(Redactionele bronvermelding: Pond Thananat / Shutterstock.com)

In tegenstelling tot andere autofabrikanten heeft Toyota zich niet gehaast om de overstap naar volledig elektrische voertuigen (EV’s) te maken. Het bedrijf heeft terughoudend stappen gezet richting puur elektrische auto’s en heeft zich in plaats daarvan vooral gericht op hybrides.

Voorzitter Akio Toyoda gelooft dat puur elektrische voertuigen nooit een marktaandeel van meer dan 30 procent zullen behalen, waardoor een toekomst zonder uitstoot nog steeds zeer onzeker blijft. Het Japanse merk heeft zijn aanbod van voertuigen zonder verbrandingsmotor echter geleidelijk uitgebreid, en een pick-up is nu bevestigd voor 2025.

Na de onthulling van een prototype eind 2022, kondigt Toyota aan dat de Hilux Revo BEV eind volgend jaar in productie zal gaan. Deze belangrijke aankondiging werd deze week gedaan door een bedrijfsleider in een interview met Reuters. Het volledig elektrische werkpaard zal worden geassembleerd in Thailand, waar pick-up trucks meer dan 50 procent van alle autoverkopen uitmaken.

De nieuwe Hilux zonder verbrandingsmotor zal de concurrentie aangaan met de elektrische Isuzu D-Max, die ook in Zuidoost-Azië geproduceerd zal worden. Toyota meldt dat de aankomende elektrische pick-up in eerste instantie vooral gericht zal zijn op de Thaise markt, maar het bedrijf overweegt ook exportmogelijkheden.

Technische specificaties werden tijdens het interview niet onthuld, maar Toyota heeft eerder aangegeven dat de actieradius “ongeveer 200 kilometer” zal bedragen, zonder de gebruikte testcyclus te specificeren. Het eerder onthulde conceptmodel had een op de vloer gemonteerde accu, een enkele cabine, een 4×2-configuratie en een lang laadbak, gebaseerd op het in Thailand verkochte model. Pras Ganesh, Executive Vice President van Toyota Motor Asia, verklaarde tegenover Reuters dat het gewicht een uitdaging vormt:

“Hoe meer actieradius ik wil, hoe groter de accu moet zijn, wat het voertuig aanzienlijk zwaarder maakt en de laadcapaciteit vermindert.”

Natuurlijk is een actieradius van 200 km niet ideaal, vooral omdat het hier om een vrachtwagen gaat die vaak zware ladingen vervoert. Hopelijk zullen de ingenieurs van Toyota een goed evenwicht vinden tussen het vermijden van een te grote accu die de bruikbaarheid zou beperken, en een te kleine accu die een beperkte actieradius biedt.

Toyota heeft ervoor gekozen om een EV-conversie uit te voeren op de huidige generatie Hilux, ondanks dat deze pick-up al bijna tien jaar op de markt is. Dit zou kunnen betekenen dat het huidige model nog enkele jaren meegaat. Een alternatief is dat de vervanging een grondige vernieuwde versie wordt in plaats van een volledig nieuwe generatie, zodat het werk dat is verricht voor de elektrische variant kan worden doorgegeven aan het model van de negende generatie.

De Hilux Revo BEV is niet de enige elektrische vrachtwagen van Toyota die de afgelopen jaren is gepresenteerd. Eind 2021 was er een Tacoma-achtige pick-up en een EPU-concept op de Japan Mobility Show 2023. Vorig jaar introduceerde het bedrijf tijdens hetzelfde evenement ook een klein IMV-0-concept, een modulaire elektrische pick-up. De IMV-0 is al in Thailand verkrijgbaar, maar met verbrandingsmotoren. Deze kleine vrachtwagen is betaalbaar, met een startprijs van iets meer dan 469.000 baht.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website