Bussen en treinen in Thailand
– Herplaatst artikel van 23 maart 2011 –
Natuurlijk ben ik wel eens met de bus geweest in Thailand. Laatst nog, ik moest naar de Nederlandse Ambassade, had alle tijd en dacht waarom zou ik met een taxi gaan.
Per slot woon ik op loopafstand van het noordelijk busstation in Pattaya en er gaat vrijwel elke uur een bus naar Bangkok. Naar Ekamai om precies te zijn, want vandaar kun je met de BTS tot dicht bij de Ambassade komen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was een comfortabele bus, vertrok op tijd en binnen 2 uur uur werd ik op Ekamai afgeleverd.
Ekami
Na het bezoek aan de Ambassade een stukje gelopen naar Soi Cowboy voor een lunch bij Old Dutch (broodje bal) terug naar Ekamai voor de terugtocht naar Pattaya. Het was er inmiddels aardig druk en ik werd vóór het station door een buschauffeur aangesproken met de vraag of ik naar Pattaya wilde. Toen ik dat bevestigde zei hij, stap maar in deze bus, we gaan over 5 minuten rijden. De bus was nog leeg, op de zijkant stond , dat het de bus van Bangkok naar Chanthaburi was, maar de man verzekerde mij, dat ook Pattaya werd aangedaan. Fout! Ja, uiteindelijk kwam ik wel in Pattaya, maar het bleek – om in treintermen te spreken – een stopbus te zijn. De route liep niet over de snelweg, maar via Bang Na, Chonburi, Sri Racha, Laem Chabang. Aanvankelijk viel het met stoppen nog wel mee, maar in Chonburi en Sri Racha gingen de scholen net uit en de bus stroomde (over)vol met studenten. Drie uur duurde de trip en ik werd ook nog eens op Sukhumvit gedropt, zodat ik nog een kwartier naar mijn huis moest lopen.
Blauwe bussen
Ik klaag niet, hoor, ik had in Bangkok beter moeten informeren, een goede les voor een volgende keer. Het bustransport in Thailand heeft een enorme omvang en lijkt goed georganiseerd. In de auto op weg naar het dorp van mijn vrouw in de Isaan kom je talrijke blauwe bussen tegen of je passeert ze met de bestemming op de zijkant geschilderd. De meeste bestemmingen ken je wel, maar af en toe zie je een “onbekende”, die ik dan later weer opzoek in een atlas. Op die snelweg hebben de bussen vaak Bangkok als begin- of eindpunt, maar later en noordelijker kom je dan ook bussen tegen van “dwarsverbindingen: bv, van Udon naar Ubon of van Buriram naar Nongkai. De meeste lange-afstandsbussen zijn wel comfortabel, hetgeen je van de buurtbussen niet echt kunt zeggen.
Vanuit Pattaya
Vanuit Pattaya kun je met de bus naar vrijwel alle richtingen. Bangkok uiteraard met 4 bestemmingen (Ekamai, Mon Chit, Zuidoost en het Savarnabhumi), maar ook rechtstreeks naar Chiang Mai, Nongkai, Udon, Korat, Ubon en meer hebben een busverbinding met Pattaya. Onlangs is daar zelfs Phuket aan toegevoegd. Zelf ben ik met mijn vrouw en zoon eens met een zeer mooie en comfortabele bus naar haar dorp gereisd, Pattaya – Mukdahan was de route. Allemaal lange reizen met onderweg één of meerdere stop voor een plas, een hap en een rokertje!
Toch een hele nieuwe ervaring, dat busreizen, want in Nederland heb ik vrijwel nooit met een bus gereisd. Een schoolreis vroeger, de stadsbus in Amsterdam en af en toe een bedrijfsexcursie zijn mijn enige ervaringen met busreizen. Anders is dat met de treinen.
In mijn marinetijd met de militaire trein van Den Helder naar Amsterdam herinner ik mij nog goed. Later, wonend in Alkmaar, met de trein (en tram) naar het werk in Amsterdam. In het algemeen wel goed, maar wat is blijven hangen is de vaak (te) volle treinen en die eeuwige vertragingen. Ben ook nog wel eens met de TEE naar Parijs en Heidelberg geweest en veel later nog op vele andere plaatsen in Nederland, Ik denk wel, dat ik praktisch het hele spoornet in Nederland wel bereisd heb. Toen ik het kon betalen, ging ik uitsluitend eerste klas, een mooie coupé vaak voor je alleen, naar buiten kijken, een krantje erbij, een kop koffie en een sigaar, hoe mooi kan een treinreis zijn. Toen er een algemeen rookverbod in treinen gold was voor mij de lol er af en ben nooit meer met de trein geweest.
Trein
Thailand heeft ook een spoornet, waarschijnlijk in kilometers langer dan die van Nederland, alleen kun je nu ook weer niet overal komen met trein. Ik heb dat genoegen nog niet gehad, maar – naar wat ik af en toe lees – is de trein van Bangkok naar Chiang Mai een leuke ervaring. Vanuit Bangkok kun je in vrijwel alle richtingen met de trein, Chiang Mai dus, maar ook Nongkai in het Noordoosten, Udon in het Oosten, Kanchamaburi in het Westen en naar het diepe Zuiden van Thailand.
Wonderwel is er ook een treinverbinding van Bangkok naar Pattaya. Eén keer per dag gaat er een boemeltje van Sattahip via Pattaya naar Bangkok. Alleen derde klas en je krijgt waar voor je weinige geld, want de trein stopt bij elk groepje huizen onderweg. Naar ik verneem doet die trein er 3½ uur over om in Bangkok te komen. Een dagretour kan niet, dat laat de dienstregeling niet toe of je moet in de trein blijven zitten. Toch staat dit treinreisje nog steeds op mijn programma, ik wil het nog een keer meemaken. Die route van Bangkok naar Sattahip is trouwens voornamelijk aangelegd voor het vervoer van goederen en brandstof naar de Marinestad Sattahip.
Over al die bussen, die dagelijks van Pattaya naar Bangkok rijden en dat treintje, die één keer per dag gaat, denk ik wel eens na. Die gedachte werd nog sterker, toen ik deze week het bericht las, dat men in een hogesnelheidstreinverbinding gaat investeren, die van Bangkok naar Nongkai zal gaan. Als alles goed gaat, moet die HSL in 2016 operationeel zijn. Ik kan het belang van die lijn niet inschatten, maar zou het nu niet verstandiger zijn om de railverbinding van Bangkok naar Pattaya te verbeteren en die duizenden toeristen, die van Bangkok of het vliegveld per bus, minibus of taxi naar Pattaya reizen, een goed alternatief te bieden? Het zou op zijn minst betekenen, dat het drukke autoverkeer van en naar Pattaya enigszins verlicht wordt en nog goed voor het milieu ook!
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
- Activiteiten29 oktober 2024De Golf van Thailand rondom Koh Tao (video)
Er vloeit nog heel wat water door de Chao Phraya voordat die HSL ooit rijdt. Dit is Thailand, het land waar fraaie plannen vaak al in de wieg worden gesmoord. Een treinverbinding naar Suvarnabhumi is en blijft een schone droom, jammer genoeg.
Wat ik heb begrepen van de het personeel van de spoorwegmaatschappy is dat er over twee jaar de hsl moet gaan rijden van BKK naar Chiang mai. Ze zijn al overal bezig met de rails te vervangen voor de hsl. De hsl moet er dan 3 a 4 uur over doen van BKK naar Chiang mai. Zou een hele verbetering zijn. Nu doe je er ongeveer 13 a 14 uur over met die oude boemeltreintjes. Erg lekker zitten is er niet bij. We hadden de nachttrein en dat was maar goed ook, heb daardoor wel goed geslapen en dat viel mij nog mee. Een hele dag zitten op die ongemakkelijke banken had ik zeker niet zonder veel pijn overleefd.
Een HSL van Bangkok naar ChiangMai v.v , met een rijtijd tussen de 3 a 4 uur , dat is dus een snelheid van ongeveer 200-250 km per uur , en dat door alle dorpen enz . En dat zou over 2 jaar klaar moeten zijn ? Ik denk : Forget It
En dan met al die primitieve overwegen die soms helemaal niet bediend worden…
Geef mij maar het vliegtuig ondanks dat ik veel tijd verlies in Bangkok.
Een andere optie is met de (eigen auto). Gewoon er wat dagen voor uittrekken., zie je nog eens wat nieuws !
Frank
Tussen de ambitie van de Thai en de werkelijke realisatie zit een behoorlijk gat. De nachttrein is prima. Niet supersnel. Maar laten we wel wezen, dat is toch de charme?
Als je op vakantie bent wel. Maar mensen met een drukke baan (die geen 5 of meer weken betaalde vakantie hebben zoals in NL) willen ook wel eens een weekendje naar CM, en het is dus maar goed dat er een goede vluchtverbinding is. Snel, efficient, en relatief goedkoop (vergeleken met bv Koh Samui, waar BKK Airways als eigenaar van het vliegveld de (hoge) vluchtprijzen dicteert).
Dit verhaal over het trein- en busreizen in Thailand is heel informatief. Informatie ontbreekt nogal eens. Een dienstregeling van met name welke busverbinding dan ook, heb ik nog nooit gezien, wel (te vergeefs) naar gevraagd. Het gevolg is dat ik wel al verscheidene keren van Trat naar Pattaya ben gebusd (9.30 uit Trat, ca 14.30 in Pattaya) maar nog nooit andersom, van Pattaya naar Trat dus. In Trat weten ze echt niet hoe laat de bus terugrijdt, en de busboy kent geen andere taal dan zijn moerstaal. Je kunt op de hoofdweg, de Sukumuvit in Pattaya wel op een bus staan wachten en er rijden er daar genoeg. Ze stoppen ook als je je opstelt waar dan kennelijk een halte is (wat in feite nergens anders aan te zien is dan dat er een stelletje motertaxies bivakeert). Desgevraagd heb je altijd de bus naar Trat, die echter daar niet heengaat, maar onderweg kun je wel overstappen (tot soms drie keer toe).
Het is ongelukkig dat de bestemming op de zijkant is geschreven. Een flink formaat nummer voorop zou beter zijn. Je houdt dan de bus aan met “jouw” nummer erop. (Ik ben zo’n onuitstaanbare farang die het altijd beter weet).
Ik ga dus met de veel duurdere minibus terug, terwijl die -zacht gezegd- niet mijn voorkeur heeft ondanks de snellere -maar dan ook veel gevaarlijker- rit. Samengevat: ik wil gewoon een busboekje, een dienstregeling. Als het zou kunnen van alle bussen in heel Thailand. Trouwens ook wel van alle treinen in heel Thailand. Het zal wel een vrome wens blijven. Ik vind de Thai lovenswaardige mensen, maar op vragen als hoe laat, hoe veel en hoe ver moet je geen informatief, gewoon niet een helder antwoord verwachten.
Inderdaad goed stukje, heb al eerder gelezen en toen heeft Gringo mij nog een uitgebreid epaistel gestuurd met diverse verbindingen vanuit Pattaya. Gebruik het nog steeds zo af en toe. Hieronder voor de liefhebber; Is wel wat verouderd hoor. De link die hieronder staat bevat ook veel informatie.
1. Als eerste noem ik vanzelfsprekend de verbinding met Bangkok. In Pattaya Noord is een groot busstation waar talrijke First Class bussen zeer geregeld rechtstreeks over de snelweg naar Bangkok vertrekken. Je hebt de keuze uit 4 bestemmingen in Bangkok, namelijk Ekamai (direct aan de BTS lijn) voor de binnenstad, Moenchit voor verbinding (overstappen) met het Noorden en Oosten van Thailand, Sai Tai Mai (Zuidwest Bangkok) voor doorverbinding met het Westen en Zuiden van Thailand en tenslotte de directe busverbinding met het vliegveld van Bangkok. Vertrektijden noemen is zinloos, want overdag gaat er praktisch elke half uur een bus naar Bangkok. Op Internet staat een uitgebreide dienstregeling.
2. De direct busverbinding met Savarnabhumi Airport begint in feite in Jomtien, waar het vertrekt vanaf het busstation aan de Tappraya Road aan het begin van Jomtien vlak voor Thepprasit Road.
3. Ook vanuit Jomtien rijdt een bus naar Bangkok vanaf de Chaiya Phruek Road, die je kunt nemen over de gehele Pattaya lengte van Sukhumvit Road, maar die bus gaat wel via Laem Chabang, Sri Rachi en Chonburi. Een “boemelbus” (Second Class), die er ongeveer een uur langer over doet om in Bangkok te komen dan de snelbussen.
4. Over die Sukhumvit Road rijden nog meer Second Class “boemeltjes”, beter gezegd zijn het streekbussen, van en naar Sri Rachi, Chonburi in het Noorden, naar Sattahip en Rayong in het Zuiden en Chantaburi, Ban Phe en Trat in het Oosten. Veel werkende mensen en scholieren op deze bussen, dus als je voor deze bus kiest, denk aan werk- en schooltijden. Er zijn enkele “officiële” halteplaatsen, maar in feite kun je overal in- en uitstappen langs Sukhumvit Road.
5. Op 3rd Road tussen Pattaya Klang en Nua is het busstation naar Ubon Ratchissama, waar zowel VIP als Second Class bussen vele malen per dag vertrekken.
6. Dan het wat grotere station op Sukhumvit (richting Zuid) vlakbij Pattaya Klang waar de bus vertrekt naar vele plaatsen in het Noorden: Chiang Mai, Mae Sai, Pitsanulok, Khon Kaen, Udon Thani, Nongkai.
7. Dan weer terug naar het grote station in Noord, waar twee keer per dag een bus vertrekt naar Mukdahan. De bus gaat altijd naar Aryanprathet (aan de grens met Cambodja) en dan of via Buriram en Roi Et of via Surin en Yasaton naar Mukdaham.
Zo, ik denk, dat ik hiermee de meeste bussen vanuit Pattaya wel genoemd heb, de echte busliefhebber kan even vooruit met deze informatie. Kijk eventueel ook op http://wikitravel.org/en/Pattaya waar nog meer informatie over de bus- en treinverbindingen staat met tijden en (niet actuele) prijzen.
De treintijden en kosten kan je op internet opzoeken.
Wij hebben de dag- en nachttreinen van Bangkok naar Chiang Mai v.v. en ook naar het zuiden een paar keer genomen, het was een leuke ervaring, je ziet overdag veel van de omgeving en vooraf kan je de kaartjes al kopen.
Het probleem dat ik aansneed heeft nog niemand voor mij opgelost. Dat probleem is: hoe kom ik per bus uit Pattaya weer terug in Trat (of terug naar de ferry, ik woon op Koh Chang).
Beste Willem van Doorn,
Als u even op google zoekt, naar Pattaya Trat bus dan zijn er diverse sites waar van alles te lezen valt. Volgens mij komt u er dan wel uit,
p.s. Koh Chang is en prachtig eiland, als je op de rustige plaatsen verblijft, en leuke snorkel plaatsen vlak bij! Ik heb er genoten toen ik er was.
Haha komt mij bekend voor ja hoor ook vanaf Ekamai met de 100 stopbus geweest, kennis wilde (toen nog )15 baht besparen, bijna 3 uur later en houten kont van het zitten eindelijk ter plekke in Pattay.
Aldoende leert men jaja
Ja Gringo,
Schaam me nog steeds, maar nu blijkt dat ik niet de enige en beslist ook niet de laatste ben geweest. Alweer enkele jaren geleden kwam ik met een taxi op Ekamai aan. Een bus naar Pattaya stond al bijna op Sukhumvith Road en de kaartjesverkoper op de bus riep naar mij dat ik nog net mee kon, vroeg nog of de bus de highway nam, (antwoord “ja “) en later bleek dus dat het de stopbus was. Heb maar liefst 4 uur in de bus gezeten. Voor het kaartje vroeg de verkoper in de bus in 1e instantie 400 Bath! Heb hem toen 200 Bath betaald, wat natuurlijk ook 100% te veel was. Maar ja, met schade en schande was ik toch weer wat wijzer geworden.
Tja ik ken het, en daar ga je hobbel de bobbel 🙂
Kaartjes kun je dan ook het beste aan de balie kopen, want als een ronselaar je mee neemt dan moet je nog maar afwachten waar dat ding langs gaat.
Alhoewel het ook erg leuk kan zijn, mits je geen haast hebt.
De trein naar Chang Mai, we namen altijd een nacht trein, lange ritten, nam ik altijd vanwege mijn lengte eerste klas, helaas kan dat nu niet meer.
Doordat de verkoop nu via Internet gaat kopen alle reisbureaus die kaarten ver van te voren op. Dit jaar pakten we de tweede klas, helaas pech, dronken Thai tot diep in de nacht, en die trein leek wel een vriezer, brrrrr.
Terug maar een keer, alhoewel me dat tegenstaat, het vliegtuig genomen, via Nok Air, kosten 40 Eurrie per persoon, wat een zegen.
Normaal zou ik de trein pakken, maar kan die rit wel dromen, zo bespaar ik wat tijd.
Bussen en treinen in Thailand zijn altijd weer een belevenis, ik ben er gek op, je maakt altijd wel wat mee…..