Achter de façade van het uitbundige Songkranfeest gaat een dodelijke cocktail schuil van dronkenschap, te snel rijden en andere onveilige praktijken, die ervoor zorgen dat deze week het hoogste aantal verkeersslachtoffers telt.

En Thailand heeft op verkeersgebied al een slechte reputatie, want met 44 doden per 100.000 inwoners is het het tweede land ter wereld met het hoogst aantal verkeersdoden. Songkran eist een dubbel aantal levens. In de rest van jaar komen gemiddeld 29 mensen per dag om in het verkeer, tijdens de zogeheten ‘seven dangerous days’ schiet dit aantal omhoog naar 52.

Prommin Kantiya, directeur van het Accident Prevention Network, ziet de oplossing in het creëren van zones waarin feest gevierd wordt. Iedere provincie zou per stad een specifiek gebied moeten aanwijzen, waar feestvierders onder toezicht met water mogen smijten. De verkoop van alcohol is er verboden; motorfietsen en auto’s mogen er niet komen. Op bekende gevaarlijke plaatsen en na iedere 150 kilometer snelweg dienen controleposten te komen, in totaal in het hele land 3.000.

Maar Prommin weet ook wel dat ondanks controle op dronken bestuurders of verkeersovertreders de wet niet altijd kan worden afgedwongen. ‘Songkran is de moeilijkste tijd om de wet te handhaven. Veel Thais die dronken worden aangehouden, verontschuldigen zich voor hun gedrag met “Het is maar één keer per jaar. Normaal drink ik niet”. Daarmee komen ze vaak weg bij de politie. En soms roepen ze de hulp van een belangrijk persoon in om vervolging te voorkomen. Deze lieden maken het voor de politie lastiger om hun werk te doen.’

Andere factoren die een rol spelen, zijn de plaats en bemanning van controleposten. De post wordt niet op de meest gevaarlijke plaats opgezet, maar op een plaats die het meeste gemak biedt. Bovendien zitten sommige ambtenaren en agenten liever rustig in hun tentje te wachten totdat ze gealarmeerd worden.

Maar dit jaar gebeurt dat niet, zegt Prommin. De agenten worden gestimuleerd om te patrouilleren, toezicht te houden op plaatsen waar gefeest wordt en te controleren of op plaatsen waar dat niet mag, alcohol wordt verkocht c.q. geconsumeerd. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten, want de agenten krijgen zo een beter begrip van de risicofactoren in hun gebied.

‘Thais moeten maar eens goed nadenken over de vraag hoe we het image van het land willen promoten’, zegt Prommin. ‘Willen we bekend staan als het middelpunt van het waterfeest met sterke drank en een hoog sterftecijfer? Of willen we bekend staan als een land met een prachtige cultuur, die niemand anders heeft?’

(Bron: Spectrum, Bangkok Post, 13 april 2014)

Rectificatie: In de krant wordt het aantal verkeersdoden in 2013 gerectificeerd: het aantal bedraagt 323 en niet 373.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

14 reacties op “Songkran: een uitbundig feest met een zwart randje”

  1. chris zegt op

    Het dodental op de wegen in Thailand tijdens de Songkran stijgt van gemiddeld 29 naar 52 doden per dag. Dat is een stijging van bijna 80 %. Het aantal weggebruikers (of beter het aantal afgelegde kilometers door weggebruikers) stijgt waarschijnlijk met hetzelfde percentage tijdens Songkran. Absoluut gezien is het gevaarlijker om met Songkran te reizen, relatief niet. Als je naar de redenen van de ongelukken (al dan niet met dodelijke afloop) kijkt zijn dat de redenen die het hele jaar een rol spelen in de verkeersonveiligheid in Thailand: teveel alcohol drinken en te hard rijden.
    Verkeersveiligheid zou prioriteit nummer 1 moeten zijn in dit land met zoveel verkeersdoden en verkeersongelukken. Dat is het niet. Een aantal van de maatregelen die zouden moeten worden genomen:
    – verhoging van de (feitelijke en psychologische) pakkans;
    – een 0-tolerantie systeem;
    – bestraffing van politie-ambtenaren die laks dan wel corrupt zijn;
    – extra beloningen voor politie-ambtenaren die overtreders opsporen;
    – stringentere eisen aan het behalen van het rijbewijs;
    – opheffen van gevaarlijke verkeerssituaties zoals aanduidingen van wegwerkzaamheden, u-turns, invoegstroken;
    – betere verlichting van autosnelwegen;
    – betere controle op onderhoud van voertuigen;
    – verhalen van de aangerichte schade op de veroorzakers ervan.

    Als de passende maatregelen worden genomen zal het aantal ongelukken verminderen, gedurende alle dagen van het jaar en niet alleen met Thai nieuwjaar. Alleen maatregelen nemen voor Songkran werkt maar zeer ten dele.

  2. jan geluk zegt op

    Hier is snel iets aan te doen.Dit alles heeft niet als Sokran de oorzaak,maar is de schuld van de Thaise regering die doet er niks of te weinig aan. Maar dan moet er gewoon beter gehandhaaft worden door de Politie.
    Zo lang die nog zo corrupt zijn en meer aandacht hebben voor hun bijverdiensten dan voor de veiligheid van mensen veranderd er nooit iets in Thailand.
    Kinderen van 12 jaar een bon van 200 bath geven omdat ze geen helm dragen ipv deze verkeersdeelnemers te wijzen op het gevaar wat het is om zonder helm een ongeluk te krijgen zou de politie sieren.
    Als de politie iedereen die geen helm draagt zou verplichten te gaan lopen was het snel opgelost maar nee dan missen ze hun riante bijverdiensten.En die extra beloning waar Cris het over heeft daar zorgen de agenten zelf wel voor.Als je alle foute agenten zou willen bestraffen dan heb je maar weinig agenten op straat over.En de pakkans ?Wat wil je na 1700 uur zie je nergens nog een agent opstraat.
    En alcohol controles ik heb er in 7 jaar Thailand nog nooit ergens een gezien.
    Snelheids maniakken en dronken bestuurders veroorzaken de meeste dodelijke ongelukken.
    Daar hoeft het echt geen Songkran voor te zijn.
    En wat is dan het aantal doden op die 65 miljoen Thais die helemaal niet weten wat veiligverkeer betekend.Ik ben het er mee eens dat elke verkeersdode er een te veel is , maar dat hebben ze allemaal aan hun eigen beleid te danken.
    Ouders en leerkrachten geven het slechte voorbeeld.
    Men rijd soms met 3 kinderen zonder helm op met een vaart van 70 km pu.
    Op deze manier blijft Thailand gewoon wat het is, corrupt en onbegrijpelijk.Dit is al honderden jaren zo en zal altijd wel blijven voortbestaan.

  3. ronald zegt op

    goed? te zien dat wij Farangs het allemaal zo goed weten voor Thailand…..
    Maar een bijna meerderheid van Farangs rijdt zonder helm! Geen haar verschil ! En die zijn wel opgegroeid met de wetenschap van de risico’s. Op het aantal Thais is het aantal Farangs die ongelukken veroorzaken / krijgen angstwekkend groot. (percentueel). Thais zijn in het verkeer veelal erg vriendelijk, veel minder agressief !

    • Adje zegt op

      Ronald, je zegt: Op het aantal Thais is het aantal Farangs die ongelukken veroorzaken / krijgen angstwekkend groot. (percentueel).
      Waar haal jij deze wijsheid vandaan? Zijn daar statistieken van?
      En als de Thai niet zo agressief rijdt in het verkeer waarom vallen er dan elk jaar zoveel doden?

      • jan geluk zegt op

        Ronald je vergeet een ding.De farangs hebben allemaal een rijopleiding achter de rug waarvan een Thai nog nooit gehoord heefd.De Farangs dragen gemiddeld wel een helm en kennen de verkeersveiligheids regels .
        Maar veel Thaise weggebruikers zijn zonder opleiding de gevaarlijkste kamizaki piloten in het verkeer.Zo lang ouder het goed vinden dat hun kinderen onder de leeftijd van 154 jaar zonder helm op de scooter naar school rijden moet je de fout echt bij de Thaise weggebruiker zoeken.De Nederlandse kinderen krijgen zelfs op de lagere school verkeersles hoe zich te gedragen als ze op de fiets rijden.Als je in een ziekenhuis kijkt op de breukenafdeing zegt dat genoeg over het aantal Thaise dat een ongeluk veroorzaakte.

      • arjanda zegt op

        Misschien hoe het rijbewijs behaald wordt!!

  4. Adje zegt op

    Als we naar de statistieken kijken dan is tussen de 75 en 85 % van de betrokkenen een motorbike is. Dus ik denk dat daar wat te halen is als het de verkeersveiligheid betreft. Maar ik ben het absoluut eens met vorige spreker eens. Alcoholcontroles en snelheidscontroles zouden mogelijk een grote bijdrage kunnen leveren. Vaak hoor je dat veroorzaker de familie van de betrokkene afkoopt en dat daarmee de zaak is afgedaan. Dat is een slechte zaak. De rechter moet de dader gewoon veroordelen tot een schadevergoeding aan de familie en daarbovenop een passende straf afhankelijk van de zwaarte van het ongeval. In Nederland heeft iedereen een hekel aan de vele regeltjes die er zijn. In Thailand zijn er veel te weinig regels. Wat is beter? De Thaise die in Nederland woont zal zich neer moeten leggen bij de vele regels in Nederland. De Nederlanders die in Thailand wonen zal zich moeten neerleggen bij de situatie daar.

  5. KhunJan1 zegt op

    Dat er heel veel dient te veranderen in Thailand zal iedereen met mij eens zijn, nu staat het Songkran volop in de belangstelling maar trekt men hier leer uit?
    Dagelijks erger ik mij aan het verkeersgedrag hier in Pattaya, geduld of rekening houden met medeweggebruikers is ver te zoeken, bij het minste geringste wordt er geclaxoneerd en neemt men gewoon voorrang, zelfs ambulances al hebben ze 10 sirenes aanstaan worden volkomen genegeerd want egoïsme viert de boventoon.
    Zelf woon ik vlak bij de Pattayatai, een van de drukste doorgangswegen in zuid Pattaya, drink ’s middags daar enkele biertjes en sla het verkeer gade, in het weekend meestal een chaos vanwege strandgangers maar ook tijdens marktdagen en evenementen.
    Nu dus volle pick-ups met watertonnen die richting beach gaan en dan na verloop van tijd met lege watertonnen terugkeren richting Sukhumvit, alleen het zootje ongeregeld in het bakkie schijnt wel aardig vol te zijn, maar dan niet met water!
    Vanmiddag kwam er weer een van de vele pick-ups langs waar spontaan een dronken Thai uitflikkerde, hij had gewoon geluk dat er geen touringcar of cementtruck achter de pick-up reed anders was hij nu morsdood geweest, en de rest van de Thaien? Lachen natuurlijk en met vereende krachten de dronkelap weer in het bakkie hijsen.
    Nogmaals het spijt me, maar ik kan de humor niet inzien van het Pattayaanse Songkrangebeuren.

  6. Croes zegt op

    Men moet niet anders doen dan hele zware boetes geven.
    En veel meer controles uitvoeren.
    Een voorbeeld.
    -Geen helm:2000 bath.
    -Geen rijbewijs:2 weken cel.
    -Gevaarlijk rijgedrag:1 maand cel.
    -Dronkenschap:Afhankelijk van de graad:min.3 maand cel gekoppeld tot max. levenslang rijverbod.
    Per slot van rekening,wie niet horen wil,moet voelen.

  7. Bert Van Eylen zegt op

    “De Thais moeten eens beter nadenken”, zegt Promin. Wel dat is nu juist het probleem. Ze denken niet na en andere Thais gaan het hen niet leren. En diegenen die wat meer verstand hebben maken zich uit de voeten. Thais zullen ook zelden in het openbaar commentaar geven op het gedrag van hun medemens.
    Ben ooit door een bende zatte Thais omver gegoten op m’n zware moto door een volle emmer water met geweld tegen m’n lijf te gooien in Mahasarakham. Ik was woest en liep er op af, doch gelukkig hielden andere Thais me tegen.
    Nadenken?
    Grtjs.

  8. Sjaak S zegt op

    Wij zijn even een paar dagen op vakantie op Koh Pangan. Gisteren op de 13de maakten we een ritje op de scooter door het noorden van het eiland. Om de haverklap werden we met water begooid. Wat mij opviel waren de Farangs, die zoals ik niet anders gewend ben, weer eens moesten laten zien dat ze het allemaal beter konden doen. De Thais hielden zich vaak terug, maar de Farangs gooiden des te harder en schroomden ook niet terug om met ijswater te gooien. Misschien ben ik bevooroordelend en erg subjectief. Dit was echter mijn indruk.

  9. Daniël Drenth zegt op

    De titel van dit bericht had ik ook in mijn hoofd vannacht toen ik onderstaande 2 filmpjes op YouTube zette.

    Song Kran 2nd road Pattaya @night: https://youtu.be/MY4Ju1zzgb0

    Song Kran motorbike excedent: https://youtu.be/6vF0eB-_jbI

    Persoon op motorbike heeft veel mazzel gehad en alleen schade aan brommer. De farang met het witte t-shirt had niks gedaan, al zegt dit filmpje boekdelen….

  10. fred zegt op

    Ach,ach,wat een geklaag over songkran.Waarom niet over carnaval,dat is toch ook een
    feest van 3 dagen,maar de meeste maken er ook 7 dagen van.Het begint op donderdag
    ouwewievebal,vrijdag indrinken,zaterdag voorpruven,zondag start de carnaval.Maandag
    en dinsdag doorzuipen,en dan is er woensdag weer haringhappen,dus een hele week
    ongijn,en maar niet te vergeten het gegraai naar andermans lijf,teminste als niemand het
    ziet.ik wil geen wereld verbeteraar zijn, maar ik zie farangs met songkran die erger zijn
    dan de Thaise mensen.Zeker zijn er veel ongelukken, maar die gebeuren in Nederland ook
    met de carnaval.En ja de opmerking de boete voor deThai hoger maken,dat vindt ik echt
    een domme opmerking,ze kunnen beter bij een dronken farang het geld halen,dan leren die misschien eens dat ze zich ook aan regels moeten houden. groetjes Fred

    • Davis zegt op

      Goed opgemerkt!
      Het moderne Songkran heeft wat weg van carnaval; je bent jezelf niet meer en plus nog onbezonnen, al dan niet dronken. Nu ja iedereen doet wat ie graag doet, bekijk de festiviteiten rond Songkran zowel als carnaval op het nieuws. Je kan er niet onderuit.
      Het is zoiets als op een kerstfeest heel ludiek zeggen ‘en weten dat Jezus dit allemaal in gang heeft gestoken, die is er mee begonnen’. De helft begrijpt niet waarover je praat ;~)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website