Waar zouden we zijn, zonder de trein?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Column, Verkeer en vervoer
Tags: , ,
10 september 2012

Ik ga, als het even kan, met de trein. Nu hoop ik dat U, trouwe lezer, als geplaagde forens, die dagelijks de rit Zoetermeer-Amsterdam lijdzaam ondergaat, bij het lezen van deze provocerende zin, niet meteen zult afhaken en Uw toevlucht zoekt in Uw ochtendkrant, want, beste lezer, er zijn treinen en treinen…

Laat ik voorop stellen dat Thailand landschappelijk gezien een saai land is. Het landschap doet op sommige plaatsen denken aan het Midden Westen van de Verenigde Staten. Langs de doorgaande autowegen bedoel ik natuurlijk. Pompstations, fastfoodketens, motels, gigantische reklameborden, auto showrooms en een heel scala aan andere geestdodende commerciële gebouwen en gebouwtjes omzomen de meeste doorgaande wegen en geven de reiziger bepaald niet de indruk op reis te zijn in een van de meest exotische landen ter wereld.

Om een of andere reden nemen de meeste bezoekers aan dit land de bus, wanneer zij een afstand van zeg, duizend kilometer moeten overbruggen. Veertien landerige uren knikkebollend in een krappe stoel. Om de zeven minuten wordt je weer wakker van de ijselijke gil die de kung fu-held op het televisiescherm produceert, wanneer hij elf tegenstanders tegen de grond schopt en de hazeslaapjes maken je alleen maar vermoeider en de smaak in je mond is het dooie ratten-stadium allang voorbij…Dames en heren,”this is where the State Railway of Thailand comes in”.

Mijn vrouw en ik namen nog niet zolang geleden de trein naar Nong Kai, een slaperig stadje aan de Mehkong rivier. De “veertigtien” is een “poor man’s train” met slechts 2 eerste klas wagons die zijn uitgerust met bedden en airco, zes tweede klas wagons met comfortabele stoelen en airco, en veertien derde-klas wagons met beklede houten banken en ventilatoren. Een beest van een trein.

We namen de ochtend trein want ‘s nachts zie je niet veel en we hadden kaartjes voor de tweede klas gekocht voor 12 euro voor een rit van 600 km.

Onmiddellijk wanneer de trein Bangkok uitboemelt, bevind je je omringt door rijstvelden, suikerietplantages, slaperige dorpjes, garnaalvijvers, lome waterbuffels en op elk station waar de trein piepend, hortend, stotend en zuchtend stopt, worden de wagons belaagt door verkopers van fruit, kip met rijst, ijskoude kokosnoten, bier, sigaretten, stripboekjes, bamboe gevuld met kleefrijst en bruine suiker en duizend ander zaken die bungelend in twee manden bevestigd aan een bamboe draagstokken die over de schouder worden gedragen door lenige, pezige boeren met een soepele zwaai de coupe in gehesen worden. De handel kan beginnen.

Voor wie dit culinaire delivery feest niet genoeg is, is er natuurlijk de restauratie wagen. Hier wordt niet alleen a la carte gegeten aan formica tafels, waar door jonge obers en serveersters de halve keuken van Thailand in dampende schalen voor je neus kletteren -de trein schommelt nogal- gerechten die in het treinkombuis uit de pannen getoverd door een kok die op zijn minst als maniakaal bestempeld kan worden, nee, er wordt ook keiharde Isaan muziek gedraaid, Thaise Country and Eastern. En er wordt gedanst.

Als de trein, twaalf uur later Nong Kai binnen tuft, zijn veel passagiers uitgeput van het eten en drinken, verliefd geworden op een mede-passagier, hebben over de mobiel te horen gekregen dat we weer de loterij niet gewonnen hebben, of hebben gewoon, domweg, de hele rit geslapen.

Mochten er bonusbankiers bevinden onder U, trouwe lezers, dan is dit plebejersvervoer misschien teveel gevraagd voor een simpel vervoer van A naar B.

That’s where the one and only “Eastern and Oriental Express” comes in, ladies and gentlemen…

De roemruchte Orient Express werd in 1993 nieuw leven ingeblazen. De Agatha Christie-trein waar koude oorlog spionnen, gestoken in katoenen maatpakken met gekruiste benen over kranten heen loerden naar mogelijke vijanden. Waar Hollywoodsterren, kauwend op ivoren sigarettenhouders hun scripten doornamen. De trein van London naar Istanboel, de drempel van het mistieke Oosten. Nu rijdt deze trein in drie dagen van Singapore naar Bangkok . Voor tussen de tweeduizend en vierduizend dollar peepee. Voor een bonusbankier is dat een koopje.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Waar zouden we zijn, zonder de trein?”

  1. Willem Groeneweg zegt op

    Wij gaan van Bangkok met de trein naar surat thani en dan met de boot naar koh samui maar weet er misschien iemand of er ook combi tickets te koop zijn voor trein ,bus en boot. bij Greenwood kan ik het niet vinden maar bij de Thaise trein maatschappij wel ,maar ik hoor van iedereen die daar is geweest dat een combi ticket niet bestaat in Thailand

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Thailand kent in dit opzicht geen combi-tickets.

      • krakownu zegt op

        die zijn er wel-maar je schiet er niks mee op, ze kosten 1-2 bt meer als de kaartjes apart. EN je bent dan gebonden aan net die ene mij in het komplot van de spoorwegen. Wat is nou eigenlijk het probleem om 1x in plaats van 1x te betalen?

  2. cor verhoef zegt op

    Op Hua Lampong kun je voor zover ik weet geen combi-tickets kopen. Maar zodra je een voet zet op het perron in Surathani kan een kind de was doen 😉

    • loe zegt op

      Op op Hua Lampung kun je (of kon je) altijd combi tickets kopen. Niet aan het treinloket zelf,
      maar bij een kantoortje in de vertrek hal. Maar het is totaal niet nodig. Houd je handen vrij en koop gewoon een bus/boot kaartje op het station van Suratthani.
      Ik betaalde vorig jaar 580 baht voor de trein en 250 of 300 baht (zoiets) voor de bus en
      de boot. De boot los kost 140/10 baht. Het allemaal vanzelf op het station van Surat. 🙂

  3. Margriet Spek zegt op

    Wat een geweldige ervaring. Ja, ook ik hoor alleen maar over de bus én het vliegtuig. Maar de bus zag ik helemaal niet zitten en aangezien wij fietsen mee moesten nemen….Maar nu ik dit zie….misschien een keertje overdoen;-)

    • cor verhoef zegt op

      Margriet, wanneer je de nachttrein neemt en je neem een slaapcoupe, wordt je de volgende morgen gewekt door een in wit jacquet gestoken ober met een koperen bel. Tijd voor het ontbijt! Ik weet niet of dat op elke lange-afstandstrein zo is, maar op de trein naar Chiang Mai wel. Reizen met de trein door Thailand heeft iets nostalgisch en geeft je het ultieme gevoel ‘op reis’ te zijn.

      • Hans van den Pitak zegt op

        Ik heb een keer met de trein gereisd van Bangkok naar SuratThani. 2de klas slaapwagon. Om tien uur moet je gaan liggen of je zin hebt of niet en om vijf uur mag of moet je weer op, Maar dat doe je maar al te graag, want van slapen komt niets terecht. Ik lag in het bovenste bed. In Thailand liggen de rails niet mooi horizontaal en strak rechtuit, maar ze golven naar alle kanten lekker op en neer en heen en weer. Het leek wel een ongeveerde postkoets schuin over een aspergeveld. Ik rolde af en toe bijna uit mijn bed. De deuren aan de voor- en achterkant van de wagon werden afgesloten en gebaricadeerd door personeel op matrasjes die opgevouwen werden op de bordesjes tussen de wagons. Mij werd verteld dat dit bedoeld was om dieven te belemmeren gedurende de nacht de treinreizigers te beroven. In SutatThani kon je een combikaartje kopen voor de bus naar Don Sak en de overtocht naar Koh Samui.

        • Hansy zegt op

          Het komt niet alleen, hoe de rails liggen, Thailand kent ook meterspoor = smalspoor (railstaven liggen 1 meter uit elkaar).
          Dit rijdt oncomfortabeler als normaalspoor.

          In vrijwel heel Europa wordt normaalspoor toegepast (railstaven liggen 1,44 m uit elkaar), behalve daar waar het niet toegepast kan worden.

          • Rob V zegt op

            Bijna heel Europa, MUV Spanje en Portugal: 😉
            http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwijdte

            In de nieuwsupdate van 8 september stond een stukje dat het plan is om in Thailand ook normaalspoor te introduceren:
            “De regering heeft 176 miljard baht gereserveerd voor investeringen tot 2014 in het spoorwegnet. Het geld wordt besteed aan het verbreden van de spoorbreedte van 1 meter naar 1,435 meter. In de eerste fase die al begonnen is, wordt 765 kilometer onder handen genomen. De tweede fase met 1.025 kilometer staat gepland voor 2015 en de derde fase met 1.247 kilometer voor 2020.”
            https://www.thailandblog.nl/nieuws/nieuws-uit-thailand-8-september-2012/

  4. cor verhoef zegt op

    Hans, tijd voor de Eastern en Oriental Express wellicht? 😉

    • Hans van den Pitak zegt op

      Ja Cor, een goede sugggestie. Maar ik weet niet of het veel uitmaakt als je comfortabele rijtuigen over dezelfde hobbelende rails laat rijden. Ik ga dat eens uitproberen als ik een sponsor vindt voor de reiskosten. Eens kijken wat de SRT daarvan vindt.
      Overigens voor de korte afstanden – laten we zeggen voor niet meer dan vier uur – geef ik de voorkeur aan derde klas. Daar kunnen de ramen tenminste open, zodat je niet in de kou hoeft te zitten en door getint glas naar buiten moet kijken. Als ik in de tropen ben, dan wil ik dat voelen ook. Daar betaal je tenslotte voor.

      • cor verhoef zegt op

        Ik vind dat geschommel, gebonk, horten en stoten juist wel prettig. Ik slaap er ook heerlijk op (in een slaapcoupe met gordijnen). Met airco heb ik ook niet veel, maar ik sta of zit vaak uren op de ‘brug” tussen twee wagons over de rijstvelden te turen. Je hebt in de trein ook veel meer kontakt met mensen wanneer je het vergelijkt met de bus of godbetert, het vliegtuig.
        Die Eastern Oriental Express zou ik ook wel een keer willen uitproberen. Voor je het weet heb je een moord opgelost…;-)

  5. Willem Groeneweg zegt op

    Heel vreemd op http://www.thailandtrainticket.com kan je een combi ticket kopen voor de trein ,bus en boot van Bangkok naar Koh Samui 2de klas voor 1050 Bath,maar bij Greenwood betaal je 2de klas Bangkok / Surathani 950 Bath heel vreemd

  6. lex zegt op

    2 x maal de nachttrein Trang-BKK en 1 x maal de nachttrein Surat Thani-BKK en ongeveer 5 x maal de dagtrein genomen, helemaal geweldig, met de nachttrein is een belevenis op zich, je bed wordt opgemaakt, je wordt wakker gemaakt voor ontbijt, de dagtrein lijkt wat trager, maar je ziet geweldig landschap voorbij komen.
    Vertraging heb ik nog nooit meegemaakt, 6 uur is 6 uur en geen minuut later, het spoorweg systeem in Thailand is misschien ouderwets, maar er is geen aanmerking op te maken.

    • loe zegt op

      Geen vertraging? Ik heb de afgelopen 30 jaar heel veel met de trein gereisd in Thailand,
      maar er is er nog nooit 1 op tijd aangekomen. Meestal vertrekken ze ook al met vertraging.
      De laatste keer was vorig jaar: Bangkok-Suratthani. Die zou om ongeveer 7 uur aankomen,
      maar was er uiteindelijk om 10.30 uur. Maar ik had geen haast. Dus geen probleem.

      In ieder geval kon je vroeger wel combi tickets kopen op Hua Lampung station. Ik weet niet of dat nog zo is, maar het is ook niet nodig, want zoals eerder vermeld staan in Surat
      diverse bussen klaar, die je naar de diverse ferries brengen. Je kunt ter plaatse een ticket kopen.
      Keuze uit: Seatran, Raja en Songserm. Kosten voor bus en boot rond de 300 baht.
      Dat verandert nog al eens 🙂 Mijn voorkeur gaat uit naar de carferry van Seatran.
      Seatran komt aan land in Nathon , ”de hoofdstad”.
      Ook Songserm, met hun drijvende doodkisten, landen daar, maar als het een beetje stormt springen de popnagels om je oren. Ik heb 2x een bijna dood ervaring op een van die boten gehad. Dat doe ik dus niet meer.
      De Raja ferry komt aan in Lipa Noi, in ”the middle of nowhere” Geen aansluitend vervoer, tenzij je in een bus zit, die meeging op de ferry en doorrijdt naar Nathon.

    • Ronny zegt op

      Ik weet niet welke treinen Lex neemt, maar hij rijdt waarschijnlijk op een ander spoorwegnet dan ik, want die van mij komen nooit op tijd aan.
      Bangkok-Surat ongeveer 2 uur te laat. Chiang Mai-Bangkok ongeveer 1 uur te laat.
      Ik boek steeds een onderste slaapplaats. Is wat breder, stabieler en door de “snelheid” van de trein heb je toch een fris briesje binnen via het raam.
      Slapen in de trein is voor mij geen enkel probleem. Meestal wordt je wel wakker als de trein stopt door het geroep van de verkopers maar tja…
      Het einige probleem dat ik heb zijn de toch wel smalle deurtjes van de wc.
      Niettegenstaande de vertragingen, blijf ik voor zulke afstanden toch kiezen voor de trein ipv een bus. Je vrijheid van bewegen is toch een stuk groter dan het stilzitten in de bus.

  7. Rik zegt op

    De trein is inderdaad helemaal super maar houd wel rekening met vertragingen hoor. Een reis van 4 uur kan zomaar 7 uur duren haha. We zijn net terug gekomen (zondag) en hebben de trein gepakt van Chiang Mai naar BKK.
    We zijn om 08:50 vertrokken en waren om 01:20 pas in BKK……. terwijl de verwachte aankomst rond 20:00 zou zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen deze vetraging viel nog mee en had als oorzaak water!

  8. René van zegt op

    Mijn Thaise vrouw en ik reizen altijd met de bus, Koh Samui – Bkk visa versa. Of Bkk – Chiangmai visa versa. Met 999 Vip bussen, deze zijn van het rijk. Nauwelijks vertragingen, geen ijskoude aircon, geen harde muziek alleen een video met het geluid zacht en brede stoelen die bijna plat kunnen. Wat velen niet weten is dat je ook met de bus van Koh Samui naar Pattaya en terug kan. Dit zijn yellow busses. Het voorste gedeelte van de bus is Vip dat houdt in brede stoelen die bijna plat kunnen, eigen tv schermpje met koptelefoon met een ruim scala aan Engels talige films en muziek. En ook hier de aircon niet loei koud.

  9. siamees zegt op

    Prachtig geschreven, als ik de keus heb reis ik altijd met de trein, met de trein dat is pas reizen in mijn ogen, ik zal het missen eenmaal terug in Belgie en naar alle waarschijnlijkheid zal de boemeltrein in de nabije toekomst vervangen worden door iets futuristischer, dus als ik hier terugkom binnen 5 a 6 jaar zal deze manier van treinreizen hier ook waarschijnlijk historie zijn. Het is in ieder geval een mooie herinering maar vooraleer dat ik hier verdwijn ga ik nog eentje Nong-Khai- Bangkok doen en ik zal er van genieten, vergezeld van een paar goeie Leotjes.

  10. Peter zegt op

    Wij hebben de nachttrein Bangkok – Chiang Mai v.v. genomen en het jaar daarop de dagtrein.
    Het is beiden een leuke ervaring om mee te maken, een ontspannen manier om te reizen en eenvoudig te regelen.
    Met de dagtrein moet je wel zorgen dat je een trui en lange broek in de buurt heb, want het is steenkoud door de airco.
    Wij hebben vanaf Bangkok naar Kho Lanta wel een combi ticket (bij een TAT) gekocht, de aansluiting met de boot waren we te laat.
    Door de combi ticket hebben we niets hoeven te regelen en zijn we met een busje naar Kho Lanta gebracht, dit was mogelijk omdat je er via 2 pontjes kunt komen.

    • loe zegt op

      De fout met de aircon nachttrein heb ik ook een keer gemaakt. Verschrikkelijk koud.
      Later altijd met fan en een regelbaar schuifraam met hor. Ideaal.
      1x de nachttrein van Chang Mai naar Bangkok zonder bed, maar op een 2e klas stoel. Dat vond ik wel afzien, maar ja, je bent jong en je wil wat 🙂

  11. Jan Nagelhout zegt op

    Te gek artikel Cor,

    De trein in Thailand is mijn favoriete vervoermiddel, peukje roken, praatje maken, beentjes strekken. Bus pakken we natuurlijk ook, maar nooit langer dan een uurtje of 5, dan springen we er wel ergens uit, en gaan we later weer verder.
    Het ritje naar Nong Kai (Wat is het veranderd) is inderdaad erg mooi.

  12. RonnyLadPhrao zegt op

    We zijn net terug van een treinreis BKK- Surin. De heenreis met een Express in 2de klasse, de terugreis met een Special Express 2de klasse.
    Wat is het verschil zal je denken (net als ik toen ik de tickets zag want er zat een verschil van 70 bath op).
    Wel, in de Special Express kregen we een maaltijd. Het werkte net zoals in een vliegtuig met net hetzelfde karretje, wat wordt voortgeduwd door een Thaise schone. Van haar krijg je een warme maaltijd. Het bakje had twee vakjes waarvan het ene gevuld was met rijst en vlees en het ander met noedels en groenten. Als drank een beker water met ijs. Een uurtje nadien volgde nog een dessert in de vorm van twee cake’s en een frisdrank (Cola in mijn geval).
    Zo, indien je dus in de toekomst de vermelding Express of Special Express ziet staan op je ticket, weet je dat het verschil hem zit in het al dan niet serveren van eten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website