De “Bolt” taxi in Pattaya

Door Gringo
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , ,
27 december 2022

(Redactionele bronvermelding: Chansom Pantip / Shutterstock.com)

Al vele jaren maak ik in Pattaya voor mijn eigen vervoer gebruik van een scooter. In het begin voor de boodschappen in de supermarkt, maar ook voor vele tochtjes in de omgeving. Het gebied tussen Sattahip en Laem Chabang ken ik redelijk goed, maar die tochtjes heb ik al een poos niet meer gemaakt. Het gebruik bleef tot voor kort beperkt tot ritjes in de buurt en de regelmatige bezoekjes aan Megabreak poolhal.

Als ik eens wat – naar mijn mening – teveel gedronken had tijdens een toernooi in Megabreak nam ik wel een motorbike taxi. De volgende dag liep ik dan de bijna 5 kilometer van mijn huis naar Megabreak om mijn eigen vervoermiddel weer op te halen. Het idee van een (auto)taxi kwam nooit bij mij op, want moeilijk te pakken te krijgen en erg duur, dacht ik.

Door problemen met mijn evenwichtsorganen (leeftijdsprobleem!), dat mij onlangs een licht ongeval opleverde, heb ik goed nagedacht over mijn vervoer. Ik besloot rigoureus te stoppen met het zelfstandig rijden op een motorbike/scooter.

Hoe dan wel naar Megabreak? In het begin zijn buren en vrienden wel bereid mij te brengen en te halen, maar dat is natuurlijk niet lang vol te houden. Iemand maakte mij attent op de “Bolt” taxi en daar maak ik nu regelmatig gebruik van.

Gemakkelijk via een app te boeken en de prijs wordt direct door de centrale bepaald. De Bolt taxi’s zijn meestal particuliere auto’s, keurig schoon en goede chauffeurs. Belangrijk is ook, dat de prijs zeer redelijk is. Voor een ritje met een motorbike taxi betaalde ik veelal 100/120 baht, de Bolt taxi voor dezelfde rit is 80/100 baht.

Voor velen van u zal de Bolt taxi in Pattaya of in de andere grote steden wel bekend zijn, voor mij was het de ontdekking van het jaar!

Ik ben wel benieuwd naar reacties van andere gebruikers van Bolt.

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

26 reacties op “De “Bolt” taxi in Pattaya”

  1. Kees zegt op

    Inderdaad een prima alternatief voor vervoer in Pattaya. Bevalt mij ook uitstekend. Er schijnt nu ook een nieuwe taxi dienst op de markt te zijn: Maxim. Misschien heeft iemand daar al ervaring mee?

  2. Eric Donkaew zegt op

    Ik geef de chauffeurs eigenlijk altijd wel een fooitje, want ik vind de Bolt-taxi’s eigenlijk iets te goedkoop voor korte afstanden.

  3. Nico zegt op

    Ik gebruik Grab. Iemand ervaring met beiden?

    • lessram zegt op

      Same same, but different…..
      Bolt werkt zo goed als hetzelfde als Grab. Verschil is dat meestal Bolt goedkoper is doordat de chauffeurs minder hoeven af te dragen aan de organisatie.
      Zo bestaat er ook nog inDrive….. die schijnt nog goedkoper te zijn, maar heb ik nog nooit gebruikt en weet niet of die ook in Pattaya zitten.

    • Thailandganger zegt op

      In het voorjaar in Bangkok de ervaring dat Grab een stuk duurder is/was dan gewoon een taxi aanhouden en op de meter rijden.
      Omdat ik nog een sim moest kopen eerst gewone metertaxi’s gebruikt. Toen Grab vergeleken en dat was zeker niet voordeliger.

      In Saigon gebruik ik wel Grab voor de motortaxi’s. Dat scheelt hoge prijzen en onderhandelen.

      • Maryse zegt op

        In Pattaya is het helaas onmogelijk om op de meter te rijden in een taxi. De taxichauffeur weigert doodleuk en als het je niet bevalt kun je uitstappen…
        Dus hier is Bolt of Grab een verademing.

    • Nikola zegt op

      Ik heb tijdens mijn aankomst vandaag in BKK als 1 groot verschil opgemerkt tussen Bolt en Grab:bij Bolt kan enkel via pinnen betaald worden, en dus niet met creditcard zoals Grab.

  4. Johnny BG zegt op

    Ik ben niet bekend met beide want ik gebruik liever de rijders op de spreekwoordelijke hoek van de soi?
    Iedereen weet dat investeerders ertussen zitten die ooit een rendement willen hebben dus waarom dit soort bedrijven sponsoren? Uiteindelijk is de rijder altijd de Sjaak en wordt er aan hen een worst voorgehouden.
    Uitbuiting waar je bij staat want er was een goed systeem, maar tegenwoordig schijnen mensen liever online te betalen en willen ze graag weten wie hun chauffeur is. Dat privacy verkocht wordt daar denken we dan maar niet aan en alles ter meerdere glorie van hoe goedkoper hoe beter.
    De race naar het beter worden van de wereld wordt niet bepaald door de onderkant van de samenleving en de grote vraag blijft dan ook of de rijkere mensen dat wel willen.

    • Lijkt mij een beetje somber wereldbeeld. Zo kan je iedere technologische of digitale vooruitgang wel bekritiseren. Vroeger was alles beter…..

      • TheoB zegt op

        Niet iedere technologische of digitale ontwikkeling is per definitie een vooruitgang beste Peter (redactie).

    • John zegt op

      Gelukkig rekenen de Soi taxi’s op de hoek nooit teveel. Zeker s’nachts niet.

    • Robert zegt op

      Wat een ongefundeerde reactie, vol met aannames. Niet bekend met beide, maar wel een oordeel vellen.
      Er was een goed systeem? Welk systeem dan? Dat de toerist altijd (veel) meer betaald dan de locals?
      En hoezo uitbuiting, heb daar nog geen signalen van gehoord, jij wel?
      Alles is helder bij voorbaat, zonder onderhandelen, zoals het naar mijn mening hoort.
      Ik tip altijd royaal, en dan nog is de ritprijs zeer schappelijk,prima systeem.

      • Johnny BG zegt op

        Ik ken enkele mensen die voor Grab hebben gewerkt en die zijn uit wijsheid gestopt. Voor mij voldoende om sowieso Grab niet te gebruiken want ik ben geen toerist. Als de toerist er een goed gevoel over heeft dan kan dat maar laat niet onverlet dat de grootste klantenkring de Thaien zijn met bezorging van eten en pakketjes.
        Momenteel is 500-900 baht per werkdag op een soi niet meer makkelijk te verdienen en dan is het logisch dat er naar alternatieven gezocht wordt, maar het neemt niet weg dat er een gedeelte door de applicatie wordt afgeroomd. Die paar toeristen die vervolgens een tip geven maken nooit goed indien iedereen de normale prijs zou betalen. Tip geven straalt ook iets superieurs uit en zeker als het gewoon van A naar B rijden is waar niet teveel moeite voor gedaan is. Aan de kassa van een 7-11 geef je ook geen fooi, maar ja, ieder zijn pleziertje en heeft ieder z’n voorkeur.
        Applicaties die geld vanuit het buitenland overmaken veel goedkoper maken kan ik dan weer wel waarderen en zeker als ik zie hoe trots de banken zijn met het publiceren van hun winstcijfers.

        • Bart2 zegt op

          Mijn Thaise schoonbroer die werkt al geruime tijd voor Grab en ik heb hem nog nooit horen klagen. En ik heb toch wel de indruk dat hij een goed maandinkomen heeft, al moet ik zeggen dat hij redelijk veel uren draait (maar dat doen fabrieksarbeiders ook …).

          Persoonlijk maak ik toch zeker enkele keren per week gebruik van Grab en vind dit een prima oplossing. Dergelijke service kennen ze niet in ons thuisland en kan ik alleen maar toejuichen.

          En dat je zelf geen gebruik wil maken van Grab omdat enkelen in je kennissenkring ermee gestopt zijn is geen reden om Grab te minachten. OK, het is een commercieel platform en het is maar normaal dat de oprichters er geld mee verdienen. Ik begrijp je probleem niet.

        • Robert zegt op

          Het artikel gaat over Bolt,dat is geen bezorgdienst maar een taxiservice….
          Tipgeven straalt superioriteit uit ? Het moet niet gekker worden..
          Een 7-11 medewerker heeft een vast loon, een Bolt rijder niet,nogal een verschil. Als ik tevreden ben over de service en mijzelf afvraag: hoe kan het voor die prijs? dan geef ik een flinke tip,dan weet ik zeker dat er iets overblijft voor de chauffeur. Zo simpel zie ik het, niets met superioriteit te maken.

  5. Pratana zegt op

    Heb tijdens ons verlof met Grab kennis gemaakt zowel in Chiang Mai, Bangkok als Chanthaburi. Op en top tevreden, spijtig dat die niet in Belgie rijden. Wel Uber maar veel problemen met de gewone taxidiensten in Brussel. Taximotor liever niet voor mij, slechte ervaring in Bangkok gehad lang geleden. Was op een kamikaze gevallen rood geel groen hij was blijkbaar kleurenblind ….

  6. Rik zegt op

    Ook de dienst via de app indrive zelfs nog iets voordeliger dan bolt.

  7. Dennis zegt op

    Veel gebruikt met wisselde, maar overwegend positieve ervaringen. Zowel Uber (nu niet meer in Thailand, overgenomen door Grab), Grab en Bolt.

    Een keer in Pattaya (of eigenlijk Jomtien) werden elke keer mijn ritten geannuleerd. Bijzonder, totdat 1 chauffeur in de chat licht op de zaak wierp; “next to taxi maffia, sorry”. Bleek dat voor het hotel een hokje was van waaruit een taxi-clan dingen regelde. En Uber/ Grab/ Bolt en taxi-chauffeurs waren geen grote vrienden om het met gevoel voor understatement te zeggen. Tegenwoordig rijden veel taxi’s in Bangkok ook voor Grab, dus de kou lijkt wat uit de lucht, maar destijds (2016?) nog niet.

    Voor de rest is het vooral positief. De chauffeurs en de auto’s zijn netjes en correct. Soms is het lang wachten op een chauffeur die de rit al geaccepteerd heeft, maar nog bezig is met een andere rit. Soms heb ik wel tot 50% van de ritten daarom gecanceld. En soms vind je gewoon geen rit en moet je op straat staan te kijken naar een voorbijkomende vrije taxi. Ik verblijf vaak rond Petchburi, Thong Lo en Sukhumvit, dus dat is geen probleem.

    Een keer moest ik naar de ambassade (Soi TonSon dus) en heb een motortaxi genomen via Grab. 37 baht. Chauffeur had keurig een tweede helm bij zich (voor mij) en wonder boven wonder paste die ook nog op die dikke kop van me. Laten we zeggen dat het een mooie rit was door de ochtendspits van Bangkok. Een belevenis, maar wel eenmalig. Maar wel snel, want de motortaxi lavert overal behendig langs de auto’s die in de file staan.

    Voordeel van de apps is ook, dat je kunt kiezen welk soort auto je wilt. Handig als je met 3 koffers naar het vliegveld moet. Dan kun je de XL-auto kiezen. Duurder, maar beter duur(der) dan niet te krijgen. Een ander voordeel is dat de prijs ook vooraf vast staat. Zeker in de spits ligt de prijs hoger, maar het is aan jou om die te accepteren. Prijzen zijn sowieso, net als de taxi, heel gunstig. Chauffeurs zijn zoals gezegd altijd netjes, dus een nette fooi hoort daar bij vind ik.

    Grab en Bolt zijn eigenlijk gewoon een kenmerk van de moderne tijd. Je kunt via je telefoon een taxi reserveren, zoals je dat vroeger ook kon doen door naar de taxicentrale te bellen (in Nederland althans). Ik maak er graag gebruik van!!

  8. Peter Dekkers zegt op

    Ik heb met interesse de berichtjes over de Grab taxi gelezen.Overwegend positief.Maar ik heb 2 vragen waar ik niet achterkom via de ingezonden antwoorden.Misschien domme vragen maar vooruit.
    Als je die Grab app op je telefoon staat en je belt de centrale hoe weet deze dan waar je bent ?
    Moet je dat zelf zeggen of ziet hij dat via de app ?
    Als je bv in een onbekende gebied staat en geen idee hebt waar je je bevindt…vandaar deze vraag.
    En als je centrale belt weet je meteen de prijs . Ook handig maar hoe betaal je die ? Cash of ook via de app of je telefoon ?
    Alvast dank voor de uitleg.

    • Jouw smartphone heeft locatiebepaling, dat is tot 30 meter nauwkeurig. Vergelijk het met een navigatie systeem.

    • Kees zegt op

      Je belt helemaal niet. Alle info op de telefoon: welke auto er komt, kenteken, hoe lang nog en de prijs. Signaaltje als de taxi arriveert. Ik betaal gewoon aan de chauffeur aan het einde van de rit. Altijd met fooi als de rit goed verloopt.

      • Peter Dekkers zegt op

        Kort en duidelijk de info die ik zocht.Bedankt.

  9. Ruud zegt op

    Het viel mij recentelijk wel op dat zeker rond Khao San,de taxichauffeurs niet graag meer op de meter rijden,maar een fixed price hebben voor Farangs.
    Een ritje vanaf daar naar Phaya Thay is plusminus 70 tot 90 baht op de meter,maar het gros vraagt 300 baht.
    Dan wordt het een kwestie van een lange adem voordat je er een gevonden hebt die wel op de meter wil rijden.

  10. Wilma zegt op

    Ook wij maken gebruik van de Bolt taxi als we in Thailand zijn. Hele fijne ervaringen doordat je meteen ziet welke chauffeur er komt, met welke auto en nummerbord, de prijs en het aantal minuten dat je moet wachten. Voor ons een echte aanrader.

  11. Marcel zegt op

    Ik heb de Bolt app dit jaar ook ontdekt, werkt prima

  12. jan zegt op

    Ik maak meermaals per week gebruik van Bolt en op enkele minuten is de taxi ter plaatse.Altijd correct en zeer goede prijs , ik geef uiteraard altijd wel een fooi. Zeer tevreden met Bolt hier in Pattaya en eindelijk kan je hier een betaalbare ( goedkope ) taxi nemen, dag en nacht .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website