Chiang Mai krijgt als eerste stad een hogesnelheidstrein
Chiang Mai, de belangrijkste toegangspoort tot de noordelijke bestemmingen van Thailand, zal de eerste stad zijn die een highspeed treinverbinding met Bangkok krijgt.
De gouverneur van Chiang Mai, Thanin Supasaen, liet weten dat het project naar verwachting in drie jaar zal zijn afgerond. Minister-president Yingluck Shinawatra heeft reeds ingestemd met het hogesnelheidslijnproject genaamd ‘de noordelijke landpoort’, die de gouverneur aan haar heeft voorgelegd.
Zodra het project is afgerond, zal Chiang Mai veranderen in een transport- en logistieke hub voor het gehele noorden. Het zal de positie van de stad als tweede grootste stad na Bangkok, verder versterken. De spoorverbinding zal naar verwachting klaar zijn in 2017.
Andere logistieke projecten zoals ringwegen en de luchthaven van Chiang Mai zullen ook worden verbeterd om zo klaar te zijn voor de invoering van de ASEAN Economische Gemeenschap in het najaar van 2015.
De snelle spoorverbinding die Chiang Mai met Bangkok verbind zal in totaal 745 km lang zijn en 13 stations aandoen in 11 provincies. De doelstelling is dat een treinreis van Chiang Mai naar Bangkok niet meer dan 3,5 uur zal bedragen. Ambtenaren beweren ook dat de treinen in staat zullen zijn om dagelijks maar liefst 34.800 passagiers te vervoeren. De treinen zullen rijden met een snelheid van 250 km per uur. De hogesnelheidstrein is het meest efficiënte en milieuvriendelijk vervoermiddel.
Het provinciaal bestuur van Chiang Mai verwacht dat door de aanleg van de lijn het toerisme naar het gebied fors zal toenemen.
Er staan in Thailand vijf highspeed rail projecten gepland. De andere vier routes zijn:
- Bangkok – Nong Khai
- Bangkok – Ubon Ratchathani
- Bangkok – Rayong
- Bangkok – Padang Besar
Bron: TTR Weekly
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Als ik een tip mag geven; neem geen trein uit Italie Fyra genaamd. Niet klaar in 2017 en snelheden die gevraagd zijn, worden ook niet gehaald.
De burgemeester van Chiang Mai vertelt een leugentje. Niet Chiang Mai is de eerste stad die een verbinding met Bangkok krijgt, maar Ayutthaya.
Chinese experts hebben geadviseerd te beginnen met de 54 kilometer lange route tussen Bangkok en Ayutthaya, omdat Thailand aast op de World Expo in 2020.
Een hogesnelheidslijn in Thailand, zal nooit kunnen concurreren tegen de low budget airlines die er al bestaan. De huidige SRT (State Railway of Thailand) lijdt al onder enorme verliezen en achterstallig onderhoud. Speedtrains eisen “high maintenance”, een volkomen onbekend begrip in dit land. A disaster in the making (waar ongetwijfeld weer een hoop bestuurders nog rijker van zullen worden). Ongetwijfeld een ideetje ingeskyped vanuit Dubai.
Als ik vanuit Amsterdam met de Thalys naar Parijs wil ben ik ook vaak meer kwijt dan met de KLM. Toch is er een markt voor. Het scheelt gewoon de uren op het vliegveld en de transfers. En wat betreft de high maintenance, dat hebben we in Nederland op de HSL, zo’n 35 jaar na Frankrijk, nog steeds niet voor elkaar gekregen, en ik durf wel te voorspellen dat we door Thailand zullen worden ingehaald.
Cor Verhoef,
Ik wil er toch wat aan toevoegen. Ik ben bang dat het ,het begin is van het ontmantelen
van een prachtig natuurgebied Chiangmai,Chiang rai,Mae Hong Son.
Waar nu dat gebied nog een eigen karakter heeft. Zal dat in de loop der jaren vooral
Chiangmai een soort tweede Bangkok worden. Alles volgebouwd met bungalo parken,
flatgebouwen, hotels en kantoorgebouwen. Hoe meer Bangkok onder water komt te staan. Des te meer verhuizen die kant op. Alleen al als voorbeeld, toen bekend werd dat er een hogesnelheidslijn richting Pattaya en omstreken zou komen vlogen de grondprijzen en huizen prijzen omhoog. Wat ze alleen nog steeds niet begrijpen,is dat door al die bebouwing het water niet meer gewoon op natuurlijke weg zal verdwijnen.
Dat ze net als in Bangkok ook met hun voeten in het water komen te staan.
Ik zal het (gelukkig) niet meer meemaken.
J.Jordaan.
hoge snelheidslijn naar Chiang Mai NIET naar Chiang Rai en zeker niet naar Mae Hong Son leuk net als de 1000 bochten-weg met de hogesnelheids trein naar MHS.
Over 25 jaar ( was vroeger een liedje in Nederland) en zo zal het hier ook gaan.
Whahahahaha!! In Europa zijn wij al niet eens in staat een fatsoenlijke hogesnelheids verbinding tussen Amsterdam en Brussel te realiseren.
En dan hier een HS-trein over een stuk van ca 700 km??? In 3 jaar?? Ik denk dat iemand een zonnesteek heeft opgelopen.
Dat gaat dus de eerst komende decennia niet gebeuren. En als je hier voor ca. Eur. 62 van Bkk naar Chiangmai kan vliegen dan hoef je alleen maar de achterkant van een sigarendoos te gebruiken om uit te rekenen, dat een dergelijke investering in totaal nieuw spoor (huidig spoor totaal ongeschikt) en treinen nooit rendabel zal worden. Ook al is het minimum dagloon TBH 300,-!!
Voor mij als toerist heeft het een soort van liever niet gevoel. Heerlijk was het altijd dat weldadige onthaaste gevoel op reis door Thailand. Vliegtuig naar Bangkok met de fiets met de trein naar Chiang Mai en vandaar op pad en vrijheid. Ooit in zo’n moderne klinische container opgesloten te zijn lijkt me helemaal niks en in tegenspraak met veel wat ik als de kwaliteiten van Thailand zie. Alleen de treinreis gedurende twintig of vierentwintig uur, he lang het dan ook precies is, was al een genot met de mensen die je langzaamaan leert kennen in je coupé en omgeving, slapen in de behoorlijk comfortabele britsen, tussenstops op landelijk stations, eten aan boord en het landschap dat gestadig aan je voorbijtrekt, heerlijk. Gelukkig zal het niet zo’n vaart lopen, maar voor mij hoeft dat HSL gedoe allemaal niet zo.
Een nogal fantastisch verhaal in de TTR Weekly.
-Een hogesnelheidslijn van 745 kilometer bouwen inclusief alle beveiligingen etc in 3 jaar tijd is een onmogelijkheid. Om die termijn – hoe fantastisch ook – al te kunnen halen zou men nu al begonnen moeten zijn!
-3,5 uur reistijd met een snelheid van 250 kilometer en 13 keer stoppen over deze afstand kan ook helemaal niet.
– Dat de hogesnelheidstrein is het meest milieuvriendelijk vervoermiddel zou zijn is natuurlijk ook onzin. Dat is uiteraard nog steeds de “normale” trein.
Nog meer toeristen in Chiang Mai? Het is er de laatste 10 jaar al vreselijk druk geworden en nog meer zal de aantrekkelijkheid zeker doen afnemen.