aan alle rechtdoorgaande verkeer, net zo lang totdat de verkeerssituatie ter plaatse het veilig maakt om de u-turn in te zetten en af te maken. Dat is de regel. Daarbij dien je niet te letten op ‘duwende’ weggebruikers achter je. Als jij naar hun zin te lang wacht, komt dat omdat zij haast hebben en jij niet, maar ook wellicht omdat je nog niet bedreven genoeg bent in het beoordelen van u-turns. Extra opletten, aldus! Als je merkt dat je last blijft houden van ‘duwers’ achter je, moet je toch eens achter je oren krabben, of het Thaise verkeer wel geschikt is voor je, en vooral andersom. Nochthans, sukses en wees voorzichtig!
Hi Soi,
Dankjewel, dat betekent dat de regels er identiek zijn als bij ons.
Je hoeft je voorrang bijgevolg dan ook niet af te geven wanneer iemand probeert die af te dwingen, tenzij je anders een ongeluk zou krijgen.
Indien er toch een ongeluk van komt, dan is diegene die de u-turn nam bijgevolg ook altijd aansprakelijk.