Goed nieuws voor de busreizigers in Thailand. Transportbedrijven willen het busvervoer concurrerend gaan maken ten opzichte van de zogenaamde “low cost” vliegtuig maatschappijen.
De door de staat gerunde transportbedrijven zullen een ingrijpende verandering ondergaan om dit mogelijk te maken. Volgens bronnen zullen de bussen aan de hedendaagse (digitale) eisen gaan voldoen om daarmee passagiers terug te winnen, die steeds meer van het vliegtuig gebruik maken. Hoewel de vliegtuigen wel veel sneller op de plek van de bestemming aankomen, bieden zij verder geen enkele service aan boord.
De nieuwe bussen zullen zich onderscheiden door meer luxe en faciliteiten. Het gehele plan dat een termijn van 4 jaar omvat, voorziet in de aanschaf van 400 nieuwe bussen. Deze zijn voorzien van WiFi, batterijopladers, verstelbare stoelen met een ingebouwde massage systeem. Ook aan de veiligheidseisen worden hoge prioriteiten gesteld. Na 4 uur rijden zullen de bussen door een veiligheidssysteem gaan stoppen. Pas na een pauze kunnen de bussen weer gestart worden.
De nieuwe bussen zullen op de volgende trajecten gaan rijden: Bangkok- Mae Sot, Bangkok – Phuket, Bangkok – Nakhon en Bangkok – Chiang Mai.
Ook zullen de busstations aangepakt worden. Vermoedelijk zal de Ekamai busterminal verdwijnen en in Bang Na komt een nieuw busstation met daarom heen commerciële activiteiten.
Op deze manier wordt geprobeerd de passagiers terug te winnen, die nu veelal kiezen voor het reizen per vliegtuig.
Bron: Thai PBS.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Wat voor comfort en voorzieningen worden geboden, het blijft een feit dat je met de bus gewoon véél langer op pad bent. Dat vliegtuigen “verder geen enkele service bieden aan boord” is juist weer géén feit omdat dat niet voor alle maatschappijen geldt. En zelfs als je kiest voor vliegen zonder enige service is dat voor een binnenlandse vlucht van een goed uur voor velen geen enkel bezwaar.
Hoeveel goedkoper zullen die extra luxe bussen met al hun voorzieningen zijn dan een vliegticket en zal het verschil groot genoeg zijn om degenen die nu vliegen voor de bus te laten kiezen? Ik betwijfel het – zèlf zou ik er niet over piekeren om bij voorbeeld met de bus van Bangkok naar Chiang Mai of Chiang Rai te gaan wanneer ik daar zelfs met een service biedende maatschappij als Bangkok Airways voor ruim onder de 40 euro in een goed uur kan komen, laat staan als ik zou kiezen voor een budgetmaatschappij.
Degenen voor wie het vliegen nu te duur is reizen al met de bus, dus die hoef je niet meer over te halen met ongetwijfeld de prijs opdrijvende extra voorzieningen, lijkt me.
Mee eens.
Een betere verbinding tussen de luchthavens zou mijn keuze voor vliegen nog meer doen toenemen.
Ook zou het meer duidelijk moten worden welke maatschappijen vanaf welk vliegveld vertrekken.
De eerste veiligheidseis zou een veilige chauffeur dienen te zijn. Daar schort het in Thailand vaak aan, zie de busongelukken. Het materieel van de lange-afstandsbussen, de huidige , is wel goed.
Daarom nemen velen liever het vliegtuig hoor ik , vanwege de vele ongevallen op de weg.
Daarnaast zou men eens te rade moeten gaan bij de consument, passagiers. Mochit busstation ligt bijvoorbeeld ver buiten de grote wegen, en heeft geen aansluitingen op de Skytrain of metro. Passsagiers dienen daarom extra (taxi)kosten heen en terug te maken. Daardoor worden de kosten van een busreis en tijdsduur verhoogd.
Idem het nieuwe busstation wat gebouwd word ligt ver noordelijker en krijgt ook geen aansluiting op de nieuw te bouwen verlenging vn het Skytrain-network. Dus nog meer tijdsverlies en meer kosten voor de meeste passagiers naar het noorden en noordooaten.
Het is gewoon een gelopen race, Het vliegtuig is snel , comfortabel en goedkoop, en maar een beetje duurder dan een lange busreis.
En heel belangrijk voor een Thai : als je met het vliegtuig reist, geeft dit aanzien en heeft meer status dan reizen met de bus. Dus er zal meer gevlogen worden.
Luxe bussen gaan concurreren met lowcost luchtvaartmaatschappijen.
Het lijkt me dus, dat het busvervoer dan duurder zal worden.
Mensen kiezen waarschijnlijk vaak voor de bus, omdat het goedkoper is dan vliegen.
Ik vraag me dus af, of dit erg effectief zal zijn.
In de praktijk denk ik, dat vliegverkeer zwaar wordt gesubsidieerd op veel vliegvelden en dus oneerlijke concurrentie pleegt.
Neem een vliegveld als Khon Kaen.
In het verleden kwamen daar 3 of 4 vliegtuigen van de Thai aan.
Nu wat meer geloof ik.
Je kunt mij niet wijs maken, dat je zo’n vliegveld kunt aanleggen, onderhouden en in stand houden van 4 vliegtuigen die zo’n vliegveld aandoen.
Daar moeten handen vol geld bij.
Ben een zeer regelmatige klant van Khon Kaen Apt en een jaar of 5 geleden had je daar inderdaad slechts de keuze uit de 3 of 4 navette-vluchten van Thai Airways. Dit niettegenstaande KhonK de belangrijkste stad in dat deel van de Isaan is en dat de betrokken Thai airbus-toestellen permanent eivol zaten. Met de ontwikkeling van het low-cost verkeer in Thailand kon ik mij niet van de indruk ontdoen dat er zwaar (onder de tafel) werd betaald om die monopolie-positie van Thai te bestendigen. Thai kon overigens op die manier ook de prijzen abnormaal hoog houden. Gelukkig is dit verleden tijd en nu heb je keuze uit een 15-tal vluchten naar BKK of DMK en zelfs enkele vluchten naar Chiang Mai en Hat Yai … en de prijzen zijn merkelijk gedaald t.o.v. vroeger. Enkele maanden geleden zag ik zelfs dat er een stukje van de terminal was omgebouwd tot “International Departure/arrival” en dat er een “immigration desk” werd geinstalleerd … . Voorlopig heb ik echter geen weet van reguliere internationale vluchten die landen/vertrekken op/uit KKC, al zouden er misschien wel “internationale” charters kunnen landen. De luchthaven zelf is ondertussen geevolueerd van een sombere hangar tot een aangename regionale luchthaven met alle nodige faciliteiten en wordt beheerd door het Department of Airports. Een tip voor reizigers die een vroege vlucht geboekt hebben vanop KKC … reserveer een nachtje in het Rachawadee Resort; leuk hotel op 5 minuten van de luchthaven; goed onderhouden, mooi zwembad, goed restaurant. Wat mij betreft een absolute aanrader !
In Thailand is er geen geld om vele duizenden 30 jaar oude stadsbuaaen in Bangkok te vervangen. Deze bussen worden dan maar weer eens opgekalefaterd. Dit met instemming van de premier die het goed vindt dat er zuinig met overheidgeld wordt omgegaan.
En nu staat er dat er voor 4 lijnen 400 bussen met overheidsgeld worden aangeschaft : dacht het niet !
Met enige regelmaat krijg ik de foto’s te zien van de bus die een bekende van mij altijd neemt tussen Pattaya en Ubon Ratchathani. Dat is al een prima bus met ‘business class’ seats in 2-1 opstelling en alles erop en eraan. Alleen geen staatsbus, maar daar maalt niemand om. In dit geval is vliegen niet veel sneller, omdat je eerst naar Bangkok Don Mueang zou moeten. Maar hier bestaat het dus al.
Op routes waar wel een directe vliegverbinding is, neemt men hoogstens de bus omdat het goedkoper is, en bij inzet van luxere bussen zal het prijsverschil kleiner worden, dus het aantal buspassagiers lager.
Idd Fransamsterdam,
Dat zijn bussen van de fima ‘Nakoncha air’ of zoiets. Idd bussen met bussiness class zetels. Je kan die horizontaal leggen, je kan je daarin automatisch laten masseren en er is ook mogelijkheid tot films kijken of computerspelletjes kijken. Net zoals in een vliegtuig.
Ik dacht dat er zo’n dertigtal stoelen in staan een bus. Ook is er een wc waar je kan gebruik van maken tijdens de rit.
Er is een ‘stewardess’ die ook drinken, verfrissende doekjes en eten uitdeelt. Kortom vliegtuigcomfort! Zelfs de airco staat net zo koud!
Maar waarom zou ik nu nog zo’n bus nemen? Ik dacht dat de rit Bangkok- Ubon Ratchathani zo’n 850 Baht kostte. Je bent een hele nacht onderweg met de nachtbus. Met Thai Smile vlieg ik in 1 uur van Bangkok Suvarnabhumi naar Ubon Ratchathani voor ongeveer 1100 Baht. Mijn keuze is snel gemaakt zeker als ik van Europa kom, want dan hoef ik niet van het ene vliegveld naar het andere te gaan.
groetjes,
U hebt in uw geval helemaal gelijk. Maar als iemand van Pattaya naar ergens in de provincie Ubon moet kan het wel aantrekkelijk zijn.
Voor pak hem beet 10 à 15 euro extra ervaart zo’n reiziger toch eigenlijk dezelfde luxe als een Europeaan die 1000 euro of meer extra betaalt voor een business class vliegticket.
En reken maar dat ze ervan geniet, anders houden de foto’s na de derde keer wel op.
3 weken geleden ben ik met het vliegtuig naar Burri Ram gegaan en dat kostte mij 8u reizen voordat ik van hotel in Pattaya in mijn hotel in Burri Ram was. Met de taxi naar Don Muang (2u), wachten op het vliegveld met uiteraard vertraging en vervolgens met een taxi naar het hotel.
De terugvlucht heb ik niet genomen want ik wilde snel weer weg uit Burri Ram en ben toen dus maar met de bus gegaan. Totale reistijd hotel BR – hotel Pat was 81/2 uur.
Kosten : vliegtuig 6200 baht (taxi/stoel met beenruimte), bus 1000 baht
Alle prijzen enkele reis en voor 2 personen.
Kortom: bus is veel voordeliger en (soms) sneller en inderdaad, minder veilig
Ik moet binnenkort met 3 volwassenen en 3 kleinklnderen naar Phon Charoen. In dat gebied liggen vliegvelden in Sakhon, Buengkan, Nongkrai en Udorn Thani. Ik heb daar geen auto beschikbaar en bel er niet zo maar iemand om ons zo ver te komen halen (met veel bagage) In BKK van Yannawa naar ’n vliegveld of naar Mo Chit voor ’n bus….
Voor de kleinkinderen hoef ik in de bus niet te betalen. Ik kan zelf altijd heel goed slapen gedurende nachtelijke ritten met de bus. Ik heb de bussen nog altijd bij mij voor de deur kunnen laten stoppen om uit te stappen, waar ik ook woonde. Ik heb in 20 jaar 2 x een rit gehad (Hatyai-Hua-Hin) dat er iets was met de bus en ’n paar keer gestopt moest worden, meestal waren de bussen in heel goede conditie. Het wisselen van chauffeur gebeurde ook keurig tussen de 4 en 5 uur. Normaal rijdt ik zelf met de wagen als ik met meerder mensen ga, dan is het lonend en rijdt ik 6 a 7 uur nonstop met slechts een snelle tank-stop, ’n broodje hotdog en Ice-coffee. Als ik alleen moet, dan neem ik meestal de bus. Ik heb al lang geen gebruik gemaakt van binnenlandse vluchten die allemaal via Bangkok gaan. Ik was al met al ook altijd veel tijd kwijt (in totaal) Als je b.v. Van Hua-Hin naar Phon-Charoen moet, ben je al 4 uur van huis (in HH) voordat je comfortabel in het vliegtuig zit, de taxirit of minibus, ook 800 tot 1000 in totaal terwijl er een busterminal in Hua-Hin is om direct naat Buengkan te reizen en in Phon Charoen uit te stappen. Bovendien valst er onderweg van alles te zien, vooral als men overdag de bus pakt.
Alle busritten die meer dan 4 uur onderweg zullen zijn, lijken mij geen succes te gaan worden. Van de 4 genaamde bustrajecten is enkel Nakhon interessant, omwille van de kortere afstand.
Busritten hebben het voordeel dat je niet 60 tot 90 minuten op voorhand in de luchthaven hoeft te zijn. Ook bij aankomst veel sneller uit de bus. En luchthavens, hoe modern ook, blijven steriele en onaangename omgevingen. En de paspoort en bagagecontrole brengt altijd wat stress mee.
Op de bus kan er inderdaad een betere en goedkopere service aangeboden worden. Of zelfs een stop bij een leuk restaurantje.
Laagvliegen in een bus? Nee bedankt. Als het enigszins kan dan vermijd ik openbaar vervoer in Thailand. Het aantal ongelukken ligt bovengemiddeld hoog.
Mooi en de chauffeurs worden die beter opgeleid of gewoon de ouwe zonder enig respect voor paasagiers en/ of verkeersregels hebben ?
ik zal dus ook uit veiligheidsoverwegingen geen bus of minivan nemen. En als je een beetje bijtijds boekt, kan je ook een leuke prijs maken met het vliegtuig. En zoals iemand hierboven reeds opperde, Bangkok airways geeft een goede service met zelfs gratis economy lounges op de airports.
Beter wegennet en bussen die gemiddeld 140 rijden
Dat is in 5uur udonthani,bangkok inplaats van 9 uur
Als je onderweg bent in Thailand zie je heel veel bussen op de weg rijden. Ook hele gezellige met een flinke disco erin. Ik denk altijd van als die mensen nu allemaal met het vliegtuig zouden gaan dan is het Thaise luchtruim helemaal afgeladen met vliegtuigen. Daarom blijft het belangrijk om vervoer per bus en per spoor te blijven verbeteren. De bus is misschien voor de Nederlander niet zijn favoriete reismiddel maar voor vele Thai is het nog steeds de eerste optie.