Luchthaven Don Mueang verwacht dat het aantal passagiers van de huidige 4 miljoen naar 11,5 miljoen zal toenemen, wanneer vijf tot zeven budgetmaatschappijen naar Don Mueang komen.
De regering heeft een beroep op hen gedaan om de congestie op Suvarnabhumi te lijf te gaan.
Suvarnabhumi, ontworpen op 45 miljoen passagiers, verwerkt dit jaar 51 miljoen passagiers, waardoor de wachttijden bij de paspoortcontrole zijn opgelopen tot 2 uur.
Kanpat Mangkalasiri, directeur van Don Mueang, zei gisteren dat de luchthaven alle niet aan luchtvaart gerelateerde activiteiten stopzet en zich concentreert op uitbreiding van de faciliteiten. De verbeteringen kosten 60 miljoen baht, waarvoor Airports of Thailand toestemming moet verlenen. Terminal 1, voorheen de terminal voor internationale vluchten, wordt nu gebruikt door Nok Air en chartervluchten.
Piyasvasti Amranand, president van Thai Airways International (THAI), steunt het dual-airport beleid van de regering. Hij zegt dat de uitbreiding van Suvarnabhum minimaal 5 jaar duurt en nog op tal van problemen kan stuiten. THAI zal zijn binnenlandse vluchten niet naar Don Mueang verplaatsen vanwege de aansluiting met internationale vluchten. Wanneer THAI een budgetdienst begint, gaat die er wellicht wel naar toe.
Tassapon Bijleveld van Thai AirAsia reageert gereserveerd. ‘We gaan de voorstellen en voorwaarden van de regering nauwkeurig bestuderen. De regering moet ook duidelijk maken dat ze niet weer het beleid verandert.’ Verder wacht hij af wat voor prikkels de regering biedt.
Udom Tantiprasongchai van Orient Thai Airlines wil eerst wel eens zien of de infrastructuur van het oude vliegveld wordt verbeterd.
Als enige verzet Marisa Pongpattanapun, voorzitter van het Airline Operators Committee, zich tegen de verhuizing van de budgetmaatschappijen. Ze wijst erop dat internationale passagiers 4 uur kwijt zijn tussen landing op Suvarnabhumi en boarding op Don Mueang voor een binnenlandse vlucht.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
@ Hans Bos 7,5 miljoen passagiers erbij klinkt aannemelijker dan de 17 tot 18 van gisteren, vind je niet?
Is er eigenlijk nog spraken om U-Tapao uit te bouwen tot een volwaardige Internationale luchthaven? Bedoeling was om Suv te ontlasten door een deel van de Internationale vluchten naar U-Tapao te verplaatsen. Ik heb daar zelfs eens ergens ontwerpen van gezien. Het enige dat ze tot nu toe aangepast hebben is de benaming. Ondertussen heb ik daar eigenlijk niks meer van gelezen. Daar werd van de ene op de andere dag niks meer over geschreven. Of heb ik iets gemist waardoor deze plannen afgevoerd werden ?
Goede vraag. Ik heb geen idee. Heb er in ieder geval niets over gelezen.
Ik denk dat de Amerikanen een bestemming hebben voor U-Tapao bij calamiteiten in deze regio.Heb ik in het verleden wel eens iets over gehoord.Of zouden de plannen inmiddels gewijzigd zijn?
Als ik het voor het kiezen had ging ik altijd via Don Mueang, ik vind die nieuwe luchthaven helemaal niets, afgezien van de wachttijden waar iedereen over klaag( zelf geen klachten)
Maar ik mis het ” thuis komen in Thailand” gevoel van Don Mueang, zelfde met het vertrek, het is een prachtig mooi gebouw maar er zit geen ziel in
Utapao was volop in het nieuws toen het vliegveld van Bangkok bezet was door aanhangers van een politieke “kleur”. Er waren toen volop Internationale vluchten , ik dacht ook van Eva Air naar Amsterdam . China Airlines vloog toen vanaf Chiangmai.
Niet lang daarna kreeg Utapao de benaming International Airport , maar er komen al vele jaren charters vanuit de Europese oostbloklanden .
Als je naar de infra gaat kijken denk ik dat Don Muang toch beter geschikt is .
Wat ik vaak zo leuk vind is dat men zich wereldwijd ontzettend druk maakt over hetgeen zich in Thailand afspeelt ,en de Thais zelf : MAI PEN RAI.
Grappig maar ook bedenkelijk hoe jij over de “wereld” denkt en dat leuk vind alsof de hele wereld gek is. Je uitspraak dat de Thai mai pen rai zegt raakt kant nog wal want 99% van de Thai vliegt niet en dan nog eens een groot deel niet eens internationaal. Als je goed hebt gelezen gaat het hier over een aansluiting van internationale passagiers naar de rest van Thailand.
@ Rene, wanneer ik mijn vliegtuig mis door de trage afhandeling bij immigration dan zeg ik geen Mai Pen Rai maar gvd. En ik denk dat een Thai in dezelfde situatie ook niet blij zal zijn.
@ KhunPeter
Peter dat Mai Pen Rai schreef ik omdat men zich wereldwijd zo druk maakt over Thailand , en dat Mai Pen Rai gaat uiteraard niet op als je je vlucht zou gaan missen .
@TH.NL
Ik reageer op Utapao als Internationaal vliegveld .Neem alles niet zo serieus .
Wel, als er nu eens een shuttletrein tussen SUV en Don zou komen zou dat voor aansluitingen veel minder problemen geven. Voor mij geen probleem, daar je anders toch ook maar uren moet rondhangen op de luchthaven voor je verbinding.
Hallo, wakker worden allemaal.
Waar het om gaat is een verlichting van het werk bij de immigratie. Dit is weer echt een thaise oplossing en levert behalve wat publiciteit geen kortere wachttijden op bij immigratie.
Waar is, dat er meer passagiers aankomen dan verwacht, maar voornamelijk veroorzaakt doordat de budget maatschappijen die eerst op D.M. zaten verhuist zijn vanwege onzekere standpunten van verschillende regeringen in het verleden.
Ik verwacht ook niet dat ze nu teruggaan.
Klaarwakker Ruud,
Maar jij ook.
De (low)- budget maatschappijen hebben geen enkele invloed op immigratie. Trans -Atlantisch bestaat er geen (low)-budget maatschappij.
Je kan wel een goedkoop ticket kopen maar dit heeft niets met het (low)-budget systeem te maken. (Low)-budget heeft te maken dat je een basisprijs betaald en bijkomende diensten, volgens je wensen, aan boord betaald. Je mag mij altijd een (Low)- budget maatschappij als voorbeeld geven… Vraag niets liever want ik hoef geen eten en drinken aan boord…